Samarbejdet mellem skolebestyrelsen og forældrene
i skolefritidsordningen
Som tidligere nævnt har skolelederen det overordnede ansvar på
skolen. På de skoler, hvor der er etableret skolefritidsordning, vil
dette pasningstilbud være en del af skolens virksomhed og derfor også
tilhøre skolebestyrelsens kompetenceområde.
Ligesom lærerne har brug for et tæt samarbejde med forældrene,
har personalet i skolefritidsordningen også brug for et godt samarbejde
med forældre til børnene i SFO.
I mange fritidsordninger er der derfor brug for et formaliseret samarbejde,
og der vil ofte blive oprettet et organ - forældreråd - som
repræsenterer forældrenes synspunkter i fritidsordningen, og
som er samarbejdsorganet for skolefritidsordningens leder og medarbejdere.
Skolebestyrelsen kan tilskynde forældrene til at oprette et sådant
forældreråd, da det kan være en konstruktiv dialogpartner
for bestyrelsen og sikre, at man også i skolefritidsordningen finder
den kvalitet, som forældrene efterspørger.
Skolebestyrelsen skal dog være opmærksom på, at den
i forhold til lovgivningen ikke kan delegere dele af sin kompetence videre
til et forældreråd. Et forældreråd kan ikke tillægges
nogen formel kompetence. Det hindrer dog ikke skolebestyrelsen i at gå
i samarbejde med et forældreråd om, hvordan dialogen mellem
forældrerådet og skolebestyrelsen skal fungere.
En samarbejdsaftale kan eksempelvis beskrive, hvilke spørgsmål
rådet skal høres om, inden bestyrelsen træffer beslutning.
Det kunne fx være:
- Retningslinier for institutionens pædagogiske arbejde.
- Institutionens budgetforslag.
- Planer, funktionsbeskrivelser og lignende til nybygninger eller ombygninger
af den pågældende institution.
- Beslutningsforslag om væsentlige ændringer i øvrigt
vedrørende institutionens funktion og andet.
På en række skoler har man haft held med, at skolebestyrelsen
på sit første møde i skoleåret vælger en
kontaktperson til skolefritidsordningen blandt sine medlemmer. Denne kontaktperson
deltager herefter i forældrerådets møder og er ansvarlig
for, at forældrerådets interesser varetages i bestyrelsen.
Samtidig skal skolebestyrelsen være opmærksom på, at
medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen repræsenterer alle
skolens ansatte. Derfor må de være aktive og bevidste i deres
rolle over for andre medarbejdergrupper end lærerne og således
også for personalet i skolefritidsordningen.
En række skolebestyrelser har også haft succes med at fastsætte
principper for samarbejdet mellem lærere og skolefritidsordningens
medarbejdere omkring enkelte elever og klasser. Det har ført til,
at der på en del skoler er afsat tid til, at klasselærerne på
fx 1.-3. klassetrin holder et årligt møde med personalet i
skolefritidsordningen om "fælles børn". På
en del skoler er dette udviklet yderligere til, at skole/hjem samtaler i
de yngste klasser føres med deltagelse af både lærere
og pædagoger. Ved disse samtaler får forældrene en helhedsvurdering
af barnets situation på skolen.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |