Decentralisering
Kommunalbestyrelsen kan helt eller delvist delegere sine beføjelser
til skolebestyrelsen. Det gælder dog ikke bevillings- og arbejdsgiverkompetencen,
dvs. retten til at tildele penge og retten til at ansætte og afskedige
skolens medarbejdere.
Kommunalbestyrelsen kan formelt decentralisere budgettet i det omfang
og på den måde, den finder bedst. Præcis hvilke områder
den enkelte skolebestyrelse har indflydelse på, og hvilke ansvarsområder
kommunalbestyrelsen har uddelegeret til skolebestyrelserne, fremgår
af den kommunale styrelsesvedtægt. Man skal være opmærksom
på, at det er endog meget forskelligt fra kommune til kommune - og
måske fra skole til skole - i hvor høj grad kommunen har uddelegeret
ansvar til skolebestyrelserne.
Fortolkningen og anvendelsen af kommunalbestyrelsens ret til at uddelegere
har vide rammer. Videregivelse af kompetence på forskellige områder
til skolebestyrelsen er hverken bestemt af skolernes geografiske placering
eller deres størrelse. Omfanget og graden af decentralisering beror
i vidt omfang på, hvad der er opnået politisk enighed om, evt.
efter drøftelser i de fælles rådgivende organer, og hvad
den enkelte skolebestyrelse ser sig i stand til at kunne magte. Omfanget
og graden af decentralisering er ikke nogen fast størrelse, men kan
ændres fra år til år. Det afgørende er kommunalbestyrelsens
holdning til medindflydelse samt vigtigheden og tyngden af den rolle, den
tillægger skolebestyrelsen.
Hvis en skolebestyrelse mener, at den har for lidt indflydelse på,
hvordan pengene anvendes på skolen, er det en god ide at gennemgå
den kommunale styrelsesvedtægt sammen med skolens leder med henblik
på en drøftelse af den kompetence, der er delegeret til skolebestyrelsen.
Det kan endvidere give anledning til en dialog med kommunen om, hvorvidt
der er rimelig overensstemmelse mellem de pålagte opgaver og de midler,
der er afsat til løsning af opgaverne.
De to mest anvendte decentraliseringsmodeller vedrørende delegering
af budgetposter til godkendelse i skolebestyrelsen er minimalmodellen og
normalmodellen.
Minimalmodellen
omfatter typisk de to budgetposter:
- Undervisningsmidler
- Ekskursioner og lejrskoler.
Normalmodellen
omfatter typisk budgetposterne:
- Vedligeholdelse af bygninger mv.
- Driftudgifter
- Undervisningsmidler
- Ekskursioner og lejrskoler.
Herudover findes der en maksimalmodel, hvor der også medtages budgetposter
til personalelønninger mv.
Kommunerne har ofte mulighed for at overføre mindre forbrug fra
det ene budgetår til det næste. Det kan være en fordel,
hvis man ønsker at spare op til en større investering som
fx køb af nye skolemøbler eller udskiftning af varmeforsyningen
med henblik på at spare på de løbende driftsudgifter.
Omvendt har skolen også mulighed for at budgettere med et merforbrug,
fx for at foretage en ekstraordinær investering i edb-udstyr mod en
tilsvarende nedjustering af budgettet det følgende år.
Brugen af normalmodellen har for mange skoler vist sig at være
et godt planlægnings- og styringsværktøj. Modellen skærper
samtidig både skolens ledelse og skolebestyrelsens opmærksomhed
på, hvordan de økonomiske ressourcer, skolen har til rådighed,
udnyttes bedst muligt.
Når skolebestyrelsen på baggrund af oplæg fra skolens
leder skal drøfte og godkende budgettet for både udvendig og
indvendig vedligeholdelse, løbende driftudgifter som el, vand, varme,
rengøring osv., undervisningsmidler samt ekskursioner og lejrskoler,
er der lagt op til en god diskussion og dialog i skolebestyrelsen.
Igen er det vigtigt at understrege, at skolebestyrelsen ikke tager stilling
til alle detaljerne, men fortrinsvis peger på de områder, den
finder, der bør sættes ind over for. Man skal hele tiden spørge
sig selv: Understøtter det fremlagte budget de mål og principper
skolebestyrelsen har vedtaget for skolens udvikling?
Forsiden | Forrige Kapitel
| Bilag |