Arbejdet med det interne budget
Skolebestyrelsen skal godkende det interne budget og dermed også,
hvordan den pose penge, den enkelte skole råder over, skal fordeles.
Nogle skolebestyrelser ser en tæt sammenhæng mellem pædagogik
og økonomi, og derfor vælger de at diskutere de økonomiske
sager på selve skolebestyrelsesmøderne. Andre skolebestyrelser
nedsætter et mindre udvalg, der kan danne ramme om disse drøftelser.
Generelt må der advares lidt mod udvalgstanken. Dels sker der en opdeling
af skolebestyrelsen, og dels skal man være opmærksom på,
at udvalget ikke bliver for stort, og at alle interesser bliver hørt,
så resultatet afspejler hele skolebestyrelsens sammensætning.
Selve resultatet og forløbet af udvalgets arbejde skal altid drøftes
på skolebestyrelsesmøder.
Hvis der i årets løb dukker problemer op, som har så
store økonomiske konsekvenser, at de ikke kan løses inden
for det igangværende regnskab/budget, må emnerne noteres, så
man er sikker på, at de kommer med i den indledende behandling af
budgettet i december. Da det er sager med et væsentligt økonomisk
aspekt, må skolelederen kende skolebestyrelsens indstilling til tingene,
når der tages fat på det første budgetudkast.
De principper, skolebestyrelsen har vedtaget, kommer til at spille en
særlig rolle, hvis de som forudsætning har tildelingen af økonomiske
midler. Som eksempel omfanget af skole-hjem samtaler, omfanget af lejrskoler
og omfanget af materialeindkøb.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget kommunens budget for det kommende
kalenderår, får den enkelte skole meddelelse om, hvilke midler
skolen har til rådighed i det kommende år. Det sker ofte inden
årets udgang.
December
Indledende drøftelse i skolebestyrelsen
Det vil få stor positiv betydning, hvis skolebestyrelsen på
et møde i december måned har budgettet som et vigtigt punkt
på dagsordenen, og får en god indledende drøftelse om
krav, ønsker og muligheder i forbindelse med investeringer i det
kommende år.
På mødet bør der ske tre ting:
- Generelle overvejelser på baggrund af seneste regnskabs opfølgning
og et skøn over det forventede over- eller underskud på skolens
budget.
- En orientering om det kommunale budget for det følgende år
med hensyn til skolen.
- De forskellige emner fremlægges (formanden), prissættes
(skolelederen) og prioriteres (skolebestyrelsen).
Januar
Skolelederen udarbejder udkast til budgetforslag
Efter de indledende møder med skolebestyrelsen kender skolelederen
skolebestyrelsens stilling til de større, nye tiltag. På den
baggrund kan skolelederen begynde arbejdet med at bearbejde de idéer,
der er fremsat i årets løb. Spørgsmålet er, om
de kan indeholdes i en naturlig fremskrivning af budgettet, eller om de
skal føres frem som begrundelse for styrkelse af udvalgte budgetområder.
På dette tidspunkt kaldes arbejdet et udkast (til forslag), og
der er nu mulighed for, at personalegrupperne kan øve indflydelse
på det endelige forslag, som skolelederen skal fremlægge for
skolebestyrelsen på et senere tidspunkt.
Februar
Udkastet bliver til forslag
Ved månedens begyndelse forelægges udkastet for samarbejdsudvalgets
medlemmer. Det kan ske skriftligt, men det er bedst, hvis skolelederen ved
et møde udleverer og samtidig kommenterer sit udkast. Herefter skal
personalerepræsentanterne bruge 2-3 uger, hvor de kan drøfte
materialet med deres kolleger for at finde ud af, om de er tilfredse med
det, eller om de vil stille ændringsforslag. På dette tidspunkt
vil det også være rimeligt, at skolelederen præsenterer
udkastet for det pædagogiske råd. Skolebestyrelsen kan eventuelt
bede skolelederen om det.
I slutningen af februar mødes samarbejdsudvalget igen, for at
grupperne kan kommentere udkastet til nyt budget. Alle kender de økonomiske
rammer, og alle parter er som regel meget hensynsfulde over for de andre
gruppers områder, hvorimod det snarere kan komme til ændringer
inden for størrelsen af egne konti.
Efter mødet i samarbejdsudvalget udarbejder skolelederen sit endelige
forslag til det budget, der præsenteres for skolebestyrelsen. Dette
vil typisk kunne ske omkring 1. marts, og på det tidspunkt vil der
også være skabt klarhed over sidste års over- eller underskud,
der naturligvis skal indregnes i det nye budget.
Marts
Skolebestyrelsen godkender budgettet
På dette tidspunkt skal skolebestyrelsen beslutte, om den kan godkende
det forslag til budget, der er fremlagt. Hvis skolebestyrelsen ikke kan
godkende forslaget, kan den bede om, at der udarbejdes et nyt forslag. Hvis
det drejer sig om mindre ændringer, kan de foretages med det samme.
Hvis skolelederen trods klart udtalte ønsker ikke udarbejder et budget,
som skolebestyrelsen kan godkende, kan bestyrelsen selv påtage sig
arbejdet. I det tilfælde er skolelederen forpligtet til at stå
til rådighed med råd og vejledning.
Efter denne fase, der som regel varer omkring 3 måneder, burde
tingene være faldet så meget på plads, at skolebestyrelsen
kan bruge kræfterne på andre ting, og skolelederen kan begynde
på at omsætte ord til handling. Selvfølgelig kan der
stadigvæk opstå behov for ændringer af budgettet - på
opfordring fra både skolebestyrelsen og skolelederen.
Man skal ikke blive bekymret over, at budgettet ikke er godkendt ved
starten af kalenderåret, men alle bør arbejde på, at
perioden uden et godkendt budget bliver så kort som muligt. Formelt
klares problemet på de allerfleste skoler ved, at skolens leder får
bemyndigelse til at foretage de nødvendige indkøb efter de
gældende principper og undgår at igangsætte nye tiltag.
Af hensyn til langtidsplanlægningen bør ændringer
i budgettet ske så sjældent som muligt. Fx kan skolens leder
normalt ikke fordele indkøb og andre udgiftkrævende aktiviteter
over hele året, det skal planlægges i god tid. En stor del af
bogindkøbene foregår som regel omkring sommerferien, vedligeholdelsesarbejder
lægges i ferietidspunkterne, og de fleste lejrskoler og udflugter
finder sted i april/maj og august/september osv.
Hvis der skal foretages ændringer i budgettet, vil det være
rimeligt, at det sker i forbindelse med behandlingen af de regnskabsopfølgninger,
der naturligt bør finde sted i løbet af skoleåret -
de er beskrevet senere i dette hæfte. Det er ikke meningen, at skolebestyrelsen
skal bruge tid på hverken revision eller en detaljeret gennemgang,
men blot sammen med skolelederen skaffe sig et indtryk af, om budgettet
holder, så man ikke i december stilles over for fastlagte kendsgerninger,
der måske gør det nødvendigt at acceptere store overskridelser
på nogle områder - på bekostning af andre.
Hvor mange regnskabsopfølgninger, der er behov for, aftales mellem
skolebestyrelsen og skoleledelsen. Erfaringen viser, at ca. 3 gange i årets
løb er nok til at danne sig et indtryk og overblik. De 3 gange kan
fx placeres på denne måde:
- April - med budgetopfølgning, januar kvartal
- August - med budgetopfølgning, april kvartal
- Oktober - med budgetopfølgning, juli kvartal
- (Se om budgetopfølgning i bilag 4)
I december begynder det hele så forfra med opsamling af idéer
fra året, der er gået, drøftelser om aktiviteter næste
år etc. Regnskabsopfølgningen fra oktober kvartal indgår
som den sidste del i årsregnskabet og kan behandles i forbindelse
hermed.
Det anbefales, at skolebestyrelsen umiddelbart efter kommunalbestyrelsens
budgetvedtagelse i oktober udarbejder forslag til skolens budget for det
følgende kalenderår. Det anbefales endvidere, at forløbet
gennemføres sådan, at budgettet kan være helt klart så
hurtigt som muligt i det nye kalenderår.
Detaljeringsgraden
Principielt
Når man begynder på arbejdet med budgettet og regnskabsopfølgningen,
er det vigtigt - på et eller andet tidspunkt - at aftale, hvilken
detaljeringsgrad man vil arbejde med. Her skal man huske på, at skolebestyrelsen
først og fremmest skal fokusere på de store linjer. Det gælder
om at bevare overblikket, og ikke fortabe sig i regnskabstekniske detaljer.
Derfor drejer sig også om at få etableret et godt samarbejde
med skolens leder om dette.
For ringe detaljering (ganske få konti) giver
ikke et fyldestgørende billede af, hvad der rent faktisk foregår
på skolen, og derfor giver det meget ringe muligheder for at gå
ind og påvirke budgettet, hvis man ønsker, at midlerne anvendes
anderledes. Til gengæld er sådant et budget let at overskue,
hurtigt at udarbejde og let at arbejde med i det daglige.
For stor en detaljering (mange konti) giver et stort
arbejde for ledelsen med den daglige regnskabsføring og medfører,
at alle kontomæssige placeringer nøje må overvejes. Dertil
kommer, at budgettet og regnskabsmaterialet er svært at overskue,
specielt for mennesker, der ikke er vant til at arbejde med tal og regnskaber.
Denne form giver til gengæld en grundig indsigt i skolens samlede
økonomi og dermed større muligheder for at påvirke situationen.
Kunsten er at blive enige om en detaljeringsgrad, så man har kendskab
til de nødvendige nøgletal uden at drukne i opstillinger og
udregninger. I bilagsmaterialet til dette hæfte er vist en detaljeringsgrad,
som tager et rimeligt hensyn til disse betragtninger.
Ligesom kommunalbestyrelsen normalt ikke kan ændre i et allerede
udmeldt budget, kan skolebestyrelsen heller ikke i februar/marts vedtage
et budget for så at foretage grundlæggende ændringer senere
på året. Ændringer kan kun blive aktuelle, hvis en helt
ekstraordinær situation kræver det.
Det ligger som en forudsætning i folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen
i videst muligt omfang skal give skolerne rammebevillinger. Så kan
den enkelte skole prioritere, hvordan midlerne skal anvendes.
På samme måde skal skolebestyrelsen ikke øremærke
alle de penge, skolen får tildelt.
Et frugtbart samarbejde indebærer, at der gøres plads til
både skolebestyrelsens overordnede ønsker/indsatsområder
og skolelederens handlemuligheder - inden for de principper skolebestyrelsen
har vedtaget og lovgivningens krav til hele skolens virksomhed.
I praksis
Hver enkelt skole kan ikke anvende alle de penge, den får fra kommunalbestyrelsen
efter forgodtbefindende. De fleste kommuner har mindst en tredeling i deres
budgetudmelding:
- Personalelønninger
- Driftsudgifter
- Bygningsudgifter.
Hvis vi kigger på personalelønningerne, vil det udmeldte
budget være baseret på enten et forbrug af penge eller et forbrug
af timer. Her er det ikke ligegyldigt, hvad kommunen har valgt, for har
man en medarbejderskare med en høj gennemsnitsalder, så er
lønudgiften højere, end hvis alle befinder sig på laveste
løntrin. Det mest behagelige at arbejde med er klart et udmeldt timeforbrug.
Forskel på lønninger og personalegrupper betyder, at skolen
er nødt til at skelne i sin daglige regnskabsføring. Inden
for lærerpersonalet vil det være formålstjenligt at oprette
underkonti, fx til lønninger til almindelig undervisning og til vikarlønninger.
Driftudgifterne er nok det mest interessante område for skolebestyrelsen,
fordi der her er mange påvirkningsområder. Området er
så stort, at det kan opdeles i flere omgange, fx:
- Undervisnings-/elevaktiviteter
- Inventar
- Personale, uddannelse
- Øvrige udgifter.
Hvis de fire områder deles yderligere op, kan billedet se sådan
ud:
- Undervisnings-/elevaktiviteter
- Undervisningsmidler
Lejrskoler
Ekskursioner
Erhvervspraktik
- Møbler
- AV-udstyr
- Edb
- Andet undervisningsmateriel
- Kursusafgift
- Time-dagpenge
- Personalepleje
- Prøveudgifter
- Mødeudgifter
- Kontorhold
- Rengøring
- Skolebestyrelse.
Vi har nu inden for gruppen driftudgifter en opdeling i 16 underkonti.
Nogle skoler har lidt flere og andre lidt færre. Men fælles
for dem er, at de næsten alle kan opdeles igen.
Skolebestyrelsen kan gennem en opdeling af de midler, den råder
over til sin egen virksomhed, foretage en opdeling i fx:
- Mødeudgifter
- Kursusudgifter
- Diæter
- Forældreinformation.
En yderligere opdeling kan også finde sted med de midler, der tildeles
de enkelte fag til indkøb af undervisningsmidler. Det vil dog hovedsageligt
være skolelederen, der har ansvaret for selve indkøbene, da
dette nøje er forbundet med skolelederens ansvar for, at lærerne
sættes i stand til at kunne opfylde læseplanerne.
Bygningsudgifterne vil naturligt blive opdelt i:
- Udvendig vedligeholdelse
- Indvendig vedligeholdelse
- Grønne områder.
For at illustrere dette, er der i bilagene medtaget dagligdags eksempler
på opdelinger i forskellige konti.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |