Forord
Folkeskolen er en omfattende virksomhed, som i sagens natur har en lang
række menneskers og myndigheders bevågenhed. Forældre,
elever, skolelederen, lærere og andet personale har den daglige kontakt
med skolen. De overordnede beslutninger for kommunens skolevæsen træffes
af kommunalbestyrelsen, som til gengæld skal leve op til de mål
og rammer, som følger af lovgivningen. For at samarbejdet omkring
folkeskolen skal foregå bedst muligt, er det vigtigt, at alle parter
har kendskab til både rettigheder og pligter.
Det skal ikke være uklarhed om kompetencefordelingen, der lægger
hindringer i vejen for et godt samarbejde på de enkelte skoler. Målet
med denne serie hæfter er derfor - med fokus på skolebestyrelsen
- at give et samlet billede af, hvem der har kompetence til at bestemme
hvad i folkeskolesammenhæng.
Dette hæfte er det første i rækken og kan betragtes
som en "paraply" for de øvrige. Hæfterne bygger til
dels på bidrag fra personer, der beskæftiger sig med folkeskolen
i praksis. De indeholder en beskrivelse af skolebestyrelsens råderum,
der ligger mellem de rammer og retningslinier, som fastlægges af de
overordnede myndigheder, og den kompetence, der er tillagt den enkelte skoles
leder.
Hæfterne peger på de muligheder, skolebestyrelsen har, for
at opnå medindflydelse på den lokale skole og indeholder en
række eksempler på, hvordan man i praksis kan behandle forskellige
spørgsmål.
Hæfterne er et resultat af de overvejelser, en arbejdsgruppe nedsat
af undervisningsministeren i 1995, nåede frem til om mulighederne
for at øge forældrenes interesse for skolebestyrelsernes arbejde.
Arbejdet resulterede også i en række lovændringer, som
blev vedtaget i juni 1997.
Hovedvægten i dette hæfte er lagt på de mere generelle
betingelser for skolebestyrelsens arbejde. Endvidere er der en kort beskrivelse
af skolebestyrelsens kompetenceområder, som beskrives mere indgående
i de efterfølgende hæfter.
Ivan Sørensen
direktør, Folkeskoleafdelingen
Forsiden | Indledning |