Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo







Fra lov til virkelighed

Undervisningsministeriet har i forbindelse med de nye muligheder iværksat en række forskellige initiativer med det formål at udbrede kendskabet til og fremme brugen af realkompetencevurderinger (RKV).

Disse initiativer består af:

  • En partnerskabsaftale med arbejdsmarkedets parter vedrørende anerkendelse af realkompetencer
  • En informations- og netværkskampagne om realkompetencer indeholdende en “værktøjskasse” med forskellige redskaber
  • Et dokumentationsredskab www.minkompetencemappe.dk til brug for dokumentation ved vurdering af realkompetencer
  • En generel håndbog om realkompetencevurdering inden for voksen- og efteruddannelsesområdet
  • Etablering af et Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger
  • En internetside på vejledningsportalen Uddannelsesguiden.dk med information til borgerne
  • En kampagne i Danmarks Radio (DR) samt afholdelse af konferencer, seminarer og møder.

“Realkompetence er kommet for at blive. Og det er et middel til at få nogen til at betragte deres uddannelsesmuligheder på en ny måde.”
Bente Sorgenfrey, formand for FTF

“Med denne partnerskabsaftale er vi med til at dagsordensætte løsninger for mennesker, som ikke er så motiverede for videreuddannelse i dagligdagen. En realkompetencevurdering er med til at synliggøre den enkeltes kvalifikationer og dermed gøre dem mere eftertragtede på arbejdsmarkedet.”
Henrik Bach Mortensen, direktør i Dansk Arbejdsgiverforening

I det følgende beskrives de enkelte initiativer til øget anerkendelse af realkompetencer.

Partnerskab med arbejdsmarkedets parter

Undervisningsministeren indgik i juni 2007 en partnerskabsaftale med arbejdsmarkedets parter, Landsorganisationen i Danmark (LO), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), FTF samt Ledernes Hovedorganisation om anerkendelse af realkompetencer.

Formålet med partnerskabsaftalen er at fremme anerkendelsen af den enkelte borgers faktiske kompetencer – realkompetencer – i relation til de offentlige voksen- og efteruddannelser. Aftalen skal ses som et bidrag til at løfte kompetencerne for alle på arbejdsmarkedet.

Der er enighed om, at Undervisningsministeriet og arbejdsmarkedets parter samarbejder om følgende indsatsområder:

  • Udvikling af en kompetencemappe, der har til formål at dokumentere den enkelte borgers viden, færdigheder og kompetencer opnået gennem uddannelse på jobbet og i fritiden.
  • Udvikling af praktiske vejledninger til gennemførelse af individuel kompetencevurdering (IKV) i AMU med henblik på at kvalitetssikre uddannelsesinstitutionernes arbejde med realkompetencevurderinger.
  • Udbredelse af kendskabet til mulighederne for individuel kompetencevurdering (IKV) blandt borgere generelt, virksomheder, medlemmer af arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.

Parterne forpligtiger sig også til at informere om de nye muligheder for realkompetencevurdering

“Det smarte med en RKV er, at man ikke skal begynde forfra, når man vil uddanne sig, men at man tværtimod får kredit for det, man allerede kan. Mange har jo kufferten fuld af erfaringer, som de nu kan få papir på. Og det, tror jeg, motiverer flere til at komme i gang med en uddannelse.”
Ejner Holst, LO-sekretær

Kampagne om realkompetencer

Undervisningsministeriet gennemførte i foråret 2008 – i samarbejde med arbejdsmarkedets parter – en informations- og netværkskampagne om realkompetencer.

Formålet med kampagnen var at oplyse om og udbrede kendskabet til samt fremme brugen af de muligheder, som de nye regler om udbygning af anerkendelse af realkompetencer giver inden for voksen- og efteruddannelse.

Kampagnen har været organiseret i fire spor henvendt til forskellige målgrupper:

  • Funktionærer, faglærte og ufaglærte i samarbejde med FTF’s og LO’s medlemsorganisationer
  • Lederne i samarbejde med Ledernes Hovedorganisation
  • Uddannelsesansvarlige i virksomhederne i samarbejde med DA’s medlemsorganisationer
  • Uddannelsesinstitutionerne og AMU-udbyderne, herunder vejledere og konsulenter på uddannelsesstederne, samt AMU-kursister.

Kampagneeffekten blandt aftaleparternes medlemsorganisationer har været positiv i form af medieomtale i en række medlems- og nyhedsbreve samt artikler og kan vurderes som en succes.

Fleksible værktøjer til partnere

I forbindelse med realkompetencekampagnen er der udviklet et fleksibelt kampagnemateriale i form af en værktøjskasse med en række forskellige redskaber, som Undervisningsministeriet tilbyder kampagnens partnere, de faglige organisationer, de lokale voksenvejledningsnetværk, uddannelsesinstitutionerne, skolerne og AMU-udbyderne. Værktøjskassen kan tilpasses de specifikke behov og ønsker, som aktørerne selv måtte have.

“Lederen skal skubbe på, så medarbejderne får lyst til at få en uddannelse. Job til ufaglærte forsvinder jo. Hvis ikke du selv udvikler dig, så risikerer du, at verden udvikler sig forbi dig.”
Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation

Værktøjskassen indeholder et informationspapir med kampagnens budskaber og en generel orientering om kampagnen.

Derudover består den af faktaark i form af:

  • Kort og godt om realkompetencer og realkompetencevurdering
  • 10 gode grunde til at få vurderet sine realkompetencer
  • Casehistorier med eksempler fra det virkelige liv
  • En plakat i A1-format, som er velegnet til ophængning på synlige steder
  • To foldere henvendt til kortuddannede eller faglærte og folk med en mellemlang uddannelse
  • En PowerPoint-præsentation til brug i eksempelvis undervisningssammenhænge.

Som en del af kampagnen fik 25.000 kursister på arbejdsmarkedsuddannelserne udleveret et lykønskningsbrev fra undervisningsminister Bertel Haarder og to kampagnepostkort i forbindelse med, at de også modtog deres kursusbevis. Ministerens brev og postkortene opfordrede kursisterne til at motivere venner og kolleger til at benytte sig af muligheden for at få en realkompetencevurdering.

Min kompetencemappe.dk

En borger, som ønsker at få foretaget en realkompetencevurdering, skal bidrage med dokumentation for sine kompetencer.

Denne dokumentation kan eksempelvis indeholde:

  • Uddannelsesbeviser og kursusbeviser fra delvis gennemført eller fuldført formel uddannelse
  • Ansættelseskontrakter fra en arbejdsgiver
  • Udtalelser fra en arbejdsgiver
  • En liste over faglige og organisatoriske tillidserhverv
  • Kursusbeviser fra for eksempel højskoleophold samt udtalelser fra lærere og forstandere
  • Udtalelser fra ledere og trænere i foreningslivet.

Min kompetencemappe.dk er et dokumentationsredskab til alle, som ønsker at få overblik over, hvad de har lært, og hvad de kan, især hvis de vil i gang med voksen- og efteruddannelse og ønsker en individuel kompetencevurdering på en uddannelsesinstitution. Mappen kan også bruges af virksomheder, som ønsker at fremme realkompetencevurderinger og kompetenceudvikling blandt deres ansatte. Den kan også bruges ved jobsøgning og jobinterview. Det er frivilligt, om man vil bruge kompetencemappen. Min kompetencemappe er også tilgængelig i en engelsk version.

Kompetencemappen findes både i en dansk og engelsk version på www.minkompetencemappe.dk


Kompetencer fra folkeoplysning og foreningsliv mv.

Til brug for afklaring, beskrivelse og dokumentation af de kompetencer, som er erhvervet inden for foreningslivet, frivilligt arbejde og folkeoplysningen, er der udviklet tre særlige dokumentationsværktøjer. Disse redskaber er udformet i tre versioner tilpasset den specifikke sektor, og de findes som elementer og gennem links i min kompetencemappe.

Dokumentationsværktøjerne kan findes på hjemmesiderne:
Foreningslivet: www.realkompetence-forening.dk
Frivilligt arbejde: www.realkompetence-frivillig.dk
Folkeoplysning: www.realkompetence-folkeoplysning.dk


Disse redskaber er udformet som en guide indeholdende spørgsmål til selvevaluering, og de tilbyder en systematisk afklaring af specifikke kompetencer samt sociale og personlige kompetencer. De er udviklet for Undervisningsministeriet i samarbejde med de store organisationer i de nævnte sektorer.

Viden og information om realkompetencer

Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger (NVR) blev etableret i efteråret 2007. Centret er støttet af Undervisningsministeriet med en treårig bevilling. Formålet med NVR er at bidrage til indsamling, udvikling og formidling af viden om anerkendelse af realkompetencer med særligt fokus på metoder til dokumentation og vurdering af realkompetencer.

De centrale opgaver for NVR er:

  • Udviklings- og forskningsprojekter
  • Afholdelse af konferencer og seminarer
  • Afholdelse af kurser
  • Konsulentopgaver
  • Formidling og dialog om RKV, der understøttes af samarbejde med relevante samarbejdspartnere.

Læs mere om Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger på http://www.nvr.nu/


Håndbog om realkompetencevurdering Undervisningsministeriet udgav i april 2008 Realkompetencevurdering inden for voksen- og efteruddannelsesområdet – en håndbog. Håndbogen formidler viden om vurdering og anerkendelse af realkompetencer til uddannelsesinstitutioner på voksen- og efteruddannelsesområdet. Målgruppen er praktikere, der specifikt arbejder med realkompetencevurdering. Den generelle håndbog giver overblik over baggrund, begreber, regelsæt, god praksis og nye udfordringer. Ved hjælp af casehistorier gives eksempler på realkompetencevurdering inden for flere uddannelsesområder.



I januar 2008 udgav Undervisningsministeriet endvidere en håndbog om individuel kompetencevurdering specifikt rettet imod AMU-området.

Lær for livet – en tv-programrække Danmarks Radio gennemførte i efteråret 2007 med støtte fra Undervisningsministeriet en informationskampagne om livslang læring – “Lær for livet”. Kampagnens ni tv-programmer havde til formål at øge motivationen for voksen- og efteruddannelse og henvendte sig især til de kortuddannede. To af programmerne handlede om de nye muligheder for realkompetencevurdering.

Generel vejledning til borgerne På Undervisningsministeriets vejledningsportal Uddannelsesguiden.dk kan borgerne finde information og vejledning og se en oversigt over mulighederne for at få anerkendt deres realkompetencer. Se: http://www.ug.dk/realkompetence/forside.aspx.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Initiativer til øget anerkendelse af realkompetencer"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top