Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Principper for vurdering og kvalitetssikring

Det danske koncept for anerkendelse af realkompetencer bygger på følgende principper:

  • Den enkelte borger kan få sin realkompetence vurderet baseret på rammer og regler fastlagt inden for de enkelte uddannelsesområder
  • Den enkelte har selv et ansvar for at bidrage til at dokumentere sine realkompetencer
  • Der kan opkræves en deltagerbetaling for realkompetencevurderingen, dog ikke for kortuddannede
  • En kompetencevurdering foretages altid med udgangspunkt i de enkelte uddannelsers mål og adgangskrav
  • Den enkeltes kompetencer anerkendes, uanset hvor og hvordan de er erhvervet, men uden at forringe uddannelsernes kvalitet/niveau
  • De anvendte metoder skal kunne sikre en pålidelig vurdering og dermed tillid til resultatet
  • Resultatet af vurderingen dokumenteres gennem udstedelse af et bevis.



 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Initiativer til øget anerkendelse af realkompetencer"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top