|
|
Principper for vurdering og kvalitetssikring
Det danske koncept for anerkendelse af realkompetencer bygger på følgende principper:
- Den enkelte borger kan få sin realkompetence
vurderet baseret på rammer og regler fastlagt
inden for de enkelte uddannelsesområder
- Den enkelte har selv et ansvar for at bidrage
til at dokumentere sine realkompetencer
- Der kan opkræves en deltagerbetaling for realkompetencevurderingen,
dog ikke for kortuddannede
- En kompetencevurdering foretages altid med
udgangspunkt i de enkelte uddannelsers mål
og adgangskrav
- Den enkeltes kompetencer anerkendes, uanset
hvor og hvordan de er erhvervet, men uden at
forringe uddannelsernes kvalitet/niveau
- De anvendte metoder skal kunne sikre en pålidelig
vurdering og dermed tillid til resultatet
- Resultatet af vurderingen dokumenteres gennem
udstedelse af et bevis.
Denne side indgår i publikationen "Initiativer til øget anerkendelse af realkompetencer" © Undervisningsministeriet 2008
|
|