Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Erfaringer med SOSU-GVU- forløb og anbefalinger fra Danmarks Evalueringsinstitut

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) evaluerede i 2007 grunduddannelse for voksne (GVU) og dokumenterer i sin rapport en række stærke og svage sider ved GVU. Evalueringsgruppen giver uddannelsesinstitutionerne følgende anbefalinger til den fremtidige GVU-aktivitet:

Evalueringsgruppen anbefaler, at uddannelsesinstitutionerne:

  • styrker det opsøgende arbejde for at udbrede kendskabet til og brugen af GVU. Dette må gøres med vægt på brug af personlige kontakter
  • som hovedregel uanset branche anvender praktiske afklaringsforløb i forbindelse med realkompetencevurderingerne
  • udarbejder uddannelsesplanerne med snævert udgangspunkt i den enkelte ansøgers realkompetencer. Dette udelukker ikke, at de forskellige forløb kan have forskellig form, herunder foregå på hold
  • deltager i et samarbejde på tværs af institutionerne med henblik på at koordinere udbud og gennemførelse samt sikre tilstrækkeligt store hold. Desuden bør institutionerne i deres uddannelsesplaner indtænke andre institutioners udbud af uddannelser
  • at de institutioner, der udbyder GVU, sammen med regionale og lokale beskæftigelsesråd tilskynder virksomhederne til i højere grad at bruge GVU som led i opkvalificering og omskoling
  • sammen med jobcentrene tager initiativ til at fremme lediges anvendelse af GVU.

Udpluk af Danmarks Evalueringsinstituts rapport Grunduddannelse for voksne, 2007.

Erfaringer fra elever og SOSU-skoler, som har gennemført GVU

Fase 1: Information og rekruttering

GVU-elever rekrutteres ofte gennem deres arbejdsplads. Lederne og de uddannelsesansvarlige i hjemmeplejen og på plejehjem er derfor nøglepersoner for en informationsindsats. Det er vigtigt at formidle, hvordan GVU adskiller sig fra den ordinære uddannelse. I informationsarbejdet skal det synliggøres for både den mulige kommende elev og arbejdsgiverne, hvordan GVU-uddannelsesmodeller kan udformes.

Allerede i rekrutteringsfasen er det vigtigt at støtte GVU-eleven i at få afklaret forsørgelsesgrundlaget under uddannelsen.

Fase 2: Realkompetencevurderingen

Det er skolerne, der har ansvaret for at vurdere elevernes realkompetencer til GVU, herunder også om eleverne har kompetencer svarende til praktikmålene. Nogle skoler har et tæt samarbejde med praktikvirksomheden også om vurdering af GVU-elevers praktiske kompetencer, fordi det skaber tillid til GVU-ordningen og de kompetencer, eleverne opnår gennem denne uddannelsesform.

På Undervisningsministeriets hjemmeside om GVU kan skolerne downloade en uddannelsesbog med tilhørende vejledning. Uddannelsesbogen rummer alle faser fra ansøgning til gennemførelse af GVU-forløbet.

Hjemmesiden www.minkompetencemappe.dk giver den enkelte elev redskaber til at afdække egne realkompetencer.

En række SOSU-skoler anvender egne udviklede redskaber, og der udvikles fortsat nye, i takt med at GVU-aktiviteten på SOSU vokser.

Fase 3: Uddannelsesplanen og tilrettelæggelse af forløb

GVU-forløbet kan tilrettelægges som et heltidsforløb i perioder eller samlet, eller det kan foregå som korte kurser eller deltidsundervisning. Skolens fleksibilitet kommer her på prøve, og der må udarbejdes et forløb, der i videst mulige omfang tager hensyn til elevens beskæftigelse og mulighed for at gennemføre forløbet i praksis.

Det er vigtigt, at eleven ved GVU-forløbets start kender sit forsørgelsesgrundlag. GVU-eleverne kan have forskellige vilkår, som skolen ingen indflydelse har på, men alene kan støtte eleverne i at få afklaret.

GVU-elever vil ofte have meget individuelle forløb, og det kan være en idé at overveje, hvordan de får et læringsnetværk, selv om deres forløb ikke er standardiserede på hold med andre elever, som gennemfører tilsvarende forløb.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetence – parat til GVU-start på SOSU"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top