Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Casebeskrivelser

  1. Mette, 39 år
    Uddannelse: handelseksamen, pakmester
    Erhvervserfaring: pakmester, rengøring, butiksassistent, seks år på plejehjem
    Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper
    Afklaringsmetode: interview

  2. Svetlana, 35 år
    Uddannelse: etårig nurseuddannelse i Kroatien
    Erhvervserfaring: et halvt års barnepleje i Kroatien, et halvt års jobtræning på plejehjem, et år som afløser i hjemmeplejen
    Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper med henblik på senere -assistentuddannelse
    Afklaringsmetode: interview, test og vurdering af praktikmål på praktiksted

  3. John, 45 år
    Uddannelse: kok, fem hf-fag (dansk, engelsk, samfundsfag, psykologi, fysik/kemi)
    Erhvervserfaring: meget blandet
    Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper og videre på ordinær -assistentuddannelse
    Afklaringsmetode: interview, test og afklaring på skolen

  4. Birte, 55 år
    Uddannelse: realeksamen, finansuddannelse, statsautoriseret ejendomsmægler
    Erhvervserfaring: meget blandet
    Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper
    Afklaringsmetode: interview og praktisk afprøvning

  5. Anne, 27 år
    Uddannelse: tre år af sygeplejerskeuddannelsen
    Erhvervserfaring: halvandet års rengøring, butiksarbejde, sommerferieafløser på plejehjem svarende til seks måneders arbejde
    Mål: kompetence som social- og sundhedsassistent
    Afklaringsmetoder: interview.

Case 1: Mette, 39 år

Uddannelse: handelseksamen, pakmester
Erhvervserfaring: pakmester, rengøring, butiksassistent, seks år på plejehjem
Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper
Afklaringsmetode: interview

Mette, 39 år, arbejder på et plejehjem som ikke-faglært socialog sundhedshjælper. Det har hun gjort de seneste seks år. Efter folkeskolens afslutning har hun taget en handelseksamen og er derefter blevet uddannet som pakmester. Hun arbejdede fem år inden for erhvervet. Herefter har hun haft forskellige job inden for rengøring og butik, afbrudt af fire børnefødsler.

Mette arbejder på et plejehjem, hvor man fortrinsvis ønsker at beskæftige faglært personale. Social- og sundhedsskolen sender løbende informationer om GVU-mulighederne til ledere og uddannelsesansvarlige på kommunens institutioner. Det er derfor også den daglige leder, der opfordrer Mette til at tage en GVU til social- og sundhedshjælper.

Da det er langt tid siden, Mette har gået i skole, har hun en samtale med den uddannelsesansvarlige på plejehjemmet, som fortæller hende lidt om skolen, social- og sundhedshjælperuddannelsen og dens mål. Mette får mod på at påbegynde en GVU til social- og sundhedshjælper – især fordi det er en kort uddannelse, og hun er sikker på at vende tilbage til sit nuværende arbejde.

På skolen kommer Mette til interview med en uddannelses- og erhvervsvejleder. Hun medbringer dokumentation for sine tidligere uddannelser og beskrivelse af sin samlede erhvervserfaring. Vejlederen konstaterer hurtigt, at Mette opfylder adgangskriterierne til kompetencevurdering. Hun opfylder alderskravet, og hendes erhvervserfaring er relevant for uddannelsen.

Kompetencevurdering

Mettes seks år i sektoren betyder, at hun har viden og indsigt svarende til store dele af uddannelsens kompetencemål. Hun har således i store træk erhvervet sig den faglighed, som man i uddannelsen får gennem praktikdelen, så hun er klart i målgruppen for et GVU-uddannelsesforløb. Faglærerne vurderer endvidere, at Mette kan nå målene for aktivitets- og praktiske fag samt social- og samfundsfag på cirka det halve af den obligatoriske tid, og det bliver fastsat, hvad hun kan i forvejen, og hvad hun skal undervises i for at nå målene fuldt ud.

Mette vil ved selvstudier med en efterfølgende test nemt kunne nå målene i sundhedsfag, men det har Mette slet ikke mod på, da hun har meget at se til på hjemmefronten.

På baggrund af sin uddannelsesdokumentation får Mette godskrevet dansk D og engelsk E fra sin uddannelse som pakmester. Hun ønsker at følge dansktimerne, da hun trænger til at få genopfrisket sine læse- og skrivefærdigheder, men skal ikke til prøve i faget. Mette er nervøs for kravene til naturfag og it. Hun har aldrig arbejdet med it, og naturfag har hun ikke beskæftiget sig med i mange år.

Mette får en samtale med en naturfagslærer, som fortæller hende om målene for naturfag, hvilket giver hende trygheden, til at hun kan gennemføre faget.

Vejlederen anbefaler hende at opkvalificere sig i grundlæggende it inden starten på GVU’en.

Mettes uddannelsesplan

Mettes uddannelsesplan består af følgende elementer:

  • Sundhedsfag 1, reduceret tid
  • Social- og samfundsfag 1, reduceret tid
  • Padagogik med psykologi 1
  • Aktivitets- og praktiske fag, reduceret tid
  • Valgfri specialefag
  • Naturfag niveau E
  • Dansk D (minus prove)
  • Afsluttende prove.

14 ugers uddannelse i alt foruden den afsluttende prøve.

Tilrettelæggelse

Mette foretrækker at gennemføre sin uddannelse i et stræk. Det er nemmest for hendes arbejdsgiver, hvis hun er væk i en sammenhængende periode. Og for Mette er det vigtigt, at hun når at fordybe sig og at vænne sig til at være i uddannelse.

Mettes uddannelsesplan lægger op til et meget individuelt forløb, fordi hun kan få godskrevet flere af områdefagenes mål. Mette foretrækker imidlertid at gennemføre uddannelsen på et hold, fordi det sociale fællesskab betyder meget for hendes lyst til at sætte sig på skolebænken igen. “Så har jeg måske lidt lettere ved lektierne, og det er godt med fire børn derhjemme,” som hun selv siger.

Mette tilmeldes et hold, hvor alle eleverne er voksne GVU’ere med hver deres uddannelsesplan, sådan som det også er på de helt ordinære SOSU-hold. Holdet udgør en væsentlig fælles base for alle GVU’erne. De påbegynder og afslutter uddannelsen på forskellige tidspunkter, da deres uddannelsesplaner har forskellig varighed, og de har i forløbet både fælles og individuelle læringsaktiviteter, men tilhørsforholdet til holdet giver deltagerne et socialt netværk.

Case 2: Svetlana, 35 år

Uddannelse: etårig nurseuddannelse i Kroatien
Erhvervserfaring: et halvt års barnepleje i Kroatien, et halvt års jobtræning på plejehjem, et år som afløser i hjemmeplejen
Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper med henblik på senere -assistentuddannelse
Afklaringsmetode: interview, test og vurdering af praktikmål på praktiksted

Svetlana har i det seneste år været ansat som afløser i hjemmeplejen. Forinden har hun været i et halvt års aktiveringsforløb/ jobtræning på et plejecenter. Hun har en etårig nurseuddannelse fra sit hjemland Kroatien med efterfølgende et halvt års arbejde inden for barnepleje.

Det er en veninde, som har fortalt Svetlana om muligheden for en GVU. Hendes arbejdsgiver i hjemmeplejen støtter hende i ideen og stiller hende et fast arbejde i udsigt efter endt uddannelse. Svetlana ringer til sin lokale social- og sundhedsskole og kommer til interview med uddannelses- og erhvervsvejlederen.

Svetlana medbringer dokumentation for uddannelse og erhvervserfaring samt bestået dansk prøve 2 i henhold til bestemmelser fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration om dansk sprog for udlændinge.

Kompetencevurdering

Skolen vurderer Svetlanas samlede erhvervserfaring som relevant. Det indbefatter jobtræningen, fordi den har givet hende erfaring som social- og sundhedshjælper, og hun ikke blot har været føl hos andre. Hun har derfor adgang til at blive kompetencevurderet til GVU.

Svetlana bliver realkompetencevurderet for at afklare, om hendes erhvervserfaring fra Kroatien kan være med til at modsvare praktikmål i uddannelsen. Det sker ved en samtale med praktisk afprøvning på et praktiksted, som skolen tit benytter til kompetencevurdering. Her vurderer den uddannelsesansvarlige, om Svetlana har kompetencer svarende til praktikmålene for social- og sundhedshjælperuddannelsen. Det varer én dag.

På grundlag af blandt andet praktikstedets vurdering vurderer skolen, at Svetlana har kompetencer svarende til næsten alle praktikmål i social- og sundhedshjælperuddannelsen. Derved har hun erfaring nok til at kunne gennemføre et GVU-forløb.

Svetlanas etårige nurseuddannelse bliver vurderet i CIRIUS i forhold til danske uddannelseskrav, blandt andet til social- og sundhedshjælperuddannelsen.

På grundlag af CIRIUS’ vurdering kan skolen godskrive Svetlana for cirka halvdelen af faget sundhedsfag. Der er imidlertid tale om en kernekompetence i uddannelsen, hvor såvel dansk plejekultur som det danske fagsprog trænes og diskuteres. Svetlana ønsker derfor at følge alle fagets tre uger.

Svetlana har få kompetencer, som modsvarer pædagogik med psykologi. Hun skal derfor arbejde mere med faget, men ikke den fulde varighed.

Ud fra en samtale med en faglærer godskrives hun for engelsk på niveau E, som hun vurderes at opfylde.

I såvel hendes tiårige grundskole som hendes nurseuddannelse indgik der naturfagselementer. På grundlag af en test og et interview med en naturfagslærer godskriver skolen også naturfag.

I såvel hendes tiårige grundskole som hendes nurseuddannelse indgik der naturfagselementer. På grundlag af en test og et interview med en naturfagslærer godskriver skolen også naturfag.

Svetlanas uddannelsesplan

Svetlanas uddannelsesplan består af følgende elementer:

  • Sundhedsfag
  • Social- og samfundsfag 1
  • Padagogik med psykologi 1 (dele af faget)
  • Aktivitets- og praktiske fag
  • Valgfri specialefag
  • Dansk D
  • Afsluttende prove.

16 ugers skoleuddannelse i alt foruden den afsluttende prøve.

Tilrettelæggelse

Svetlana foretrækker at gennemføre uddannelsen ad to omgange, idet hun må arbejde og tjene penge undervejs i forløbet.

Svetlana gennemfører sin uddannelse tilknyttet et ordinært SOSU-hold, men sammen med fem andre GVU’ere, som også ønsker at gennemføre uddannelsen i to perioder med en afbrydelse.

De seks GVU’ere udgør en gruppe og behandles af lærerne som en gruppe, for eksempel arbejder de altid sammen, når der er gruppearbejde. Lærerne trækker ofte på GVU’ernes meget aktuelle erfaringer fra praksis. At de er flere i samme situation skaber et social sammenhold, som er væsentligt for Svetlanas lyst til at gennemføre uddannelsen.

Der er mange oplevelser i hverdagens pleje- og omsorg, som Svetlana ikke kender fra sit hjemland. I undervisningen og i gruppen kan Svetlana åbent spørge om mange af de ting, som hun undrer sig over.

Case 3: John, 45 år

Uddannelse: kok, fem hf-fag (dansk, engelsk, samfundsfag, psykologi, fysik/kemi)
Erhvervserfaring: meget blandet
Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper og videre på ordinær -assistentuddannelse
Afklaringsmetode: interview, test og afklaring på skolen

John, 45 år, er p.t. ledig, hjemvendt efter flere års ophold på Færøerne. På Færøerne har han i de seneste to år været ansat på en specialinstitution for voksne handicappede. Jobbet har omfattet pleje og omsorg, madlavning og aktivering. Da han vender tilbage til Danmark, ønsker han at fortsætte inden for denne sektor. Med jobcentret aftaler han derfor to gange fire ugers praktik på henholdsvis plejehjem og i hjemmeplejen.

John er oprindelig uddannet kok, men efter nogle år i restaurationsbranchen har han arbejdet i større institutionskøkkener og senere varetaget forskelligartede job uden direkte relevans for social- og sundhedshjælperuddannelsen.

Efter vejledning på jobcentret finder John selv værktøjet til realkompetencevurdering på Minkompetencemappe.dk og får herved kendskab til muligheden for en GVU til social- og sundhedsuddannelsen.

Johns mål er at tage en social- og sundhedsassistentuddannelse, men i første omgang skal det afklares, hvor meget han mangler for at have en hel social- og sundhedshjælperuddannelse og derved få adgang til den ordinære socialog sundhedsassistentuddannelse.

Kompetencevurdering

Da John kommer til samtale hos uddannelses- og erhvervsvejlederen på social- og sundhedsskolen, har han ved hjælp af “Min kompetencemappe” foretaget de første skridt til en realkompetencevurdering og medbringer dokumentation for tidligere uddannelse og erhvervserfaring.

Første udfordring er at afdække, om John har relevant erhvervserfaring svarende til praktikmålene for social- og sundhedshjælperuddannelsen. John får vurderet sine kompetencer af en underviser med bred praksiserfaring.

Underviseren vurderer, at John har kompetencer svarende til praktikmålene og derfor er i målgruppen for GVU.

John får umiddelbart godskrevet grundfagene dansk og engelsk med sine dokumenterede uddannelser. Han har formelt, delvist bevis for naturfag via hf-fagene fysik og kemi. Biologiaspektet ved naturfag indgik delvist i hans kokkeuddannelse. Da det er et meget centralt fag, især for John, som vil være social- og sundhedsassistent, gennemgår han en test i naturfag. Den fører til, at han godskrives naturfag.

John kan fra sin kokkeuddannelse dokumentere kompetencer svarende til målene om ernæring og særlige behov, hygiejneaktivering og personlig hjælp i aktivitets- og praktiske fag. Gennem interview med faglæreren dokumenterer han indsigt og viden – realkompetencer – svarende til de resterende mål. Gennem denne realkompetencevurdering får han derfor godskrevet faget.

Social- og samfundsfag godskrives med baggrund i samfundsfaget på hf.

I pædagogik med psykologi vurderer skolen, at John ud over psykologifaget på hf delvist har realkompetencer svarende til målene. Han mangler først og fremmest kendskab til de professionelle termer. Han selvstuderer lærebøgerne til faget, og gennem en efterfølgende samtale med en faglærer dokumenterer han kompetencer svarende til fagets mål.

Af social- og sundhedshjælperuddannelsens obligatoriske fagrække mangler John således alene sundhedsfag, valgfri specialefag og afsluttende prøve.

Johns uddannelsesplan

Johns uddannelsesplan består af følgende elementer:

  • Sundhedsfag
  • Valgfri specialefag
  • En maneds praktisk-fagligt forlob pa plejehjem
  • Afsluttende prove.

Fem ugers skoleuddannelse i alt foruden den afsluttende prøve og en måneds praktisk-fagligt forløb.

Tilrettelæggelse

Johns forløb bliver helt individuelt. Hans tilknyttes et hold, hvor han skiftevis deltager i undervisningen og selvstuderer blandt andet til sin afsluttende prøve.

John har ikke et ansættelsesforhold, så skolen tager kontakt til et plejehjem, hvor han kan få en måneds praktisk-fagligt forløb. Da han gennemfører GVU-planen som led i aktivering, er det ikke noget problem for ham, at han ikke kan modtage VEU-godtgørelse i denne måned.

Case 4: Birte, 55 år

Uddannelse: realeksamen, finansuddannelse, statsautoriseret ejendomsmægler
Erhvervserfaring: meget blandet
Mål: kompetence som social- og sundhedshjælper
Afklaringsmetode: interview og praktisk afprøvning

Birte har p.t. ikke et fast job, men er løs vikar i cirka 25 ugentlige timer på en privat institution for fysisk og psykisk handicappede voksne. Institutionen fastansætter kun faglært personale. Lederen har derfor opfordret Birte til at få kompetence som social- og sundhedshjælper. Birte opsøger social- og sundhedsskolen og kommer til samtale hos uddannelses- og erhvervsvejlederen.

Vejlederen vurderer, at Birtes lange erhvervserfaring, herunder erfaring med frivilligt socialt arbejde, tilsammen udgør to års relevant erhvervserfaring, og at Birte derfor har adgang til at blive kompetencevurderet til GVU.

Kompetencevurdering

Birte kommer til samtale med praktisk afprøvning på et praktiksted, som skolen benytter til kompetencevurdering. Her foretager den uddannelsesansvarlige gennem samtale og praktisk afprøvning en afdækning af Birtes realkompetencer i forhold til praktikmålene for social- og sundhedshjælperuddannelsen. Forløbet varer en dag.

Praktikstedet finder, at Birte har kompetencer svarende til næsten alle praktikmål i social- og sundhedshjælperuddannelsen. Dog er hendes erhvervserfaring koncentreret om området fysisk og psykisk handicappede voksne, og derfor har hun brug for at få bredden i skoleforløbene. Hendes praktiske erfaring gør, at hun godskrives for aktivitets- og praktiske fag, og at hun kan nå målene i pædagogik og psykologi samt social- og samfundsfag på kortere tid.

På grundlag af Birtes samlede erhvervserfaring, herunder også det frivillige sociale arbejde, vurderer skolen, at hun har kompetencer til at gennemføre et GVU-forløb.

På baggrund af sin uddannelsesdokumentation kan Birte få godskrevet grundfagene dansk og engelsk.

For at give Birtes praktiske erfaring en bredde svarende til målene for den ordinære social- og sundhedshjælperuddannelse aftales det, at hun skal i en måneds praktisk-fagligt forløb i hjemmeplejen.

Birtes uddannelsesplan

Birtes uddannelsesplan består af følgende elementer:

  • Sundhedsfag 1
  • Social- og samfundsfag 1
  • Padagogik med psykologi 1
  • Naturfag F
  • Valgfri specialefag
  • En maneds praktisk-fagligt forlob i hjemmeplejen
  • Afsluttende prove.

10 ugers skoleuddannelse i alt foruden den afsluttende prøve og en måneds praktisk-fagligt forløb.

Tilrettelæggelse

Birte gennemfører sit GVU-forløb i et sammenhængende forløb. Hun gennemfører skoledelene på et hold kun for GVUelever, da det sociale sammenhold er væsentlig for Birtes lyst til at uddanne sig. Hun ønsker ikke at sidde på hold med unge, som kunne være hendes børnebørn.

Skolen formidler en måneds praktisk-fagligt forløb i den kommunale hjemmepleje som aftalt i Birtes uddannelsesplan. Hun kan ikke modtage VEU-godtgørelse til denne aktivitet, men med udsigt til et fast job accepterer Birte dette vilkår.

Case 5: Anne, 27 år

Uddannelse: tre år af sygeplejerskeuddannelsen
Erhvervserfaring: halvandet års rengøring, butiksarbejde, sommerferieafløser på plejehjem svarende til seks måneders arbejde
Mål: kompetence som social- og sundhedsassistent
Afklaringsmetoder: interview.

Anne har for et år siden måttet afbryde sin sygeplejerskeuddannelse på grund af sygdom. Under sygdomsperioden har hun besluttet sig for, at det er den direkte kontakt med og pleje af patienter, som interesserer hende. Hun ønsker derfor at blive social- og sundhedsassistent frem for at færdiggøre sin sygeplejerskeuddannelse. Hun tager derfor kontakt til social- og sundhedsskolen for at høre, hvordan hun kan opnå uddannelsesbevis som social- og sundhedsassistent. Anne er p.t. ansat i hjemmeplejen, og lederen på stedet understøtter, at Anne skal være social- og sundhedsassistent.

Kompetencevurdering

Til samtalen med uddannelses- og erhvervsvejlederen medbringer Anne dokumentation for erhvervserfaring og de gennemførte dele af sygeplejerskeuddannelsen.

Hendes erhvervserfaring godkendes til at kunne opfylde adgangsreglerne til GVU.

Vejlederen vurderer på grundlag af dokumentationen, at Anne i sit uddannelsesforløb har opnået kompetencer svarende til næsten alle mål i social- og sundhedsassistentuddannelsens områdefag. Hun mangler dog kompetencer svarende til kultur- og aktivitetsfagene.

Anne får godskrevet alle grundfag på grund af sin tidligere uddannelse. Mulige valgfri specialefag vurderes alle at være dækket af hendes næsten gennemførte sygeplejerskeuddannelse.

For at være klar til den afsluttende prøve anbefaler vejlederen Anne at orientere sig i social- og sundhedsassistentuddannelsens pensum. Da Anne er læsevant, er det en enkel udfordring for hende.

Anne og vejlederen er enige om, at det vigtigste for Anne er gennem GVU-forløbet at blive fortrolig med de opgaver, der påhviler social- og sundhedsassistenten. Hun har i løbet af sin sygeplejerskeuddannelse haft klinisk undervisning også i psykiatri, men synes selv, at hun gerne vil have styrket sine praktiske kompetencer på dette område.

Vejlederen og Anne bliver derfor enige om at indlægge mest mulig praktisk træning i forløbet. Anne skal derfor have en måneds praktisk-fagligt forløb i psykiatrien for at styrke sine kompetencer på dette felt. Herudover aftaler de med hendes leder i hjemmeplejen, at Anne skal have praktisk arbejde som social- og sundhedsassistent i en måned inden den afsluttende prøve, som GVU-reglerne giver mulighed for.

Annes uddannelsesplan

Annes uddannelsesplan består af følgende elementer:

    • Kultur- og aktivitetsfag • En måneds praktisk-fagligt forløb i psykiatrien • En måneds praktisk arbejde som social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen • Afsluttende prøve.

Tre ugers skoleuddannelse i alt foruden den afsluttende prøve, en måneds praktisk-fagligt forløb samt en måneds praktisk arbejde.

Tilrettelæggelse

Annes uddannelse er helt individuel og foregår som deltidsundervisning. Hun tilknyttes et hold, hvor hun kan følge undervisningen i kultur- og aktivitetsfag, som gennemføres sammen med de i alt to måneders praktisk arbejde, som også er en del af hendes GVU-plan.

Anne kan ikke modtage VEU-godtgørelse hverken i den ene måneds praktisk-faglige forløb i psykiatrien eller i en måneds praktisk arbejde som social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen, men hun modtager løn fra sin arbejdsgiver, da hun jo samtidig udfylder en arbejdsplads.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetence – parat til GVU-start på SOSU"
© Undervisningsministeriet 2008

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top