Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







13. Specialundervisning af tosprogede elever

Nogle tosprogede elever kan have behov for både sprogundervisning i dansk som andetsprog og specialundervisning.

Hvis man i forbindelse med en henvisning af tosprogede elever til undervisning i dansk som andetsprog får formodning om, at en elev har behov for specialundervisning, på baggrund af at elevens udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, indstiller skolens leder eleven til en pædagogiskpsykologisk undersøgelse. Hvis eleven har påbegyndt undervisningen, afgives indstillingen af klasselæreren. Der henvises til bestemmelserne om iværksættelse af specialundervisning i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005, som er trådt i kraft 1. januar 2007, om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at en tosproget elev kan have særlige vanskeligheder ved at tilegne sig dansk, der ikke beror på, at eleven er tosproget. Disse vanskeligheder er begrundet i, at elevens udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.

Oplysninger fra en tosproget lærer, om hvorvidt barnet har tilsvarende vanskeligheder på modersmålet, kan her være af afgørende betydning for vurderingen.

Det er vigtigt, at individuelle problemer konstateres og tages op så hurtigt som muligt. Undertiden erkendes en elevs individuelle problemer dog først, når eleven gennem længere tid har fulgt undervisningen i en modtagelsesklasse. Hvis en elev er blevet undervist i en modtagelsesklasse i det maksimale tidsrum af to år, jævnfør bekendtgørelsens § 4, stk. 6, og eleven fortsat ikke har tilegnet sig de sproglige forudsætninger for at kunne deltage i den almindelige undervisning, kan der være grundlag for at undersøge, om eleven har behov for specialundervisning.

Erfaringer viser, at der kan gå nogen tid fra henvisningen er foretaget, til de pædagogisk-psykologiske undersøgelser er afsluttet. I en kommune har man derfor vedtaget en procedure, ifølge hvilken elever i de yngste modtagelsesklasser skal henvises til pædagogisk-psykologisk rådgivning efter halvandet års ophold i modtagelsesklasse, såfremt udslusning inden for de to år forekommer meget vanskelig. Skulle resultatet af undersøgelsen først foreligge, efter de to år er gået, har den samme kommune besluttet, at eleven i venteperioden fortsat “huses” i modtagelsesklassen for at undgå et eventuelt unødigt skoleskift.

Ved pædagogisk-psykologiske undersøgelser må man være opmærksom på, at alle test- og undersøgelsesmetoder i vidt omfang er udviklet ud fra danske kulturspecifikke forudsætninger.

Tosprogede elever med specialundervisningsbehov henvises til den specialundervisning, som i øvrigt er oprettet på skolen eller i kommunen. Der kan også etableres en specialundervisning i dansk som andetsprog og eventuelt i andre fag, som er særlig tilrettelagt for tosprogede elever. Der kan for eksempel være behov for at yde støtte til tosprogede elever med dysleksi eller generelle indlæringsvanskeligheder for elever i en modtagelsesklasse.

Samarbejdet med forældrene er af ganske særlig betydning i forbindelse med specialundervisning. Det vil ofte være nødvendigt at inddrage tolk i kommunikationen med forældrene.

Skolerne må være opmærksomme på, at en del flygtningebørn er præget af oplevelser, der kan blokere for deres aktive deltagelse i undervisningen. Eftervirkningerne viser sig undertiden først længe efter, at børnene er kommet til Danmark. Der vil i disse tilfælde ofte være behov for, at for eksempel personale fra pædagogisk-psykologisk rådgivning samarbejder med institutioner, der har ekspertise i behandling af krigstraumer. Der henvises til www.traume.dk, hvor der kan søges yderligere information.

Det bør være lærere, som er særligt kvalificeret til at undervise i dansk som andetsprog og specialundervisning, som sammen med klassens øvrige lærere koordinerer undervisningen, så elevens forudsætninger og behov for sprogstøtteundervisning i dansk som andetsprog og specialundervisning imødekommes, og der sikres den størst mulige kontinuitet i elevens skoledag.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top