Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

8. Nettodriftsudgifter til undervisning af børn med vidtgående handicap







På baggrund af de regnskabstal og budgetter, som amterne indberetter til Danmarks Statistik vedrørende udgifter og indtægter til den vidtgående specialundervisning, er de samlede nettodriftsudgifter til området beregnet i Tabel 8.1. Det stigende antal elever, der er henvist til den vidtgående specialundervisning, har indtil år 2000 været afspejlet i stigende nettodriftsudgifter for amterne til området.

Det store fald i nettoudgifterne, der ses fra 2000 til 2001, skyldes en ændring i det kommunale takstbeløb for elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Grundet denne ændring kan tallene fra 2001 og frem ikke sammenlignes direkte med resten af de opgjorte tal. Regnskabstal og budgettal er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. For at give et klart billede af udviklingen på landsplan, er der derfor udregnet en samlet udgift, eksklusiv Bornholms Regionskommune, nederst i Tabel 8.1. I denne udgave af publikationen er budgettallene for 2004 og 2005 illustreret for at klarlægge tendensen i udgifterne. Nettoudgifterne er opgjort i faste priser (2003 priser).

Amtskommunernes nettoudgifter (i faste priser) steg med 30% i perioden 1995 til 2000. I samme periode steg elevtallet (1. - 10. klasse) med knap 23% [5]. Fra 2001 til 2003 er udgifterne steget med knap 10%, mens elevtallet er steget med ca. 12%. Hvis man ser på de budgetterede udgifter, så forventes der et fald fra 2003 til 2004 efterfulgt af en stigning i 2005. Ser man på perioden fra 2003 til 2005, så forventes det, at udgifterne stiger med ca. 3%.

Man skal være varsom med at sammenligne nettoudgifter amterne imellem, da konteringspraksis kan være meget forskellig fra amt til amt. Visse amter har f.eks. bogført en række fællesudgifter vedrørende voksne og børn på kontoen.

Tabel 8.1 Amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap. (1000 kr.)

Område/År 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Københavns Kommune 82.410 85.915 87.036 91.129 104.904 132.311 151.909 183.440 192.504 176.438 192.507
Frederiksberg Kommune 7.746 11.828 9.965 13.798 16.951 17.569 23.130 22.762 25.368 28.793 33.342
Københavns Amt1 14.957 13.452 - 223.600 202.510 159.101 114.344 133.486 137.605 119.727 121.015
Frederiksborg Amt 62.612 66.379 70.688 82.800 90.076 73.005 38.505 43.440 41.810 44.330 39.655
Roskilde Amt 53.922 55.660 56.200 58.692 64.512 45.171 36.292 29.786 40.759 41.050 42.470
Vestsjællands Amt 67.734 76.157 85.521 90.626 99.128 76.384 53.147 58.310 24.081 16.880 41.716
Storstrøms Amt 49.638 53.346 55.426 57.120 59.249 40.876 25.760 32.756 38.433 18.241 42.513
Bornholms Regionskommune 11.127 11.302 11.342 10.849 11.496 8.460 4.940 7.464 2    
Fyns Amt 109.012 113.072 123.012 136.747 153.779 111.878 53.823 67.375 73.981 65.720 70.254
Sønderjyllands Amt 55.834 63.103 67.504 66.085 71.613 58.295 32.383 32.731 31.700 29.378 29.847
Ribe Amt 63.373 63.623 69.251 68.743 71.820 54.820 37.380 31.240 33.279 34.533 33.726
Vejle Amt 82.711 90.805 99.946 107.719 122.415 94.617 56.930 54.599 54.827 58.434 61.033
Ringkjøbing Amt 48.054 53.489 58.637 61.698 64.504 52.958 32.534 34.763 38.617 36.667 39.663
Århus Amt 122.682 129.842 140.611 156.388 158.370 147.562 65.949 70.422 57.349 88.349 66.320
Viborg Amt 39.608 42.560 48.780 55.648 62.560 57.737 34.392 38.993 39.469 39.345 41.471
Nordjyllands Amt 124.168 143.504 165.162 177.009 190.011 155.211 80.665 81.763 88.753 84.180 86.104
I alt – Hele landet 995.589 1.074.038 1.149.083 1.458.653 1.543.896 1.285.954 842.085 923.333 918.535 882.065 941.636
I alt (ekskl. Bornholms Regionskommune) 984.462 1.062.736 1.137.741 1.447.804 1.532.401 1.277.494 837.144 915.869 918.535 882.065 941.636

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

Note: Bemærk, at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter.

Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003.

Note: København og Frederiksberg kommune samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning.

1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune.

Tabel 8.3 viser udviklingen i amternes nettodriftsudgifter med indeks 1995=100. Det fremgår, at Viborg Amt, som det eneste amt, har et uændret udgiftsniveau over perioden 1995 til 2003, men med ikke ubetydelige fluktueringer i perioden. Indekset afspejler bl.a. det varierede antal af henviste elever til den vidtgående specialundervisning fra 1992 til 2000, mens tallene for 2001 til 2003 må betragtes separat.

Budgettallene for 2004 og 2005 viser, at der på landsplan (eksklusiv Bornholms Regionskommune) forventes en stigning i udgifterne set i forhold til 2003. Det er dog ikke en entydig tendens amterne imellem. For eksempel er de budgetterede udgifter i Vestsjællands Amt i 2005 væsentlig højere end de registrerede udgifter i 2003, mens de budgetterede udgifter (2005) i Københavns Amt er betydeligt lavere end de registrerede udgifter i 2003.

Tabel 8.2 Indekseret udvikling i amternes nettoudgifter (2003 priser) for undervisning af børn med vidtgående handicap (1992 = 100)

Område/år 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
(budget)
2005
(budget)
Københavns Kommune 100 104 106 111 127 161 184 223 234 214 234
Frederiksberg Kommune 100 153 129 178 219 227 299 294 328 372 430
Københavns Amt1 100 90                  
Frederiksborg Amt 100 106 113 132 144 117 61 69 67 71 63
Roskilde Amt 100 103 104 109 120 84 67 55 76 76 79
Vestsjællands Amt 100 112 126 134 146 113 78 86 36 25 62
Storstrøms Amt 100 107 112 115 119 82 52 66 77 37 86
Bornholms Regionskommune 100 102 102 98 103 76 44 67 2    
Fyns Amt 100 104 113 125 141 103 49 62 68 60 64
Sønderjyllands Amt 100 113 121 118 128 104 58 59 57 53 53
Ribe Amt 100 100 109 108 113 87 59 49 53 54 53
Vejle Amt 100 110 121 130 148 114 69 66 66 71 74
Ringkøbing Amt 100 111 122 128 134 110 68 72 80 76 83
Århus Amt 100 106 115 127 129 120 54 57 47 72 54
Viborg Amt 100 107 123 140 158 146 87 98 100 99 105
Nordjyllands Amt 100 116 133 143 153 125 65 66 71 68 69
I alt 100 108 115 147 155 129 85 93 92 89 95
I alt (ekskl. Bornholms Reg. Kommune) 100 108 116 147 156 130 85 93 93 90 96

Note: Bemærk, at nettoudgifterne i en tidligere udgave af denne publikation, "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03", var opgjort i løbende priser, samt at nettoudgifterne for 2004 og 2005 vedrører amternes budgetter.

1 Tal for årene 1997 - 2005 er ikke taget med i frekvensberegningerne, da de ikke giver det korrekte billede af udviklingen.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelige for Bornholms Regionskommune. Jf. Tabel 8.1.

Tabel 8.3 Nettoudgift (2003 priser) pr. elev i den vidtgående specialundervisning. 1992 til 2003. I 1000 kr.

Område/år 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 20032004
(budget)
Københavns Kommune 204,3 182,3 155,4 155,0 168,6 167,9 177,5 210,6 197,5 206,0
Frederiksberg Kommune 154,4 216,0 174,3 219,0 244,8 228,9 293,7 248,8 246,7 275,7
Københavns Amt1 18,0 15,8   221,5 192,3 151,3 105,9 114,6 115,4 101,4
Frederiksborg Amt 140,2 148,7 141,3 151,9 153,2 125,4 63,1 62,6 59,3 62,1
Roskilde Amt 175,5 159,4 154,9 163,2 171,8 127,2 110,6 84,5 106,5 101,9
Vestsjællands Amt 216,6 197,5 198,2 192,4 194,6 140,8 90,6 92,6 36,3 23,8
Storstrøms Amt 165,7 169,0 164,1 161,7 163,6 109,5 66,7 78,2 82,9 37,9
Bornholms Regionskommune 169,4 152,4 151,9 140,9 140,2 112,4 74,9 82,6 2  
Fyns Amt 171,8 170,6 179,0 188,6 198,5 124,2 53,3 61,4 63,2 54,7
Sønderjyllands Amt 175,1 186,3 191,0 178,1 189,2 151,5 86,8 83,7 70,2 58,0
Ribe Amt 215,9 212,1 225,6 221,0 222,6 163,9 108,8 86,2 96,4 106,9
Vejle Amt 174,7 172,7 176,0 190,3 193,2 127,6 79,4 82,8 81,4 83,9
Ringkøbing Amt 190,6 185,1 185,7 185,7 176,5 127,9 76,8 81,4 87,0 80,2
Århus Amt 126,0 120,8 121,3 130,8 126,3 133,6 82,7 78,8 57,8 89,1
Viborg Amt 125,8 127,5 134,8 141,2 145,8 140,2 106,6 114,4 109,1 106,4
Nordjyllands Amt 161,5 182,0 213,3 227,2 237,1 198,1 111,2 105,9 105,2 93,4
I alt 147,6 147,9 147,9 174,1 172,7 144,2 96,5 99,5    
I alt (ekskl. Bornholms Reg. Kommune) 147,4 147,8 148,0 179,5 179,5 144,4 96,9 99,9 94,0 89,1

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken, samt UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

Note: Der er i denne udgave af publikationen brugt en anden beregningsmetode end i tidligere udgaver.

Note: Det bemærkes, at nettoudgifterne for Roskilde Amt i 2003 i høj grad afviger fra opgørelsen i 2002. Tallet er udregnet på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik – Statistikbanken – Tabel 3.07. Det bemærkes også, at udgiften i Vestsjællands Amt er mere end halveret fra 2002 til 2003.

Note: København og Frederiksberg kommuner samt Bornholms Regionskommune indtager en særstatus, da de varetager såvel primær- som amtskommunale opgaver ved den vidtgående specialundervisning.

1 Tal før og efter 1997 er ikke sammenlignelige, idet amtet i 1998 overgik til nyt økonomisystem og nye konteringsmetoder. Hvis tallene fra 1998 og frem sammenlignes, skal det holdes in mente, at Københavns Amt har påpeget, at der i udgiftstallet for specialundervisning på konto 3.07 også er konteret udgifter til fritidsdelen af helhedstilbuddene. I 2003 er der endvidere konteret køb og salg på de selvstændige fritidshjem.

2 Nettoudgifterne og budgetterede udgifter for undervisning af børn med vidtgående handicap er endnu ikke tilgængelig for Bornholms Regionskommune.

I finansåret 2004 gik der 591.885 elever i folkeskolen eksklusiv elever i den vidtgående specialundervisning. De budgetterede nettoudgifter hertil er ca. 27,2 mia. i 2003 priser. Udgiften i 2004 pr. elev bliver derved 45.923 kr.

Til sammenligning viser Tabel 8.3, at den amtskommunale udgift for en elev i den vidtgående specialundervisning forventes at udgøre 89.126 kr. Hertil kommer det kommunale takstbeløb, som i 2004 udgør 181.405 kr. pr. år.

Figur 8.1 Kommunernes nettoudgifter (1000 kr.) for undervisning af børn med vidtgående handicap. Fordelt efter år og 3.07 nettoudgift procentandel af 3.01 nettoudgift. Opgjort i 2003 priser

Figur 8.1 Kommunernes nettoudgifter (1000 kr.) for undervisning af børn med vidtgående handicap. Fordelt efter år og 3.07 nettoudgift procentandel af 3.01 nettoudgift. Opgjort i 2003 priser

Tabel 8.1 viser kommunernes samlede nettoudgifter (opgjort i 2003 priser) til undervisning af børn med vidtgående handicap (præsenteret i parentesen ved siden af det pågældende år).

For at illustrere ændringen i kommunernes udgiftsbyrde er de samlede udgifter for de enkelte år blevet opdelt efter kommunernes nettoudgift til 3.07 [6] (børn med vidtgående handicap) som procentandel af nettoudgift til 3.016 (folkeskolen).

Antallet af kommuner i de enkelte intervaller ses i Tabel 8.4. Sammenholdes Figur 8.1 med Tabel 8.4 ses det, at den samlede nettoudgift for kommunerne i 2003 er 3,385 mia. kr., hvoraf 1,797 mia. kr. betales af 52 kommuner, som har en 3.07 nettoudgift, der overstiger 14% af 3.01 nettoudgiften.

Ud fra Figur 8.1 og Tabel 8.4 ses også, hvordan kommunernes udgifter udvikler sig efter takstomlægningen i år 2000. I 1999 udgjorde nettoudgiften, på konto 3.07, for 137 kommuners vedkommende mindre end 1,9% af de samlede udgifter til folkeskolen. I 2001 er dette tal faldet til 14 kommuner og i 2003 har kun 11 kommuner en nettougift på konto 3.07, som udgjorde under 2% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen. Ligeledes falder antallet af kommuner, hvor nettoudgiften til undervisning af børn med vidtgående handicap udgør mellem 2 og 3,9% af kommunens samlede udgifter til folkeskolen.

Fra 2000 til 2003 er den samlede nettoudgift (3.07) for kommunerne steget med knap 0,9 mia., hvilket skal ses i sammenhæng med takstomlægningen i 2000, der som følge af den ændrede opgavefordeling indebar en overførsel fra det amtslige til det kommunale bloktilskud. Fuldt indfaset blev det amtslige bloktilskud således reduceret med 0,96 mia. kr. (opgjort i 2001 prisniveau), hvilket svarer til 1,05 mia. kr. i 2003. Dette beløb var udtryk for omfanget af § 20.2-foranstaltninger mellem det gamle og det nye takstbeløb, som herved forventedes fremover at blive en kommunal opgave, samt takstforøgelsen for de § 20.2-elever, der fortsat måtte forventes at forblive en amtslig opgave, nemlig de foranstaltninger der udgiftsmæssigt oversteg det nye takstbeløb.

Budgettallene for 2004 og 2005 viser en fortsat stigende tendens i antallet af kommuner, hvor udgiften til den videregående specialundervisning udgør en større og større andel af den samlede udgift til folkeskolen.

Tabel 8.4 Antal kommuner inddelt efter konto 3.07 nettoudgift som procentandel af 3.01 nettoudgift

3.07 nettoudgift som procentandel af 3.1 nettoudgift 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 (budget) 2005 (budget)
< 1.9 155 137 43 14 15 11 9 12
2 - 3,9 88 100 103 45 34 29 27 24
4 - 5,9 19 24 91 74 76 81 53 49
6 - 7,9 8 7 17 73 68 61 87 82
8 - 9,9 1 1 12 33 38 47 44 49
10 - 11,9 0 1 3 17 21 20 24 25
12 - 13,9 0 0 1 7 8 10 13 15
> 14 0 0 0 7 10 11 14 15
I alt 271 270 270 270 270 270 271 271

Kilde: Danmarks Statistik – Statistikbanken og UNI•C Statistik & Analyses egne beregninger.

For de 270 kommuner, som betragtes i tabel 7.4, er den registrerede nettoudgift til folkeskolen i 2003 27,4 mia. For de samme kommuner er den registrerede nettoudgift til elever i den vidtgående specialundervisning 1,9 mia. kroner.


Fodnoter

[5] Denne beregning er eksklusiv elevtallet i Bornholms Regionskommune, da udgifterne for Regionskommunen ikke indgår i beregningen.

[6] Konti i det kommunale budget- og regnskabssystem.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" som kapitel 8 af 9
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top