Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

5. Foranstaltninger og indretning







5.1 Foranstaltninger

Tabel 5.1 Oversigt over de hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i udvalgt skoleår for 1. - 10. klasse

Forkortelser for foranstaltninger:

A: Specialskoler inkl. landsdels- og landsdækkende

B: Special- og centerklasser

C: Almindelige klasser (enkeltintegrerede)

D: Undervisning på opholdssted/døgninstitution

 1991/92 2000/01 2002/03 2003/04 2004/05
Område/ ForanstaltningA B C A B C D A B C D A B C D A B C D
Københavns Kommune1265 116 21 290 327 66 270 331 338 72 341 428 252 97 19 468 303 114 15
Frederiksberg Kommune39 3 5 52 9 14 0 65 16 13 8 63 22 12 7 69 22 6 8
Københavns Amt485 69 196 493 338 163 39 576 391 235 4 605 351 214 5 608 396 188 0
Frederiksborg Amt163 138 161 288 223 43 5 346 234 59 74 360 204 53 78 361 250 71 58
Roskilde Amt94 135 60 86 128 108 19 101 172 83 18 192 117 59 27 217 114 53 30
Vestsjællands Amt      332 206 71 18 379 205 43 17 339 178 55 17 359 200 97 26
Storstrøms Amt282 117 73 0 285 70 26 0 362 65 28 0 366 66 44 1 398 54 35
Bornholms Regionskommune31 8 21 40 9 6 3 57 13 35 0 77 6 35 7 0 0 6 5
Fyns Amt345 148 80 582 253 100 45 701 268 102 89 727 288 73 98 720 295 89 120
Sønderjyllands Amt131 132 69 266 47 66 0 328 61 34 4 333 68 31 54 423 26 32 54
Ribe Amt98 130 29 45 262 19 2 45 247 59 3 54 243 21 5 52 220 32 15
Vejle Amt196 191 63 318 317 68 58 272 301 27 46 277 312 17 59 283 332 18 60
Ringkøbing Amt83 128 22 136 254 33 5 150 267 15 4 163 271 14 1 189 263 13 3
Århus Amt232 300 169 629 74 32 46 674 173 90 58 657 175 91 60 633 183 98 71
Viborg Amt144 109 18 190 106 17 6 194 129 27 9 197 125 33 11 194 135 35 11
Nordjyllands Amt249 278 111 220 478 12 4 233 516 58 7 256 531 76 22 262 552 86 24
Antal i alt2.637 2.002 1.098 3.967 3.316 888 546 4.452 3.693 1.017 710 4.728 3.509 947 514 4.839 3.689 992 535

Note: Bemærk at summen af elever i Tabel 5.1 ikke altid stemmer overens med antallet af elever opgjort i Tabel 3.2. Det skyldes bl.a., at der kun er iberegnet de hyppigst forekommende tilbud.

1 Københavns Kommune besluttede for skoleåret 2001/02 at henføre eleverne på døgninstitutioner (kolonne D) til undervisning i henhold til § 20, stk. 1, da udgifterne var mindre end det kommunale takstbeløb.

2 I forbindelse med indberetning for skoleåret 2003/04 har Storstrøms Amt påpeget, at elevtallet for skoleåret 1991/92 er meget højt, når det tages i betragtning, at amtets specialskoler på det tidspunkt var næsten afviklet.

Tabel 5.1 viser de seneste fire skoleårs udvikling, med hvilken foranstaltning eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen tilgodeses. Denne udvikling sammenholdes med tal fra 1991/92. Langt hovedparten af de ca. 10.200 elever, som er omfattet af denne undervisning i 2004/05, er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/centerklasse.

Det er kun siden 1999/00, at det har været muligt at segregere elevgruppen med undervisning på døgninstitutioner. Elevtallet i denne gruppe er præget af et meget varieret elevtal indberettet fra Københavns Kommune.

Der har siden begyndelsen af 90'erne været en udvikling i retning af, at relativt flere elever undervises i specialklasser, jf. Figur 5.1. Antallet af elever i specialskoler har ligeledes været konstant stigende i perioden.

Hvis man ser på tendensen inden for de seneste år, kan man se, at den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år, fra 2000/2001 til 2004/05, har været 5,09% for de elever, der undervises i specialskoler, men kun 2,7% for elever, der undervises i special-/centerklasser. Antallet af elever, der undervises som enkeltintegrerede elever, er steget fra 2003/04 til 2004/05, hvilket svarer til en gennemsnitlig procentvis ændring pr. år på 2,81% siden 2000/01.

Figur 5.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Figur 5.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Note: Undervisning på opholdssted og døgninstitution indgik første gang i skoleåret 2000/01.

Ser man på amterne imellem, er der imidlertid stor forskel på, hvor eleverne undervises. De fire nedenstående figurer illustrerer amternes brug af de fire hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i skoleåret 2004/05 og viser, hvordan amtet ligger i forhold til landsgennemsnittet.

Landsgennemsnittet er brugt som vandret skillelinje for det enkelte tilbud og er oplyst i noten under figuren. Således illustreres, hvilke amter der ligger over, og hvilke der ligger under landsgennemsnittet.

Figur 5.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdeldækkende

Figur 5.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdeldækkende

Note: Landsgennemsnit: 48,1%.

Figur 5.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Figur 5.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Note: Landsgennemsnit: 36,7%.

Figur 5.4 Andel af elever der er tilgodeses via almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Figur 5.4 Andel af elever der er tilgodeses via almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Note: Landsgennemsnit: 9,9%.

Figur 5.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Figur 5.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Note: Landsgennemsnit: 5,3%.

Af Figur 5.2 ses det, at specielt Sønderjyllands og Århus amter og Frederiksberg Kommune tilgodeser elever i den vidtgående specialundervisning gennem specialskoler. Figur 5.3 viser, at Storstrøms, Ribe og Nordjyllands amter i høj grad har deres elever, i den vidtgående specialundervisning, placeret i special- og centerklasser. Bornholms Regionskommune tilgodeser, set i forhold til landsgennemsnittet, en meget stor del af deres elever via almindelige klasser (enkeltintegreret), jf. Figur 5.4. Det skal nævnes, at der her kun er tale om seks ud af de i alt 11 elever, som Regionskommunen tilgodeser gennem den vidtgående specialundervisning. De øvrige fem elever undervises på opholdssted/døgninstitution, som også Sønderjyllands og Fyns amter bruger i større omfang end de øvrige amter.

Tabel 5.2 Procentfordelingen af elever inden for de fire (tre for årene før 2000/01) specialundervisningskategorier jf. Tabel 5.1

Foranstaltning / År1991/921997/981998/991999/002000/012001/022002/032003/042004/05
Specialskoler464241444747454948
Specialklasser353940383741373637
Integrerede i almindelige skoler19191918109101010
Undervisning på opholdssted    64755

Antallet af elever, der modtager vidtgående specialundervisning på opholdssteder, er relativt beskedent og udgør 5% i 2004/05. Det svarer til det halve af antallet af enkeltintegrerede elever, som faldt fra skoleåret 1997/98 til skoleåret 2000/01. De efterfølgende år har det ligget på 10% med 2001/02 som eneste undtagelse.

I Tabel 5.3 er vist, hvordan eleverne fordeler sig på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår. Når opdelingen er foretaget efter fødselsår, skyldes det, at skolerne ofte ikke har mulighed for at kæde det eksakte klassetrin sammen med den enkelte elev i den vidtgående specialundervisning [2]. Opdelingen, i Tabel 5.3, er sket ud fra den betragtning, at en elev, der begyndte i børnehaveklassen i skoleåret 2004/05, typisk er født i 1998 eller 1999. Med andre ord, eleven fylder seks eller syv år i skoleåret 2004/05.

Tabel 5.3 Den procentvise fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår

Område/ Klasse = årgangBH = 98, 9997 =196 = 295 = 394 = 493 = 592 = 691 = 790 = 889 = 9(+)88 = 10
Københavns Kommune1,99,49,98,312,211,011,59,48,78,69,1
Frederiksberg Kommune0,09,56,711,47,613,35,74,88,64,827,6
Københavns Amt1,77,97,510,59,811,111,410,510,68,210,7
Frederiksborg Amt3,99,410,28,312,610,911,16,410,29,27,7
Roskilde Amt1,67,48,88,310,912,011,111,312,79,76,0
Vestsjællands Amt3,96,911,210,68,910,69,99,610,07,610,7
Storstrøms Amt1,87,89,613,510,512,910,78,89,67,67,2
Bornholms Regionskommune1,04,86,714,413,59,66,713,59,66,713,5
Fyns Amt1,48,38,08,910,210,710,510,710,07,913,4
Sønderjyllands Amt3,911,78,410,29,39,79,97,99,59,310,1
Ribe Amt5,811,18,39,48,68,611,48,99,16,911,9
Vejle Amt3,49,19,69,610,310,49,611,29,89,37,9
Ringkøbing Amt2,09,38,98,310,99,77,510,110,79,313,1
Århus Amt3,37,09,99,510,09,610,811,111,58,48,9
Viborg Amt4,36,67,69,97,411,27,911,211,29,113,7
Nordjyllands Amt4,19,17,79,610,38,811,111,212,68,07,5
            
Landsgennemsnit 04/052,88,58,710,110,210,69,89,810,38,211,2
Landsgennemsnit 03/044,28,69,810,810,59,610,010,19,28,88,4
Landsgennemsnit 02/0313,79,710,710,610,010,210,59,59,37,68,3

1 Landsgennemsnittet 02/03 blev korrigeret for manglende data i forrige udgave af publikationen. Tallene er derfor ikke identiske med landsgennemsnittet 02/03, som ses i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2002/03".

Det fremgår, at der er betydelig variation i elevernes fordeling på årgang mellem de enkelte amter. For eksempel har Sønderjyllands Amt 11,7% i 1. klasse, mens Viborg Amt kun har 6,6%, mens landsgennemsnittet er 8,5% Udviklingen på landsplan i forhold til skoleårene 2002/03 og 2003/2004 år er vist nederst i Tabel 5.3.

5.2 Handicapkategorier

Tabel 5.4 Den procentvise fordeling af elever i handicapkategorier i udvalgte skoleår

Handicapkategorier / År85/8691/9295/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05
Generelle indlæringsvanskeligheder424444444339425349464545
Adfærds/psykiske vanskeligheder91117222224241920292727
Læse-, sprog- og talevanskeligheder20161415151513129798
Bevægelsesvanskeligheder686665555444
Synsvanskeligheder122222232211
Hørevanskeligheder10109777886555
Andet1298458609789
Alle elever i 1. - 10.kl.100100100100100100100100100100100100

For tallene vedrørende de seneste fire skoleår gælder, at læse-, sprog- og tale-vanskeligheder-kategorien dækker over to kategorier i amternes indberetninger, nemlig "svære læsevanskeligheder" og "sprog- og talevanskeligheder".

Figur 5.6 Den relative vækst inden for de forskellige handicapkategorier

Figur 5.6 Den relative vækst inden for de forskellige handicapkategorier

Følgende tendenser fremgår af tabel 4.4 og figur 4.6:

  1. Andelen af elever med generelle indlæringsvanskeligheder har været nogenlunde konstant igennem det meste af registreringsperioden. Der er sket en niveauforskydning de seneste fire skoleår. Gruppen omfatter langt de fleste elever og udgør 45% af alle elever i den vidtgående specialundervisning.
  2. Andelen af elever med svære adfærds-/psykiske vanskeligheder steg kraftigt i 2002/03 efter en periode med svag vækst. Samme gruppe faldt svagt fra 29% i 2002/03 til 27% i 2003/04, mens der ingen ændring har været det seneste år. Andelen på 27% i 2004/05 ligger væsentligt over det niveau, der ses ved registreringsperiodens start.
  3. Andelen af elever med læse-, sprog- og talevanskeligheder er mere end halveret siden registreringens start og udgør nu mindre end en tiendedel af det samlede antal elever. Fra 2002/03 til 2003/04 registreres en stigning for første gang siden 1996/97, men i 2004/05 er andelen 8%, hvilket er et fald i forhold til året forinden.
  4. Andelen af elever med bevægelsesvanskeligheder viser en svagt faldende tendens gennem årene, men da det er et relativt beskedent antal, vil selv små udsving give relativt store udsving i indekset. I 2004/05 er 4% af eleverne placeret under kategorien bevægelsesvanskeligheder.
  5. Andelen af elever med synsvanskeligheder er fordoblet fra 1985/86 til 1991/92. Forklaringen er bl.a., at amternes synskonsulentordning og andre ordninger blev udbygget i dette tidsrum. Med et kraftigt fald inden for de seneste fire år er disse elevers absolutte andel dog stadig beskeden.
  6. Andel af elever med hørevanskeligheder faldt fra 10% i 1985/86 til 5% i 2002/03, og andelen har siden da ligget konstant. Andelen udgør således stadig cirka 5% af det samlede antal specialundervisningselever i 2004/05.
  7. Gruppen "Andet" udgør i de fleste tilfælde autistiske elever og elever med DAMP. Tallet kan i tidligere år være påvirket af, at Vejle Amt har brugt denne gruppe til registrering af elever anbragt uden for amtet. 9% af eleverne er placeret i denne kategori i 2004/05.

Fodnoter

[2] Viborg Amt gør f.eks. opmærksom på, at deres elever ikke er inddelt i klasser, men inddeles i grupper på tværs af klasser.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" som kapitel 5 af 9
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top