Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4. Udviklingen i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning







I Tabel 4.1 er udregnet en frekvens, som viser antallet af børn i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn og unge i aldersgruppen 6 - 16-årige (1. - 10. klasse) fordelt på amter.

Tabel 4.1 Frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolens 1. - 10. klasse

Område/År94/9595/9696/9797/9898/9999/0000/0101/0202/0303/0404/05%ændring1
Københavns Kommune1,191,261,561,651,641,762,401,762,561,902,0370,9
Frederiksberg Kommune0,851,050,981,151,231,321,231,331,551,521,4874,6
Københavns Amt1,151,181,191,331,391,371,311,391,431,361,3818,8
Frederiksborg Amt1,060,941,091,141,251,251,101,321,331,261,3123,6
Roskilde Amt21,041,201,341,251,311,281,051,051,121,151,1813,4
Vestsjællands Amt0,751,001,141,221,331,371,421,521,531,611,69124,8
Storstrøms Amt0,930,971,041,111,121,131,151,161,321,361,3848,7
Bornholms Regionskommune1,121,231,201,271,351,480,931,321,692,191,6849,7
Fyns Amt1,081,181,171,271,411,431,631,701,821,831,8672,1
Sønderjyllands Amt0,860,980,991,071,041,101,061,001,141,301,4264,8
Ribe Amt0,940,970,991,011,081,071,021,111,070,960,93-1,2
Vejle Amt1,061,151,321,301,321,611,641,381,361,361,3931,2
Ringkjøbing Amt0,610,730,810,890,961,041,101,041,081,081,1283,5
Århus Amt1,241,371,501,561,661,671,000,981,151,121,10-10,9
Viborg Amt0,931,051,071,241,361,471,000,971,041,041,0613,5
Nordjyllands Amt1,181,281,231,241,601,291,091,101,181,271,3212,0
Hele landet – gns.1,041,121,191,261,361,381,261,271,381,351,3832,6

1 Ændringen i procent er beregnet for perioden 1994/95 til 2004/05.

2 Roskilde Amt tilbyder ikke 11. skoleår, hvorfor frekvensen i amtet er undervurderet i Tabel 4.1.

Det fremgår af tabellen, at der er store forskelle i såvel frekvens som udvikling i frekvens mellem de enkelte amter. De største stigninger over perioden findes i Vestsjællands Amt, Ringkjøbing Amt og Frederiksberg Kommune med stigninger på op til 124,78%. Kontrasten hertil er Århus og Ribe amter, som har oplevet et fald på henholdsvis 10,9% og 1,2% i forhold til 1994/95.

I skoleåret 2004/2005 er det Københavns Kommune, der har den højeste henvisningsfrekvens med 2,03, hvilket er en stigning på 0,13% i forhold til året før. Året forinden havde Bornholms Regionskommune den højeste frekvens.

Det skal nævnes, at året 2000/01 er atypisk for Københavns Kommune, da kommunen dette ene år ikke havde § 20.2-elever med ophold på døgninstitutioner, jf. noten til Tabel 5.1. Desuden skal man være varsom med at sammenligne på tværs af amterne og årene imellem, idet indberetningsstrukturen har ændret sig flere gange undervejs.

Det skal også nævnes, at der i amterne er forskel på, hvilket år man startede med at registrere. Dette kan ikke udelukkes, at denne forskel påvirker udviklingen i landsfrekvensen i perioden 1985 - 2004, der er et afbildet i Figur 4.1.

Figur 4.1 Elever i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn i aldersgruppen 6 - 16-årige

Figur 4.1 Elever i den vidtgående specialundervisning i procent af det samlede antal børn i aldersgruppen 6 - 16-årige

Tabel 4.2 Udvikling i frekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen

Område/År 91/92 92/93 93/94 94/95 95/96 96/97 97/98 98/99 99/00 00/01 01/02 02/03 03/04 04/05
Stigning i forhold til 1990/91 0,02 0,07 0,11 0,13 0,21 0,28 0,35 0,45 0,47 0,35 0,35 0,47 0,44 0,47
Stigning fra år til år 0,02 0,05 0,04 0,02 0,08 0,07 0,07 0,10 0,02 -0,12 0,00 0,12 -0,03 0,03

Tabel 4.2 gengiver, for perioden 1994/95 til 2004/05, udviklingen i landsfrekvensen af elever i den vidtgående specialundervisning. Der ses markante stigninger fra år til år indtil 1998/99, hvorefter udviklingen er stabiliseret, endda med et fald fra 1999/00 til 2000/01, der sandsynligvis hænger sammen med de ændrede regler på området. Fra 2001/02 til 2002/03 ses igen en stigning i frekvensen, som dermed er på niveau med skoleåret 1999/00. Denne stigning stoppede i 2003/04, hvor der blev registreret et lille fald i frekvensen af elever i vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Tallene for 2004/05 viser, at der er sket en stigning fra 2003/04 til 2004/05.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1994/95 - 2004/05" som kapitel 4 af 9
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top