Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

3. Forskellige elever har behov for forskellig indsats og tilgang







Realkompetencevurdering af den enkelte elev og eventuel godskrivning foretages første gang ved begyndelsen af uddannelsens grundforløb. Der vil være meget stor forskel på de aktiviteter, der fra skolens side skal iværksættes for at imødekomme og introducere den voksne elev med meget erfaring og den helt unge elev, der netop har forladt grundskolen.

Med henblik på at systematisere og formidle erfaringer med metoder til realkompetencevurdering kan det være hensigtsmæssigt at arbejde med forskellige typer af elever. Overordnet kan man inddele eleverne i to grupper.

Ansøgere med meget erfaring
Elever, som umiddelbart kan henvise til relevant viden og erfaring fra tidligere uddannelses-, arbejds- og livssammenhænge. Om denne gruppe kan man typisk sammenfatte:

  • De har længerevarende erhvervserfaring.
  • De har eventuelt gennemført hele eller dele af uddannelsesforløb efter grundskolen.
  • De har foretaget et klart uddannelsesvalg.
  • De allerede erhvervede kompetencer vil medføre afkortning af uddannelsen eller valgfri, supplerende undervisning eventuelt på højere niveauer end de obligatoriske.

Særlige grupper
En del elever i denne gruppe vil falde ind under andre allerede gældende retningslinjer for afklaring og vurdering:

  1. Elever, som er 25 år eller derover, har minimum to års relevant erhvervserfaring og har forudsætninger svarende til grundskolens afgangsniveau i fag, der er relevante for uddannelsen, har adgang til at blive realkompetencevurderet i forhold til GVU.1
  2. Elever, har gennemført et trin i en trindelt erhvervsuddannelse. Her kan EUD+ komme på tale, og realkompetencevurderingen gennemføres på disse præmisser (jf. § 66 i lov om erhvervsuddannelse).
  3. Elever, som dokumenterer formelle kompetencer, hvor der foreligger beviser og eksamenspapirer, og som ikke ønsker at få prøvet deres reelle kompetencer. Disse elever kan afklares i henhold til gældende meritregler. I så fald kan afkortning ske alene på baggrund af meritvurderinger som hidtil uden egentlig afklaring og vurdering af den reelle kunnen.

Ansøgere med lidt erfaring
Elever, hvis tidligere erhvervede kompetencer ikke umiddelbart har en karakter og tyngde, der kan medføre godskrivning.

Om disse elever kan man typisk sammenfatte:

  • De har ingen eller kort erhvervserfaring.
  • De har oftest, men ikke altid et klart uddannelsesønske.
  • De er typisk unge.

Særlige grupper
En del elever i denne gruppe falder ind under andre allerede gældende retningslinjer for afklaring og vurdering:

  1. Elever, som dokumenterer formelle kompetencer, hvor der foreligger beviser og eksamenspapirer, og som ikke ønsker at få prøvet deres reelle kompetencer. Her kan der afklares i henhold til gældende meritregler. I så fald kan afkortning som hidtil ske alene på baggrund af meritvurdering.
  2. Elever, som ønsker at gennemføre dele af én eller fl ere erhvervsuddannelser efter § 15 stk. 3, i lov om erhvervsudannelser.

Et gennemgående træk ved denne gruppe er, at den består af unge, som giver særlige udfordringer til skolens beredskab til realkompetencevurdering. De elevers erfaringer kan være mange og nyttige, men vanskelige at identifi cere. Realkompetencevurderingen omfatter i særlig grad en målrettet vejledningsindsats, som kan udvikle den unges selvopfattelse i forhold til ønsker og formåen.

Fodnoter

1) Se GVU-håndbogen på adressen http://us.uvm.dk/erhverv/gvu/gvu_bog_vejledning.htm

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Realkompetencevurdering i EUD - praktiske muligheder" som kapitel 3 af 7
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top