Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Referenceliste







Andersen, N.Å. (2002): Medarbejderen i kærlighedens tegn. I: Frederiksen, P.R., Ibsen, H., Larsen, S. (Red.), Magt, passion og kommunikation. Frederikshavn. Dafolo.

Andersen, P.Ø. (2003): Pædagoger under forandringspres. I: Asterisk, 9. /2003, 10-15. URL: http://w0.dpu.dk/images/ customer/99_Asterisk 9-s10-12.pdf

Andersen, V.N. (2005): Selvevaluering – en anledning til udvikling og læring. I: Tidsskriftet: Evalueringsnyt., Temanummer om selvevaluering, nr. 6, marts 2005. URL: www.danskevalueringsselskab.dk

Andresen, B.B. (1999): Fleksibel læring for voksne. Forlaget Systime, 1999.

Bateson, G: De logiske kategorier for læring og kommunika-tion. I: Hermansen, M. (red.) Fra læringens horisont - en antologi. Århus. Klim. 1998.

Beyer, K. (1999): Det er ikke tænkning det hele. I: Hansen, B.G. m.fl.: Voksenliv og læreprocesser i det moderne samfund. Gyldendal 1999 (opr. 1997).

Bekendtgørelse af lov om grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser, LBK nr. 823 af 15/07/2004 (Gældende). URL: http://www.retsinfo.dk

Bekendtgørelse (2005) om grundlæggende Social- og Sundhedsuddannelser. BEK nr. 358 af 19/05/2005 (Gældende). URL: http://www.retsinfo.dk

Bourdieu, P. & Wacquant, L.J.D. (2002): Refleksiv sociologi – mål og midler. København: Hans Reitzel. (Opr. franske udgave 1992).

Bourdieu, P. (2001): Af praktiske grunde. København: Hans Reitzel. (Opr. franske udgave 1994).

Bramming, P. (2001): Kompetence-i-praksis. Ph.d.-afhandling. København: Handelshøjskolen i København, Institut for organisation og arbejdssociologi.

Bramming, P. (2003): Kompetencer er der masser af. I: Uddannelse nr. 01/2003. Undervisningsministeriet.

Christensen, F., Shapiro, H. & Kjær, F. (2000): Pædagogiske og didaktiske overvejelser bag erhvervsuddannelsesreform 2000. København: Undervisningsministeriet. http://static.uvm.dk/publikationer/2000/didak/

Christensen, F. (2000): Pædagogik og didaktik i de nye erhvervsuddannelser. 2000. http://static.uvm.dk/publikationer/2000/didaktik/

Christensen, F. (2001): Didaktikkens tre aktuelle kriser. I: Uddannelse, læring og demokratisering. Undervisningsministeriet, 2001. http://static.uvm.dk/publikationer/2001/demokrati/

Dahler-Larsen, P. red. (2003): Selvevalueringens hvide sejl. Odense, Syddansk Universitetsforlag, 2003.

Fakta om sosu-reformen 2001. Undervisningsministeriet, 2001. http://static.uvm.dk/publikationer/2001/sosufakta/

Fredens, K. (1995): Kreativitet. I: Kognition og pædagogik. Nr. 17, 1995.

Fredens, K. (1997): Det integrerende menneske. I: Kognition og pædagogik. Nr. 23, 1997.

Fredens, K. (2000): Læring og tænkning. I: Kognition og pædagogik. Vol. 10, Nr. 37, 2000.

Friediger, H. (2002): Kompetence og faglighed i de erhvervs-rettede ungdomsuddannelser. I: Uddannelse nr. 03/2002. Undervisningsministeriet.

Gottlieb, S. & Christensen, A. (2000): Selvevaluering. Undervisningsministeriet, 2000. URL: www.uvm.dk/pub/2000/selvevaluering

Hansen, J.T. (2000): Identitet og integritet. I: Knudsen, A. & Jensen, C.N. (red). Ungdomsliv og læreprocesser, København: Billesø & Baltzer (2000).

Hansen, K.G. (1998): Er læring mere end situeret praksis? I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 1998/(2).

Heidemann,T. (2001): Fra kredsløb til marked – et paradigmeskift i nordisk voksenuddannelse. I: Dirchinch- Holmfeld, L. (Red.). Voksenuddannelse – som brobygger. Forskningstidsskrift fra Danmarks Lærerhøjskole. 5./2001(7).

Hermann, S. (2002): Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring. Udkast. København: Learning Lab Denmark, DPU. (Upubliceret).

Hermansen, M. (1996): Læringens Univers. Århus: Klim.

Hermansen, M. (1998): Fra Læringens Horisont. I: Fra læringens horisont – en antologi. Hermansen, M. (red.), Århus: Klim (1998).

Hornstrup, C. & Loehr-Petersen, J. (2001): Appreciative Inquiry. Jurist og Økonomforbundets Forlag, 2001.

Illeris, K. (1999): Læring, udvikling og uddannelse. I: Hansen, B.G. (Red.). et al. Voksenliv og læreprocesser i det moderne samfund. Gyldendal, 1999 (opr.: 1997).

Illeris, K. (2001): Læring. Roskilde Universitetsforlag, 2001.

Kaspersen, L.B. (1997). Anthony Giddens - introduktion til en samfundsteoretiker. Hans Retizels Forlag, 1997.

Lauvås, P. (1997): Vejledning og praktisk fagteori. Forlaget Klim, 1997.

Lave, J. (1999): Situeret læring ved legitim perifer deltagelse. I: Mesterlære – læring som social praksis. Antologi. Nielsen, K (Red.) & Kvale, S. Hans Reitzels Forlag, 1999.

Løw, O. (2005): Lærerens relationelle forholdemåder og kompetencer. I: KvaN. 71/2005.

Madsen, B. (1997): Dialogens muligheder og begrænsninger i den undervisende organisation. I: konferencerapport: Kan man bygge en personlighed? DEL, 1997.

Madsen, B. (2001): Organisation og værdier i voksenpædagogikken. I Norsk pedagogik 4/2001.

Miklos, A.M. (2005): Vejledningsforståelse. I: Samspil mellem skole og praktik. Publikation, Social- og Sundhedsskolen Århus, 2005. emu.dk/erhverv/doc/pub/sosu/samspil_skole_praktik.doc

Minds, S. & Miklos, A.M. (2005): Samspil mellem skole og praktik. Publikation, Social- og Sundhedsskolen Århus, 2005. http://www.emu.dk/erhverv/doc/pub/sosu/samspil_skole_ praktik.doc

Minds, S. m.fl. (2001): Vejledningsopgaver og den personlige uddannelsesplan. Intern rapport, Social- og Sundhedsskolen Århus, 22/10 – 2001.

Mørch, S. & Laursen, S. (1998): At lære at være ung – modernitetens pædagogik. København: Ungdomsringen.

Norlyk, A. (2003): To sider af samme sag. Sygeplejersken 2003(13), 26. URL: http://www.sygeplejersken.dk/sygeplejer-sken/default.asp?intArticleID=9780&menu=195009

Pedersen, K. (2004): Refleksion. Foredrag v. Social- og Sundhedsskolen, Århus, 02/12/04.

Petersen, K.A. (red): Praktikteori i sundhedsvidenskab. Akademisk Forlag, 1995.

Qvortrup, L. (2001): Det lærende samfund. København: Gyldendal, 2001.

Rasmusen, J. (2004): Undervisning i det refleksivt moderne. Hans Reitzels Forlag, 2004).

Rosenkrands, J. (2001): Når firmaets mænd brænder ud. I: Hvem vinder kampen om kompetencen? I: Tillæg til Ugebrevet Mandag Morgen, 8. januar 2001.

Rothuizen, J.J. (2004): Dokumentation som læring. Foredrag ved konference om dokumentation i pædagogisk arbejde, JCVU, Århus, juni 2004.

Schmidt, L. H. (1995): Hvordan oplyse? Social kritik. 36./1995.

Schön, D.A. (2001): Den reflekterende praktiker. Århus: Klim. (Opr. 1983).

Uddannelsesordningen (2004) for social- og sundhedsassistentuddannelsen, Århus Amt. Uddannelses- og arbejdsmarkedsafdelingen, november 2004, 2004. www.sosuaarhus.dk

Vance Peavy, R. (1998): Konstruktivistisk vejledning: Teori og metode. København, Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, R.U.E.'s skriftserie; nr. 4, 1998.

Wenger, E. (1998): Communities of Practice. Cambridge University Press.

Ziehe, T. & Stubenrauch, H. (1983): Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser. København: Politisk revy.

Ziehe, T. (1989): Ambivalenser og mangfoldighed. København: Politisk revy.

Ziehe, T. (1991): Vidensformer I: Illeris, K (red): Tekster om læring. Frederiksberg: Roskilde Universitets Forlag, 2000.

Aarkrog, V. (2001): Mellem skole og praktik. Ph.d.-afhandling. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikuddannelse med elevens læring i fokus - kompetenceudvikling i SOSU-uddannelserne" som Referenceliste
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top