Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forord

Der evalueres meget og på mange områder på erhvervsskolerne. Der bruges mange ressourcer og megen tid på evaluering. Man evaluerer elevernes produkter, standpunkter og kompetencer. Man evaluerer projektforløb, undervisningsmaterialer, lærernes planlægning, undervisningsmiljø, den enkelte lærers og leders indsats – og meget andet.

Budskabet i denne publikation er derfor ikke, at skolerne skal evaluere noget mere, men at det nu er fornuftigt at overveje, hvorfor og hvordan den enkelte skole evaluerer. Publikationen handler om evalueringskultur, god evalueringskultur.

Evalueringskultur på en erhvervsskole ses som udtryk for, hvordan skolen forstår og praktiserer evaluering, hvad og hvem evalueringen retter sig mod, og hvordan skolen bruger resultaterne. Evalueringskulturen er et udtryk for skolens forståelse og praksis.

Det er ikke så enkelt at besvare spørgsmålet, hvad der kendetegner en god evalueringskultur. Forfatterne giver deres bud på svar og stiller en række erfaringer, gode råd og ideer til rådighed for erhvervsskolerne. Danmarks Evalueringsinstitut EVA har i flere rapporter peget på, at hvis ikke udvikling og evaluering forankres i skolens kultur, bliver resultaterne for elever, lærere og ledere ikke tilfredsstillende. Derfor er det vigtigt at vise, hvad der virker, og give et bud på procedurer og redskaber, der gearer skolekulturen til at tage imod de globale udfordringer. Der henvises til EVA’s seneste publikation »Kvalitetsarbejde på erhvervsskolerne« (se hjemmesiden www.eva.dk), der peger på en række opmærksomhedspunkter, som er vigtige i det fortsatte arbejde med at sikre og udvikle kvaliteten på skolerne.

Erfaringerne er fra tre handelsskoler og tre tekniske skoler, som sammen med forfatterne fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har medvirket i et forsøgs- og udviklingsarbejde om evalueringskultur på erhvervsskoler.

Hensigten med at stille dette materiale til rådighed er, at erhvervsskolerne bruger publikationens indhold aktivt til at fremme evalueringskulturen på den enkelte skole. Materialet henvender sig til både lærere, uddannelsesledere, uddannelseschefer, kvalitetsansvarlige og andre, som beskæftiger sig med uddannelser og undervisning herunder skolebestyrelser og lokale uddannelsesudvalg.

Udarbejdelse og udgivelse af publikationen er finansieret af Undervisningsministeriet.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning.

Steffen R. Søndergaard
Undervisningsministeriet
Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser
August 2006

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Voksen- og efteruddannelse i centrum "
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top