Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Den gode oplæring

De følgende ideer til, hvordan virksomhederne og deres oplærere skaber god oplæring, er inddelt efter faserne i elevens uddannelsesforløb.

Hvordan modtages eleven?

  • Udpeg en oplæringsansvarlig
Selvom det er en lille virksomhed, er det vigtigt for eleven, at der er en person, som han/hun altid kan henvende sig til. Det giver tryghed, at der er én, som gradvist lærer eleven at kende og samtidig støtter, udfordrer og inspirerer ham/hende.

Hvilke rammer bør der være for eleven?

  • Lav en plan for praktikforløbet
  • Opstil synlige spilleregler
Det er selvfølgelig ikke meningen, at virksomheden skal indrette produktionen efter elevens uddannelse. Men en plan for praktikforløbet kan for eksempel bestå i at fastsætte vigtige begivenheder og tidspunkter for eleven i uddannelsesforløbet.

Det er en god idé at fortælle om virksomhedens særlige rytme, variation i produktion og opgaver osv.

Det er desuden vigtigt at præsentere eleven for uddannelsens mål set med virksomhedens briller.

Videre skal man som oplærer undersøge, hvornår eleven skal på skole, så der bliver optimale forudsætninger for samspil mellem praktikdelen og skoleopholdene.

Du bør som oplæringsansvarlig fortælle eleven om de forventninger, virksomheden/du har til ham/hende og også fortælle om forventninger til det fælles samvær. Det er vigtigt, at eleven får kendskab til eksisterende traditioner i virksomheden og får at vide, hvad der er i orden, og hvad der ikke er det.

Hvordan tilrettelægges dagligdagen for eleven?

  • Mød eleven, hvor eleven er
  • Brug elevens ressourcer
  • Vælg opgaver, som giver eleven passende udfordringer
  • Skab rammer for den gode elevsamtale
  • Sæt ord på handlinger
  • Gør elevens læring i den enkelte opgave synlig
  • Gør opgave- og kvalitetsstandarder synlige for eleven
Det at “gå eleven i møde” betyder, at du – som oplærer – og eleven mødes i gensidig respekt for hinanden. Uanset om eleven har mange eller få erhvervserfaringer og mere eller mindre føling med den branche, han/hun er startet i, så er det afgørende, at du, som skal støtte eleven, tager afsæt i, hvad han/hun kan i forvejen.

Det er ofte lettest at få øje på elevens fejl! Erfaringsmæssigt kan det godt betale sig at få eleven bragt i situationer, hvor han/hun kan vise, hvad han/hun kan. Opgaveløsningen i virksomheden indebærer både tekniske, almene og personlige udfordringer. Vær opmærksom på, at eleven hverken får for store eller for små udfordringer – men netop passende udfordringer.

Samtaler med eleven foregår hele tiden, både som aftalte og som mere spontane “snakke” i dagligdagen. De mere organiserede samtaler har konkrete mål for, hvad udbyttet skal være, og hvad hensigten med samtalen er. I en professionel sammenhæng, hvor fokus er på elevens læring og trivsel, bør samtaler følge nogle klare spilleregler. Samtalerne bør være præget af åbenhed og saglighed. Meget samvær er ofte præget af underforståethed. Vi er tilbøjelige til at sige, “så skal du bare gøre sådan” eller “ræk mig lige den der”. Du skal som oplærer bestræbe dig på faglig præcision i sproget. Det er vigtigt af hensyn til elevens muligheder for at lære.

I starten af et uddannelsesforløb har eleven brug for at udføre relativt simple arbejdsopgaver. Oplæreren bør især støtte eleven i at få øje på det, han/hun har lært, efter at opgaven er udført. Senere i uddannelsesforløbet vil eleven være parat til undervejs i opgaveløsningen at blive afbrudt for at forklare, hvad han/hun laver og lærer. Gradvis vil han/hun – med eller uden støtte – kunne forudse, hvad en given opgave kræver for at blive løst professionelt.

Sagt på en anden måde, så vokser eleven med opgaverne. Man kan også sige, at eleven bevæger sig fra begynderniveau til rutineret niveau for til sidst at nå avanceret niveau.

Alle virksomheder har faglige og kvalitetsmæssige standarder samt både skrevne og uskrevne regler for arbejdets udførelse. Elevens gradvise tilegnelse af disse standarder og regler kan kun ske, hvis du som den erfarne tydeliggør disse i forbindelse med de daglige opgaver.

Hvad skal der ske, når eleven skal på skoleophold?

  • Brug Elevplan og elevens uddannelsesbog
  • Brug elevens kontaktlærer
Elevplan, som er et webbaseret pædagogisk planlægningsværktøj, har efterhånden vundet indpas i skoleverdenen. Virksomhederne har også mulighed for at anvende Elevplan, dels som et vindue til skolens aktiviteter, dels som et selvstændigt planlægningsværktøj. Elevens elektroniske uddannelsesbog i Elevplan, som der er adgang til fra alle pc’er med internetforbindelse, er også anvendelig til dokumentation af elevens resultater og fremskridt i uddannelsen.

Eleven har en kontaktlærer på skolen. Det er en god idé at være i dialog med kontaktlæreren og skolen. Ikke kun, når der er problemer med fremmøde eller manglende fremskridt i uddannelsen, men også i forbindelse med drøftelser om, hvordan den konkrete arbejdsdeling mellem skole og virksomhed skal være i forhold til elevens uddannelse. Husk altid at inddrage eleven i dialogen med skolen.

Hvordan skal afslutningen på uddannelsesforløbet forme sig?

  • Forbered eleven på svendeprøven/fagprøven
  • Lav aftaler om, hvad der skal ske, når eleven er udlært
Eleven er ofte meget nervøs for svendeprøven/fagprøven. En samtale om prøvens forskellige faser, og hvad der især lægges vægt på, er en god investering. Skolens bedømmelsesplaner og eventuelle vejledninger kan anvendes som grundlag for samtalen.

Nogle virksomheder har tradition for at fastansætte eleven som faglært efter endt uddannelse. Andre lægger vægt på, at den udlærte får luft under vingerne og får erfaring med andre virksomheder. Uanset, hvad I gør, så er det en god idé at forklare, hvilke overvejelser jeres virksomhed lægger til grund for beslutningen.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " Bedre oplæring i virksomheden"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top