Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

5 Indretning af den vidtgående specialundervisning







For de tre tabeller 5.1, 5.2 og 5.3 gælder, at der er en indbyrdes sammenhæng i opgørelsen, således at et fald i den ene form vil medføre en vækst i en eller begge af de andre former.

I tabel 5.1 er der for de seneste to år vist hvordan de enkelte amter har indrettet deres specialundervisning i form af oplysninger om antal specialskoler, og deres elever opdelt efter, om skolerne drives i amtskommunalt regi eller primærkommunalt regi. Der foreligger nu tal for fire år og man kan derfor se tendenserne i udviklingen.

Der foreligger dog ikke oplysninger for samtlige amter. Man skal være opmærksom på, at der kan være sket en ændret registreringsmetode i amterne. For de amter, hvor oplysningerne foreligger kan det konstateres, at Århus Amt har reduceret antallet af institutioner markant fra 2001/02 til 2002/03.. Det ses af , at antallet af kommunalt drevne institutioner er faldet gennem hele perioden. Dette fald er mest markant fra skoleåret 2000/01 til skoleåret 2001/02, hvor antallet blev halveret. Dette hænger sammen med, hvordan Københavns Kommune indplacere deres institutioner.

Tabel 5.1 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Selvstændige specialskoler

  Institutioner Elever
  Selvstændige specialskoler Heraf kommunalt drevne Selvstændige specialskoler Heraf kommunalt drevne
Område / År 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04
Københavns Kommune1 9 4 14 621 5 4     219 312 349 510        
Frederiksberg Kommune 1   1 1 1   1 1 60   19 60 60   19 60
Københavns Amt 6 7 7 7         535 541 598 521        
Frederiksborg Amt 6 5 5 5 1 1 1 1 253 305 297 333 42 46 40 42
Roskilde Amt 11   2 3 2   1   83   69 172 51   51  
Vestsjællands Amt2   5 5 5           322 379 350        
Storstrøms Amt                                
Bornholms Amt 1 1 1 2         44 45 57 87        
Fyns Amt 12 12 11 11         584 660 720 756        
Sønderjyllands Amt 2 2 2 6         253 268 328 370        
Ribe Amt 2 1 2 2         42 25 46 55        
Vejle Amt 6 5 5 5         397 266 288 287        
Ringkøbing Amt 3 3 3 3           145 160 182        
Århus Amt 14 16 6 6         630 678 643 647        
Viborg Amt 8 5 4 4         178 177 191 184        
Nordjyllands Amt 5 6 6 7 1       227 231 239 259 49      
I alt 86 72 74 129 10 5 3 2 3.505 3.975 4.383 4.773 202 46 110 102

1 Det må formodes at der i 2003/04 er sket en fejl i indberetningen af selvstændige specialskoler i Københavns Kommune.

2 I Vestsjællands Amt er landsdækkende undervisning ikke inkluderet i opgørelsen.

Tabel 5.2 og Tabel 5.3 viser henholdsvis antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker og antal gruppeordninger/gruppeintegration/enkeltintegrerede og elever i den vidtgående specialundervisning, der benytter disse.

Ses der bort fra de amter, hvor der ikke foreligger oplysninger, kan det bl.a. konstateres, at Ribe Amt som reducerede antallet af specialundervisningscentre/specialklasserækker kraftigt fra 2000/01 til 2002/03 men har øget antallet det seneste år. Ligeledes har Fyns Amt, Sønderjyllands Amt, Vejle Amt samt Århus Amt oprettet flere centre end året forinden. Kun Københavns Kommune og Nordjyllands Amt har færre centre i 2003/04 end i 2002/03.

Tabel 5.2 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Specialundervisningscentre

  Institutioner Elever
  Specialundervisningscentre Heraf kommunalt drevne Specialundervisningscentre Heraf kommunalt drevne
Område / År 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04 00/01 01/02 02/03 03/04
Københavns Kommune 13 7 8 7 7 7     314 353 336 230        
Frederiksberg Kommune 2   1 1 2     1     16 20       20
Københavns Amt                                
Frederiksborg Amt   5 5 5 6 5 5 5   188 192 181 182 188 192 181
Roskilde Amt 14   2   14   1   128   45   128   40  
Vestsjællands Amt   4       4                    
Storstrøms Amt 3 3 3 3 3 3 3 3 135 136 121 171 135 136 121 171
Bornholms Amt 1 1 1   1 1 1   9 10 13   9 10 13  
Fyns Amt 6 7 8 10 5       264 274 291 310        
Sønderjyllands Amt 2 2 2 4 2   2   51 55 61 68 51   61  
Ribe Amt 14 8 7 10 14 8 7 10 282 295 272 270 282 295 272 270
Vejle Amt 7 4 4 6 7 3 3 4 326 324 322 332     156 156
Ringkøbing Amt 5 5 5 5 5 5 5 5 254 276 287 292 254 276 287 292
Århus Amt 5 9 11 20 5 8 11 11 77 107 173 266 77 105 173 178
Viborg Amt 8 5 6 7 8 5 6 7 108 118 140 142 108 118 140 142
Nordjyllands Amt 20 20 20 19 20 20 20 19 492 501 531 546 492 501 531 546
I alt 100 80 85 97 99 69 66 69 2.440 2.637 2.800 2.828 1.610 1.629 1.986 1.956

I forbindelse med vurdering af tallene Tabel 5.2 i er det vigtigt at man lægger fokus på elevsiden og ikke så meget på institutionssiden, da den af naturlige årsager er vanskelig at afgrænse.

Tabel 5.3 Indretning af den vidtgående specialundervisning - Antal gruppeordninger /gruppeintegration/enkeltintegrerede (elever)

Område / År 2000/01 2001/02 2002/03 2003/04
Københavns Kommune 66 69 72 97
Frederiksberg Kommune     13 13
Københavns Amt 504 567 637 602
Frederiksborg Amt 112      
Roskilde Amt 109   195 145
Vestsjællands Amt        
Storstrøms Amt 70 257 65 305
Bornholms Amt   26 36  
Fyns Amt 171 163 194 174
Sønderjyllands Amt 66 29 34 31
Ribe Amt 18 56 64 24
Vejle Amt 68 21 29 18
Ringkøbing Amt 34 18 15 15
Århus Amt 32 36 90 91
Viborg Amt 17 18 26 33
Nordjyllands Amt 24 33 64 80
I alt 1.291 1.293 1.534 1.628

Tabel 5.4 Antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen

Område / År 2001/02 2002/03 2003/04
Københavns Kommune 14 16 13
Frederiksberg Kommune     1
Københavns Amt 14 29 57
Frederiksborg Amt 61 37 47
Roskilde Amt   5 12
Vestsjællands Amt 29 2 48
Storstrøms Amt   10  
Bornholms Amt 6 1  
Fyns Amt 44 45 54
Sønderjyllands Amt 26   37
Ribe Amt 38 26 28
Vejle Amt 31 40 31
Ringkøbing Amt 33 36 40
Århus Amt     29
Viborg Amt 10 16 16
Nordjyllands Amt 23 27 22
I alt 329 2901 435

Note: Det er foretaget enkelte korrektioner i elevtallet set i forhold til den forrige udgave af denne publikation.

Undervisningsministeriet har siden skoleåret 2000/01 bedt amterne om at indberette antal børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning.

Tabel 5.4 viser, at der på landsplan skete et fald fra 2001/02 til 2002/03 i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen, hvilket til dels hang sammen med manglende indberetninger. Det kan dog konstateres, at der i Frederiksborg Amt næsten skete en halvering i antallet. Ribe Amt havde ligeledes færre børnehaveklassebørn henvist, mens Vejle Amt havde den største vækst blandt de amter hvor der blev registreret en tilgang af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning.

I 2003/04 er der på landsplan sket en samlet stigning på over 150 elever set i forhold til året forinden og således overstiger væksten forrige års fald og antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning er højere i 2003/04 end i 2001/02. Specielt i Vestsjællands Amt og Københavns Amt er der registeret en kraftig vækst, men også Frederiksborg og Fyns Amter har en haft en relativ kraftig vækst. Nordjyllands Amt, Københavns Kommune og Vejle Amt har alle haft et mindre fald i antallet af børnehaveklassebørn i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2003/04" som kapitel 5 af 7
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top