Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4 Foranstaltninger og indretning







Tabel 4.1 Oversigt over de hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i udvalgt skoleår for 1.-10. klasse.

Forkortelser for foranstaltninger:

A: Specialskoler inkl. landsdels- og landsdækkende
B: Special- og centerklasser
C: Almindelige klasser (enkeltintegrerede)
D: Undervisning på opholdssted / døgninstitution

  1991/92 1999/00 2000/01 2001/02 2002/03 2003/04
Område/ Foranstaltning A B C A B C A B C D A B C D A B C D A B C D
Københavns Kom. 265 116 21 297 321 52 290 327 66 270 304 347 69 0 331 338 72 341 428 252 97 19
Frederiksberg Kom1. 39 3 5 45 10   52 9 14 0 54 16 5   65 16 13 8 63 22 12 7
Københavns Amt 485 69 196 503 342 216 493 338 163 39 571 354 200 11 576 391 235 4 605 351 214 5
Frederiksborg Amt 163 138 161 275 270 117 288 223 43 5 331 235 36 79 346 234 59 74 360 204 53 78
Roskilde Amt 94 135 60 90 175 114 86 128 108 19 95 151 73 18 101 172 83 18 192 117 59 27
Vestsjællands Amt       298 164 65 332 206 71 18 336 210 37 17 379 205 43 17 339 178 55 17
Storstrøms Amt2 82 117 73 1 249 95 0 285 70 26   342 39 12 0 362 65 28 0 366 66 44
Bornholms Regionskommune 31 8 21 43 16 30 40 9 6 3 45 10 25   57 13 35 0 77 6 35 7
Fyns Amt 345 148 80 492 233 107 582 253 100 45 628 263 90 72 701 268 102 89 727 288 73 98
Sønderjyllands Amt 131 132 69 255 60 74 266 47 66 0 284 48 28 5 328 61 34 4 333 68 31 54
Ribe Amt 98 130 29 61 238 35 45 262 19 2 43 247 66 4 45 247 59 3 54 243 21 5
Vejle Amt 196 191 63 321 320 87 318 317 68 58 254 306 20 55 272 301 27 46 277 312 17 59
Ringkøbing Amt 83 128 22 141 227 36 136 254 33 5 145 250 18 2 150 267 15 4 163 271 14 1
Århus Amt 232 300 169 582 356 392 629 74 32 46 632 107 36 46 674 173 90 58 657 175 91 60
Viborg Amt 144 109 18 158 292 28 190 106 17 6 187 117 14 5 194 129 27 9 197 125 33 11
Nordjyllands Amt 249 278 111 231 505 97 220 478 12 4 225 485 32 0 233 516 58 7 256 531 76 22
Antal i alt 2.637 2.002 1.098 3.793 3.778 1.545 3.967 3.316 888 546 4.134 3.488 788 326 4.452 3.693 1.017 710 4.728 3.509 947 514

Note: Københavns Kommune besluttede for skoleåret 2001/02, at henføre eleverne på døgninstitutioner (kolonne D) til undervisning i henhold til § 20, stk. 1, da udgifterne var mindre end det kommunale takstbeløb.

1 Bemærk at summen af elever i Tabel 4.1 ikke altid stemmer overens med antallet af elever opgjort i TAbel 2.2. Det skyldes bl.a., at der kun er medtaget de hyppigst forekommende tilbud.

2 I forbindelse med indberetning for skoleåret 2003/04 har Storstrøms Amt påpeget at elevtallet for skoleåret 1991/92 er meget højt, når det tages i betragtning, at Amtets specialskoler på det tidspunkt var næsten afviklet.

Tabel 4.1 viser de seneste 5 års udvikling, sammenholdt med 1991/92, i hvilken foranstaltning eleverne i den vidtgående specialundervisning i folkeskolen tilgodeses. Langt hovedparten af de ca. 9.800 elever, som er omfattet af denne undervisning i 2003/04 er elever enten i en specialskole eller i en specialklasse/ centerklasse.

Det er kun for de seneste fire skoleår, at det er muligt at segregere elevgruppen med undervisning på døgninstitutioner. Elevtallet i denne gruppe er præget af et meget varieret elevtal indberettet fra Københavns Kommune.

Der er siden begyndelsen af 90'er sket en udvikling i retning af, at relativt flere elever undervises i specialklasser. Men også antallet af elever i specialskoler har været konstant stigende i perioden. Fra 1999/00 til 2003/04 har den gennemsnitlige procentvise ændring pr. år været 3,7 pct. for elever der undervises i specialskoler men kun 1,2 pct. for elever der undervises i special/ centerklasser. Andelen, der undervises som enkeltintegrerede elever var markant faldende fra 1999/00 og til 2001/02, med en efterfølgende stigning i 2002/03 på ca. 33 %. Antallet af elever som undervises som enkeltintegrerede elever er faldet det seneste år og der er således registeret en gennemsnitlige procentvise ændring pr. år på 8,0 pct. siden 1999/00.

Figur 4.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Figur 4.1 Udvikling i de hyppigst anvendte tilbud

Note: Undervisning på opholdssted og døgninstitution indgik første gang i skoleåret 2000/01.

Ser man på amterne imellem, er der imidlertid stor forskel på hvordan eleverne undervises. De fire nedenstående figurer illustrerer amternes brug af de fire hyppigst anvendte tilbud i folkeskolens vidtgående specialundervisning i skoleåret 2003/04, og viser, hvordan amtet ligger i forhold til landsgennemsnittet. Landgennemsnittet er brugt som vandret skillelinje for det enkelte tilbud og er oplyst i noten under figuren. Således illustreres, hvilke amter der ligger over og hvilke der under landsgennemsnittet.

Figur 4.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdækkende

Figur 4.2 Andel af elever der er tilgodeses via Specialskoler inkl. lands- og landsdækkende

Note: Landsgennemsnit: 48,8 %.

Figur 4.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Figur 4.3 Andel af elever der er tilgodeses via special- og centerklasser

Note: Landsgennemsnit: 36,2 %.

Figur 4.4 Andel af elever der er tilgodeses via Almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Figur 4.4 Andel af elever der er tilgodeses via Almindelige klasser (enkeltintegrerede)

Note: Landsgennemsnit: 9,8 %.

Figur 4.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Figur 4.5 Andel af elever der er tilgodeses via undervisning på opholdsted/døgninstitution

Note: Landsgennemsnit: 5,3 %.

Af Figur 4.2 ses det at specielt Sønderjyllands Amt og Århus Amt tilgodeser elever i den vidtgående specialundervisning gennem specialskoler. Figur 4.3 viser at Storstrøms Amt og Ribe Amt i høj grad har deres elever, i den vidtgående specialundervisning, placeret i special- og centerklasser. Bornholms Regionskommune tilgodeser, set i forhold til landsgennemsnittet, en stor del af eleverne via almindelige klasser (enkeltintegreret), jf. Figur 4.4, og Frederiksborg og Sønderjyllands amter bruger i større omfang end de øvrige amter, undervisning på opholdssted/ døgninstitution.

Tabel 4.2 Procentfordelingen af elever indenfor de fire (tre for årene før 2000/01) specialundervisningskategorier jf. tabel 4.1

Foranstaltning / År 1991/92 1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 2002/03 2003/04
Specialskoler 46 42 41 44 47 47 45 49
Specialklasser 35 39 40 38 37 41 37 36
Integrerede i alm. skoler 19 19 19 18 10 9 10 10
Undervisning på opholdssted         6 4 7 5

Antallet af elever, der modtager vidtgående specialundervisning på opholdssteder er relativt beskedent, og udgør i 2003/04 5 pct., svarende til det halve af antallet af enkeltintegrerede elever, som faldt fra skoleåret 1997/98 til skoleåret 2000/01, og de efterfølgende år har ligget på 10 pct. med 2001/02 som eneste undtagelse.

Tabel 4.3 Den procentvise fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår.

Område/ Klasse = årgang BH = 97,98 96 =1 95 = 2 94 = 3 93 = 4 92 = 5 91 = 6 90 = 7 89 = 8 88 = 9 (+)87 = 10
Københavns Kommune 1,1 9,2 9,1 11,8 10,0 11,8 10,9 8,6 10,0 9,1 8,5
Frederiksberg kommune 2,9 9,5 12,4 10,5 14,3 4,8 5,7 9,5 3,8 11,4 15,2
Københavns Amt 2,9 6,8 10,7 8,8 10,7 10,6 11,2 10,6 9,2 10,0 8,6
Frederiksborg Amt 3,0 9,8 8,2 12,5 11,2 11,2 6,8 11,3 10,3 7,9 7,9
Roskilde Amt 2,9 8,6 8,1 10,8 12,3 9,6 10,3 13,8 10,1 7,1 6,4
Vestsjællands Amt 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Storstrøms Amt 2,7 8,6 13,2 10,1 12,4 10,9 12,0 10,3 8,4 7,4 4,0
Bornholms Amt 0,7 5,8 12,4 14,6 9,5 6,6 13,1 7,3 10,9 8,0 10,9
Fyns Amt 4,2 7,4 8,8 10,8 10,3 10,6 10,4 9,8 8,0 9,3 10,3
Sønderjyllands Amt 7,1 8,6 10,3 9,6 9,8 10,5 8,2 9,6 10,5 8,2 7,6
Ribe Amt 9,6 8,2 9,9 9,6 8,8 11,0 8,8 7,7 7,4 9,9 9,1
Vejle Amt 6,5 8,9 8,8 10,5 10,3 9,3 11,8 9,2 10,6 8,3 5,7
Ringkøbing Amt 3,9 9,0 9,2 10,6 10,0 7,8 10,4 9,8 9,4 8,6 11,2
Århus Amt 2,8 9,7 9,6 9,3 9,6 10,6 10,2 10,5 10,8 9,3 7,4
Viborg Amt 11,0 10,2 7,9 11,3 8,1 9,9 9,7 10,2 8,1 7,3 6,3
Nordjyllands Amt 1,9 9,0 8,8 10,9 9,6 9,3 10,5 12,9 9,7 10,1 7,3
                       
Landsgennemsnit 03/04 4,2 8,6 9,8 10,8 10,5 9,6 10,0 10,1 9,2 8,8 8,4
Landsgennemsnit 02/031 3,7 9,7 10,7 10,6 10,0 10,2 10,5 9,5 9,3 7,6 8,3

1 Landsgennemsnittet 02/03 er i denne publikation blevet korrigeret for manglende data. Tallene er derfor ikke identiske med Landsgennemsnittet 02/03 som ses i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92-2002/03".

I Tabel 4.3 er vist, hvordan eleverne fordeler sig på årgang/klassetrin relateret til elevens fødselsår.

Det fremgår, at der er betydelige variation på elevernes fordeling på årgang mellem de enkelte amter. Fx har Viborg Amt 10,2 pct. i 1. klasse, mens Bornholms Regionskommune kun har 5,8 pct., mens landsgennemsnittet er 8,1 pct. Udviklingen på landsplan i forhold til skoleåret 2003/2004 år er vist nederst i Tabel 4.3.

Tabel 4.4 Den procentvise fordeling af elever i handikapkategorier i udvalgte skoleår.

Handikapkategorier / År 1985/86 1991/92 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 2002/03 2003/04
Generelle indlæringsvanskeligheder 42 44 44 44 43 39 42 53 49 46 45
Adfærds/psykiske vanskeligheder 9 11 17 22 22 24 24 19 20 29 27
Læse-, sprog- og talevanskeligheder 20 16 14 15 15 15 13 12 9 7 9
Bevægelsesvanskeligheder 6 8 6 6 6 5 5 5 5 4 4
Synsvanskeligheder 1 2 2 2 2 2 2 3 2 2 1
Hørevanskeligheder 10 10 9 7 7 7 8 8 6 5 5
Andet 12 9 8 4 5 8 6 0 9 7 8
Alle elever i 1-10.kl. 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

For tallene vedr. de sidste fire skoleår gælder, at læse-, sprog-, tale-vanskeligheder kategorien dækker over to kategorier i amternes indberetninger, nemlig "svære læsevanskeligheder" og "sprog- og talevanskeligheder".

Figur 4.6 Den relative vækst indenfor de forskellige handikapkategorier

Figur 4.6 Den relative vækst indenfor de forskellige handikapkategorier

Følgende tendenser fremgår af tabel 4.4 og figur 4.6:

1. Andelen af elever med generelle indlæringsvanskeligheder har været nogenlunde konstant i gennem det meste af registreringsperioden. Der er sket en niveauforskydning de seneste fire skoleår. Gruppen omfatter langt de fleste elever, og udgør 45 pct. af alle elever i den vidtgående specialundervisning.

2. Andelen af elever med svære adfærds/psykiske vanskeligheder steg kraftigt i 2002/03 efter en periode med svag vækst. Samme gruppe er faldet svagt fra 2002/03 til 2003/04, men ligger stadig væsentligt over det niveau der ses ved registreringsperiodens start.

3. Andelen af elever med læse/sprog/tale- vanskeligheder er mere end halveret siden registreringens start og udgør nu mindre end en tiendedel af det samlede antal elever. For det seneste år registreres en stigning for første gang siden 1996/97.

4. Andelen med bevægelsesvanskeligheder viser en svagt faldende tendens gennem årene, men da det er et relativt beskedent antal vil selv små udsving give relativt store udsving på indekset.

5. Andelen af elever med synsvanskeligheder er fordoblet fra 1985/86 til 1991/92. Forklaringen er bl.a. at amternes synskonsulent og andre ordninger udbyggedes i dette tidsrum. Med et kraftigt fald inden for de seneste tre år er disse elevers absolutte andel dog stadig beskeden.

6. Det absolutte antal af hørehæmmede er næsten halveret siden 1985/86. Fra 2000/01 til 2002/03 var andelen af disse elever faldende. I 2003/04 er der ikke registeret nogen nævneværdig ændring og andelen udgør omkring 5 pct. af det samlede antal specialundervisningselever ligesom det var tilfældet året forinden.

7. Gruppen "Andet" udgør i fleste tilfælde autistiske elever og elever med DAMP. Tallet kan i tidligere år være påvirket af, at Vejle Amt har brugt denne gruppe til registrering af udenamtsanbragte elever.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92 - 2003/04" som kapitel 4 af 7
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top