Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indledning

 

Lov nr. 166 om elevers og studerendes undervisningsmiljø blev vedtaget af Folketinget den 14. marts 2001 og trådte i kraft 1. august 2001. Det er forudsat i de almindelige bemærkninger til lovforslaget (L 40), at undervisningsministeren afgiver en redegørelse til Folketinget om erfaringerne med loven i folketingssamlingen 2004/2005. Regeringen ønsker med denne redegørelse at sætte fokus på undervisningsmiljøets betydning for, at skoler og uddannelsesinstitutioner leverer undervisning af god kvalitet.

Redegørelsen består af en beskrivende del, hvor loven og dens virkemidler, herunder oprettelsen af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), bliver beskrevet, og en analytisk del, hvor ministeriets egne erfaringer og en effektundersøgelse af loven udarbejdet af Rambøll Management bliver fremlagt.

Redegørelsen indeholder endelig et afsnit med regeringens overvejelser om følgende initiativer som opfølgning på de indvundne erfaringer med loven:
- Forenklet værktøj til undervisningsmiljøvurderinger

- Systematisk tilsyn med skolers og institutioners opfyldelse af lovens krav.

- Indarbejdelse af undervisningsmiljøvurderinger i institutionernes virksomhedsplaner.

- Indberetning til DCUM af undervisningsmiljøvurderinger.

- Oprettelse af en undervisningsmiljøpris.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som Indledning
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top