|
Redegørelse om erfaringer med undervisningsmiljøloven
|
Mio. kr. | FL 2001 | FL 2002 | FL 2003 | FL 2004 | FL 2005 |
Nettoudgiftsbevilling | 0,1 | 5,1 | 4,9 | 5,0 | 5,0 |
Udgift | 0,1 | 5,6 | 6,5 | 5,4 | 5,7 |
Indtægt | - | 0,5 | 1,6 | 0,4 | 0,7 |
Centret har som fastsat i loven afgivet årlige beretninger om sit arbejde,
dvs. foreløbig foreligger beretninger for 2002, 2003 og 2004.
DCUM’s strategi har været at etablere information med størst muligt potentiale i
forhold til at nå den bredest mulige målgruppe. Centrets hjemmeside har således
haft høj prioritet som informationskanal, hvilket er i nøje overensstemmelse med
lovens forarbejder.
For DCUM har samling, systematisering og tilgængeliggørelse af relevante love og
regler derfor været en vigtig opgave, og som et konkret resultat af denne
virksomhed åbnede DCUM medio 2003 en webbaseret regelservice, hvor det er muligt
at skaffe sig indsigt i gældende regler på undervisningsmiljøområdet og
beslægtede områder. Denne service er fra DCUM’s side første skridt mod en
ligeledes netbaseret undervisningsmiljøguide, der opbygges som en elektronisk
håndbog, hvor de enkelte emner og spørgsmål inden for undervisningsmiljø belyses
ikke kun teoretisk, men også gennem praksis og cases til inspiration.
Miljøguiden blev lanceret i sommeren 2004 og vil være under løbende udvikling i
takt med, at centret indsamler ny viden.
DCUM og undervisningsmiljøvurderingerne
Undervisningsmiljøloven forpligter uddannelsesinstitutionerne til at udarbejde
en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene
samt af forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø. I loven oplistes
fire overordnede krav til indholdet i en sådan vurdering, men grundet ønsket om
metodefrihed er der ikke foretaget en nærmere specifikation af, hvordan
institutionerne forventes at gennemføre en sådan vurdering. En væsentlig del af
DCUM’s rolle som vejleder og rådgiver har fra centrets start været at støtte
uddannelsesinstitutionerne i forbindelse med vurderingerne, og DCUM har således
blandt andet udarbejdet og udsendt vejledning herom samt i slutningen af 2002
lagt komplette spørgeskemaer frem på hjemmesiden. Derudover tilbyder centret
tillige som indtægtsdækket virksomhed hjælp i form af foredrag om og kurser i
undervisningsmiljøvurdering og konkret gennemførelse af
undervisningsmiljøvurderingens første fase, dvs. kortlægningen af et givet
uddannelsessteds fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.
DCUM har to gange undersøgt, i hvor høj grad skolerne faktisk lever op til
lovens krav om gennemførelse af undervisningsmiljøvurderinger, og i hvor høj
grad elever og studerende faktisk udnytter lovens mulighed for at vælge
undervisningsmiljørepræsentanter. Første undersøgelse heraf blev gennemført
september 2002, dvs. godt et år efter lovens ikrafttræden. Undersøgelsen blev
foretaget ved postudsendelse af et fysisk spørgeskema, som 67% af skole- og
uddannelsesinstitutionslederne besvarede. Undersøgelsen viste, at godt og vel
hver tiende skole og uddannelsesinstitution havde lavet eller var i gang med en
vurdering, mens der var valgt undervisningsmiljørepræsentanter på hver fjerde
uddannelsessted. Centrets anden undersøgelse, der blev gennemført i september
2003 ved elektronisk udsendelse af spørgeskemaer, blev besvaret af 42% af de
adspurgte uddannelsesinstitutioner. Af disse var der kun 36%, der reelt havde
gennemført en undervisningsmiljøvurdering, og 37% der havde udpeget
undervisningsmiljørepræsentanter. DCUM tolkede i sin årsberetning for 2003
tallene som udtryk for, at der var fremgang i arbejdet, men at der ville gå lang
tid, før lovens intentioner var opfyldt.
DCUM har tillige som indtægtsdækket virksomhed bistået skoler mv. med at
kortlægge undervisningsmiljøproblemer og udarbejde løsningsmuligheder.
I 2003 købte 40 grundskoler sig for eksempel til hjælp til udarbejdelse af en
kortlægning af deres undervisningsmiljø hos DCUM. Kortlægningen skete ved hjælp
af en spørgeskemaundersøgelse, som nåede ud til 7.948 skoleelever på 5. til 10.
klassetrin. Datamaterialet forelå i december 2004 og er offentliggjort på
www.dcum.dk.
Eleverne peger gennem undersøgelsen på nogle konkrete problemer med det fysiske
arbejdsmiljø på de undersøgte skoler. Det drejer sig især om mangel på plads i
klasselokalerne, dårlig rengøring og utilstrækkelig udluftning, uhensigtsmæssige
møbler og edb-arbejdspladser, der ikke kan tilpasses den enkelte bruger. Cirka
70% af eleverne mener, at der er mangler med hensyn til sæbe og håndklæder på
toiletterne, hvilket er problematisk i relation til hygiejne og smittespredning.
Skolebygningerne som sådan er et stort flertal dog tilfredse med, og de fleste
synes, at de har spændende faglokaler og gode idrætsfaciliteter.
På området for det psykiske undervisningsmiljø afdækker undersøgelsen, at 55% af
eleverne mener, at de keder sig i timerne. Omkring 30% af eleverne mener, at
lærerne stiller for store krav til dem, mens andre 30% mener, at lærerne stiller
for små krav til dem. Med hensyn til det æstetiske undervisningsmiljø svarer
omkring to ud af tre elever, at lokalerne og gangene er kedelige, og at der
mangler udsmykning og grønne planter på skolen.
Særlige initiativer
Udover de mere bundne opgaver som vejledning og rådgivning samt indsamling af
viden og erfaringer på undervisningsmiljøområdet er DCUM ved loven tillige
tillagt rollen som dialog- og udviklingsforum. DCUM har derfor mulighed for af
egen drift at tage initiativer med hensyn til ethvert spørgsmål af betydning for
undervisningsmiljøet. DCUM har i denne forbindelse i særlig grad beskæftiget sig
med kampen mod mobning og for social trivsel i grundskolen.
Særlige
initiativer fra DCUM: Mobbenøglen Mobbenøglen er et elektronisk, internetbaseret spørgeskema-værktøj til brug for grundskolen. Den enkelte klasse, skole eller kommune kan bruge værktøjet til både at kortlægge omfanget af mobning blandt eleverne og at forebygge og bekæmpe mobning. Trivselserklæringen Trivselserklæringen af 10. marts 2004 er en erklæring underskrevet af undervisningsministeren og en lang række organisationer på uddannelsesområdet om gensidig forpligtelse til at arbejde for fremme af god trivsel mv. på landets grundskoler. Initiativer til bekæmpelse af mobning Initiativer i forbindelse med punktet om mobning i udviklingsprogrammet ”En skole i bevægelse” (opfølgning på fornyelse af folkeskoleloven 2003) er overdraget til videreudvikling i DCUM. Under dette initiativ udvikler DCUM flere modelprojekter om blandt andet mægling, konfliktløsning og netværksdannelse med skoler, der arbejder systematisk med konflikthåndtering, og forbereder formidlingsprodukter. |
Rambøll Management A/S har i september – oktober 2004 for
Undervisningsministeriet foretaget en undersøgelse af lovens funktion,
virkemidler og effekter. Rambøll Managements undersøgelse er gennemført
som en kombineret spørgeskema- og interviewundersøgelse. Spørgeskemaerne
er udsendt til ledere på samtlige landets uddannelsesinstitutioner,
bestyrelsesformænd på uddannelsesinstitutioner og til undervisningsmiljørepræsentanter,
elevrådsformænd eller andre elevrepræsentanter på uddannelsesinstitutionerne.
Rapporten over Rambøll Managements undersøgelse af lov om elevers
og studerendes undervisningsmiljø kan ses i sin helhed på
http://presse.uvm.dk/nyt/pm/pm081104.htm?menuid=641015.
Det bemærkes, at kun 43% af de adspurgte ledere af skoler og uddannelsesinstitutioner
har svaret på det udsendte spørgeskema, hvilket gør, at undersøgelsen
behæftes med en vis statistisk usikkerhed. Rambøll Management vurderer
dog, at undersøgelsens validitet er tilfredsstillende og er af en
kvalitet, der muliggør anvendelsen af resultaterne som udtryk for
virkeligheden. For detaljer om den anvendte metode i undersøgelsen
henvises til redegørelsens bilag 1 og undersøgelsens bilag.
Undersøgelsens resultater præsenteres nærmere og kommenteres i det
følgende.
Udarbejdelse af UMV: 41% har udarbejdet en UMV 27% er i gang med at udarbejde en UMV 14% planlægger at udarbejde en UMV i indeværende skoleår 7% har udarbejdet en delvis UMV |
Undersøgelsen viser, at 89% af de ledere, der har besvaret spørgeskemaet,
svarer, at de enten har udarbejdet (41%), er i gang med (27%)
eller planlægger at udarbejde en undervisningsmiljøvurdering i det
indeværende skoleår (14%).
En undervisningsmiljøvurdering består som ovenfor beskrevet ifølge loven af fire
elementer (kortlægning, vurdering, handlingsplan og retningslinjer for
opfølgning. 7% af lederne svarer, at de har udarbejdet en
undervisningsmiljøvurdering, som kun omfatter nogle af de fire elementer.
Det er naturligvis ikke tilstrækkeligt for en uddannelsesinstitution at
udarbejde en ”delvis UMV”, da det f.eks. er lige så vigtigt, at der udarbejdes
en prioriteret handlingsplan for løsning af problemerne, og at der udarbejdes
retningslinjer til opfølgning på handlingsplanen i øvrigt, som at de
konstaterede problemer bliver beskrevet.
På grund af de relativt lave svarprocenter i både DCUM’s seneste undersøgelse og
Rambølls undersøgelse, er det ikke muligt at konstatere den faktiske vækst i
antallet af institutioner med UMV fra 2003 til 2004, men Rambøll mener, at der
ikke er grund til at antage, at samtlige manglende besvarelser skyldes, at de
pågældende institutioner ikke har udarbejdet en UMV.
Til støtte herfor anfører Rambøll bl.a.,
Ud fra den principielle målsætning, at en lov skal efterleves af alle inden for
en kortere tid efter lovens ikrafttræden, for at det kan siges, at loven er
tilfredsstillende implementeret, konstaterer Rambøll, at det ikke er
tilfredsstillende, at formentlig færre end 41% af samtlige
uddannelsesinstitutioner har udarbejdet en UMV, der opfylder alle lovens
kriterier.
Rambøll konkluderer dog, ”at Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø er
implementeret på landets uddannelsesinstitutioner på et acceptabelt niveau”
(rapporten, s. 3). Det beror på, at da svarskemaerne og interviewene generelt
peger på, at der med loven er iværksat en proces, hvor stadig flere
uddannelsesinstitutioner begynder at arbejde med UMV’er, anser Rambøll det for
rimeligt at medregne de mange institutioner, der oplyser at være i gang med
eller ved at planlægge en UMV i indeværende skoleår, i den samlede vurdering af
lovens effekt.
Det udtrykkes således i rapporten, at Rambøll vurderer, ”at antallet af
institutioner, der oplyser at have udarbejdet en UMV eller at være i gang med
dette, er relativt højt, såfremt institutionernes arbejde med undervisningsmiljø
tolkes positivt som aktiviteter, der bindes sammen i en ramme, der udgøres af
lov om undervisningsmiljø” (rapporten s. 16 – 17).
Rambøll uddyber herefter denne opfattelse således: ”Vores positive vurdering
skal ses i lyset af lovens relativt korte eksistens. Vi vurderer således, at
implementeringen af en lov som Lov om undervisningsmiljø vil tage noget tid.
Dels skal kendskab til loven udbredes, dels skal institutionerne finde tid til
at arbejde med den, og endelig skal institutionerne finde ud af, hvordan de vil
samordne lovens målsætninger og krav med de aktiviteter, der før loven pågik på
institutionen omkring udvikling af undervisningsmiljøet” (rapporten s. 17).
Årsager til manglende udarbejdelse af UMV
Undersøgelsen viser, at 9% af de ledere, der har svaret på Rambølls spørgsmål,
oplyser, at de ikke har lavet en UMV. Årsagen hertil angives primært som
manglende tid. Der kan blandt besvarelserne ikke konstateres nogen udbredt frygt
for, at en UMV vil udløse et udgiftsbehov, som skolen ikke har råd til at dække.
Dette modsiges dog af de holdninger, repræsentanter for Kommunernes
Landsforening og lederorganisationer er citeret for i dagspressen. Mange ledere
angiver, at den manglende udarbejdelse af UMV bunder i påbegyndte eller
planlagte omstruktureringer på den enkelte institution både af bygningsmæssig
karakter og af ledelsen/organisationen. 14% af de ledere, der har svaret,
bemærker, at de er i tvivl om, hvordan UMV’en skal udarbejdes, og af de 39%, der
har angivet ”andet” som årsag til manglende udarbejdelse af UMV, angiver kun 5%
ukendskab til loven som årsag.
For netop at sikre udbredelse af kendskabet til lovens krav udsendte
undervisningsministeren i oktober 2003 et elektronisk brev til alle landets
uddannelsessteder med opfordring til gennemførelse af UMV’erne. Skrivelsen tog
udgangspunkt i DCUM’s foran omtalte undersøgelse fra 2003.
Det er Undervisningsministeriets egen erfaring, at visse typer af
uddannelsessteder (f.eks. ungdomsskoler, hvor et hold elever undervises nogle få
timer om ugen i lånte lokaler) kan være i tvivl om, hvorvidt de er omfattede af
lovens krav om udarbejdelse af UMV’er. Sådanne retsvildfarelser er antagelig
årsag til et vist antal undladelser af udarbejdelse af UMV. Der skal imidlertid
ikke herske tvivl om, at alle uddannelsessteder i landet er omfattet (med
enkelte undtagelser inden for bl.a. forsvaret), og at således også eksempelvis
ungdomsskoler er omfattet af lovens krav. Metodefriheden muliggør til gengæld,
at UMV’en kan tilpasses de konkrete undervisningsmæssige og organisatoriske
forhold på de enkelte uddannelsessteder.
Af de institutioner, der ifølge spørgeskemaundersøgelsen har udarbejdet UMV, er
det ungdomsuddannelsesinstitutionerne (særlig gymnasier og erhvervsskoler) samt
de sundhedsfaglige mvu-institutioner, der har den højeste andel, mens de
pædagogiske mvu-institutioner og voksenuddannelsesinstitutionerne har den
laveste. Grundskolerne befinder sig omkring gennemsnittet, hvilket Rambøll
forklarer med, at grundskolernes andel af det samlede antal institutioner, der
har besvaret spørgeskemaet, er meget højt. Derved får grundskolerne en meget
stor vægt i det samlede resultat. Materialet for universiteterne er for spinkelt
til at drage konklusioner på dette punkt.
Rambøll påpeger, at det kan være strukturelle årsager, der ligger bag
forskellene mellem institutionstyperne. Således kan et 3-årigt uddannelsesforløb
på et gymnasium være en bedre ramme for elevengagement i undervisningsmiljøet,
end et korterevarende studieforløb afbrudt af praktikperioder. Imod denne
forklaring taler dog den relativt høje andel af erhvervsskoler, der har
udarbejdet en UMV.
For at perspektivere lovens reelle effekt har Rambøll spurgt uddannelsesstederne
om og i givet fald i hvilket omfang, de inden for de seneste tre år har
beskæftiget sig med aktiviteter til gavn for undervisningsmiljøet, der ikke
udspringer af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø. Denne
forespørgsel gav angiveligt næsten 1.400 kommentarer.
Kommentarerne er meget forskellige og relaterer sig til såvel specifikke som
generelle tiltag på uddannelsesinstitutionen. Blandt kommentarerne til det
fysiske undervisningsmiljø nævnes eksempler som oprettelse af en foldevæg og køb
af nye stole. For det psykiske undervisningsmiljø nævnes trivselsundersøgelser
og anti-mobbepolitikker, og for det æstetiske undervisningsmiljø nævnes bl.a.
kulturelle arrangementer og udsmykning.
Rambøll vurderer i den forbindelse, at de fleste af de nævnte aktiviteter
faktisk omfatter forhold, der hører under lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø, men skolelederne opfatter det altså anderledes. Ledernes
svar indikerer, at arbejdet med undervisningsmiljøet er en central del af mange
uddannelsessteders hverdag, og at dette arbejde også sker på uddannelsessteder,
hvor man ikke har udarbejdet en UMV.
Elevinvolvering
Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø forudsætter, at eleverne og de
studerende medvirker til og samarbejder med uddannelsesstedets ledelse om at
tilvejebringe og opretholde et godt undervisningsmiljø, herunder ved
udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurderinger. Loven bygger således på den
opfattelse, at et godt undervisningsmiljø ikke kun er et ledelsesanliggende, men
kræver engagement og medvirken fra elever og studerende.
Langt de fleste ledere (81%) på skoler, der har udarbejdet en UMV, svarer, at
eleverne eller de studerende har været involveret i udarbejdelsen. Alligevel er
der 16% af lederne på de uddannelsessteder, der har udarbejdet en UMV, der
svarer, at eleverne eller de studerende ikke har været involveret i
udarbejdelsen (3% siger ved ikke). Disse tal forundrer, fordi der kun i meget
begrænset omfang kan være saglige forklaringer på manglende elevinvolvering i
udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurdering.
Som årsag til undladelse af elevinvolvering oplyser nogle ledere endvidere, at
der på grund af elevernes lave alder eller hyppige holdudskiftning ikke var
nogen elever, der var i stand til at udfylde rollen som
undervisningsmiljørepræsentanter.
Analysen viser i øvrigt den interessante indikation, at involvering af elever i
udarbejdelsen af undervisningsmiljøvejledninger (UMV) efter ledernes vurdering
er medvirkende til at etablere en proces, hvor elevopmærksomhed på
undervisningsmiljø og læring øges. Der er ifølge undersøgelsen en klar tendens
til, at ledere på uddannelsesinstitutioner, hvor elever har været inddraget i
udarbejdelsen af UMV’en, er mere positive end ledere på institutioner, der ikke
har udarbejdet UMV med elevinvolvering, i vurderingen af i hvilken grad
udarbejdelsen af UMV’en har øget elevernes og de studerendes opmærksomhed på
vigtigheden af et godt undervisningsmiljø.
Tilgængelighed af udarbejdede UMV’er
Når et uddannelsessted har udarbejdet en UMV, skal den i henhold til loven gøres
”tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre
interesserede”. Vurderingen forudsættes endvidere gjort tilgængelig på skolens
eller institutionens hjemmeside på internettet efter reglerne i lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne mv.
Ifølge undersøgelsen oplyser ca. 75% af de ledere, der har besvaret spørgsmålet,
at UMV’en er tilgængelig på institutionen for elever, mens 16% angiver, at den
er offentliggjort på uddannelsesstedets hjemmeside.
Det tager åbenbart nogen tid for uddannelsesstederne at lægge den færdige UMV på
internettet. I hvert fald oplyser andre 43% af lederne, at UMV’en er på vej til
at blive offentliggjort på skolens hjemmeside.
Effekter af en udarbejdet UMV
Det er ikke muligt at udtale sig præcist om, hvilken effekt en gennemført
undervisningsmiljøvurdering har haft på den enkelte institution, da der ikke er
foretaget systematiske målinger af miljøet før og efter vurderingernes
gennemførelse.
Landets uddannelsessteder beskæftigede sig også før lovens vedtagelse med
initiativer til forbedring af undervisningsmiljøet, men det kan konstateres, at
loven har tilvejebragt en retlig ramme med en vis struktur og visse minimumskrav
til arbejdet med undervisningsmiljøet, herunder udarbejdelsen af UMV’er.
Rambøll har spurgt lederne på de skoler, hvor der er udarbejdet en UMV, i
hvilken grad de vurderer, at udarbejdelsen har øget bl.a. elevernes og de
studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. 11% af
lederne vurderer, at dette i høj grad er tilfældet, mens 47% mener, at det i
nogen grad er tilfældet. 26% vurderer, at gennemførelsen af UMV i mindre grad
har øget elevernes og de studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø, mens 34% er af den opfattelse, at gennemførelsen af UMV slet
ikke har øget elevernes opmærksomhed på vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø.
Udpegning af undervisningsmiljørepræsentanter: 40% af skole- og institutionslederne oplyser, at der er udnævnt 2 UMR’er pr. sikkerhedsgruppe på deres uddannelsessted. 28% af skole- og institutionslederne oplyser, at de ikke har gjort noget for at gøre eleverne eller de studerende opmærksomme på deres ret til at udpege UMR på uddannelsesstedet. 83% af skole- og institutionslederne vurderer, at udpegningen af UMR i høj, nogen eller mindre grad har øget elevernes og de studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. 10% finder, at dette slet ikke er tilfældet. |
Loven giver elever og studerende ret til at vælge to
undervisningsmiljørepræsentanter pr. sikkerhedsgruppe (jf. lov om arbejdsmiljø)
på uddannelsesstedet. Dog kun medregnet de sikkerhedsgrupper, der beskæftiger
sig med spørgsmål af betydning for undervisningsmiljøet (ikke rene
TAP-sikkerhedsgrupper). 40% af de ledere, der har besvaret spørgsmålet, svarer,
at der blandt eleverne eller de studerende på deres institution er udpeget en
eller to undervisningsmiljørepræsentanter pr. sikkerhedsgruppe.
Dette tal skal ses på baggrund af, at det på nogle uddannelsessteder er
vanskeligt at gennemføre valg af UMR enten på grund af elevernes lave alder
eller på grund af meget korte uddannelsesforløb eller vekseluddannelsesforløb,
der skifter mellem skole- og praktikophold.
Effekten af udpegning af UMR
Lederne på de skoler, hvor der er udpeget UMR’er, har generelt en positiv
vurdering af, at udpegningen af UMR har øget elevernes og de studerendes
opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. Skole- og
institutionsledere vurderer, at udpegningen af UMR’er i høj grad (12%), i nogen
grad (43%) eller i mindre grad (28%). 10% vurderer, at udpegningen slet ikke har
haft nogen effekt i retning af at øge elevernes og de studerendes opmærksomhed
på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. Ifølge rapporten er der en klar
sammenhæng mellem en institutions udarbejdelse af en UMV og elevers og
studerendes udpegning af undervisningsmiljørepræsentanter (UMR). Dette ses som
en indikation af, at skoler, der er engagerede i undervisningsmiljøet, har fokus
på såvel UMV som UMR.
Det kan tilsyneladende også konkluderes, at de udpegede UMR faktisk bliver
benyttet i arbejdet i sikkerhedsgrupperne og andre organer for undervisnings- og
arbejdsmiljø. 53% af lederne svarer, at de udpegede UMR har deltaget i flere
møder, mens yderligere 17% svarer, at de udpegede UMR har deltaget i ét møde på
tidspunktet for undersøgelsen. Disse tal bør i øvrigt ses i lyset af den løbende
udskiftning af UMR grundet repræsentanternes uddannelsesafslutning eller udløb
af valgperiode.
Indsats for hvervning af UMR
At det ifølge undersøgelsen kun er 40% af lederne, der svarer, at der på deres
skole eller uddannelsesinstitution er udpeget UMR, tyder på en manglende indsats
for hvervningen af elever og studerende til posterne som UMR.
Undersøgelsen viser således også, at 28% af lederne ikke har gjort noget for at
gøre eleverne eller de studerende opmærksom på, at de har ret til at udpege to
UMR’er. Resten af lederne har på møder informeret om muligheden, har udleveret
materiale eller delegeret informationsopgaven til klasselærere eller andre
undervisere. Undersøgelsen viser i øvrigt, at det almene gymnasium i højere grad
end andre typer af uddannelsessteder har gjort noget for at gøre eleverne
opmærksomme på deres mulighed for at vælge UMR.
Dansk Center for Undervisningsmiljø: 76% af skole- og institutionslederne oplyser, at de har kendskab til DCUM. DCUM oplever et stadigt stigende antal hits på hjemmesiden www.dcum.dk. I 2004 er der hver dag mellem 1.500 og 3.000 personer, der ser på hjemmesiden. 88% af de skoleledere, der har henvendt sig til DCUM for rådgivning og vejledning har funden den i høj grad eller i nogen grad tilfredsstillende. DCUM har i de første år af sit virke valgt at fokusere på grundskolen, men vil fremover gradvist udvide sit indsatsområde. |
Rambøll har i undersøgelsen stillet spørgsmål om bl.a. kendskabet til og
tilfredsheden med DCUM og dets tilbud. Rambøll har endvidere gennemført
interviews med DCUM. Rapporten inkluderer på denne baggrund en omfattende
beskrivelse af centrets organisation og prioriterede indsatsområder. Rambølls
vurdering af DCUM er overvejende meget positiv.
Kendskab til DCUM og dets tilbud
En oplagt forudsætning, for at DCUM skal kunne løfte sin opgave med rådgivning
og vejledning i spørgsmål om undervisningsmiljø, er, at brugerne kender til
centrets eksistens og tilbud.
Undersøgelsen viser, at hovedparten af de ledere, der besvarede spørgeskemaet,
havde kendskab til DCUM (76%). Undersøgelsen af andre gruppers kendskab til DCUM
(elever, bestyrelser mv.) er grundet en høj grad af manglende besvarelser
behæftet med så stor usikkerhed, at Rambøll ikke kan udtale sig om disse
gruppers kendskab til DCUM på baggrund af undersøgelsen.
Undersøgelsen viser dog generelt, at Dansk Center for Undervisningsmiljø oplever
en stigende interesse for sine tilbud, ikke mindst gennem brugen af hjemmesiden.
Det gennemsnitlige antal daglige hits på www.dcum.dk er således steget fra
500–600 i 2002 til 1.500–3000 hits i 2004.
Rambøll vurderer, at dette antal af daglige hits på denne hjemmeside er meget
højt, og det indikerer en stor interesse for DCUM og undervisningsmiljø
generelt.
Undersøgelsen afdækker endvidere omfanget af de medvirkende lederes kendskab til
indholdet af centrets tilbud. Halvdelen af lederne oplyser således selv at have
besøgt DCUM’s hjemmeside, og et tilsvarende antal oplyser at have fået materiale
fra DCUM. Endvidere angiver nogle ledere at have fået mundtlig rådgivning,
deltaget i kursus arrangeret af DCUM, eller at have hørt om DCUM på kurser eller
konferencer i andet regi.
DCUM’s valg af indsatsområde
DCUM har i sine første leveår hovedsageligt målrettet sin virksomhed mod
grundskolen, da det har været nødvendigt at foretage en indsatsprioritering af
hensyn til finanslovsbevillingens størrelse (ca. 5 mio. kr. årligt). Centret har
vurderet, at grundskolen er et velegnet indsatsområde at starte med, da området
kvantitativt omfatter mange uddannelsesinstitutioner, og da eleverne i
grundskolen af centret vurderes at være den målgruppe, der har størst behov for
at blive hjulpet i gang. Centret forventer fremover at kunne inddrage også andre
typer af uddannelsesinstitutioner end grundskolen i centrets indsatsområde.
I henhold til undervisningsmiljøloven har centret til opgave at være forum for
dialog om udvikling og fastholdelse af et godt undervisningsmiljø i Danmark. For
så vidt angår DCUM’s rolle som fokus- og debatskabende aktør i landets medier,
viser undersøgelsen, at 45% af de ledere, som har besvaret spørgeskemaet,
finder, at DCUM i høj eller nogen grad skaber dialog om undervisningsmiljø i
Danmark, mens andre 45% svarer ved ikke.
Tilfredshed med DCUM
Blandt de ledere, der i undersøgelsen bekræftede, at de kendte til DCUM, og at
de havde fået rådgivning af DCUM, var der overvejende tilfredshed med DCUM’s
rådgivning. 44% af de medvirkende ledere svarede, at den rådgivning, de havde
fået fra DCUM i høj grad var fyldestgørende, mens andre 40% svarede, at dette i
nogen grad var tilfældet.
Undersøgelsen har også søgt at afdække, i hvilken grad lederne er tilfredse med
det materiale, der udarbejdes og stilles til rådighed af DCUM. På dette
spørgsmål svarer over 50% af alle ledere, der har besvaret spørgsmålet, at de
finder, at DCUM i høj eller nogen grad stiller relevant materiale til rådighed.
I forlængelse heraf er der i spørgeskemaundersøgelsen spurgt til, om lederne
savner noget fra DCUM, og der opstilles på grundlag heraf en ønskeliste, der er
opdelt efter fire hovedbehov.
Der efterspørges således bl.a.:
Med hensyn til nr. 3 skal det bemærkes, at institutionerne i henhold til lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø skal sørge for, at udarbejdede undervisningsmiljøvurderinger er tilgængelige på uddannelsesstedet for elever og andre interesserede. Dette krav er dog mindre vidtgående end kravene i medfør af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne, hvorefter også undervisningsmiljøvurderingen forudsættes gjort tilgængelig på internettet. Som omtalt ovenfor er det kun 16% af lederne, der svarer, at den undervisningsmiljøvurdering, de har gennemført, er tilgængelig på internettet, mens andre 43% svarer, at den er på vej til at blive offentliggjort på skolens hjemmeside.
På baggrund af en række interview beskriver rapporten tillige nogle af de
holdninger, som de forskellige aktører inden for lovens virkefelt har til loven.
Undersøgelsen demonstrerer, at holdningerne til loven spænder vidt.
Nogle af undersøgelsens respondenter finder således loven overflødig, idet
skolerne uanset lovens eksistens har beskæftiget og vil beskæftige sig med
tiltag til stadig forbedring af undervisningsmiljøet.
En anden gruppe respondenter finder, at loven bør afskaffes, idet den ikke
virker hensigtsmæssigt og påfører skoleejere betragtelige potentielle eller
reelle omkostninger uden økonomisk kompensation herfor. Den gruppe giver udtryk
for, at udarbejdelse af UMV risikerer at medføre store udgiftskrav for skolerne,
der ikke kan imødekommes med de eksisterende kommunale budgetter.
Modsætningsvis finder en tredje gruppe af respondenter, at lovens genstandsfelt
bør udvides, og at der bør fastsættes flere krav til uddannelsesinstitutionerne.
Gruppen finder tillige, at der bør gives større mulighed for myndighedsudøvelse
fra DCUM eller Undervisningsministeriet, således at lovens krav til
uddannelsesstederne kan håndhæves, og overtrædelser sanktioneres.
Endelig viser rapporten, at en stor gruppe respondenter befinder sig mellem
disse to positioner. Den gruppe vurderer, at loven virker hensigtsmæssigt, idet
den regulerer et vigtigt område af uddannelsesinstitutionernes virke, og at
netop fraværet af en regulær myndighedsrolle hos DCUM og af kontrol- og
sanktionsmuligheder etablerer de bedst mulige vilkår for at opnå efterlevelse af
lovens krav på landets uddannelsessteder. Denne holdning støttes på den
opfattelse, at den højeste grad af efterlevelse opnås gennem formidling af
viden, inspiration og dialog. Gruppen frygter, at en styrket myndighedsrolle af
DCUM og indførelse af sanktioner vil føre til udarbejdelse af en række UMV, der
nok opfylder lovens formelle krav, men som er uden realitetsindhold og ikke
understøttes af oprigtig vilje til opfølgning på uddannelsesstederne.
Afslutningsvis vurderer denne gruppe, at en således ændret rolle for DCUM vil
kræve langt flere ressourcer tilført DCUM.
Regeringens vurderinger
Regeringen finder det klart utilfredsstillende, at ikke flere uddannelsessteder
har udarbejdet en undervisningsmiljøvurdering inden for lovens første tre
leveår. Det er dog et lyspunkt, at der i stadigt stigende omfang arbejdes med
undervisningsmiljøet og med udarbejdelsen af undervisningsmiljøvurderinger på
det store flertal af uddannelsessteder. Alligevel finder regeringen, at der skal
gøres en alvorlig indsats fra bestyrelser og skoleejere i hele
uddannelsessektoren for at stramme op på lovens anvendelse. Regeringen vil tage
initiativer hertil.
Det er overraskende, at cirka en tredjedel af de ledere, der har medvirket i
undersøgelsen, har svaret, at gennemførelsen af undervisningsmiljøvurderingen
slet ikke har øget elevernes opmærksomheden på vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø. Svaret betyder enten, at uddannelsesstedets elever eller
studerende på forhånd var fuldt ud klar over vigtigheden af et godt
undervisningsmiljø eller, at de pågældende ledere ikke har brugt
undervisningsmiljøvurderingen som værktøj til at øge elevers og studerendes
opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø. På den baggrund er
der behov for at skabe øget opmærksomhed blandt lederne på det forhold, at der
kan være mange fordele i form af bl.a. øget trivsel, bedre indlæring,
besparelser på udbedring af hærværk og rengøring og større engagement fra
elevernes og de studerendes side ved aktivt at arbejde med at kortlægge og
forbedre undervisningsmiljøet.
Regeringen har noteret sig, at det ifølge undersøgelsen kun er 16% af
skolelederne, der oplyser, at undervisningsmiljøvurderingen er offentliggjort på
skolens eller uddannelsesinstitutionens hjemmeside, mens 43% oplyser, at den er
på vej til at blive lagt ud på hjemmesiden. Regeringen vil understrege
betydningen af, at de udarbejdede undervisningsmiljøvurderinger gøres hurtigt
tilgængelige. Åbenhed i forbindelse med undervisningsmiljøproblemer og
forståelse af undervisningsmiljøets betydning for tilvejebringelsen af en
optimal indlæringssituation er af afgørende betydning. Det skal være nemt og
ligetil for elever, studerende, forældre og andre interesserede at få indsigt i
et uddannelsessteds undervisningsmiljøvurdering, herunder hvilken prioritering
og hvilken opfølgning, uddannelsesstedet har planlagt. Åbenhed er en
forudsætning for debat og for spredning af de gode eksempler. Derfor skal
undervisningsmiljøvurderingerne gøres offentligt tilgængelige.
Det er glædeligt, at så mange skole- og institutionsledere vurderer, at
udpegningen af undervisningsmiljørepræsentanter har øget elevernes og de
studerendes opmærksomhed på vigtigheden af et godt undervisningsmiljø.
Regeringen finder, at dette må tolkes som en bekræftelse af, at involveringen af
elever og studerende i det daglige arbejde med undervisningsmiljøet i
uddannelsesstedernes sikkerhedsgrupper er en bæredygtig idé, der fremmer
elevernes og de studerendes engagement i trivsel for alle på uddannelsesstedet
og bidrager til at inddrage elevernes og de studerendes egne forslag og idéer i
indsatsen for et bedre undervisningsmiljø. Derfor ser regeringen gerne, at der
gøres en større lokal indsats, for at elever og studerende anvender deres ret
til at udpege undervisningsmiljørepræsentanter, hvor det er relevant.
For så vidt angår Dansk Center for Undervisningsmiljø er regeringen enig i, at
grundskolen har været et godt og væsentligt valg som første indsatsområde.
Samtidig finder regeringen dog, at der er behov for en meget bredere indsats.
Det er vigtigt, at centret også i sit virke giver udtryk for, at loven omfatter
alle typer af uddannelsessteder. For grundskolens vedkommende finder regeringen,
at DCUM i højere grad må rette sin indsats mod skoleejere og bestyrelser, efter
at lederne i flere år har været i fokus. Der er dog fortsat brug for at øge
skoleledernes opmærksomhed på loven, som det fremgår af kapitel 2 i denne
redegørelse.
Regeringens initiativer
På baggrund af den gennemførte undersøgelse samt af erfaringerne med lov om
elevers og studerendes undervisningsmiljø vil regeringen tage følgende
initiativer:
- Folkeskolen, frie grundskoler og efterskoler
- Gymnasiale uddannelsesinstitutioner
- Øvrige ungdomsuddannelsesinstitutioner
- Videregående uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsesinstitutioner
I dette bilag præsenteres nogle uddybende bemærkninger om metoden for
undersøgelsen, der er yderligere behandlet i undersøgelsens afsnit 3.1.1 (s. 16)
samt bilag til undersøgelsen. Nærværende bilag behandler hhv. svarprocenten for
undersøgelsen blandt skoleledere og undersøgelsens validitet.
Undersøgelsens gennemførelse
Undersøgelsen er gennemført ved udsendelse af e-mail med introduktion til
undersøgelsen og link til spørgeskemaet til samtlige ledere af
uddannelsesinstitutioner i Danmark. Udsendelsen er baseret på en liste over
ledere anvendt af DCUM til en lignende undersøgelse sidste år. Der er gennemført
en telefonisk rykkerrunde blandt ledere, der ikke har besvaret skemaet.
Der er udsendt 4.101 e-mails til institutioner. Heraf har 1.757 besvaret
spørgeskemaet inden for undersøgelsens korte løbetid, hvilket giver en
svarprocent på 43. De 1.353 besvarelser er kommet via respondentens udfyldelse
af spørgeskemaet uden påmindelse herom. De 403 besvarelser er indhentet via
telefonisk rykker med tilbud om at udfylde spørgeskemaet via telefoninterview.
Forklaringer på svarprocenten
Svarprocenten er lavere, end man normalt ser i denne type undersøgelser. Rambøll
Management vurderer, at det skyldes to forhold: 1) Mange ikke-fungerende
e-mail-adresser, og i relation hertil 2) den relativt korte tid, der har været
til at indhente oplysninger fra respondenterne (ca. to uger).
Ad 1) Undersøgelsen har vist, at mange af de anvendte e-mail adresser på ledere
af uddannelsesinstitutioner eller institutioner ikke virkede. DCUM har oplyst,
at det samme har været tilfældet i de tidligere års undersøgelser med samme
metode. Rambøll Management modtog fra DCUM listen anvendt sidste år opdateret i
sidste års undersøgelse for de mange fejladresser, der blev konstateret og
rettet sidste år. Alligevel var der mange ikke-fungerende adresser. Rambøll
Management vurderer, at årsagen til de mange ikke-fungerende e-mail-adresser
skal findes i a) institutioner, der sidste år ikke medvirkede i undersøgelsen og
derfor ikke oplyste om den fejlagtige e-mail-adresse, b) at mange institutioner
skifter e-mail adresser, c) at mange ledere skifter job, hvorefter e-mail
adresser efterlades uden modtager, d) at nye skoler etableres med nye e-mail
adresser ikke indeholdt i listen, og e) den meget korte tid undersøgelsen er
gennemført på, hvilket ikke har givet den fornødne tid til at kvalitetstjekke de
ikke-fungerende e-mails og følge op på manglende svar, jf nedenstående punkt 2.
Nogle e-mail-adresser kan umiddelbart konstateres som værende ikke-anvendelige,
idet Rambøll Management ved udsendelsen af e-mails har fået forprogrammerede
retursvar om e-mail-adressens manglende gyldighed. I nogle henvises til ny
adresse, i andre er dette ikke tilfældet.
Ad 2) Det har ikke inden for den korte løbetid for undersøgelsen været muligt at
gennemføre en telefonisk rykkerrunde til alle de institutioner, der ikke har
besvaret spørgeskemaet med tilbud om gennemførelse af telefoninterview.
Rambøll Management vurderer, at en længere undersøgelsesperiode ville have
betydet to ting for svar-procenten: 1) flere besvarelser ville være indhentet
gennem dels uopfordrede besvarelser, dels flere gennemførte telefoninterview, og
2) flere ikke-fungerende e-mail adresser ville være identificeret.
Fakta, der understøtter disse vurderinger, er:
Ad 1) Efter at Rambøll Management lukkede for besvarelser, indløb der en lang
række e-mails og telefonopkald fra respondenter, der gerne ville have medvirket
i undersøgelsen. Dette er en klar indikation af, at længere løbetid ville have
givet flere besvarelser. Rambøll Management har desværre ikke opgjort antallet
af disse besvarelser.
Ad 2) Identificering af flere ikke-fungerende e-mail-adresser ville være sket
via flere telefoniske opfølgninger på institutioner, der ikke havde besvaret
spørgeskemaet, og hvorfra der ikke var modtaget automatiske fejlmeldinger.
Rambøll Management vurderer, at en stor mængde e-mail-adresser formentlig med
stor sandsynlighed ikke har været fungerende. Renset for disse ikke-fungerende
e-mail-adresser, har færre ledere modtaget spørgeskemaet end det antal, der
faktisk er udsendt e-mails til, og den reelle svarprocent er dermed med stor
sandsynlighed noget højere end de faktisk konstaterede 43%.
Undersøgelsens validitet
På grund af de mange ikke-fungerende e-mail-adresser vurderer Rambøll Management
altså, at den reelle svarprocent for undersøgelsen – det vil sige antal
besvarelser ud af antal modtagere af spørgeskemaet – er væsentligt højere end de
43% opgjort ud fra antal besvarelser ud af antal udsendte e-mails med
spørgeskemaet. På den baggrund vurderer Rambøll Management endvidere, at
undersøgelsens repræsentativitet er høj – det vil sige at sandsynligheden for,
at undersøgelsens resultater er dækkende for samtlige institutioner i Danmark,
er høj. Endvidere vurderer Rambøll Management, at undersøgelsens validitet er
høj – det vil sige at resultaterne er pålidelige.
Fakta, der understøtter disse vurderinger, er flere:
1) Man kunne frygte at respondenter, der har besvaret spørgeskemaet, er positive
over for undersøgelsen og dens genstandsfelt, idet de har gennemført en
undervisningsmiljøvurdering (UMV), mens modtagere af spørgeskemaet, der ikke har
besvaret det, er negative, idet de ikke har gennemført en UMV. Det er ikke
tilfældet. For det første svarer 9%, at de ikke har gennemført en UMV. For det
andet svarer samlet 48%, at de ikke har gennemført en UMV, men er i gang,
planlægger at udarbejde en i dette skoleår, eller har udarbejdet en uden alle
fire elementer iht. loven. Det kan altså ikke konkluderes, at alle, der har
besvaret spørgeskemaet, svarer, at de har gennemført en UMV, mens alle, der ikke
har besvaret spørgeskemaet, ikke har gennemført en UMV.
2) Dette understøttes af, at nogle af de institutionsledere, som har kontaktet
Rambøll Management efter undersøgelsens lukning for at få lov til at besvare
skemaet (hvilket de ikke har fået lov til trods deres ønske herom), har oplyst,
at institutionen har gennemført en UMV, mens andre har oplyst, at de ikke har
gennemført en UMV.
3) Man kunne frygte, at de institutioner, der uden påmindelse har besvaret
spørgeskemaet (elektronisk), er positive over for undersøgelsen og dens
genstandsfelt, idet de har gennemført en undervisningsmiljøvurdering, mens
respondenter, der er kontaktet telefonisk og derfor har besvaret spørgeskemaet
efter påmindelse herom, er negative, idet de ikke har gennemført en UMV. Det er
ikke tilfældet. For at illustrere dette kan det konstateres, at andelen, der
angiver, at de har gennemført en UMV er fuldstændig ens for hhv. respondenter,
der har besvaret spørgeskemaet uden påmindelse (elektronisk), og respondenter,
der har besvaret spørgeskemaet efter påmindelse (via telefoninterview). For
begge grupper er andelen, der angiver at have gennemført en UMV 41%. Og begge
grupper respondenter er af en størrelse, der er statistisk valid (hhv. 1.354
elektroniske besvarelser og 403 telefoniske besvarelser).
Konkluderende vurderer Rambøll Management altså, at undersøgelsens validitet er
tilfredsstillende og af en kvalitet, der muliggør anvendelse af resultaterne som
udtryk for virkeligheden. Dette skyldes dels, at det høje antal svar udgør en
meget stor stikprøve. Normalt arbejder man med, at 1.000 besvarelser er fuldt
tilstrækkeligt til at skabe repræsentativitet. I denne undersøgelse er der 1.757
besvarelser. Dels er det Rambøll Managements vurdering, at den faktisk
etablerede stikprøve på de 1.757 ikke er skæv. Denne vurdering understøttes som
nævnt af afprøvningen af forskelle mellem besvarelser fra respondenter, der
uopfordret har deltaget (elektronisk), og respondenter, der har deltaget
opfordret (telefonisk).
Det skal endeligt bemærkes, at undersøgelsens resultater ikke er valide nedbrudt
på alle typer af uddannelsesinstitutioner, idet antal besvarelser for nogle
institutionstyper er for små til at være statistisk valide. Rambøll Management
har tillige konstateret, at spørgeskemaundersøgelsen til
bestyrelsesrepræsentanter og elevrepræsentanter har haft så ringe svarprocent,
at resultaterne ikke er statistisk valide, og Rambøll har derfor kun brugt disse
resultater som ”strømpile”, der kan indikere en meningstrend.
Udover spørgeskemaerne er der gennemført interview med repræsentanter for
skoleejere, DCUM’s medarbejdere og DCUM’s bestyrelse.
Undersøgelsen har haft fokus på følgende hovedspørgsmål:
Institutionstype | Antal besvarelser | Antal institutioner i undersøgelsen | Svarprocent |
Grundskoler | 1255 | 2980 | 42% |
Gymnasier | 94 | 153 | 61% |
Erhvervsskoler | 102 | 224 | 46% |
Øvrige ungdomsuddannelsesinstitutioner | 59 | 118 | 50% |
Voksenuddannelsesinstitutioner | 123 | 399 | 31% |
Pædagogisk mvu-institutioner | 32 | 67 | 48% |
Socialfaglige mvu-institutioner | 3 | 5 | 60% |
Sundhedfaglige mvu-institutioner | 22 | 35 | 63% |
Tekniske og markantile mvu-institutioner | 6 | 7 | 86% |
Øvrige mvu-institutioner | 3 | 3 | 100% |
Institutioner med videre- og efteruddannelse |
4 | 6 | 67% |
Universitetslovsinstitutioner | 9 | 14 | 64% |
Institutioner under andre ministerier mv. og private. |
40 |
74 |
54% |
Øvrige uddannelsesinstitutioner | 5 | 16 | 31% |
Samlet svarprocent | 1757 | 4101 | 43% |
Det kan supplerende oplyses, at Rambøll Management efter besvarelsesfristens udløb har modtaget yderligere 32 besvarelser fra forskellige skoler og uddannelsesinstitutioner, hvorved den samlede besvarelsesprocent stiger fra 43% til 44%. De for sent indkomne besvarelser har ikke kunnet indgå i statistikken.
Denne side indgår i publikationen "Redegørelse om erfaringer med
undervisningsmiljøloven - Redegørelse til Folketinget – Marts 2005" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2005