Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

1. Indledning







Den første selvstændige lov om ungdomsskoler er fra 1942, og formålet var at tilgodese behovene for personlighedsskabende opdragelse og uddannelse især i forhold til ufaglærte unge. Det er først i 1954, at fritidsaspektet kommer ind i lovgivningen sammen med, at målgruppen blev udvidet til at gælde samtlige unge mellem 14 og 18 år. Fra 1991 er ungdomsskolen en del af folkeoplysningen.

I den nuværende lov om ungdomsskoler fra 1993 med senere ændringer står bl.a.:

Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber, give dem forståelse af og dygtiggøre dem til samfundslivet og bidrage til at give deres tilværelse forøget indhold.

Tilbuddet skal stå åbent for kommunens unge mellem 14 og 18 år.

Ungdomstilbuddet skal omfatte:

  • Almen undervisning
  • Prøveforberedende undervisning
  • Specialundervisning
  • Undervisning særlig tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og danske samfundsforhold.

Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at tilbuddet skal omfatte:

  • Undervisning i færdselslære og undervisning i knallertkørsel
  • Heltidsundervisning
  • Andre aktiviteter.

Endvidere kan kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra folkeoplysningsudvalget beslutte, at ungdomsskoletilbuddet skal omfatte klub- og anden fritidsvirksomhed.

Alle udgifter til ungdomsskolevirksomhed afholdes af kommunen. Kommunalbestyrelsen fastsætter en årlig beløbsramme, inden for hvilken ungdomsskolebestyrelsen fastlægger ungdomsskolens indhold og omfang.

En lovændring i december 2002 gav ungdomsskolen mulighed for også at undervise 18-25-årige udlændinge i dansk som andetsprog. En målgruppe der tidligere var henvist til sprogcentre. På den måde er ungdomsskolen yderligere med til at skabe basis for integration og forberede unge med anden etnisk baggrund end dansk til ungdomsuddannelse eller til beskæftigelse. Virkningen af lovændringen kan ikke ses ud af denne publikation, som vedrører skoleåret 2001/02.

Tabel 1.1 Nøgletal. Aktivitet og udgifter fra 1998/1999 til 2001/2002

  1998/1999 1999/2000 2000/2001 2001/2002
Cpr-elever 153.487 153.684 154.380 155.345
Holdelever 324.174 352.125 354.921 362.560
Udgifter (1000 kr.) i 1999 priser1 964.830 976.279 995.333 1.012.147
Udgifter pr. cpr-elev 6.286 6.353 6.447 6.515
Udgifter pr. holdelev 2.976 2.773 2.804 2.792
         
Antal skoler 302 301 303 296
Gennemsnitlig skolestørrelse 508 511 510 525
         
Antal medarbejdere 14.448 13.974 13.975 13.945
Holdelever pr. lærer 22 25 25 26
         
Holdelever:        
Almene fag 183.222 184.177 182.469 182.793
Knallertundervisning 17.720 18.869 19.675 21.297
Specialundervisning 6.214 5.885 6.480 6.217
Prøveforberedende fag 4.132 4.120 4.108 3.837
         
Klubber i alt 240 249 255 251
Heraf:        
Åbne 135 145 146 146
Lukkede 105 104 109 105
         
Antal holdelever i klub 52.615 54.019 55.708 56.747
Heraf:        
Åbne 26.706 29.788 31.973 31.820
Lukkede 25.909 24.231 23.735 24.927

Kilde: http://www.statistikbanken.dk. Tabel REG71, Konto 3.76 – Ungdomsskolevirksomhed.

1Bemærk, at priserne er opgjort i faste priser. I tidligere udgaver af denne publikation var udgiften opgjort i løbende priser. Til omregning af faste priser benyttes Finansministeriets PL for den konto-plan, hvor ungdomsskolevirksomhed (3.76) hører under.

Tabel 1.2 viser antallet af ungdomsskoler efter hvilke virksomhedsaktiviteter, de tilbyder. Den almene undervisning findes på alle 296 ungdomsskoler, hvor der i 2001/02 er registreret cpr-elever. Ungdomskostskolerne (2 stk.) indgår for anden gang i statistikken. Udover den almene undervisning er knallertundervisning og specialundervisningen de hyppigst forekommende aktiviteter og findes på henholdsvis 289 og 204 af landets ungdomsskoler. Prøveforberedende undervisning findes på 113 skoler. Dette antal er steget i forhold til 2000/01 efter at have været faldende siden 1995/1996. Selvom flere skoler oprettede virksomhedsaktiviteter inden for Den frie ungdomsuddannelse (FUU) og Kommunal ungdomsvejledning, blev der i 2000/01 registreret et fald, især i antallet af ungdomsskoler, der har kommunal ungdomsvejledning. Dette er nu vendt til en stigning på knap 20 pct. i 2001/02. Den største stigning, inden for virksomhedsaktiviteter, set i forhold til 2000/01 ses for hhv. 'Aktiviteter tilrettelagt for indvandrere/tosprogede' (28,2 pct.) og Vejledningsforløb (30 pct.).

Tabel 1.2 Antal ungdomsskoler efter virksomhedsaktiviteter og skoleår

  1996/97 1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 Pct. vis ændring fra 2000/01 til 2001/02
Undervisning tilrettelagt for:              
Specialundervisning 233 239 230 232 216 204 -5,6
Prøveforberedende 124 118 109 102 109 113 3,7
Indvandrere 53 - - 56 69 85 23,2
Knallertundervisning 292 292 291 291 295 289 -2,0
Heltidsundervisning 99 98 97 98 95 93 -2,1
Produktionsskole 14 7 - - - 0 -
10. klasses undervisning 21 18 17 20 22 22 0,0
11. klasses undervisning 2 2 2 2 2 1 -50,0
Akt. Indv/tosprog 22 25 24 31 39 50 28,2
Akt. Sent udvl. 15 15 17 16 16 14 -12,5
Besk. proj. 11 8 - 8 9 6 -33,3
Vej. forløb 3 5 4 8 10 13 30,0
Fuu 30 35 35 61 54 50 -7,4
Egu 17 13 0 20 25 24 -4,0
Brobygning 3 4 5 6 4 4 0,0
Særlig indsats - 64 70 77 106 96 -9,4
Kommunal ungdomsvejledning 21 - 45 46 28 33 17,9
Andre aktiviteter 13 18 - 19 21 24 14,3

Note: Fuu står for "Den frie ungdomsuddannelse". Egu står for "Erhvervsgrunduddannelse",

Antallet af skoler, der udbyder 11. klasses-undervisning og beskæftigelsesprojekter, har haft den relativt største tilbagegang med henholdsvis 50 pct. og 33 pct. Her skal det dog tages i betragtning, at ændringen absolut kun udgør en tilbagegang på henholdsvis 1 og 3 skoler.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Ungdomsskolen i tal 2001/2002" som kapitel 1 af 6
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top