Til forsiden
Krone
Undervisningsministeriets logo

Ungdomsskolen i tal 2001/2002

- En statistisk fremstilling af ungdomsskolens virksomhed skoleåret 2001/2002







Kolofon

Titel: Ungdomsskolen i tal 2001/2002

Undertitel:En statistisk fremstilling af ungdomsskolens virksomhed skoleåret 2001/2002

Noter:Publikationen indgår i Institutionsstyrelsens serie Tal om uddannelserne
Udgiver:Undervisningsministeriet
Institution:Undervisningsministeriet
Copyright:Undervisningsministeriet
Forfatter:Chefkonsulent Jens Andersen, UNI•C Statistik & Analyse for Undervisningsministeriet
Serieredaktion:Werner Hedegaard
Andre bidragsydere:Grafisk tilrettelægning: Chefkonsulent Jens Andersen, Omslag: Lars Liin), Schultz Grafisk (Web)
Emneord: Ungdomsskolen, ungdomsklubber, elevbevægelser, cpr-elever, holdelever, elevadfærd, aktiviteter, medarbejdere, kommunale udgifter
Resumé: Det er hensigten med denne publikation at skabe et overordnet billede af udviklingen på ungdomsskoleområdet. De statistiske oplysninger vedrører bevægelsen i elevtal, elevernes valg af aktiviteter samt udviklingen i udbudte aktiviteter og elevernes aldersfordeling. Dertil beskrives udviklingen i skolestørrelse, udgiftsniveauet, antal medarbejdere og ansættelsesforhold samt ungdomsskolernes dækningsprocent. Enkelte elevoplysninger vises over en periode på 8 år: 1994/1995 – 2001/2002, mens nøgletal og andre oplysninger oftest illustreres over en periode på 6 år: 1996/1997 – 2001/2002. Publikationens statistiske oplysninger bygger hovedsagelig på indberetninger fra ungdomsskolerne til US-centret i Odense, der indsamler oplysninger om ungdomsskolerne på vegne af Undervisningsministeriet. Desuden anvendes data (befolkningstal og udgifter), som er hentet hos Danmarks Statistik
Sprog: Dansk
URL:http://static.uvm.dk/publikationer/2005/ungdomsskolen
Den elektroniske udgaves ISBN: 87-603-2456-2
Den elektroniske udgaves ISSN: 1399-5529br> Pris for den elektroniske udgave: 0 DKK
Version: 1.0
Versionsdato: 2005-03-09
Formater: html; gif; jpg; pdf; css;
Inventarliste:index.html, kolofon.html, hel.html, kap00.html, kap01.html, kap02.html, kap03.html, kap04.html, kap05.html, kap06.html, green.gif, graa.gif, pilh.gif, pilnede.gif, pilo.gif, pilv.gif, stdlogo.gif, tom.gif, get_adobe_reader.gif, figa.gif, fig2_1.gif, fig3_1.gif, fig3_2.gif, fig4_1.gif, fig4_2.gif, fors.jpg, 87-603-2456-2.pdf, publikation.css
Den trykte udgaves ISBN: Publikationen findes kun i elektronisk udgave
Den trykte udgaves ISSN: Publikationen findes kun i elektronisk udgave
Publiceringsstandard nr. 2.0






Indholdsfortegnelse

Forord og resumé

1. Indledning

2. Udvikling i aktivitet og udgifter

3. Skolerne

4. Eleverne

5. Den regionale fordeling

6. Undervisningen

Kolofon
Hele publikationen i PDF-format (398 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.






Forord og resumé

Forord

Undervisningsministeriet har gennem mere end 50 år indsamlet statistik på ungdomsskoleområdet

Publikationen "Ungdomsskolen i tal" udgives for fjerde gang som webpublikation.

Udgaven indeholder en række oplysninger om skoler, aktiviteter, elever, personale og udgifter m.v.

Oplysningerne er indsamlet af US-centret i Odense for Undervisningsministeriet og viser aktiviteter m.m. i skoleåret 2001/2002. For udvalgte aktiviteter vises tillige tidsserier.

Publikationen findes alene på ministeriets websted.

Figur A Historisk udvikling. Indeks (1980=100) [1]

Figur A Historisk udvikling. Indeks (1980=100)

Figur A viser den historiske udvikling i antal skoler, antal hold samt antal indmeldte elever. I 1941/42 blev der registreret 17 skoler med 851 elever. I 2001/2002 er der 296 skoler med 155.345 cpr-elever.

Resumé

Tilgangen til ungdomsskolen har været stigende i perioden 1998/99-2001/02. Samlet har det været en stigning på 1,2 pct. i antallet af cpr-elever. Det øgede antal elever skal ses i forhold til, at elevgrundlaget i målgruppen i samme tidsrum er steget med ca. 6 pct.

  • Udgifterne (målt i 1999 priser) til undervisningen er steget med ca. 5 pct. siden 1998/1999. Dette skal ses i sammenhæng med, at en cpr-elev typisk følger mere end ét hold. Antallet af holdelever er steget med ca. 12 pct. siden 1998/1999.
  • Inden for de seneste 6 år har elevernes aldersammensætning rykket sig en anelse. Den største gruppe i ungdomsskolen (de 14- til 17-årige) er blevet mindre, mens andelen af elever under 14 år er blevet større.
  • Den regionale fordeling af ungdomsskoleelever hænger i høj grad sammen med amternes størrelser. Således har Århus Amt 13,5 pct. af samtlige landets cpr-elever.
  • Samtlige ungdomsskoler har i 2001/2002 elever i den almene undervisning. De almene fag har siden 1998/1999 udgjort ca. 50 pct. af ungdomsskolens samlede virksomhed målt i antal holdelever.
  • Inden for områderne i anden undervisningsvirksomhed udgør knallertundervisning størstedelen målt i antal holdelever. Det næststørste område er specialundervisning.
  • Der er mere end 67.000 holddeltagere i landets ungdomsklubber, og der bruges omtrent samme antal timer på klubber som inden for anden undervisningsvirksomhed. Klubberne er det tredjestørste område under ungdomsskolernes virksomhed.





1. Indledning

Den første selvstændige lov om ungdomsskoler er fra 1942, og formålet var at tilgodese behovene for personlighedsskabende opdragelse og uddannelse især i forhold til ufaglærte unge. Det er først i 1954, at fritidsaspektet kommer ind i lovgivningen sammen med, at målgruppen blev udvidet til at gælde samtlige unge mellem 14 og 18 år. Fra 1991 er ungdomsskolen en del af folkeoplysningen.

I den nuværende lov om ungdomsskoler fra 1993 med senere ændringer står bl.a.:

Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber, give dem forståelse af og dygtiggøre dem til samfundslivet og bidrage til at give deres tilværelse forøget indhold.

Tilbuddet skal stå åbent for kommunens unge mellem 14 og 18 år.

Ungdomstilbuddet skal omfatte:

  • Almen undervisning
  • Prøveforberedende undervisning
  • Specialundervisning
  • Undervisning særlig tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og danske samfundsforhold.

Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at tilbuddet skal omfatte:

  • Undervisning i færdselslære og undervisning i knallertkørsel
  • Heltidsundervisning
  • Andre aktiviteter.

Endvidere kan kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra folkeoplysningsudvalget beslutte, at ungdomsskoletilbuddet skal omfatte klub- og anden fritidsvirksomhed.

Alle udgifter til ungdomsskolevirksomhed afholdes af kommunen. Kommunalbestyrelsen fastsætter en årlig beløbsramme, inden for hvilken ungdomsskolebestyrelsen fastlægger ungdomsskolens indhold og omfang.

En lovændring i december 2002 gav ungdomsskolen mulighed for også at undervise 18-25-årige udlændinge i dansk som andetsprog. En målgruppe der tidligere var henvist til sprogcentre. På den måde er ungdomsskolen yderligere med til at skabe basis for integration og forberede unge med anden etnisk baggrund end dansk til ungdomsuddannelse eller til beskæftigelse. Virkningen af lovændringen kan ikke ses ud af denne publikation, som vedrører skoleåret 2001/02.

Tabel 1.1 Nøgletal. Aktivitet og udgifter fra 1998/1999 til 2001/2002

  1998/1999 1999/2000 2000/2001 2001/2002
Cpr-elever 153.487 153.684 154.380 155.345
Holdelever 324.174 352.125 354.921 362.560
Udgifter (1000 kr.) i 1999 priser1 964.830 976.279 995.333 1.012.147
Udgifter pr. cpr-elev 6.286 6.353 6.447 6.515
Udgifter pr. holdelev 2.976 2.773 2.804 2.792
         
Antal skoler 302 301 303 296
Gennemsnitlig skolestørrelse 508 511 510 525
         
Antal medarbejdere 14.448 13.974 13.975 13.945
Holdelever pr. lærer 22 25 25 26
         
Holdelever:        
Almene fag 183.222 184.177 182.469 182.793
Knallertundervisning 17.720 18.869 19.675 21.297
Specialundervisning 6.214 5.885 6.480 6.217
Prøveforberedende fag 4.132 4.120 4.108 3.837
         
Klubber i alt 240 249 255 251
Heraf:        
Åbne 135 145 146 146
Lukkede 105 104 109 105
         
Antal holdelever i klub 52.615 54.019 55.708 56.747
Heraf:        
Åbne 26.706 29.788 31.973 31.820
Lukkede 25.909 24.231 23.735 24.927

Kilde: http://www.statistikbanken.dk. Tabel REG71, Konto 3.76 – Ungdomsskolevirksomhed.

1Bemærk, at priserne er opgjort i faste priser. I tidligere udgaver af denne publikation var udgiften opgjort i løbende priser. Til omregning af faste priser benyttes Finansministeriets PL for den konto-plan, hvor ungdomsskolevirksomhed (3.76) hører under.

Tabel 1.2 viser antallet af ungdomsskoler efter hvilke virksomhedsaktiviteter, de tilbyder. Den almene undervisning findes på alle 296 ungdomsskoler, hvor der i 2001/02 er registreret cpr-elever. Ungdomskostskolerne (2 stk.) indgår for anden gang i statistikken. Udover den almene undervisning er knallertundervisning og specialundervisningen de hyppigst forekommende aktiviteter og findes på henholdsvis 289 og 204 af landets ungdomsskoler. Prøveforberedende undervisning findes på 113 skoler. Dette antal er steget i forhold til 2000/01 efter at have været faldende siden 1995/1996. Selvom flere skoler oprettede virksomhedsaktiviteter inden for Den frie ungdomsuddannelse (FUU) og Kommunal ungdomsvejledning, blev der i 2000/01 registreret et fald, især i antallet af ungdomsskoler, der har kommunal ungdomsvejledning. Dette er nu vendt til en stigning på knap 20 pct. i 2001/02. Den største stigning, inden for virksomhedsaktiviteter, set i forhold til 2000/01 ses for hhv. 'Aktiviteter tilrettelagt for indvandrere/tosprogede' (28,2 pct.) og Vejledningsforløb (30 pct.).

Tabel 1.2 Antal ungdomsskoler efter virksomhedsaktiviteter og skoleår

  1996/97 1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 Pct. vis ændring fra 2000/01 til 2001/02
Undervisning tilrettelagt for:              
Specialundervisning 233 239 230 232 216 204 -5,6
Prøveforberedende 124 118 109 102 109 113 3,7
Indvandrere 53 - - 56 69 85 23,2
Knallertundervisning 292 292 291 291 295 289 -2,0
Heltidsundervisning 99 98 97 98 95 93 -2,1
Produktionsskole 14 7 - - - 0 -
10. klasses undervisning 21 18 17 20 22 22 0,0
11. klasses undervisning 2 2 2 2 2 1 -50,0
Akt. Indv/tosprog 22 25 24 31 39 50 28,2
Akt. Sent udvl. 15 15 17 16 16 14 -12,5
Besk. proj. 11 8 - 8 9 6 -33,3
Vej. forløb 3 5 4 8 10 13 30,0
Fuu 30 35 35 61 54 50 -7,4
Egu 17 13 0 20 25 24 -4,0
Brobygning 3 4 5 6 4 4 0,0
Særlig indsats - 64 70 77 106 96 -9,4
Kommunal ungdomsvejledning 21 - 45 46 28 33 17,9
Andre aktiviteter 13 18 - 19 21 24 14,3

Note: Fuu står for "Den frie ungdomsuddannelse". Egu står for "Erhvervsgrunduddannelse",

Antallet af skoler, der udbyder 11. klasses-undervisning og beskæftigelsesprojekter, har haft den relativt største tilbagegang med henholdsvis 50 pct. og 33 pct. Her skal det dog tages i betragtning, at ændringen absolut kun udgør en tilbagegang på henholdsvis 1 og 3 skoler.






2. Udvikling i aktivitet og udgifter

2.1 Aktivitet

Aktiviteten på ungdomsskolerne afspejler i høj grad, hvor store ungdomsårgangene generelt er.

Ungdomsskoleelevernes aldersfordeling i de senere år viser, at gruppen af unge under 14 år bliver stadig større. Samme tendens viser sig i hele befolkningens aldersfordeling, hvor gruppen af unge under 14 år også er vokset de seneste år. Aktiviteten på ungdomsskolerne kan derfor forventes at stige, når ungdomsårgangene igen bliver større. Dette forudsætter naturligvis, at ungdomsskolerne kan fastholde den relativt store andel, på knapt 50 pct., af en ungdomsårgang, der har tilknytning til skolerne.

Som det fremgår af figur 2.1, var der i skoleåret 2001/2002 i alt 155.345 cpr-elever og 362.560 holdelever. Der er sket en relativ lille ændring i cpr-elever set i forhold til skoleåret inden, hvor der var 154.380 cpr-elever, mens ændringen i holdelever er lidt større. Dette som følge af, at en cpr-elev kan følge flere hold.

Andelen af en ungdomsårgang, der følger undervisning på en ungdomsskole, har ikke ændret sig nævneværdigt fra skoleåret 1994/1995 til 2001/2002, men har ligget nogenlunde stabilt på 44-46 pct.

Figur 2.1 Udvikling i holdelever, cpr-elever og samlet antal unge mellem 14 og 19 år. 1994/1995 til 2001/2002.

Figur 2.1 Udvikling i holdelever, cpr-elever og samlet antal unge mellem 14 og 19 år. 1994/1995 til 2001/2002

Note: Forskellen på cpr-elever og holdelever er, at cpr-elever kun registreres én gang, selvom eleven kan have fulgt undervisning på flere hold. For holdelever gælder, at eleven registreres, hver gang vedkommende har fulgt undervisning på et hold, derfor er antallet af holdelever større end antallet af cpr-elever.

2.2 Udgifter til ungdomsskolen

Udgifterne (målt i 1999 priser) til undervisningen er steget med ca. 5 pct. siden 1998/1999, mens antallet af holdelever og cpr-elever er steget med henholdsvis 12 og 1 pct.

Denne udvikling betyder, at udgiften pr. cpr-elev er øget med ca. 4 pct., og udgiften pr. holdelev i skoleåret 2001/2002 er 6 pct. mindre end 1998/1999.

Udgiften pr. elev kan påvirkes af ændringer i de samlede lønudgifter enten som følge af anden personalesammensætning eller som følge af ændringer i overenskomster.

En årsag til ændring i de registrerede udgifter pr. cpr-elev og holdelev kan bl.a. findes i sammensætningen af ungdomsskolens tilbud og en ændring i de unges interesse for det pågældende tilbud.

Tabel 2.1 Udviklingen i udgifter, cpr-elever og holdelever fra 1996/97 til 2001/2002

  1998/1999 1999/2000 2000/2001 2001/2002
Udgifter (1000 kr.) i 1999 priser* 964.830 976.279 995.333 1.012.147
Antal cpr-elever 153.487 153.486 154.380 155.345
Holdtimer 1.162.108 1.208.520 1.190.271 1.222.503
Holdelever 324.173 352.125 354.921 362.560
Udgift pr. cpr-elev 6.286 6.361 6.447 6.515
Udgift pr. holdelev 2.976 2.773 2.804 2.792
Indeks        
Udgifter 100 101 103 105
Antal cpr-elever 100 100 101 101
Holdtimer 100 104 102 105
Holdelever 100 109 109 112

*Kilde: http://www.statistikbanken.dk. Tabel REG71, Konto 3.76 – Ungdomsskolevirksomhed.

Note: I denne publikation er der anvendt et nyt prisindeks til beregning af faste priser, hvorfor tallene for udgifter, Udgift pr. cpr-elev samt Udgift pr. holdelev afviger en anelse fra tidligere udgaver af denne publikation.

2.3 Medarbejdere – Undervisere

Medarbejdere

Antallet af medarbejdere i ungdomsskolen udgør 13.945 i skoleåret 2001/2002, hvilket repræsenterer et fald på 30 personer sammenlignet med året inden. Knapt 90 pct. af medarbejderne i ungdomsskolen er timelønnede.

Ansættelsesforhold

I ungdomsskolen er andelen af fastansatte medarbejdere – tjenestemænd og månedslønnede – relativ lav og udgør 11,7 pct., hvilket er et svagt fald set i forhold til året før. At hovedparten af medarbejdere er ansat som timelønnede giver mulighed for stor fleksibilitet i udbuddet af aktiviteter. Fordelingen mellem de enkelte ansættelsesformer afhænger i vidt omfang af ungdomsskolens struktur.

Uddannelsesbaggrund

I skoleåret 2001/2002 havde ca. 42 pct. af underviserne på ungdomsskolerne en faglig baggrund, som fx tømrer, hvilket er en lille stigning i forhold til året forinden. Andelen af undervisere med en pædagogisk baggrund, som fx lærer, er faldet en anelse og udgør 34 pct. mod 35 pct. året før. Gruppen af medarbejdere, der har en erhvervsuddannelse plus en pædagogisk efteruddannelse, er ligeledes faldet efter at være nærmest konstant de to foregående år.

Den andel af undervisere, hvor uddannelsesbaggrunden ikke er registreret, har varieret en del i den periode, der betragtes. Gruppen udgør nu 15,7 pct. mod 17,0 pct. året før. Det kan ikke udledes af datamaterialet, om årsagen hertil er en uensartet registrering af medarbejdernes uddannelsesmæssige baggrund eller er funderet i en reel ændring.

Tabel 2.2 Medarbejdere, ansættelsesforhold og uddannelsesbaggrund

  1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 1997/98 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02
Ansættelsesforhold - Antal - - Pct. -
Medarbejdere:                    
Tjenestemand 527 496 468 474 453 3,6 3,4 3,3 3,4 3,3
Månedslønnet 799 931 1.073 1.192 1.176 5,5 6,4 7,7 8,5 8,4
Timelønnet 13.190 13.021 12.433 12.309 12.315 90,9 90,1 89,0 88,1 88,3
I alt 14.516 14.448 13.974 13.975 13.945 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Uddannelsesmæssig baggrund:                    
Pædagogisk 4.776 5.040 4.872 4.890 4.759 32,9 38,7 34,9 35,0 34,1
Fagligt 6.142 5.909 5.846 5.530 5.902 42,3 45,4 41,8 39,6 42,3
Både pæd. og fagl. uddannet 1.689 1.273 1.155 1.180 1.090 11,6 9,8 8,3 8,4 7,8
Uddannelsesbaggrund ej oplyst 1.909 2.226 2.101 2.375 2.193 13,2 6,1 15,0 17,0 15,7
                     
I alt 14.516 14.448 13.974 13.975 13.945 100 100 100 100 100

Note: 'Fagligt uddannet' er en underviser, der er faguddannet som fx. tømrer, snedker, fotograf e.l. Pædagogisk uddannet er en underviser, der har pædagogisk baggrund, og som er uddannet på seminarium fx fritidspædagog, folkeskolelærere e.l. Både pædagogisk og fagligt uddannet er undervisere med erhvervsuddannelse og pædagogisk efteruddannelse.






3. Skolerne

Der er i alt 296 ungdomsskoler [2] fordelt på landets 275 kommuner, dvs. at nogle kommuner har mere end én ungdomsskole. I figur 3.1 vises skolerne efter størrelse, dvs. antal cpr-elever. Det fremgår, at der for de tre skoleår, der betragtes, findes flest skoler i de to intervaller 200 – 299 og 300 – 399, hvilket i 2000/2001 svarer til 126 skoler og 115 skoler i 2001/2002. 26 pct. af ungdomsskoleeleverne i 2001/2002 findes i skoler med under 400 elever. Året forinden var dette tal 28 pct..

Den gennemsnitlige skolestørrelse er siden 1998/99 steget fra 508 cpr-elever til 525 cpr-elever i 2001/2002. Dette relative høje gennemsnitstal skal ses i sammenhæng med de meget store skolestørrelser i Københavnsområdet.

Ungdomsskolernes størrelse afhænger naturligvis i vidt omfang af, hvor stor kommunen er, herunder hvor stor aldersgruppen af unge mellem 14 og 19 år er. De største ungdomsskoler findes i landets større kommuner som København, Ålborg og Odense. Dette selvom der i Odense Kommune findes seks ungdomsskoler. Århus Kommune har valgt en struktur med 8 ungdomsskoler, og disse figurerer derfor ikke blandt de største skoler. Ålborg Kommune har kun én ungdomsskole.

Dækningsprocent

Dækningsprocenten er et udtryk for, hvor mange unge i aldersgruppen 14- til 17-årige, der har tilknytning til ungdomsskolen.

På landsplan er dækningsprocenten i gennemsnit ca. 48 pct., hvilket er et lille fald i forhold til året forinden, hvor var den på ca. 49 pct. På kommuneniveau varierer dækningsprocenten kraftigt, jf. Fig. 3.2.

I langt den største del af kommunerne (194) har ungdomsskolerne en dækningsprocent på mellem 33 og 66 pct., hvilket betyder, at mellem hver tredje og op til ca. 7 ud af 10 af alle 14- til 17-årige i kommunen deltager i ungdomsskolens aktiviteter.

I hovedstadsområdet er dækningsprocenten ofte under 40 pct., mens den i kommuner vest for Storebælt ligger væsentlig højere.

De største og mindste ungdomsskoler

Hanstholm Ungdomsskole er landets mindste ungdomsskole med 24 cpr-elever, jf. tabel 3.1. I Hanstholm Kommune er der 450 unge i alderen 14 til 19, hvilket giver en dækningsprocent på ca. 5 pct. Tranekær Ungdomsskole, der er den næstmindste målt på cpr-elever (71), har en dækningsprocent på 32,4 pct.

Københavns Ungdomsskole er med 6.867 cpr-elever absolut landets største ungdomsskole. Her er mere end 1/3 af de relevante årgange tilknyttet ungdomsskolen.

Figur 3.1 Ungdomsskolernes størrelse fordelt efter antal cpr-elever

Figur 3.1 Ungdomsskolernes størrelse fordelt efter antal cpr-elever

Figur 3.2 Dækningsprocenten for 14- til 17-årige i kommunerne. 1999/2000 – 2001/02.

Figur 3.2 Dækningsprocenten for 14- til 17-årige i kommunerne. 1999/2000 – 2001/02

Note: I 2001/02 havde 143 ud af 296 skoler, deltagere fra en anden kommune. I 2000/01 var dette tal 206 skoler ud af 303.

Tabel 3.1 De fem (seks) mindste og fem største ungdomsskoler

Ungdomsskolens navn Elever i alt Samtlige unge mellem 14 og 19 år i kommunen
De fem største ungdomsskoler    
Københavns Ungdomsskole 6.867 19.678
Ålborg Ungdomsskole 4.357 9.323
Korsløkke Ungdomsskole 1.934 10.767
Dalum Ungdomsskole 1.893 10.767
Esbjerg Ungdomsskole 1.688 5.560
De seks mindste ungdomsskoler    
Hanstholm Ungdomsskole 24 450
Tranekær Ungdomsskole 71 219
Rosmus Ungdomsskole 85 531
Fanø Ungdomsskole 93 135
Skævinge Ungdomsskole 96 367
Nørre Snede Ungdomsskole 96 873

Note: Dalum og Korsløkke ungdomsskoler ligger begge i Odense Kommune.

Data fra Ålborg Ungdomsskole er fra 2000/01.






4. Eleverne

De yngste elever i ungdomsskolerne kan være helt ned til 10-11 år, mens de ældste er op til 19-20 år. For at elever under 14 år og over 18 år kan deltage, forudsætter det en beslutning i kommunalbestyrelsen [3].

Langt størstedelen af eleverne, 68,53 pct., er mellem 14 og 17 år. Denne andel har varieret en del og er samlet faldet med ca. 6 pct. point siden 1995/1996 (Figur 4.1).

I ungdomsskolerne er andelen af unge under 14 år øget de seneste år, dog med et lille fald i 2000/01 i forhold til 1999/00. Gruppen udgjorde 23,15 pct. i 2001/2002 mod 15,0 pct. i skoleåret 1995/1996. Den samlede gruppe af unge mellem 11 og 13 år er steget med over 5 pct. point, jf. figur 4.2. Dermed afspejler alderssammensætningen i de to yngste aldersgrupper på ungdomsskolerne ganske udmærket den generelle aldersfordeling blandt unge i Danmark.

Andelen af unge i ungdomsskolerne, der er over 18 år, har været faldende hele perioden igennem og ligger i 2001/02 ca. 2 pct. point under andelen i skoleåret 1995/96, jf. figur 4.1 Dette afspejler ikke den totale aldersfordeling i samme grad, som det var tilfældet med gruppen af unge mellem 11 og 13 år, idet det samlede antal af unge på 19 år i perioden er faldet med ca. 4 pct. point.

Figur 4.1 Elevernes aldersfordeling. 1995/1996 – 2001/2002

Figur 4.1 Elevernes aldersfordeling. 1995/1996 – 2001/2002

Figur 4.2 Aldersfordelingen af alle unge 11 - 19 år. 1995/1996 til 2001/2002

Figur 4.2 Aldersfordelingen af alle unge 11 - 19 år. 1995/1996 til 2001/2002






5. Den regionale fordeling

Den regionale fordeling af ungdomsskoleelever er i vidt omfang identisk med amternes størrelser. Langt de fleste elever bor i de større amter og kommuner. Århus og Odense kommuner og Københavns Amt har de fleste elever og Bornholms Amt de færreste

Skolestørrelse

Den gennemsnitlige skolestørrelse er på 525 cpr-elever. Den største ungdomsskole findes i hovedstadskommunen, mens de mindste ungdomsskoler ligger i Viborg Amt og Fyns Amt. Århus og Vejle amter har i gennemsnit flest ungdomsskoler pr. kommune.

Cpr-elever

Ungdomsskolerne i Århus Amt har 13,5 pct. af samtlige landets cpr-elever, mens skolerne i Fyns Amt på 2. pladsen har 11,2 pct. af samtlige elever, jf. tabel 5.1. Københavns Kommune har 4,4 pct. af cpr-eleverne.

Aktiviteter pr. cpr-elev

På landsplan følger de 155.345 cpr-elever i gennemsnit 2.30 aktivitet. Antallet af aktiviteter, som en cpr-elev følger, er størst i Fyns Amt, hvor en cpr-elev i gennemsnit følger 3,0 aktiviteter. I den anden ende af skalaen ligger Københavns Kommune, hvor en elev i gennemsnit kun vælger at deltage i 1,4 aktiviteter.

Holdelever

Århus Amt har også de fleste holdelever med 13,7 pct. af det samlede antal. Københavns Amt er med 10,7 pct. på 2. pladsen. I den anden ende af skalaen ligger Frederiksberg Kommune og Bornholms Amt med henholdsvis 1,0 pct. og 1,3 pct. af ungdomsskolens samlede holdelevtal.

Tabel 5.1 Cpr-elever og holdelever fordelt efter amt

  Antal skoler Antal kommuner Cpr-elev CPR pr.skole Holdelev Hold pr. cpr elev Cpr-elev i pct. Holdelev i pct.
Københavns Kom. 1 1 6.867 6.867 9.931 1,4 4,4 2,7
Frederiksberg Kom. 1 1 1.336 1.336 3.579 2,7 0,9 1,0
Københavns Amt 19 18 14.647 771 38.820 2,7 9,4 10,7
Frederiksborg Amt 21 19 10.568 503 26.311 2,5 6,8 7,3
Roskilde Amt 11 11 5.694 518 13.748 2,4 3,7 3,8
Vestsjællands Amt 23 23 9.050 393 21.638 2,4 5,8 6,0
Storstrøms Amt 24 24 9.882 412 27.293 2,8 6,4 7,5
Bornholms Amt 5 5 1.982 396 4.618 2,3 1,3 1,3
Fyns Amt 36 32 17.458 485 34.314 2,0 11,2 9,5
Sønderjyllands Amt 23 23 8.278 360 25.026 3,0 5,3 6,9
Ribe Amt 14 14 6.825 488 13.229 1,9 4,4 3,6
Vejle Amt 18 16 9.101 506 16.946 1,9 5,9 4,7
Ringkøbing Amt 18 18 9.360 520 24.076 2,6 6,0 6,6
Århus Amt 37 26 20.906 565 49.803 2,4 13,5 13,7
Viborg Amt 18 17 8.320 462 20.984 2,5 5,4 5,8
Nordjyllands Amt 27 27 15.071 558 32.243 2,1 9,7 8,9
Hele landet 296 275 155.345 525 362.560 2,3 100 100

Elevalder

Den regionale fordeling af aldersgrupperne veksler til en vis grad, således at Frederiksborg Amt relativt set har den største andel af elever under 14 år, mens Vejle Amt har den mindste andel af helt unge. Frederiksberg Kommune og Storstrøms Amt har den største andel af unge over 18 år, mens Sønderjylland og Roskilde Amter har den mindste, jf. tabel 5.2.

Opdeles alle unge (fra 11 til 19 år) i grupperne: under 14 år, 14-17 år og 18 år og derover, er den største aldersgruppe på landsplan de 14- til 17-årige, som også er ungdomsskolens primære målgruppe. Denne gruppe er forholdsmæssig størst i Vejle Amt og mindst i Frederiksborg Amt.

Tabel 5.2 Elevernes alder fordelt efter amt

  Under 14 år 14- til 17- årige Over 18 år Total Under 14 år i pct. 14- til 17- årige i pct. Over 18 år i pct.
Københavns Kommune 1.680 4.859 328 6.867 24,5 70,8 4,8
Frederiksberg Kommune 324 845 167 1.336 24,3 63,2 12,5
Københavns Amt 3.263 10.345 915 14.523 22,5 71,2 6,3
Frederiksborg Amt 3.173 6.492 903 10.568 30,0 61,4 8,5
Roskilde Amt 1.656 3.780 258 5.694 29,1 66,4 4,5
Vestsjællands Amt 2.553 5.966 531 9.050 28,2 65,9 5,9
Storstrøms Amt 2.620 6.085 1.177 9.882 26,5 61,6 11,9
Bornholms Amt 464 1.359 159 1.982 23,4 68,6 8,0
Fyns Amt 3.565 12.559 1.334 17.458 20,4 71,9 7,6
Sønderjyllands Amt 2.129 5.345 354 7.828 27,2 68,3 4,5
Ribe Amt 1.740 4.632 453 6.825 25,5 67,9 6,6
Vejle Amt 1.510 6.731 860 9.101 16,6 74,0 9,4
Ringkøbing Amt 2.755 5.875 730 9.360 29,4 62,8 7,8
Århus Amt 3.659 15.093 2.154 20.906 17,5 72,2 10,3
Viborg Amt 2.006 5.775 539 8.320 24,1 69,4 6,5
Nordjyllands Amt 2.861 10.719 1.491 15.071 19,0 71,1 9,9
Uoplyste       574      
Hele landet 35.958 106.460 12.353 155.345 23,1 68,5 8,0





6. Undervisningen

6.1 Almen undervisning

Elever i folkeskolen kan henvises til undervisning i et valgfag eller tilbudsfag i ungdomsskolen, hvis undervisningen ikke kan gennemføres i folkeskolen på grund af f.eks. for få elever. Tilsvarende gælder, hvis der mangler lærerkræfter, lokaler eller udstyr til undervisningen.

De almene fag kan omfatte alle emner, hvori unge måtte ønske undervisning i deres fritid, og som er i overensstemmelse med ungdomsskolens formål. De dækker over holdundervisning, der udbydes under forskellige fagområder. Typisk er fagene præget af mere praktisk og hobbymæssige karakter, hvor man kan lære at sy, fremkalde film etc. Underviserne i de almene fag er ofte faguddannede og har kun en sporadisk tilknytning til ungdomsskolerne. De er typisk timelønnede. De almene fag udgør langt størstedelen af undervisningstimerne på ungdomsskolerne.

Samtlige ungdomsskoler har i skoleåret 2001/2002 elever i den almene undervisning.

Ifølge tabel 6.1 er tilslutningen til de almene fag på ungdomsskolerne de seneste år ikke ændret væsentligt. De almene fag har, fra 1998/1999 til 2001/2002, fastholdt en andel på cirka 50 pct. af ungdomsskolernes samlede virksomhed målt ved holdelever.

Fag som Natur og Sundhed, håndværksmæssige og kunstneriske fag, tiltrækker fortsat flest holdelever. Mere end 50 pct. af holdeleverne i de almene fag følger undervisning her.

Tabel 6.1 Antal holdelever ved de almene fag, 1998/99 til 2000/01

  1998/99 1999/00 2000/01 2001/02 1998/99 1999/00 2000/01 2001/02
Almene fag: - Total - - Pct. -
Håndværksmæssige 26.473 26.948 26.784 26.768 16,7 14,7 14,8 14,6
Kunstneriske 34.477 34.237 33.546 31.743 19,6 18,7 18,5 17,4
Erhvervsmæssige 8.234 9.326 10.079 9.209 4,9 5,1 5,6 5,0
Samfundsmæssige 12.460 13.686 13.524 12.148 6,3 7,5 7,5 6,6
Familiemæssige 6.752 6.827 6.360 6.510 3,6 3,7 3,5 3,6
Sociale 8.509 10.038 10.885 12.470 4,3 5,5 6,0 6,8
Natur og sundhed 41.529 38.685 36.736 35.487 22,1 21,1 20,3 19,4
Naturvidenskab 4.853 4.425 5.455 5.222 2,7 2,4 3,0 2,9
Sproglige 11.506 10.527 10.935 10.812 5,7 5,7 6,0 5,9
Øvrige almene 27.899 28.488 27.016 28.588 13,5 15,6 14,9 15,6
Uoplyst 530     3.836 0,3     2,1
Almene fag i alt 183.222 184.177 181.320 182.793 100,0 100,0 100,0 100

6.2 Anden undervisning

Områderne i Anden undervisningsvirksomhed er følgende:

Prøveforberedende fag
Specialundervisning
Heltidsundervisning
Indvandrerundervisning
Knallertundervisning.

Områderne er hovedsaglig lovgivningsbestemt, hvor ungdomsskolerne især er forpligtet til at oprette undervisning på følgende områder: den prøveforberedende undervisning samt special- og indvandrerundervisning.

Prøveforberedende fag

Prøveforberedende fag omfatter undervisning i fag, hvor de unge kan gå til Folkeskolens afgangsprøve (FSA) eller Folkeskolens 10. klasse prøve (FS10).

Undervisningen er tilrettelagt på enkeltfagsbasis og efter en plan, der sikrer, at kravene i Undervisningsministeriets bekendtgørelse om folkeskolens afsluttende prøver opfyldes.

Specialundervisning

Specialundervisning tilbydes unge med fysiske eller psykiske handicap. Formålet er at afhjælpe og begrænse virkningerne af de unges handicap, eller at undervisningen tilrettelægges, så der tages hensyn til den enkeltes handicap.

Specialundervisningen kan tillige omfatte unge med særlige vanskeligheder og behov. Der er ikke fastsat nærmere regler for denne specialundervisning. Undervisningen er typisk rettet mod de elever, der har svært ved at følge med i læsning og matematik m.m.i folkeskolen. Undervisningen foregår på små hold.

Indvandrerundervisning

Indvandrerundervisning tilrettelægges for unge indvandrere, der har behov for undervisning i dansk sprog og danske samfundsforhold. Undervisningen skal tilbydes indvandrere, som ikke er fyldt 18 år og har opfyldt undervisningspligten.

Undervisningen skal bestå af undervisning i dansk sprog, dansk kultur og danske samfundsforhold. Undervisningen skal sætte unge indvandrere i stand til at benytte sig af samfundets almindelige undervisningstilbud.

En lovændring i december 2002 gav ungdomsskolen mulighed for også at undervise 18-25-årige udlændinge i dansk som andetsprog. Dette tiltag kan ikke aflæses i tallene fra skoleåret 2001/2002.

Færdselslære og knallertkørsel

Undervisningen i færdselslære og knallertkørsel sigter mod erhvervelse af knallertbevis.

Den obligatoriske knallertundervisning skal omfatte teoretisk og praktisk undervisning. Undervisningen skal give eleverne viden, færdigheder og holdninger, der sætter eleverne i stand til at færdes på knallert uden at blive offer for eller årsag til færdselsuheld.

Eleverne skal opnå sikkerhed i kørsel på knallert, i at bedømme trafiksituationer og i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv og andre.

Heltidsundervisning

Heltidsundervisning giver mulighed for, at elever kan opfylde undervisningspligten i ungdomsskolen efter folkeskolens 7. klassetrin. Tilladelsen til at opfylde undervisningspligten i ungdomsskoleregi træffes af folkeskolens leder, jf. folkeskolelovens §33, stk. 3.

Ungdomsskolens heltidsundervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og skal give eleverne de samme muligheder for en alsidig udvikling og kundskabstilegnelse, som hvis de havde gået i folkeskolen. Undervisningen er ikke bundet af folkeskolens regler om deling på klassetrin, fag, læseplaner, timeopdeling m.v.

Heltidsundervisning kan tillige tilbydes unge, der har opfyldt undervisningspligten, som et 10. eller 11. skoleår.

Heltidsundervisning i ungdomsskolen er et tilbud og alternativ til det traditionelle skolesystem for ofte skoletrætte unge mellem 14 og 18 år.

Tabel 6.2.1 giver, fordelt på amter, et billede af antallet af elever, der har valgt at aflægge folkeskolens afgangsprøve eller folkeskolens afgangsprøve i 10 kl. ved en ungdomsskole i prøveterminen maj/juni 2002. 987 elever valgte at aflægge prøve i skriftlig dansk ved en ungdomsskole i 2001/2002. Heraf aflagde 380 elever folkeskolens afgangsprøve og 607 elever aflagde afgangsprøven i 10 kl.

Af tabel 6.2.2 fremgår, at knallertundervisningen er det område inden for anden undervisning, som tiltrækker flest deltagere. Her går næsten 60 pct. af alle holddeltagere, som deltager i anden undervisning.

Det andet store områder med mange deltagere er specialundervisningen, der har en tilslutning på mere end 17 pct. Det prøveforberedende område dækker ca. 11 pct. af deltagerne, mens indvandrerundervisningen og heltidsundervisningen dækker hhv. 5,6 pct. og 6,4 pct. deltagerne.

Det er heltidsundervisningen, der med hensyn til aktivitet fylder mest. Her er brugt 496.536 timer ud af de ca. 678.556 timer, der i alt tegner sig for anden undervisningsvirksomhed. Her har hver elev i gennemsnit 219,5 timer, modsat knallertundervisningen, hvor hver deltager kun har 2,9 timer.

Der er forskel på, hvor mange holdelever de forskellige kommuner har inden for de enkelte fagområder. Københavns Kommune har det største antal af elever i specialundervisningen, mens Esbjerg Kommune har det største antal, når det gælder prøveforberedende undervisning

Herning Kommune har langt de fleste elever i indvandrerundervisningen. Knallertundervisningen, hvor der er flest deltagere på landsplan, findes stort set i alle kommuner. Her har de store kommuner som København, Århus og Odense mange deltagere.

Tabel 6.2.1 Elever der har aflagt folkeskolens afgangsprøve eller 10. klasses udvidede afgangsprøve i prøveterminen maj/juni 2002. Fordelt på amt og udvalgte fag.

  Skriftlig dansk Mundtlig dansk Skriftlig matematik Mundtlig matematik
  FSA1 FS101 FSA FS10 FSA FS10 FSA FS10
Københavns Kommune 6 54 5 54 7 44 6 43
Frederiksberg Kommune 9 3 8 3 17 3 15 3
Københavns Amt 90 73 90 72 86 61 83 63
Frederiksborg Amt 17 43 15 42 15 43 14 42
Roskilde Amt 7 1 7 1 6 15 6 15
Vestsjællands Amt 23 42 21 42 20 17 19 21
Storstrøms Amt 5 0 5 0 6 0 6 0
Fyns Amt 15 76 15 75 20 48 17 47
Sønderjyllands Amt 2 0 2 0 4 2 4 1
Ribe Amt 24 40 24 38 27 26 27 26
Vejle Amt 35 4 35 5 34 5 30 3
Ringkøbing Amt 28 27 28 27 28 27 28 26
Århus Amt 40 201 41 197 38 170 37 164
Viborg Amt 33 27 34 26 36 16 35 15
Nordjyllands Amt 46 16 46 15 55 10 51 10
Hele landet 380 607 376 597 399 487 378 479

Note: FSA = folkeskolens afgangsprøve. FS10 = folkeskolens 10. klasse prøve

En mere detaljeret opgørelse findes på Undervisningsministeriets websted på adressen http://www.uddannelsesstatistik.dk

Tabel 6.2.2 Elever, hold og timer fordelt efter undervisningsområde

  Holdelever Holdantal Holdtimer Elever pr. hold Timer pr. hold Timer pr. elev
Prøveforberedende 3.837 353 28.276 10,9 80,1 7,4
Specialundervisning 6.217 1.042 47.088 6,0 45,2 7,6
Indvandrerundervisning 1.989 250 45.701 8,0 182,8 23,0
Knallertundervisning 21.297 1.849 60.955 11,5 33,0 2,9
Heltidsundervisning 2.262 370 496.536 6,1 1342,0 219,5
I alt 35.602 3.864 678.556 9,2 175,6 19,1

Tabel 6.2.3 Kommuner med mere end 100 holdelever. Fordelt efter aktivitet

Prøveforberedende Specialundervisning Indvandrerundervis-ning Heltidsundervisning
Kommune Antal elever Kommune Antal elever Kommune Antal elever Kommune Antal elever
Esbjerg 291 København 467 Herning 146 Silkeborg 261
København 272 Gladsaxe 277 Albertslund 101 Vejle 131
Ålborg 196 Frederiksberg 197     Gladsaxe 117
Holbæk 152 Åbenrå 185        
Rødovre 141 Rising 173        
Ringsted 117 Tårnby 165        
Nyborg 113 Hvidovre 109        
    Århus 107        
               

6.3 Andre ungdomsskoleaktiviteter

Andre ungdomsskoleaktiviteter er ofte projektbaseret undervisning og aktiviteter, der retter sig direkte mod unge, som ikke umiddelbart kan bruge tilbud fra de ordinære ungdomsuddannelser.

Således har det en årrække været muligt at følge eksempelvis dele af et produktionsskoleforløb på ungdomsskolerne. Endvidere er der indført den fri ungdomsuddannelse, brobygningsforløb o.l. i ungdomsskoleregi. Undervisningen varetages ofte her af uddannede med såvel faglig som pædagogisk baggrund.

10. klasseundervisning er den største gruppe og udgør mere end en tredjedel af timeforbruget, hvilket ses af tabel 6.3. Aktiviteter for indvandrere og tosprogede unge er et andet stort område.

Generelt er andelen af holdelever i anden virksomhed relativt stor og udgør 9,7 pct. af alle holdelever i den samlede ungdomsskolevirksomhed. Aktiviteten i timer udgør i 2001/2002 9,3 pct. af den samlede ungdomsskolevirksomhed.

Tabel 6.3 Elever og timer fordelt efter aktivitet

  Holddeltagere Holdantal Holdtimer Antal skoler Deltager pr. skole Timer pr. deltager
10. kl. underv 941 199 60.518 22 43 64
11.11. kl. underv 15 1 30 1 15 2
Akt. indv/tosprog 1.288 118 42.429 50 26 33
Akt. sent udvl. 428 37 11.769 14 31 27
Besk. projekter 227 11 5.326 6 38 23
Vej. forløb 2.346 67 4.596 13 180 2
Fuu 1.685 60 6.084 50 34 4
Egu 257 18 3.831 24 11 15
Brobygning 70 5 1.721 4 18 25
Særlig indsats 2.684 - - 96 28 -
Evt. andre 2.498 101 34.624 24 104 14
I alt 12.439 617 170.928 - 41 14

6.4 Klub

Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ungdomsskoletilbuddet skal omfatte klub- og anden fritidsvirksomhed. Samlet er der er mere end 67.000 holddeltagere i landets ungdomsklubber

Klubber kan oprettes som et åbent såvel som lukket tilbud. Ved et åbent klubtilbud forstås, at klubben er åben for alle unge i og uden for ungdomsskolen. Tilsvarende indebærer et lukket tilbud, at det kun er elever, der deltager i ungdomsskolens øvrige aktiviteter, der har adgang til klubben

Der bruges omtrent det samme antal timer på klubber som inden for anden undervisningsvirksomhed, jf. afsnit 6.2. Klubberne er dermed det tredjestørste område under ungdomsskolernes virksomhed.

Tabel 6.4 Ungdomsklubberne

  Deltagere Hold/klubber Holdtimer Deltager pr. klub Timer pr. klub Timer pr. deltager
Lukket klub 24.927 309 244.323 80,7 790,7 9,8
Åben klub 31.820 437 423.115 72,8 968,2 13,3
Juniorklub 11.046 - - - - -
Anden fritidsvirksomhed 35.038 1.430 113.306 24,5 79,2 3,2
Andre aktiviteter 23.673 993 148.934 23,8 150,0 6,3
I alt 126.504 3.169 929.677 39,9 293,4 7,3


Fodnoter

[1] I 1958 havde Danmark 25 amtskommuner, 1388 primærkommuner, hvoraf 88 var købstæder. I 1960'erne skete en del frivillige kommunesammenlægninger. Den 1. april 1970 blev 1100 kommuner reduceret til 277 primærkommuner (senere 275) og 14 amtskommuner.

[2] Inklusive 2 ungdomskostskoler (Handbjerghus Ungdomskostskole og Taarupgaard Ungdomskostskole)

[3] Med en lovændring i december 2002 blev der åbnet for, at ungdomsskolen nu har mulighed for også at undervise 18-25-årige udlændinge i dansk som andetsprog, en målgruppe der tidligere var henvist til sprogcentre.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Ungdomsskolen i tal 2001/2002" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2005

Til forsiden
Til sidens top