Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie
I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2003, 2004
og 2005 er følgende udkommet i serien.
2003:
Nr. 1: | Fremtidens danskfag – en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 1: | Fremtidens danskfag – en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 2: | Oversigt over dansksystemet – kortlægning af danskfaget i alle uddannelsesniveauer (UVM 6-290) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 3: | Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser (internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 4: | Skolens rummelighed – fra idé til handling (UVM 5-429) (Grundskolen) |
Nr. 5: | Fremtidens sprogfag – vinduer mod en større verden. Fremmedsprog i Danmark – hvorfor og hvordan? (UVM 6-291) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 6: | Læring på jobbet – strategier og systematik, ideer og metoder (udgået fra forlag) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 7: | Fremtidens naturfaglige uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi (UVM 6-292) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 8: | Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi (UVM 6-293) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 9: | Forbundne kar og Åbne sind. Arbejdsmarkedsuddannelsernes bidrag til innovative virksomhedsudviklinger belyst ud fra erfaringer fra den nordjyske elektronikbranche (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 10: | Opdatering af evaluering af Unge-TAMU (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 11: | Inspiration til bedre integration i folkeskolen (UVM 5-428) (Grundskolen) |
2004:
Nr. 1: | Forskellighed som ressource – undervisning i det flerkulturelle læringsrum – i de gymnasiale uddannelser og avu (internetpublikation) (Gymnasiale uddannelser og AVU) |
Nr. 2: | Fremtidens uddannelser. Den ny faglighed og dens forudsætninger (UVM 6-294) (Uddannelsesområderne) |
Nr. 3: | Bæredygtig udvikling – uddannelse (ikke udgivet) |
Nr. 4: | Elevplan i praksis – erfaringer og perspektiver (UVM 7-362) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 5: | OECD-rapport om grundskolen i Danmark – 2004 (UVM 5-453) (Grundskolen) |
Nr. 6: | Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen (UVM 5-454) (Ungdomsskolen) |
Nr. 7: | Tidlig indsats – småbørns sprog- og begrebsudvikling med fokus på tværfagligt samarbejde og med forældreinddragelse (UVM 5-456) (Grundskolen) |
Nr. 8: | Parternes nye roller i det nye AMU – oplæg til inspiration og drøftelse (internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 9: | Lokalt samspil om amu – inspiration til strategiske drøftelser (UVM 0177) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 10: | Sund mad og fysisk aktivitet i skolen – inspiration til skolebestyrelser (UVM 5-460) (Grundskolen) |
Nr. 11: | Dansk litteraturs kanon (UVM 6-295) (Grundskolen og gymnasiale uddannelser) |
Nr. 12: | Fra pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter (UVM 5-461) (Grundskolen) |
Nr. 13: | Sammenfatning af undersøgelsen “De gode eksempler” (internetpublikation) (Grundskolen) |
2005:
Nr. 1: | Praktikum i praksis – aktivering af skole-virksomhedssamspillet (UVM 7-364) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 2: | Fra frafald til fastholdelse – god praksis i erhvervsuddannelserne (UVM 7-367) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Mange af publikationerne kan købes hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Andre publikationer kan rekvireres mod betaling af et ekspeditionsgebyr.
På UVM's websted – på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm – findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000, 2001, 2002 og 2003. En
del af disse kan stadig bestilles.
Denne side indgår i publikationen "Fra frafald til fastholdelse" som kapitel 8 af 8 © Undervisningsministeriet 2005
|