Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

4. Børneperspektivet – en udfordring for tidlig indsats







Dette inspirationshæfte til den tidlige indsats over for småbørn med sproglige vanskeligheder har haft fokus på, hvordan der i samarbejdet mellem faggrupper kan udvikles et refleksionsrum og en læringskultur, og hvordan forældre kan inddrages i den tidlige indsats. Et yderligere udviklingsperspektiv på den tidlige indsats er at gøre op med en traditionel børne- og barndomsforståelse.

Børneperspektivet forstår børn som sociale aktører i egen ret, dvs. som analyserende og meningsskabende (små) mennesker og ikke blot som vedhæng til en familie og kultur. Børneperspektivet sætter spørgsmålstegn ved en række traditionelle opfattelser af børn og barndom, herunder ikke mindst en række udviklingspsykologiske teorier. Et børneperspektiv giver børn “taleret” og har som udgangspunkt, at børn af helt indlysende grunde måske er de bedste til at beskrive, når de mangler ord, og når ord klumper sig sammen i munden.

Et barneperspektiv retter opmærksomheden på børns hverdagsliv og undersøger, hvordan børn forstår og takler de sproglige forventninger, som forældre, dagplejere og pædagoger m.m. stiller til deres sprogudøvelse, og hvordan institutioners sprogkultur kan udvikle eller afvikle børns hverdagssprog.

Et børneperspektivisk syn på børns sprogproblemer vil eksempelvis afdække:

  • hvordan sprog altid er en del af social praksis og ikke kan forstås isoleret fra den konkrete praksis, hvor det eksisterer. Sprog giver magt og skaber afmagt,
  • hvordan børn forsøger at gøre sig forståelige i sammenhænge, hvor de mangler sproget,
  • hvordan voksne (pædagoger, sundhedsplejersker, tale-hørepædagoger) institutionaliserer en bestemt sprogkode ud fra et bestemt børne- og sprogssyn,
  • hvordan børn oplever at blive screenet, testet, trænet med og “udviklet af de voksne”.

Illustration: To børn leger med balloner med illustrationer på

For de forskellige faggrupper vil det være en stor udfordring metodisk og systematisk at anerkende barnet som informant i den tidlige indsats. Faggrupperne skal udvikle redskaber til at give børn “stemme”, dvs. udvikle dokumentationsredskaber, som kan opfange børns hverdagsliv og hverdagsforståelse.

Børneperspektivet kan indgå som et vigtigt perspektiv i de voksnes refleksioner over børns deltagelse og læring.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Tidlig indsats" som kapitel 4 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top