Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Bilag 6







Analyse af karakterniveau ved bachelorprojekter i en række professionsbacheloruddannelser

Af Inge Henningsen18

Rapporten indeholder en analyse af bachelorprojektkarakterer fra følgende professionsbacheloruddannelser: billedjournalist, diplomingeniør, diplomingeniør (eksportretning), ergoterapeut, ernæringsundhed, folkeskolelærer, fysioterapeut, grafisk it-ledelse, grafisk kommunikation, jordemoder, journalist, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og sygeplejerske (suppleringsuddannelse). Den viser forskel på niveauet for karakter i bachelorprojekt mellem de forskellige uddannelser, og denne forskel forsvinder ikke, selv om man korrigerer for niveau ved adgangsgivende eksamen. Der er endvidere en klar tendens til, at forskellen mellem bachelorgennemsnittet og gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen bliver mindre, jo bedre karakterer de studerende på uddannelsen kommer med fra gymnasiet. På samme måde gælder, når man sammenligner institutioner inden for samme uddannelse, at de korrigerede niveauer for institutioner med lave indgangsniveauer har en tendens til at ligge relativt højt og omvendt.

Denne rapport er en opfølgning af den tidligere undersøgelse af specialekarakterer på AAU, AU, KU, SDU og RUC og indeholder analyse af bachelorprojektkarakterer fra følgende professionsbacheloruddannelser: billedjournalist, diplomingeniør, diplomingeniør (eksportretning), ergoterapeut, ernæringsundhed, folkeskolelærer, fysioterapeut, grafisk it-ledelse, grafisk kommunikation, jordemoder, journalist, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og sygeplejerske (suppleringsuddannelse). Formålet med analysen er at undersøge, om brug af karakterskalaen varierer mellem uddannelser og mellem institutioner. Metoderne er i princippet de samme som ved den tidligere undersøgelse af universitetsspecialerne.

Data er stillet til rådighed af UNI•C Statistik & Analyse og omfatter karakter i bachelorprojekt 2004, uddannelse, uddannelsesinstitution og karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen.

1. Om data

Datasættet indeholdt 9367 observationer. Heraf manglede karaktergennemsnit ved adgangsgivende eksamen for 4044 personer, svarende til alle med erhvervsgymnasial adgangsgivende eksamen, enkeltfags-hf samt alle optaget uden en fuld gymnasial adgangsgivende eksamen19.

2. Karakter i bachelorprojekt og karakterer ved adgangsgivende eksamen

Tabel 1 viser fordelingen af karakterer i bachelorprojekterne for de 15 professionsbacheloruddannelser i efteråret 2004. 60% har 9 og derover, og 40% ligger mellem 10 og 13.

Tabel 1. Fordeling af bachelorprojektkarakterer efterår 2004 ved 15 professionsbacheloruddannelser

Karakter Antal Procent
0 1 0,01
3 19 0,20
5 79 0,84
6 523 5,57
7 976 10,39
8 1799 19,15
9 2348 24,99
10 2108 22,44
11 1311 13,96
13 230 2,45
I alt 9394 99,99

Tabel 2 viser fordelingen af (afrundede) gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen for de 5339, der afsluttede en af de 15 undersøgte professionsbacheloruddannelser i efteråret 2004, og for hvem der forelå oplysning om eksamensgennemsnit. Næsten alle (afrundede) karakterer ligger mellem 7 og 9.

Tabel 2. Fordeling af gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen ved 15 professionsbacheloruddannelser

Karakter Antal Procent
6 172 3,22
7 1363 25,53
8 2311 43,29
9 1299 24,33
10 192 3,60
11 2 0,00
I alt 5339 99,97

I tabel 3 er for hver uddannelse vist antal personer, der indgår i analysen (kolonne 2), andelen med oplyst karaktergennemsnit ved adgangsgivende eksamen (kolonne 3) og gennemsnit af bachelorprojektkarakterer i 2004. Ser man bort fra billedjournalistuddannelsen, varierer andelen med oplyst gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen mellem 40% og 75%. Det fremgår klart af tabellen, at karakterniveauet for bachelorprojektet varierer mellem uddannelserne. Højest ligger billedjournalist og diplomingeniør med et gennemsnit på hhv. 9,67 og 9,54. Lavest ligger grafisk it-ledelse og grafisk kommunikation med gennemsnit på hhv. 7,81 og 8,22.

Imidlertid er det velkendt, at dygtige og mindre dygtige studerende ikke fordeler sig ens på uddannelser og uddannelsesinstitutioner. En umiddelbar sammenligning af karaktergennemsnit for bachelorprojekter, som fx i tabel 3, står derfor i fare for at blive misvisende, fordi bachelorprojektkaraktererne stammer fra populationer, der ikke i udgangspunktet kan forudsættes at være sammenlignelige. Denne inhomogenitet søges i det følgende korrigeret ved at se på karakter i bachelorprojekt i forhold til kandidatens karaktergennemsnit ved den adgangsgivende gymnasiale eksamen. Det antages, at dette – i hvert fald på populationsniveau – kan give anledning til analyser, hvor nogle åbenlyse skævheder er elimineret. I tabel 4 og alle de følgende tabeller (med undtagelse af bilagstabel 1) betragtes således kun de 5339 personer med oplyst karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen. Herved udgår billedjournalistuddannelsen, da ingen her har oplyst karakter ved adgangsgivende eksamen.

Tabel 3. Antal beståede eksamener, andel med oplyst gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen og gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt 2004 for hver af 15 professionsbacheloruddannelser

Uddannelse Antal Andel med oplyst gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen (%) Gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt 2004
Billedjournalist 3 0 9,67
Diplomingeniør 827 45 9,54
Diplomingeniør (eksportretning) 62 74 8,31
Ergoterapeut 291 76 8,87
Ernæring-Sundhed 179 71 9,12
Folkeskolelærer 2252 75 8,54
Fysioterapeut 385 77 9,16
Grafisk it-ledelse 16 44 7,81
Grafisk kommunikation 27 74 8,22
Jordemoder 26 77 9,38
Journalist 15 53 9,07
Pædagog 4147 41 9,14
Socialrådgiver 30 37 8,33
Sygeplejerske 1070 72 8,97
Sygeplejerske (supplering) 19 58 8,27
I alt 9349 57 8,99

Kolonne 3 i tabel 4 viser gennemsnit af karaktergennemsnit ved den adgangsgivende gymnasiale eksamen for hver af de 14 professionsbacheloruddannelser. Kolonne 4 viser gennemsnittet af karakterer i bachelorprojektet 2004 for de samme personer. Man ser, at der er en vis positiv samvariation mellem de to kolonner. Fx har jordemoderuddannelsen, der bl.a. på grund af adgangsbegrænsningen har de højeste adgangsgivende eksamener, også har det højeste bachelorgennemsnit. Til gengæld har pædagoguddannelsen, der har de laveste adgangsgivende eksamener, det næsthøjeste bachelorgennemsnit. Som en første korrektion for at der ved optagelsen kan være niveauforskelle mellem de forskellige uddannelser, er for hver uddannelse beregnet forskellen mellem bachelorgennemsnittet og gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen. Denne forskel er vist i kolonne 5. Differenserne er stort set positive, svarende til at karaktererne for bachelorprojekterne generelt ligger højere end studentereksamensgennemsnittet. Figur 1 giver en grafisk fremstilling af data i tabel 4. Her er forskellen mellem bachelorgennemsnittet og gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen (kolonne 5) tegnet op mod gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen (kolonne 3) for hver uddannelse. Arealet af cirklerne angiver antal bachelorgrader på den pågældende uddannelse. Der er en klar tendens til, at forskellen mellem bachelorgennemsnittet og gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen bliver mindre, jo bedre karakterer de studerende på uddannelsen kommer med fra gymnasiet.

Tabel 4. Antal beståede eksamener, gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen og gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt 2004 og for hver af 14 professionsbacheloruddannelser samt forskel mellem gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt og gennemsnit af karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen. Kun bachelorer med oplyst karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen indgår i tabellen

Uddannelse Antal med oplyst gennemsnit ved adgangs-givende gymnasial eksamen Gennemsnit af karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen Gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt 2004 Forskel mellem bachelor gennemsnit og adgangsgivende gennemsnit
Diplomingeniør 375 8,24 9,50 1,26
Diplomingeniør (eksportretning) 46 8,27 8,10 -0,17
Ergoterapeut 221 8,02 8,96 0,94
Ernæring-Sundhed 139 8,10 9,18 1,08
Folkeskolelærer 1681 8,14 8,61 0,47
Fysioterapeut 296 7,34 7,72 0,38
Grafisk it-ledelse 7 8,32 8,25 -0,07
Grafisk kommunikation 20 8,51 9,21 0,70
Jordemoder 20 9,16 9,69 0,53
Journalist 8 8,13 9,51 0,38
Pædagog 1718 7,59 9,43 1,84
Socialrådgiver 11 8,10 8,09 -0,01
Sygeplejerske 771 7,84 9,04 1,20
Sygeplejerske (suppl.) 11 7,91 8,65 0,73
I alt 5324 7,99 - -

Figur 1. Forskel i bachelorprojektkarakter og adgangskarakter tegnet mod adgangskarakter

Figur 1. Forskel i bachelorprojektkarakter og adgangskarakter tegnet mod adgangskarakter

3. Sammenhæng mellem karakterniveau ved adgangsgivende eksamen og specialekarakter i de enkelte uddannelser

For at undersøge sammenhængen mellem karakterniveau ved adgangsgivende eksamen og bachelorkaraktererne i de enkelte uddannelser blev karaktererne ved den adgangsgivende eksamen afrundet til heltallige karakterer. For hver uddannelse beregnedes derefter for hvert karakterniveau gennemsnit af bachelorprojektkaraktererne. Dette er vist i bilagstabel 1. Der er for alle de store uddannelser en klar tendens til, at bachelorprojektkaraktererne stiger med stigende gennemsnit ved adgangsgivende eksamen, og en grafisk undersøgelse viser, at i det betragtede område vil det være tilladeligt at modellere sammenhængen lineært20.

3.1 Regressionsanalyse

For de syv uddannelser med over 50 bachelorer med oplyst karaktergennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen (diplomingeniør, ergoterapeut, ernæring-sundhed, folkeskolelærer, fysioterapeut, pædagog, sygeplejerske) udførtes en lineær regression21 med bachelorprojektkarakter som afhængig variabel og gennemsnit ved adgangsgivende gymnasial eksamen som uafhængig variabel. I modellen forudsættes, at bortset fra tilfældig "støj" er bachelorkarakteren i det betragtede område en lineær funktion af karaktergennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen. Dette skal ikke betragtes som en realistisk model, men ses som et "greb", der gør det muligt at sammenligne bachelorkarakterer trods inhomogene udgangspopulationer. Modellen kan for den enkelte gruppe fortolkes således, at hældningen for regressionslinjen angiver, hvor meget bachelorkarakteren i forventning vokser, hvis eksamensgennemsnittet ved adgangsgivende eksamen stiger med 1. "Interceptet" er skæringen med Y-aksen. De estimerede regressionsparametre er angivet i tabel 5.

Tabel 5. Parametre i regressionsanalyser af bachelorprojektkarakters afhængighed af karakterniveau ved adgangsgivende eksamen opdelt efter uddannelse. Kun uddannelser med mere end 50 bachelorer er medtaget

Uddannelse Antal Regressionsparametre
Intercept Hældning
Fysioterapeut 296 7.26 0.23
Ergoterapeut 221 6.93 0.25
Diplomingeniør 375 5.78 0.45
Sygeplejerske 771 5.16 0.49
Pædagog 1718 5.38 0.53
Ernæring-Sundhed 139 4.45 0.58
Folkeskolelærer 1681 2.62 0.73

3.2 Analyse af hældningskoefficienterne i tabel 5

Betragter man hældningskoefficienterne falder uddannelserne i tre grupper: fysioterapeut og ergoterapeut, der har en lav hældningskoefficient, folkeskolelærer, der har en stejl hældning, og diplomingeniør, sygeplejerske, pædagog og ernæring-sundhed, der ligger imellem. Når regressionslinjens hældning er lav, betyder det, at studentereksamensgennemsnittet ikke har nogen særlig prædiktiv værdi for karakteren i bachelorprojektet, og bachelorer med lave studentereksamener får i gennemsnit næsten lige så gode karakterer i bachelorprojektet som bachelorer med høj adgangsgivende eksamen. Dette fremgår også af bilagstabel 1. Omvendt for folkeskolelærer, hvor der er en meget klar sammenhæng mellem karakter i bachelorprojektet og gennemsnit ved adgangsgivende eksamen. For diplomingeniør, sygeplejerske, pædagog og ernæring-sundhed har gennemsnit ved adgangsgivende eksamen en moderat prædiktiv værdi for specialekarakteren. Om dette egentlig handler om brug af karakterskalaen, kan diskuteres. Det kan også ses som udtryk for, i hvor høj grad studentereksamen tester det samme som den enkelte uddannelse.

4. Undersøgelse af de enkelte uddannelsesinstitutioner

For at undersøge uddannelsesinstitutionens eventuelle indflydelse udførtes for hver af de syv uddannelser, der analyseredes ovenfor, separate regressionsanalyser for hver uddannelsesinstitution for sig22 (ikke vist). For ingen af uddannelserne var der signifikant vekselvirkning mellem hældning og institution, hvorimod der for alle uddannelser var signifikant variation mellem intercepterne svarende til de enkelte uddannelsesinstitutioner.

Tabel 6. Antal uddannelsesinstitutioner i undersøgelsen, der udbyder professionsbacheloruddannelserne diplomingeniør, ergoterapeut, ernæringsundhed, folkeskolelærer, fysioterapeut, pædagog og sygeplejerske

Uddannelse Antal uddannelsesinstitutioner
Diplomingeniør 4
Ergoterapeut 6
Ernæring-Sundhed 2
Folkeskolelærer 15
Fysioterapeut 6
Pædagog 27
Sygeplejerske 19

4.1 Analyse af intercepterne

Da "intercepterne" (skæringen med Y-aksen) under hypotesen om fælles hældning viser linjernes placering i forhold til hinanden, kan de ses som udtryk for institutionernes karakterniveau, når indflydelse fra de inhomogene bachelorpopulationer er elimineret. Det er derfor muligt fag for fag at sammenligne karakterniveauet på institutionerne23. Sammenlignede man de enkelte uddannelser, var der en tendens til, at uddannelser med lavt adgangsniveau lå relativt højere (når man havde korrigeret for indgangsniveauet) end uddannelser med højt adgangsniveau. Den tilsvarende hypotese, at inden for de enkelte uddannelser vil institutioner med lave indgangsniveauer have en tendens til at ligge relativt højt og omvendt, er undersøgt grafisk i figur 2. For hver af de syv uddannelser er udført en regressionsanalyse for hver uddannelsesinstitution, hvor det er antaget, at alle regressionslinjer svarende til samme uddannelse har samme hældning. Desuden beregnedes for hver institution gennemsnit af karaktergennemsnit ved den adgangsgivende gymnasiale eksamen, og for hver uddannelse tegnedes intercepterne op mod karaktergennemsnittene. Hvis hypotesen om, at institutioner med lave indgangsniveauer havde en tendens til at ligge relativt højt og omvendt, skulle disse grafer vise en faldende tendens. Dette er tilfældet for seks af de syv uddannelser med pædagoguddannelsen som undtagelsen. Se figur 2.

5. Opsummering og diskussion

Undersøgelsen af bachelorprojektkaraktererne viser, at der er betydelig forskel på niveauet for karakter i bachelorprojekt mellem de forskellige uddannelser, og denne forskel forsvinder ikke, selv om man korrigerer for niveau ved adgangsgivende eksamen. Der er endvidere en klar tendens til, at forskellen mellem bachelorgennemsnittet og gennemsnittet ved den adgangsgivende eksamen bliver mindre, jo bedre karakterer de studerende ved uddannelsen kommer med fra gymnasiet24. På samme måde gælder, når man sammenligner institutioner inden for samme uddannelse, at de korrigerede niveauer for institutioner med lave indgangsniveauer har en tendens til at ligge relativt højt og omvendt. Imidlertid er det vigtigt at have i baghovedet, at det ikke er muligt i modellen at skille brug af karakterskalaen fra andre faktorer som fx virkning af differentielt frafald og forskellige undervisningsmetoder i de enkelte uddannelser. Resultaterne må derfor læses med viden om disse forstyrrende faktorer og deres virkninger i baghovedet.

Bilagstabel 1. Gennemsnit af bachelorprojektkaraktererne for hvert karakterniveau for hver uddannelse og for personer uden oplyst karakter ved adgangsgivende eksamen

Uddannelse Karakter (afrundet) ved adgangs-givende gymnasial eksamen Antal Gennemsnit af karakterer i bachelorprojekt 2004 for hver karaktergruppe
Diplomingeniør .
6
7
8
9
10
452
4
58
156
31
26
9,57
8,75
8,90
9,33
9,90
10,04
Diplom-ingeniør(eksport) .
7
8
9
10
16
3
27
15
1
8,90
(7,00)
8,00
8,80
(10,00)
Ergoterapeut .
6
7
8
9
10
70
1
46
117
48
9
8,59
(8,00)
8,70
9,00
9,08
(9,33)
Ernæring-Sundhed .
6
7
8
9
10
58
1
29
65
37
7
8,97
(9,00)
8,72
9,11
9,41
(10,71)
Folkeskolelærer .
6
7
8
9
10
11
571
28
306
745
515
86
1
8,32
7,29
7,71
8,57
9,06
9,99
(10,00)
Fysioterapeut .
7
8
9
10
90
15
120
143
17
8,99
8,53
9,22
9,23
9,71
Grafisk it-ledelse .
6
7
8
9
9
2
2
2
1
(7,88)
(7,50)
(6,50)
(8,50)
(9,00)
Grafiskkommunikation .
7
8
9
10
7
8
6
2
4
(8,14)
(8,00)
(8,63)
(8,33)
(7,00)
Jordemoder .
8
9
10
11
6
3
11
5
1
8,33
(9,00)
9,73
(9,60)
(9,00)
Journalist .
8
9
10
7
5
1
1
(8,57)
(9,40)
(9,00)
(9,00)
Pædagog .
6
7
8
9
10
2429
115
674
676
230
23
8,94
8,77
9,10
9,55
10,05
10,91
Socialrådgiver .
7
8
9
19
2
5
4
8,47
(8,50)
(8,20)
(7,75)
Syge-plejerske .
6
7
8
9
10
299
20
217
367
152
15
8,79
8,40
8,67
9,02
9,55
10,27
Sygeplejerske(supplering) .
7
8
9
8
4
5
2
7,75
(6,75)
(9,80)
(9,50)

Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser

Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser
Figur 2. Intercept tegnet mod adgangskarakter for syv professionsbacheloruddannnelser

Hver figur repræsenterer en uddannelse. For hver af de syv uddannelser udførtes en regressionsanalyse for hver uddannelsesinstitution under antagelse af samme hældning. For hver uddannelse er intercepterne tegnet op mod institutionens karaktergennemsnit ved den adgangsgivende gymnasiale eksamen.


Fodnoter

18) Institut for matematiske fag, Københavns Universitet, inge@math.ku.dk

19) I datasættet er fejlagtigt inkluderet 27 social- og sundhedsassistenter. Disse indgår tabel 1 og 2 og figur 1, men ikke i de følgende opgørelser

20) Med et bedre kendskab til studieordningsbestemmelser for bachelorprojekterne kunne analysen givet nuanceres, idet der fx kunne tages hensyn til, at visse uddannelser er mere håndværksprægede end andre

21) I SAS

22) Enkelte institutioner er udeladt på grund af dataproblemer

23) Det er vigtigt at bemærke, at det ikke har mening at sammenligne intercepterne på tværs af uddannelser, i hvert fald ikke for uddannelser, hvor hældningerne er forskellige

24) Ud over det man ville forvente på grund af den ikke-lineære skala

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Betænkning om indførelse af en ny karakterskala til erstatning af 13-skalaen" som bilag
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top