Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Vi fremlægger med denne publikation en fælles redegørelse til Folketinget. Redegørelsen indeholder vort oplæg til en sammenhængende plan for styrket internationalisering af uddannelserne.

Den skærpede globale konkurrence er en realitet, som vi skal forholde os offensivt til. Danmark har et godt udgangspunkt. Viden er en af de stærkeste faktorer i den globale konkurrence, og uddannelse er nøglen til fremgang og velfærd for både den enkelte og samfundet.

Derfor er det vigtigt, at udfordringen tages op på alle niveauer og i hele bredden af uddannelsessystemets virkefelt. Dermed får vi øget både vores produktion af viden og vores evne til at tiltrække viden. En af forudsætningerne for, at dette kan ske er, at skoler og institutioner har muligheder for at udvikle sig på et internationalt grundlag, dvs. dels udvikle undervisning og uddannelse af international klasse dels udvikle sig som aktører i internationalt samarbejde og på det internationale uddannelsesmarked.

Regeringens holdning og rolle er klar. Vi skal først og fremmest sætte mål og skabe gode rammer for arbejdet, mens aktørerne i uddannelsessystemet skal opfylde målene og udnytte rammerne. Det decentrale danske uddannelsessystem er i den forbindelse en styrke, men strategien for, hvordan vi når de opstillede mål, må vi være fælles om.

Vi håber, at redegørelsen vil medvirke til at sætte fokus på og perspektiv i debatten, så vi kan udvikle og styrke vore fælles visioner, vilje, evne til fornyelse og bedre udnyttelse af eksisterende ressourcer. Og så handler det om at styrke og målrette en proces, der allerede er i gang.

April 2004

Ulla Tørnæs signatur
Ulla Tørnæs, undervisningsminister

Helge Sanders signatur
Helge Sander, minister for videnskab, teknologi og udvikling

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Styrket internationalisering af uddannelserne - Redegørelse til Folketinget April 2004" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top