Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Undervisningsministeriets logo

Forord







Danmark skal rykke op i den europæiske elite på iværksætterområdet. Evnen til at sætte i værk og skabe nyt er en forudsætning for, at Danmark kan bevare – og forbedre – sin position på det globale marked og i det globale samfund. Skal ambitionen nås, kræver det en udvikling af iværksætter- og selvstændighedskulturen i Danmark. Centralt i den udvikling står undervisningssystemet.

Denne strategi er forbindelsesleddet mellem regeringens overordnede mål og den praktiske gennemførelse. Strategien har til formål at skabe sammenhæng i indsatsen, så elever og studerende på alle uddannelsesniveauer løbende stifter bekendtskab med mulighederne som iværksætter i bred forstand. Der skal blive grobund for en styrket iværksætterkultur.

En række undersøgelser viser, at det ikke er mangel på motivation eller lyst til at forandre og skabe nyt, der præger de unge i dagens Danmark, men snarere mangel på metodiske og praktiske redskaber. Der bør derfor tænkes i at give elever og studerende uddannelsestilbud, der styrker idéudvikling og handlekraft, og som ruster dem til at starte egen virksomhed.

På denne baggrund tilstræber vi at skabe et handlingsorienteret partnerskab mellem de forskellige uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet. Brug af rollemodeller og flere undervisere, eksterne censorer, foredragsholdere, mentorer osv. med iværksætterbaggrund vil give en større og bredere viden og indsigt i selvstændighedskulturens virkelige verden. På den måde bliver innovation og iværksætteri ikke blot et fag, men også en levende kultur.

Ulla Tørnæs signatur Helge Sanders signatur

Ulla Tørnæs
Undervisningsminister
Januar 2004

Helge Sander
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Januar 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur i uddannelsessystemet" som forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top