Undervisningsministeriets forord
Den eksplosive vidensproduktion og de omfattende forandringer i kultur og samfund sætter vore uddannelser, undervisningsfagene og fagligheden under pres. Derfor er det mere end nogensinde påkrævet at anlægge nye vinkler på undervisningens mål og indhold og på evaluerings- og prøveformer og herunder at forlade en traditionel pensumforståelse af fagligheden.
I perioden 2001-2003 har fire arbejdsgrupper, nedsat af Uddannelsesstyrelsen, med fokus på de fire fagområder matematik, dansk, fremmedsprog og naturfag arbejdet med at beskrive forudsætningerne for den ny faglighed i fremtidens uddannelser. Formænd for de fire arbejdsgrupper har været Mogens Niss (matematik), Frans Gregersen (dansk), Nils O. Andersen (naturfag) samt Peter Harder og Per Øhrgaard (fremmedsprog).
De fire arbejdsgrupper har gennemført omfattende og grundige analysearbejder som for de enkelte fagområder er fremlagt i rapporterne Kompetencer og Matematiklæring (udkommet oktober 2002), Fremtidens danskfag (udkommet februar 2003),
Fremtidens sprogfag (udkommet april 2003) og Fremtidens naturfaglige uddannelser (udkommet juni 2003). Arbejdsgruppernes formænd har endvidere siden en tidlig fase i forløbet sammentænkt gruppernes arbejde med henblik på at identificere problemstillinger og anbefalinger som er fælles og går på tværs af fagområderne.
På den baggrund bad Uddannelsesstyrelsen i oktober 2003 en forfattergruppe bestående af Henrik Busch, Nikolaj Frydensbjerg Elf og Sebastian Horst om at sammendrage faglighedsrapporternes og formændenes analyser. Resultatet heraf, Fremtidens uddannelser. Den ny faglighed og dens forudsætninger, repræsenterer en selvstændig fremstilling af de fire projekters fælles og tværgående fokusområder. Fremstillingen rummer pejlemærker for nytænkning af fagligheden og dermed for uddannelsespolitiske satsninger i de kommende år.
Ansvaret for publikationens analyse og anbefalinger ligger fuldt ud hos forfattergruppen og formandsgruppen. Uddannelsesstyrelsen vil gerne rette en stor tak til arbejdsgruppernes formænd, som alle har været indstillet på at se på tværs af eksisterende faggrænser og anskue deres egne fagområder i sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem. Ligeledes skal forfattergruppen krediteres for udarbejdelsen af denne publikation, som forventes at sætte et betydeligt fingeraftryk på debatten om og udviklingen af fremtidens uddannelser i Danmark.
Det kan varmt anbefales alle med interesse for undervisning og uddannelse at lade sig inspirere af denne publikation. Det gælder ikke mindst uddannelsespolitiske beslutningstagere, skolebestyrelser og skoleledelser samt lærere på alle niveauer. Undervisningsministeriet vil i arbejdet med fornyelse af fag og faglighed lægge vægt på at nyttiggøre de spændende ideer og perspektiver i publikationen.
Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.
Jarl Damgaard Uddannelsesstyrelsen December 2003
Denne side indgår i publikationen "Fremtidens uddannelser" som Forord
Publikationen kan findes på adressen http://pub.uvm.dk/2004/fremtidens/index.htm
© Undervisningsministeriet 2004
|