Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Elevplan i praksis







1 Indledning

Elevplan har været anvendt på en række tekniske skoler siden 2001.

Skolernes måde at implementere Elevplan på har været forskellig og har haft forskelligt ambitionsniveau med hensyn til implementeringens hastighed og omfang af anvendelse i henholdsvis grundforløb og hovedforløb.

I publikationen beskrives otte skolers anvendelse af Elevplan med udgangspunkt i tre centrale situationer i uddannelsesforløbet:

  1. Samtalen inden skolestart: udarbejdelse af uddannelsesplan i kladdeversion
  2. Skolestart: udarbejdelse og godkendelse af uddannelsesplan
  3. Brugen af uddannelsesplan, uddannelsesbog, målpinde og scorekort undervejs i uddannelsen.

Undersøgelsen har ikke haft til formål at evaluere erhvervsuddannelsesreformen fra 2000, men alene at opsamle og perspektivere de erfaringer, som skolerne har gjort med brugen af Elevplan.1

Håbet er, at de anbefalinger og handlingsanvisninger, publikationen formulerer ud fra analysen af det indsamlede materiale fra skolerne, kan inspirere til, at man særligt på det strategiske plan på skolerne træffer en række beslutninger for det videre implementeringsarbejde.

Vi har i publikationen fokuseret på:

  • Ledelsesstrategier, samt
  • Kontaktlærernes, lærernes og elevernes kendskab til og anvendelse af Elevplan i forskellige indgange og uddannelser.

Undersøgelsen baseres på interview med elever, kontaktlærere, lærere samt ledelsesrepræsentanter fra otte erhvervsskoler. Skolerne er udvalgt i dialog med Uddannelsesstyrelsen og en elevplankonsulent, idet der er udvalgt skoler, der i forskellig grad gør brug af Elevplan. Der er endvidere taget hensyn til geografisk placering og skolestørrelse (antal indgange og antal elever). De deltagende skoler er:

  • CEU Kolding
  • Den Jydske Haandværkerskole
  • EUC Nordvestsjælland
  • EUC Syd
  • Industri- og Håndværkerskolen i Nykøbing Falster
  • Odense Tekniske Skole
  • Teknisk Skole Ishøj
  • Aarhus tekniske Skole.

Derudover er der gennemført interview med praktikansvarlige fra virksomhederne LEGO A/S, Billund og Ingemann Maskinfabrik A/S, Roskilde.

Vi takker for den store interesse og det gode samarbejde, vi har mødt på skoler og i virksomheder.

Der er gennemført skolebesøg i september 2003. Der er gennemført interview med arbejdsgivere i december 2003. I januar-marts 2004 er udarbejdet bilag vedrørende implementeringstiltag.

Publikationens disponering

Kapitel 2 er et resumé af undersøgelsens iagttagelser og anbefalinger.

I kapitel 3 præsenteres i kort form tankerne bag Elevplan, som et oplæg til publikationens præsentation af erfaringer med og perspektiver i brugen af Elevplan. Det bliver diskuteret, hvordan Elevplan er tænkt som et pædagogisk værktøj, der kan understøtte elever, lærere og kontaktlærere i den individuelle uddannelsesplanlægning.

I kapitel 4 ser vi på anvendelsen af Elevplan ud fra en elevsynsvinkel. I kapitel 5 ser vi på Elevplan som værktøj for lærere og i kapitel 6 ses Elevplan ud fra en skoleledelsessynsvinkel.

I kapitel 7 beskrives to virksomheders forskellige uddannelsesplanlægning, som den ser ud i dag. Derefter følger en vurde- ring af de perspektiver, der åbner sig i forbindelse med, at virksomhederne fremover tilbydes adgang til Elevplan.

Endelig gives i kapitel 8 en samlet diskussion og perspektive- ring af erfaringerne med brugen af Elevplan. Kapitlet indeholder ligeledes publikationens anbefalinger med henblik på at kvalificere og udbrede anvendelsen af Elevplan på skolerne.

Illustrtion


Fodnoter

1 Undersøgelsen er gennemført uafhængig af Evalueringsinstituttets evaluering (2003) af arbejdet med personlige uddannelsesplaner på erhvervsskoler. Vi har besøgt andre skoler end Evalueringsinstituttet og fokus har i vores erfaringsopsamling været på brugen af Elevplan herunder ved udarbejdelse af personlige uddannelsesplaner. Selvom såvel empiri som fokus har været forskellig bemærkes det imidlertid, at konklusionerne i de to publikationer på alle afgørende punkter er overensstemmende.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Elevplan i praksis - erfaringer og perspektiver" som kapitel 1 af 9
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top