Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Regeringen har fra sin tiltræden i november 2001 haft den klare målsætning at øge fagligheden i uddannelsessystemet. Det er logisk som led i denne målsætning at kaste et frisk blik på de mål, elever, kursister og studerende skal nå ved prøver og eksamener.

Der er blevet sat fokus på mål i undervisningen, på evaluering, og med dette oplæg igangsætter regeringen en undersøgelse af, om vi måler den enkelte elevs færdigheder, kundskaber og kompetencer godt nok. Bruger vi tidssvarende midler i de forskellige prøveformer? Bedømmes den enkelte eksaminand på baggrund af målbare, gennemsigtige kriterier, som giver et retvisende billede af den individuelle præstation? Skal vi øge anvendelsen af it? Er der den fornødne uafhængighed mellem censorer og uddannelsesinstitutioner, der afholder eksamen? Hvordan får vi mere overskuelige eksamensbeviser og bedre grundlag for at sammenligne karakterer? Er det nuværende karaktersystem egnet til at udtrykke graden af målopfyldelse?

Der er mange spørgsmål at vurdere, og derfor nedsætter regeringen en karakterkommission, der skal gennemlyse området og komme med oplæg til en modernisering af karaktersystemet.

Dette oplæg sætter fokus på emnerne. Målet er fornyelse, klarhed og gennemsigtighed.

Regeringen
Januar 2004


Denne side indgår i publikationen "Modernisering af prøver, eksamener og karakterer" som forord
© Undervisningsministeriet 2004

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top