Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indledning

 
 

 

Med baggrund i det supplerende regeringsgrundlag "Vækst, Velfærd, Fornyelse II" fremlægger regeringen hermed et samlet oplæg til modernisering af prøver, eksamener og karakterer i det danske uddannelsessystem. Det sker i sammenhæng med en række øvrige initiativer, heriblandt en handlingsplan for løbende evaluering og opfølgning i undervisningen samt en handlingsplan, der skal sikre offentliggørelsen af de enkelte uddannelsesinstitutioners mål og resultater.

Dette oplæg omfatter de officielle prøver og eksamener, som optræder med deres resultater på prøve- og eksamensbeviserne.

Regeringen lægger vægt på øget faglighed i uddannelsessystemet. Det gælder både de helt basale og grundlæggende færdigheder og den komplekse, professionelle faglighed. Indsatsen strækker sig over hele uddannelsessystemet og spænder fra almene og grundlæggende til erhvervsmæssige og forskningsrelaterede sammenhænge.

Den øgede faglighed kan ikke stå alene. Den skal følges op. For regeringen er det afgørende, at det ved prøver, eksamener, bedømmelser og karakterer bliver muligt at dokumentere de centrale faglige kompetencer, som skal erhverves gennem undervisning og uddannelse. Den enkelte eksaminand skal bedømmes på baggrund af målbare, gennemsigtige kriterier, som giver et retvisende billede af den individuelle præstation. Prøve- og eksamenssystemerne skal være et velegnet redskab til at sikre opfyldelsen af målet med undervisningen og kvaliteten af uddannelsen. Samtidig lægger regeringen vægt på, at denne dokumentation i en generel form er tilgængelig for alle i overensstemmelse med princippet om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne.

Graden af målopfyldelse skal dokumenteres så godt, at vi alle kan have tillid til kvaliteten og resultaterne af uddannelsesindsatsen. I væsentlige dele af uddannelsessystemet har prøve- og eksamenssystemerne ikke udviklet sig med samme hast og i samme retning som fagligheden og den pædagogiske praksis. Prøver og eksamen skal ikke være en bremseklods, men en dynamo for udviklingen af fagligheden og kvaliteten i det danske uddannelsessystem. Derfor er der brug for en modernisering.

Regeringen har konstateret, at dagens praksis ikke overalt og ikke i alle henseender er tilfredsstillende. Der er brug for fornyelse, og regeringen fremlægger med dette oplæg et grundlag for moderniseringen.

Regeringen igangsætter en proces, der skal konkretisere de nødvendige fornyelser i prøve- og eksamenssystemet inden for de forskellige uddannelsesområder, herunder udpege eventuelle behov for ændringer i lovgivningen.

Den nødvendige modernisering gennemføres inden for de bestående økonomiske rammer.

Som bilag 1 vedlægges en kortfattet beskrivelse af udgangspunktet.
Som bilag 2 vedlægges eksempler på omkostninger i forhold til udbytte.

 

Denne side indgår i publikationen "Modernisering af prøver, eksamener og karakterer" som kapitel 1 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top