Forrige kapitel Til forsiden
Krone
Undervisningsministeriets logo

Litteratur







Ung indvandrerpige og -mand laver lektier sammen

Dansk som andetsprog

Alver, Vigdis og Lauhag Vigdis: Alfabetisering – merr enn å lære bogstavene, Novus, 1999

Andetsprogspædagogik. Du er vel nok heldig, at du har to sprog, Ufe-Tema 2001, udgivet af ufe-nyt

Carlsen, Benny Bang: Vision og virkelighed – andetsprogsdidaktik i skolen, Gyldendal, 2001

Danskundervisning og aktivering i samspil, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2000

Fleksible læringsmiljøer i andetsprogsundervisningen – en antologi, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001

Frederiksen, Pernille Rosberg og Stine Kragholm Knudsen: Skriv! – procesorienteret skrivning i dansk som andetsprog, Akademisk Forlag, 2000

Fælles mål – Dansk som andetsprog, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, http://www.faellesmaal.uvm.dk/

Holm, Lars og Helle Pia Laursen: Andetsprogsdidaktik, Dansklærerforeningen, 2000

Holmen, Anne og Karen Lund (red.): Studier i dansk som andetsprog, Akademisk Forlag, 1999

Intern evaluering i andetsprogsundervisningen – en antologi, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001

Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne språklige minoriteter, Novus, 1996

Materialer til dansk som andetsprog, Katalog, Stout 2004, Specialpædagogisk Forlag

Steensig, Jakob: Sprog i Danmark og i verden – forskelle og ligheder blandt verdens sprog, i Dansk sproglære, Dansklærerforeningen, 1996

Temahæfte 4: Utilpassede unge tosprogede og danskundervisning, udgivet af HLFU – Heltidslærerforeningen i ungdomsskolen, marts 2002

Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning. Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001

Dansk som andetsprog i fagene

Andetsprogsdimensionen i fagene. Faglærere er også sproglærere. Ufe-Tema 2004, udgivet af ufe-nyt

Fokus på fag. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 4, uc2, december 2001

Laursen, Helle Pia (red.): Dansk som andetsprog i fagene. Findes på www.tosprogede.kk.dk

Matematik for voksne udlændinge, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, 2004

Wallengren, Gudrun og Viggo Bank Jensen: Natur/teknik og tosprogede elever. Findes på www.uc2.dk

Interkulturel kommunikation og pædagogik

Horst, Christian (red.): Interkulturel pædagogik. Flere sprog – et problem eller ressource?, Kroghs Forlag, 2003

Interkulturalitet. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 2, uc2, juni 2003

Jensen, Iben: Interkulturel kommunikation i komplekse samfund, Roskilde Universitetsforlag, 1998

Jensen, Iben: Kulturel kompetence, i Det Nationale Kompetenceregnskab 2002, findes på www.uvm.dk eller direkte på http://nkr.dk

Khader, Naser: Ære og skam. Det islamiske familie- og livsmønster i Danmark og Mellemøsten, Borgen, 2003

Værdier – Holdninger – Interkulturel undervisning, Ufe-Tema 2002, udgivet af ufe-nyt

Ærsøe, Lotte (ansv. red.): Skolen i Verden. Udvikling af interkulturel kompetence, ICTT, 2004

Vejledning af tosprogede unge

Jakobsen, Karin og Per S. Søndergaard: Multikulturel vejledning, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2002

Kofoed, Jette: Med tvivlen som retning, Dansk Flygtningehjælp, 1997

Paulsen, Lise Galal og Ehab Galal: Goddag mand – økseskaft. Samtale gennem tolk, Mellemfolkeligt Samvirke, 1999

Vejledning. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 1, uc2, april 2003

Om sent ankomne tosprogede unge

Erfaringer fra forsøg med undervisning af unge flygtninge og indvandrere. Udarbejdet for Undervisningsministeriet af Esbjerg Handelsskole og Niels Brock Copenhagen Business College, marts 2004, us.uvm.dk/erhverv/integration

Evaluering af forsøget med undervisningstilbud af 1 til 3 års varighed til 16-25-årige flygtninge og indvandrere. Evalueringsrapport ved Rambøll Management, Undervisningsministeriet, januar 2004, us.uvm.dk/erhverv/integration

Undervisning af 16-25-årige flygtninge og indvandrere – en undersøgelse af særlige tilbud, UVI og uc2, 1999

Om flygtninge og traumer

Herman, Judith Lewis: I voldens kølvand: psykiske traumer og deres heling, Hans Reitzel, 1995

Jacobsen, Lone og Knud Smidt-Nielsen: Torturoverlever – traume og rehabilitering, IRCT, 1996

Lauritzen, Marianne og Stinne Marie Nørregaard (red.): Når det almindelige bliver ualmindeligt vigtigt – en bog om børn og traumer, Specialpædagogisk Forlag, 2002

Svendsen, Grethe: Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde, Dansk Flygtningehjælp, 2001

Temahæfte - Traumatiserede unge tosprogede, udgivet af HLFU – Heltidslærerforeningen i ungdomsskolen, marts 2002

Udlændinge med særlige undervisningsbehov – en antologi, (red. Karina Kleivan, Jette Skadhauge og Peter Villads Vedel), udgivet af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, 2002

Tidsskrifter

Sprog og Integration, udgives af uc2, Videncenter om tosprogethed og interkulturalitet i CVU København og Nordsjælland. www.uc2.dk

Sprogforum: Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, udgives af Danmarks Pædagogiske Bibliotek. http://130.226.206.64/infodok/sprogforum/sprogforum_welcome.html

Ufe-nyt, udgives af Undervisere for tosprogede elever. www.ufe.dk

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2003 og 2004 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien:

2003:
Nr. 1-2003: Fremtidens danskfag – en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne)
Nr. 2-2003: Oversigt over dansksystemet – kortlægning af danskfaget i alle uddannelsesniveauer (UVM 6-290) (Uddannelsesområderne)
Nr. 3-2003: Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 4-2003: Skolens rummelighed – fra idé til handling (UVM 5-429) (Grundskolen) Nr. 5-2003: Fremtidens sprogfag – vinduer mod en større verden. Fremmedsprog i Danmark – hvorfor og hvordan? (UVM 6-291) (Uddannelsesområderne)
Nr. 6-2003: Læring på jobbet – strategier og systematik, ideer og metoder (UVM 7-359) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 7-2003: Fremtidens naturfaglige uddannelser. Naturfag for alle – vision og oplæg til strategi (UVM 6-292) (Uddannelsesområderne)
Nr. 8-2003: Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi (UVM 6-293) (Uddannelsesområderne)
Nr. 9-2003: Forbundne kar og Åbne sind. Arbejdsmarkedsuddannelsernes bidrag til innovative virksomhedsudviklinger belyst ud fra erfaringer fra den nordjyske elektronikbranche (Internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 10-2003:    Opdatering af evaluering af Unge-TAMU (Internetpublikation) (Arbejdsmarkedsuddannelser) Nr. 11-2003: Inspiration til bedre integration i folkeskolen (UVM 5-428) (Grundskolen)
2004:
Nr. 1-2004: Forskellighed som ressource undervisning i det flerkulturelle læringsrum – i de gymnasiale uddannelser og avu (Internetpublikation) (Gymnasiale uddannelser og avu)
Nr. 2-2004: Fremtidens uddannelser. Den ny faglighed og dens forudsætninger (UVM 6-294) (Uddannelsesområderne)
Nr. 3-2004: Bæredygtig udvikling – uddannelse (UVM 12-101) (Uddannelsesområderne) Nr. 4-2004: Elevplan i praksis – erfaringer og perspektiver (UVM 7-362) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 5-2004: OECD-rapport om grundskolen i Danmark – 2004 (UVM 5-453) (Grundskolen)
Nr. 6-2004: Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen (UVM 5-454) (Ungdomsskolen)

Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr. På UVM's websted – på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm – findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000, 2001, 2002 og 2003

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen" som Litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden
Til sidens top