|
LitteraturDansk som andetsprogAlver, Vigdis og Lauhag Vigdis: Alfabetisering – merr enn å lære bogstavene, Novus, 1999 Andetsprogspædagogik. Du er vel nok heldig, at du har to sprog, Ufe-Tema 2001, udgivet af ufe-nyt Carlsen, Benny Bang: Vision og virkelighed – andetsprogsdidaktik i skolen, Gyldendal, 2001 Danskundervisning og aktivering i samspil, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2000 Fleksible læringsmiljøer i andetsprogsundervisningen – en antologi, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001 Frederiksen, Pernille Rosberg og Stine Kragholm Knudsen: Skriv! – procesorienteret skrivning i dansk som andetsprog, Akademisk Forlag, 2000 Fælles mål – Dansk som andetsprog, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, http://www.faellesmaal.uvm.dk/ Holm, Lars og Helle Pia Laursen: Andetsprogsdidaktik, Dansklærerforeningen, 2000 Holmen, Anne og Karen Lund (red.): Studier i dansk som andetsprog, Akademisk Forlag, 1999 Intern evaluering i andetsprogsundervisningen – en antologi, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001 Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne språklige minoriteter, Novus, 1996 Materialer til dansk som andetsprog, Katalog, Stout 2004, Specialpædagogisk Forlag Steensig, Jakob: Sprog i Danmark og i verden – forskelle og ligheder blandt verdens sprog, i Dansk sproglære, Dansklærerforeningen, 1996 Temahæfte 4: Utilpassede unge tosprogede og danskundervisning, udgivet af HLFU – Heltidslærerforeningen i ungdomsskolen, marts 2002 Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning. Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2001 Dansk som andetsprog i fageneAndetsprogsdimensionen i fagene. Faglærere er også sproglærere. Ufe-Tema 2004, udgivet af ufe-nyt Fokus på fag. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 4, uc2, december 2001 Laursen, Helle Pia (red.): Dansk som andetsprog i fagene. Findes på www.tosprogede.kk.dk Matematik for voksne udlændinge, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, 2004 Wallengren, Gudrun og Viggo Bank Jensen: Natur/teknik og tosprogede elever. Findes på www.uc2.dk Interkulturel kommunikation og pædagogikHorst, Christian (red.): Interkulturel pædagogik. Flere sprog – et problem eller ressource?, Kroghs Forlag, 2003 Interkulturalitet. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 2, uc2, juni 2003 Jensen, Iben: Interkulturel kommunikation i komplekse samfund, Roskilde Universitetsforlag, 1998 Jensen, Iben: Kulturel kompetence, i Det Nationale Kompetenceregnskab 2002, findes på www.uvm.dk eller direkte på http://nkr.dk Khader, Naser: Ære og skam. Det islamiske familie- og livsmønster i Danmark og Mellemøsten, Borgen, 2003 Værdier – Holdninger – Interkulturel undervisning, Ufe-Tema 2002, udgivet af ufe-nyt Ærsøe, Lotte (ansv. red.): Skolen i Verden. Udvikling af interkulturel kompetence, ICTT, 2004 Vejledning af tosprogede ungeJakobsen, Karin og Per S. Søndergaard: Multikulturel vejledning, Uddannelsesstyrelsen, Undervisningsministeriet, 2002 Kofoed, Jette: Med tvivlen som retning, Dansk Flygtningehjælp, 1997 Paulsen, Lise Galal og Ehab Galal: Goddag mand – økseskaft. Samtale gennem tolk, Mellemfolkeligt Samvirke, 1999 Vejledning. Temanummer af Sprog og Integration, nr. 1, uc2, april 2003 Om sent ankomne tosprogede ungeErfaringer fra forsøg med undervisning af unge flygtninge og indvandrere. Udarbejdet for Undervisningsministeriet af Esbjerg Handelsskole og Niels Brock Copenhagen Business College, marts 2004, us.uvm.dk/erhverv/integration Evaluering af forsøget med undervisningstilbud af 1 til 3 års varighed til 16-25-årige flygtninge og indvandrere. Evalueringsrapport ved Rambøll Management, Undervisningsministeriet, januar 2004, us.uvm.dk/erhverv/integration Undervisning af 16-25-årige flygtninge og indvandrere – en undersøgelse af særlige tilbud, UVI og uc2, 1999 Om flygtninge og traumerHerman, Judith Lewis: I voldens kølvand: psykiske traumer og deres heling, Hans Reitzel, 1995 Jacobsen, Lone og Knud Smidt-Nielsen: Torturoverlever – traume og rehabilitering, IRCT, 1996 Lauritzen, Marianne og Stinne Marie Nørregaard (red.): Når det almindelige bliver ualmindeligt vigtigt – en bog om børn og traumer, Specialpædagogisk Forlag, 2002 Svendsen, Grethe: Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde, Dansk Flygtningehjælp, 2001 Temahæfte - Traumatiserede unge tosprogede, udgivet af HLFU – Heltidslærerforeningen i ungdomsskolen, marts 2002 Udlændinge med særlige undervisningsbehov – en antologi, (red. Karina Kleivan, Jette Skadhauge og Peter Villads Vedel), udgivet af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, 2002 TidsskrifterSprog og Integration, udgives af uc2, Videncenter om tosprogethed og interkulturalitet i CVU København og Nordsjælland. www.uc2.dk Sprogforum: Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, udgives af Danmarks Pædagogiske Bibliotek. http://130.226.206.64/infodok/sprogforum/sprogforum_welcome.html Ufe-nyt, udgives af Undervisere for tosprogede elever. www.ufe.dk Uddannelsesstyrelsens temahæfteserieI denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2003 og 2004 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien:
Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr. På UVM's websted – på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm – findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000, 2001, 2002 og 2003
Denne side indgår i publikationen "Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen" som Litteraturliste |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |