Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Den koordinerede integrationsindsats for tosprogede unge i Aalborg







Af afdelingsleder Vivi Kirch, Aalborg Ungdomsskole

To unge indvandrerpiger i samtale

“Ignorerer man alt, hvad der foregår uden for skolen, når man ikke langt i undervisningen.”

På Aalborg Ungdomsskole er der mange differentieringsmuligheder, som sikrer, at den enkelte elev bliver mødt ud fra sine personlige såvel som faglige forudsætninger og behov. På alle niveauer arbejdes der med dansk som andetsprog. Det er karakteristisk, at dansk som andetsprog ikke kun betragtes som et selvstændigt fag, men også indgår som en integreret del af undervisningen i de øvrige fag og fagområder. På Aalborg Ungdomsskole tilpasses også udslusningen individuelt efter elevens standpunkt, ønsker og muligheder, således at den enkelte elev får den optimale støtte i forbindelse med overgangen til det videre forløb.

Målgruppe

Indsatsens målgruppe er sent ankomne tosprogede unge i alderen 16-25 år, som enten er for gamle til folkeskolens ordinære tilbud eller på vej til at blive det. Det kan også være unge, som på grund af deres alder og sociale status ikke passer til voksenundervisningen, eller unge, som mangler forudsætninger for at indgå direkte i ordinære tilbud. Det er Indsatsens opgave at analysere de unges behov og at oprette tilbud for alle unge i målgruppen. Fra august 2003 udvides målgruppen til at omfatte alle tosprogede unge med behov for en integrationsindsats i forhold til uddannelse eller arbejde.

De cirka 150 elever repræsenterer 30-35 modersmål, hvoraf somalisk, arabisk, kurdisk og tyrkisk udgør 70%. De unge kommer med vidt forskellige forudsætninger og baggrunde.

Visitation

En visitationsgruppe med vejledere fra sprogcentret, folkeskolen og ungdomsskolen samt en socialrådgiver behandler henvisninger af de unge. Herefter indkalder skolevejlederen den enkelte til en samtale med tolkebistand og så vidt muligt deltagelse af pårørende. Nyankomne placeres i basisundervisningen og øvrige unge klasseplaceres efter deres aktuelle profil. Den egentlige afdækning af elevens faglige, sproglige og sociale kompetencer foregår på baggrund af lærerteamets observationer i det daglige arbejde over en periode på en til to måneder.

Uddannelsesplan

Den første uddannelsessamtale foregår tre måneder efter indskrivningen. Her udarbejdes en uddannelsesplan på baggrund af en statusbeskrivelse fra lærerteamet og fremmødeopgørelser. Uddannelsesplanen følger den enkelte unge ved klasseskift internt i Indsatsen og ved udslusning. Der gennemføres to årlige uddannelsessamtaler for alle elever og for over 18-årige på kontanthjælp yderligere to samtaler med deltagelse af sagsbehandler og klasselærer. Hensigten med uddannelsesplanen er dels, at den enkelte unge bliver stadig mere bevidst om sine muligheder i relation til uddannelse og erhverv, dels at medarbejderne får et redskab til at tilrettelægge målrettede aktiviteter.

Lærerkvalifikationer

Indsatsens lærergruppe består af lærere med lærer- og vejlederuddannelse, relevante linjefag samt indvandrerlærere/lærere med uddannelse i dansk som andetsprog for voksne. En del undervisning varetages i et samarbejde mellem Indsatsens lærere og faglærere ved ungdomsuddannelserne. Afgørende ressourcer i den samlede medarbejdergruppe er foruden det faglige fundament evnen til at kommunikere interkulturelt, interesse for og evne til at arbejde med tosprogede unge og til at samarbejde internt og eksternt. Der gennemføres to gange årligt fælles kompetenceudviklende forløb for samtlige medarbejdere med tilknytning til Indsatsen. Her arbejdes med de fælles mål og den fælles tilgang til opgaven og de unge.

Organisering af tilbud

Målet for alle unge i Indsatsen er integration i uddannelse, på arbejdsmarkedet og i fritidslivet. Tilbuddene er organiseret som forskellige klassetyper samt indslusningsordninger til ungdomsuddannelserne og arbejdsmarkedet. Aktuelle tilbud er beskrevet med målgruppe, mål og indhold på webstedet www.2sprogede.dk.

I folkeskoleregi har Indsatsen modtagelsesklasser og 10. klasse Tosproget Linje. Ungdomsskolens afdeling for tosprogede unge ligger på teknisk skole og er base for modtagelses-, erhvervs-, praktik-, forberedelses- og afgangsklasse. På VUC har Indsatsen en ungeklasse og på teknisk skole indslusningsklassen TEK11.

Unge, som er påbegyndt ordinære uddannelser, eller som har fået arbejde, støttes på mindre hold eller individuelt. Endvidere er der socialpædagogisk støtte til alle elever med behov – herunder støtte til deltagelse i fritidsbaserede tilbud blandt andet i ungdomsskolen.

Den enkelte klasse har som udgangspunkt 30 ugentlige lektioner med følgende fagfordeling: dansk som andetsprog (12 timer), samfundsfag (fire timer), engelsk (fire timer), matematik (fire timer), naturfag (fire timer) og it (to timer). Alle elever har to x en uges erhvervspraktik. Flere klasser er på præsentationskurser og i forskellige brobygningsforløb.

Indsatsen er baseret på de tosprogede unges ret til udvikling af både sproglige, faglige, sociale, kulturelle og personlige kompetencer. Derfor vægtes den brede fagrække, erhvervspraktik og forskellige kulturelle og sociale aktiviteter. For at kunne tilgodese mobiliteten og mangfoldigheden i målgruppen og den fortløbende sproglige og faglige progression samarbejder lærerne i team om større elevgrupper/klasser med samme overordnede mål. Hvert team, som består af klasse- og faglærere, har stort råderum i forhold til den konkrete gennemførelse af undervisning, vejledning og øvrige aktiviteter. Dette har vist sig at være et middel til udvikling, implementering af viden og erfaringer og til fleksibel og målrettet planlægning. Foruden den daglige undervisning tilrettelægger lærerteamet ekskursioner, lejrskoler, temauger og forskellige kulturelle og sociale arrangementer. Skole/hjemsamarbejdet prioriteres højt i alle klasser – også samarbejdet med pårørende til elever over 18 år.

Indsatsen kan opdeles i tre overordnede profiler: Basisundervisning, prøveforberedende undervisning og erhvervsforberedende undervisning. Under hver profil er der forskellige klassetyper, der modsvarer elevernes forudsætninger og mål.

Basisundervisning
er betegnelsen for undervisningen af nyankomne unge eller unge, som af en eller anden årsag ikke har tilegnet sig basale dansksproglige og faglige kompetencer. Her lægges vægt på at bruge det danske sprog i mange forskellige situationer samt på at opbygge selvtillid som sprogbruger. Dette foregår dels i faget dansk som andetsprog og dels som en integreret del af undervisningen i de øvrige fag og fagområder samt ved aktiviteter som temauger og ekskursioner. Samarbejdet med pårørende foregår overvejende i form af arrangementer, hvor elever og lærere i fællesskab giver et indblik i skoledagen. Basisundervisningen er organiseret i introklasser og forskellige modtagelses- og læseklasser. Afhængigt af elevernes forudsætninger varer dette forløb et til to år.

Prøveforberedende undervisning
betegner den undervisning, som tilrettelægges for elever, der inden for et – to år vil kunne afslutte med en danskprøve eller med en ordinær FSA eller almen voksenuddannelses prøve (AVU). Både i forhold til vejledning og undervisning frem mod de ordinære prøver i fagene dansk, matematik, engelsk og fysik er dansk som andetsprog et fagområde, hvor der arbejdes med at få de unge til at forholde sig bevidst til tosprogethed, andetsprogstilegnelse og til tilegnelse af strategier, fx i forhold til nye arbejdsformer og fag/fagsprog. Den prøveforberedende undervisning er p.t. organiseret i fire forskellige klassetyper.

Forberedelsesklassen er for 17-25-årige tosprogede unge, der alle stiler mod en prøve. Denne klasse “samler op” på elever, som er over basisniveau, men som i øvrigt har vidt forskellige forudsætninger. For eksempel elever med et velfungerende mundtligt dansk, men mangelfulde læse- og skrivefærdigheder, elever, som mestrer det skriftlige bedre end det talte, eller elever, som af forskellige årsager ikke har et tilstrækkeligt fundament i forhold til engelsk, matematik, samfundsfag eller edb. Dansk som andetsprog er her både et fag og et redskab til den videre udvikling. Der er derfor en høj grad af undervisningsdifferentiering.

10. klasse Tosproget Linje er for 16-17-årige tosprogede unge, som forventes at afslutte med FSA. Klassen er en del af et 10. klasse-center og deltager i ugentlige fællestimer og introtur. Forskellen på denne klasse og de øvrige i 10. klasse-centret er, at dansk som andetsprog er et redskab i samtlige fag, at der er obligatorisk lektiecafé og et udvidet skole/hjemsamarbejde.

Afgangsklassen er for 17-23-årige tosprogede unge, som forventes at afslutte med FSA. Undervisningen er overvejende projektorienteret. Den dansksproglige og faglige udvikling samt behovet for udvidet vejledning tilgodeses ved at kombinere undervisningen med særligt tilrettelagte brobygningsforløb, hvor det faste lærerteam samarbejder med ungdomsuddannelsernes faglærere.

VUC's ungeklasse er for 18-25-årige, som forventes at skulle fortsætte i en erhvervsuddannelse eller i en gymnasial uddannelse. VUC har i samarbejde med Indsatsen oprettet en fagpakke til tosprogede unge, der består af fagene dansk som andetsprog, matematik og engelsk samt valgfagene it og naturfag. I dansk som andetsprog og matematik er der er en tolærerordning med en lærer fra VUC og en lærer fra Indsatsen, hvorved det er muligt at tilbyde prøver på to niveauer.

Som det er fremgået, udbydes prøver i forskellige regi. I folkeskolen og i ungdomsskolen udbydes FSA, mens VUC udbyder AVU-prøve trin 1 og 2. Endvidere er der mulighed for at aflægge prøver i sprogcentrets regi. Fra skoleåret 2003/2004 tilbydes de nye danskprøver i et samarbejde mellem ungdomsskolen og sprogcentret.

I den Erhvervsforberedende undervisning udvikles elevernes almene forudsætninger i konkrete erfaringer med erhvervsuddannelserne og arbejdsmarkedet. Erhvervsforberedende undervisning anvendes som afklaring i forhold til uddannelse eller erhverv og som videreudvikling af sproglige, faglige og kulturelle kompetencer. Dansk som andetsprog er her både et fag og et redskab.

Erhvervsklassen er for 15-17-årige tosprogede unge, som har behov for at styrke deres dansksproglige og faglige niveau. En tredjedel af undervisningen foregår på ungdomsskolens værkstedsskole, hvor eleverne i løbet af et skoleår præsenteres for forskellige værksteder som fx handel/kontor/reklame, jern/metal, snedker, teknisk tegning og mode/design. Værkstedsundervisningen anvendes som et middel i den dansksproglige og begrebsmæssige udvikling, til forskellige samarbejdsformer og til uddannelses- og erhvervsorientering. Den resterende del af undervisningen består af almene skolefag: dansk som andetsprog, matematik, naturfag, engelsk og samfundsfag.

Praktikklassen er for 18-25-årige tosprogede unge, som ikke p.t. er motiverede for eller i stand til at vælge uddannelse eller erhverv. Undervisningen foregår to dage på skole og tre dage på en arbejdsplads. Indsatsen finder en praktikplads, der så vidt muligt opfylder den unges ønske. Efter besøg på virksomheden udfærdiges en skriftlig aftale, som indeholder en beskrivelse af praktikkens formål og varighed, arbejdstider og navn på skolens og virksomhedens kontaktperson. For at nyttiggøre elevernes forskellige praktikerfaringer bliver der på de to skoledage arbejdet tværfagligt med forskellige arbejdspladskulturer, fagsprog samt emner som arbejdsmiljø, arbejdsmarkedets organisationer mv. Klasselæreren aflægger jævnlige opfølgningsbesøg på virksomheden og fungerer herved som brobyggeren, der analyserer kommunikationen og afdækker og forebygger sproglige og kulturelle misforståelser. Dette er medvirkende til, at både den unge og virksomhedens kontaktperson får redskaber til det fremtidige samarbejde.

Indslusningsklassen TEK11 er for 17-25-årige tosprogede unge, som med støtte vil kunne påbegynde en erhvervsuddannelse. Undervisningen består af særligt tilrettelagte forløb af fem ugers varighed inden for udvalgte grundforløb på teknisk skole. Dansk som andetsprog, matematik og engelsk varetages af en lærer fra Indsatsen og udgør 1/3 af undervisningen. Der arbejdes blandt andet med forforståelse og efterbehandling af værkstedsundervisningen, som varetages af faglærerne på teknisk skole i samarbejde med Indsatsens lærer. Tolærerordningen medvirker også til sproglig og kulturel brobygning mellem faglærerne og de unge.

Samarbejdspartnere

Indsatsen er etableret i et samarbejde mellem Skoleforvaltningen (Ungdomsskolen og PPR) og Socialforvaltningen (Integrationscentret og Ungdomsvejledningen) i Aalborg Kommune og forskellige ungdomsuddannelser. Dette samarbejde er oprettet i erkendelse af, at et bredt og koordineret samarbejde på tværs er nødvendigt for at løfte integrationsopgaven vedrørende tosprogede unge. Indsatsen er organiseret under Aalborg Ungdomsskole med en styregruppe bestående af ledelsesrepræsentanter fra de involverede institutioner, et visitationsteam bestående af skole- og studievejledere fra medvirkende uddannelsesinstitutioner, en visitationsgruppe samt en koordinerende afdelingsleder. Foruden de formelle mødefora og daglige samarbejdsrelationer vedrørende undervisning og øvrige aktiviteter samarbejdes med Aalborg Seminarium om skoleovertagelse og praktik for studerende, med Fritidsforvaltningen og ungdomsskolens almene afdelinger og ungdomshuse om fritids- og kulturelle arrangementer samt med en række virksomheder om praktikordninger, besøg mv.

Udslusning og brobygning

Udslusning til ordinær uddannelse eller arbejde sker i et tæt samarbejde mellem den unge, klasselærer, skolevejleder og eventuelt sagsbehandler/pårørende. Det er afgørende, at overgangen er gennemskuelig og synlig. De unge skal vide, hvor og hvordan de får hjælp.

Udslusning til arbejdsmarkedet sker oftest efter en længerevarende praktik i en virksomhed. Der laves aftaler om fx overgang via kursus på AMU, løntilskud eller fortsat tilbud om fx arbejdsdansk på Sprogcentret. Klasselæreren/skolevejlederen fortsætter opfølgningen ved besøg på virksomheden og personlig kontakt med den unge.

Indslusningsklassen TEK11 er den primære faktor i forhold til udslusning til teknisk skole. TEK11 har løbende ind- og udslusning, og et ophold her varer mellem 10 og 40 uger. Overgangen til ordinært grundforløb sker, når klasselærer og vejleder vurderer, at den unge er sproglig, faglig og social parat blandt andet på baggrund af faktorer som fremmøde, arbejdsindsats, samarbejdsevne og kvalitet i løsning af de opgaver, der er stillet på værkstedet. Eleven tilbydes individuel støtte i grundforløbet, og når eleven skal finde og begynde i en praktikplads – jævnfør ovenstående vedrørende udslusning til arbejdsmarkedet.

Udslusning til handelsskolen er foregået ved at placere en mindre gruppe tosprogede unge i samme HG1-klasse og tilknytte en lærer fra Indsatsen i et antal lektioner om ugen. Herved opnås en overgang til gavn for alle parter. Indsatsens lærer kan formidle metodiske og interkulturelle redskaber til den modtagende lærergruppe samtidig med, at der med eleverne kan arbejdes med nye strategier vedrørende læring og social omgang.

Ved overgangen og udslusningen til øvrige uddannelser, fx social- og sundhedsuddannelserne, hf, indgangsår til pædagog- eller ingeniørstudier er både klasselærer og skolevejleder vigtige brobyggere. I starten kontaktes både den unge og uddannelsesstedet, og den unge tilbydes studiestøtte. Som en konsekvens af de unges tilbøjelighed til at kontakte den “gamle” klasselærer, skolevejleder eller Indsatsens socialpædagog, hvis de kommer i vanskeligheder, er en del af medarbejdernes arbejdstid defineret som kontakt med udslusede elever.

Succes i integrationsarbejde handler om kvalitet i samarbejdet, det vil sige evne og vilje til dialog mellem afgivende og modtagende institutioner – brobygning mellem “det særlige” og “det ordinære”. Mens vi som afgivende institution har ansvar for grundig og faglig formidling af målgruppens forudsætninger og behov, har de modtagende institutioner ansvar for reelt at tilgodese den “nye” målgruppe – også når det indebærer ændringer i den pædagogiske praksis i en ungdomsuddannelse eller tilpasninger på en arbejdsplads.

Integrationsarbejdet lykkes, når vi anerkender og respekterer hinandens faglighed og i fællesskab formår at flytte fokus fra “mangler hos de unge” til “udfordringer for institutionen”.


“Mit største håb, ønske og drøm er at få en god uddannelse, for når man har en uddannelse, er alting nemmere. For eksempel er det nemmere at søge et job, når der er bevis på, at du har en uddannelse. Så får du mere respekt end den, der ingenting har. Når du ikke har uddannelse, kan du ikke få fast arbejde eller det specielle arbejde, du gerne vil have. Jeg ønsker ikke at leve resten af mit liv med at arbejde forskellige steder eller blive fyret hver gang. Uddannelse det giver en lys fremtid.”
(pige, 15 år, Somalia)

“Min moster hun har været læge. Så sagde hun, dengang jeg skulle til Danmark, så sagde hun, jeg skulle være læge.”
(pige, 15 år, Somalia)

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen" som artiklen: Den koordinerede integrationsindsats for tosprogede unge i Aalborg
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top