Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Når vi benytter udtrykket “sent ankomne unge”, tænker vi på flygtninge/indvandrere, der kommer til Danmark som unge mennesker, det vil sige fra 14-årsalderen eller senere. Disse unge står i en særlig situation. De kan på grund af deres sene ankomst til Danmark have vanskeligt ved at nå at erhverve de kompetencer, der almindeligvis forventes for at kunne påbegynde en ungdomsuddannelse på lige fod med andre unge. Og de sent ankomne unge er frem for alt unge, som gennemgår en stor personlig udvikling og har behov for at være knyttet til jævnaldrende.

Hidtil har unge sent ankomne over 18 år med behov for en grundlæggende undervisning i dansk som andetsprog modtaget undervisning på et af landets mange sprogcentre i henhold til danskundervisningsloven for voksne. Undervisningen her kan for mange være en glimrende overgang til senere at påbegynde en ungdomsuddannelse og/eller få adgang til arbejdsmarkedet.

Der er imidlertid nogle unge sent ankomne tosprogede i alderen 18 til 25 år, som vil profitere mere af at få samme tilbud om danskundervisning i ungdomsskolen, hvor en ungeprofil i højere grad kan tilgodeses.

Med den ændring af lovgivningen, der trådte i kraft den 1. januar 2003, er der nu åbnet for, at de sent ankomne unge kan undervises i ungdomsskolerne, indtil de er 25 år gamle. Det betyder, at der gives mulighed for, at de unge tilegner sig de fornødne dansksproglige og faglige færdigheder i et ungemiljø.

Med artikelsamlingen “Det er aldrig for sent” ønsker ministeriet at videregive erfaringer fra ungdomsskoler, der har etableret undervisning for sent ankomne unge tosprogede.

Det er ministeriets håb, at erfaringerne kan inspirere andre i det videre arbejde med at etablere et undervisningstilbud, der imødekommer de sent ankomne unge tosprogedes forudsætninger og behov.

Ministeriet retter en varm tak til alle bidragsyderne til denne publikation.

KIM MØRCH JAKOBSEN
Uddannelsesdirektør
Område for grundskolen og folkeoplysning
Juni 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Det er aldrig for sent – om undervisning af unge sent ankomne i ungdomsskolen" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top