Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Unge med særlige behov

 


 

Vejledningen af unge med særlige behov for vejledning skal styrkes. Især for disse unge skal hele deres livssituation tænkes med, så der ikke kun fokuseres på uddannelse og erhverv, men også på personlig udvikling og sociale kompetencer.

Det kan være børn og unge, som i store dele af deres skoleforløb har fået specialundervisning enten i folkeskolen eller på en specialskole. Eller det kan være børn og unge med handikap, der kræver specialpædagogisk støtte.

Denne vejledning indgår i Ungdommens Uddannelsesvejledning, uanset om kommunen i dag har kuratorordning eller ej.

Unge fra etniske minoritetsgrupper og deres forældre kan have særlige behov for information om kravene på det danske arbejdsmarked og om vigtigheden af uddannelse.

Vejledningen til denne gruppe skal derfor også styrkes.

Ungdommens Uddannelsesvejledning skal spænde et sikkerhedsnet ud under unge under 19 år, der ikke er i tilfredsstillende uddannelse, beskæftigelse eller vejledningsforløb. Det kan fx være unge, der ikke er i gang, eller som er ved at droppe ud af en uddannelse. Ungdommens Uddannelsesvejledning skal opsøge disse unge og tilbyde vejledning.

De 19-25-årige kan selv henvende sig til Ungdommens Uddannelsesvejledning og få vejledning, der retter sig mod ungdomsuddannelse og mod at få et job. Målet for vejledningen er, at den unge kommer i gang med en uddannelse eller et arbejde.

 

Denne side indgår i publikationen "Vejledningsreformen - kort fortalt" som kapitel 4 af 10
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top