Til forrige side Til forsiden
 
 
Undervisningsministeriets logo

6 Bilag

 

 

 

Bilag 1: Formålsparagraffer i bekendtgørelsen
Bilag 2: Personlige kompetencer i bekendtgørelsen
Bilag 3: Formål for den afsluttende prøve, Social- og sundhedshjælperuddannelsen, Social- og sundhedsassistentuddannelsen, Den pædagogiske grunduddannelse, Grundforløbet

 

Bilag 1: Formålsparagraffer i bekendtgørelsen

§ 1. Formålet med grundlæggende social- og sundhedsuddannelserne er at udvikle elevernes erhvervsfaglige kompetence. De erhvervsfaglige kompetencer består af faglige kompetencer, jf. §§ 10, 15, 18 og 21 og personlige kompetencer, jf. kapitel 3. Stk. 2. Uddannelserne skal bidrage til, at eleverne udvikler værdier og etik i forhold til at arbejde med andre mennesker, herunder forståelse og respekt for det enkelte menneske. Uddannelserne skal endvidere bidrage til elevernes forståelse for et godt arbejdsmiljø samt udvikle elevernes miljøbevidsthed og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund. Stk. 3. Uddannelserne skal endelig give eleverne grundlæggende færdigheder i centrale almene fag og dermed give grundlag for, at eleverne kan vedligeholde og udvikle deres kompetencer og styrke deres muligheder og interesse for videre uddannelse.

§ 14. Uddannelsen til social- og sundhedshjælper har til formål, at eleven erhverver forudsætninger for selvstændigt og i samarbejde med andre at yde praktisk og personlig hjælp til daglig livsførelse, hjælpe til aktivering med henblik på at fastholde normal livsudfoldelse og selvstændigt at udføre omsorgsopgaver og elementære sygeplejeopgaver inden for social- og sundhedssektorens bistands, pleje- og omsorgsområde.

§ 17. Overbygningsuddannelsen til social- og sundhedsassistent har til formål, at eleven erhverver forudsætninger for at kunne vurdere behov for og selvstændigt at tilrettelægge og udføre sammensatte omsorgsopgaver og aktiverende arbejde, herunder stimulering af fysiske, intellektuelle og kreative funktioner i forhold til det enkelte menneske og grupper af borgere, vurdere behov for og selvstændigt at tilrettelægge, udføre og evaluere grundlæggende sundheds- og sygeplejeopgaver inden for social- og sundhedssektorens bistands, pleje- og omsorgsområde og udføre koordinerende og undervisende opgaver.

§ 20. Den pædagogiske grunduddannelse har til formål, at eleven tilegner sig forudsætninger for alene og i samarbejde med forældre, pårørende og kolleger at udføre pædagogisk og omsorgsrettet arbejde i institutioner, skoler og private hjem mv. i forhold til børn, unge og voksne med almindelige eller særlige behov herfor. Uddannelsen har endvidere til formål, at eleven erhverver forudsætninger for selvstændigt at igangsætte aktiviteter, der udfordrer det enkelte menneske og giver det mulighed for at tilegne sig kreative, sociale og praktiske færdigheder, samt udvikler dets selvstændighed og evne til at indgå i forpligtigende fællesskaber.

§ 23. Grundforløbet har til formål, at eleven erhverver faglige og personlige kompetencer til at søge optagelse på social- og sundhedshjælperuddannelsen eller den pædagogiske grunduddannelse, og give eleven mulighed for at afklare egne uddannelsesmuligheder og ønsker, herunder orientere sig om andre uddannelsesmuligheder.

Bilag 2: Personlige kompetencer i bekendtgørelsen

§ 11. Uddannelserne skal udvikle personlige kompetencer. Stk. 2. Personlig kompetence omfatter social kompetence samt lærings- og udviklingskompetence.

Stk. 3. Personlig kompetence har til formål at bidrage til udviklingen af elevens erhvervsfaglige kompetence samt udvikle faglig funderet selvtillid og selvværd.

§ 12. Formålet med udvikling af social kompetence er, at eleven gennem uddannelsen 1) udvikler initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati, som sætter eleven i stand til på en etisk og respektfuld måde at møde andre mennesker og blive i stand til at se sig selv og egen andel i udviklingen af mellemmenneskelige relationer, 2) udvikler evne til at yde omsorg for sig selv og andre på en nærværende og professionel måde, 3) opnår bevidsthed om egne fysiske, psykiske, sociale og kulturelle ressourcer, samt udvikler og anvender disse positivt i relationen til andre mennesker og i udførelsen af arbejdet, 4) udvikler forståelse af kommunikationens betydning for at forstå, indgå i og udvikle en professionel praksis, og 5) erkender værdien af samarbejde og udvikler evnen til selv at indgå aktivt i samarbejdsrelationer og opgaveløsning.

Stk. 2. Social kompetence opnås i uddannelsen ved, at eleven 1) opnår forståelse af betydningen af at udvikle, og aktivt efterleve, fælles mål og værdier på arbejdspladsen, 2) erfarer værdien af at indgå aktivt i et samarbejde med andre og kritisk reflektere over og vurdere egen og andres indsats i en arbejdsproces og give udtryk for egne opfattelser og synspunkter, 3) selvstændigt og i samarbejde med andre udvikler evne til at kunne tage initiativ, være igangsættende og ansvarligt følge op på fælles opgaver, 4) udvikler evne til at kunne anvende sin viden om, hvad personlig integritet og værdighed betyder i samarbejdet med andre mennesker, 5) udvikler evnen til, i enhver arbejdsproces, at kunne tage medansvar for den faglige, personlige og sociale del af processen, og 6) opnår forståelse af egen kulturel baggrund for at kunne etablere et respektfuldt samarbejde med andre under hensyntagen til sociale og kulturelle forskelle.

§ 13. Formålet med udvikling af lærings- og udviklingskompetence er, at eleven gennem uddannelsen 1) udvikler indsigt i læreprocesser og egne lærings- og motivationsmæssige styrker og udviklingspotentialer, 2) skærper sin nysgerrighed og dermed lyst til kontinuerligt at lære og til at indgå i forandringsprocesser, 3) udvikler færdigheder i at være aktivt søgende, spørgende og kritisk, samt til at kunne handle hensigtsmæssigt i uforudsete situationer, 4) udvikler sin kreativitet og sin åbenhed over for forandringer samt et beredskab til at håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed, og 5) udvikler sin evne til at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen lærings- og udviklingsproces.

Stk. 2. Lærings- og udviklingskompetence opnås i uddannelsen ved, at eleven 1) tilegner sig indsigt i egen måde at lære på for at kunne tage medansvar for tilrettelæggelsen af egne og andres læreprocesser, 2) opnår indsigt i egne og andres reaktionsmønstre, styrker og udviklingspotentialer og bliver i stand til konstruktivt at anvende den i egen læreproces og i forhold til arbejdsopgaver, 3) udvikler motivation for at lære og erkender nødvendigheden af en livslang udvikling af faglige og personlige kompetencer, 4) bliver i stand til at reflektere over egne og andres handlinger og ud fra et etisk og fagligt begrundet standpunkt at medvirke til at forbedre praksis, 5) udvikler evnen til at håndtere fysiske, psykiske, sociale og kulturelle forandringer i omgivelserne, og 6) udvikler sin evne til at kunne vurdere og vælge redskaber til evaluering af egen og andres læreproces.

Bilag 3: Formål for den afsluttende prøve

 

Social- og sundhedshjælperuddannelsen

Formål for den afsluttende prøve i social- og sundhedshjælper
uddannelsen

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for social- og sundhedshjælperuddannelsen § 14.

Mål
Målet med den afsluttende prøve er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • selvstændigt og i samarbejde med andre at yde praktisk og personlig hjælp til daglig livsførelse
  • at hjælpe til aktivering med henblik på at fastholde normal livsudfoldelse
  • selvstændigt at udføre omsorgsopgaver og elementære sygeplejeopgaver
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer
  • at kunne indgå ansvarligt i samarbejde med andre og kritisk reflektere over og vurdere egen og andres indsats i en arbejdsproces
  • at udvise potentiale til at håndtere forandringsprocesser
  • at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen og andres læringsog udviklingsproces.

 

Social- og sundhedsassistentuddannelsen

Formål med den afsluttende prøve i social- og sundhedsassistent
uddannelsen

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for social- og sundhedsassistentuddannelsen § 17.

Mål

Målet er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • at vurdere behov for og selvstændigt tilrettelægge sammensatte omsorgsopgaver og aktiverende arbejde, herunder stimulering af fysiske, intellektuelle og kreative funktioner i forhold til det enkelte menneske og grupper af borgere
  • at vurdere behov for og selvstændigt tilrettelægge, udføre og evaluere grundlæggende og forebyggende sundheds- og sygeplejeopgaver inden for social- og sundhedssektoren
  • at udføre koordinerende og undervisende opgaver
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer
  • at kunne indgå ansvarligt i samarbejde med andre og kritisk reflektere over og vurdere egen og andres indsats i en arbejdsproces
  • at udvise potentiale til at håndtere forandringsprocesser
  • at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen og andres læringsog udviklingsproces.

 

Den pædagogiske grunduddannelse

Formål med den afsluttende prøve i den pædagogiske grund
uddannelse

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede erhvervsfaglige kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for den grundlæggende pædagogiske uddannelse § 20.

Mål
Målet er, at eleven kan demonstrere forudsætninger for

  • alene og i samarbejde med forældre, pårørende og kollegaer at udføre pædagogisk og omsorgsrettet arbejde i institutioner, skoler og private hjem mv. i forhold til børn, unge og voksne med almindelige eller særlige behov
  • selvstændigt at igangsætte aktiviteter, der udfordrer det enkelte menneske og giver det mulighed for at tilegne sig kreative, sociale og praktiske færdigheder, samt udvikler dets selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratisk processer
  • at kunne indgå ansvarligt i samarbejde med andre og kritisk reflektere over og vurdere egen og andres indsats i en arbejdsproces
  • at udvise potentiale til at håndtere forandringsprocesser
  • at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen og andres læringsog udviklingsproces.

 

Grundforløbet

Formål med den vejledende afsluttende prøve i grundforløbet

Formålet er at give mulighed for at vurdere og dokumentere elevens opnåede kompetencer, som fremgår af uddannelsernes formål § 1 og formålet for grundforløbet § 23.

Mål
Målet er, at eleven kan demonstrere at

  • have erhvervet faglige og personlige forudsætninger til at søge optagelse på socialog sundhedshjælperuddannelsen eller den pædagogiske grunduddannelse
  • at kunne arbejde etisk i forhold til andre mennesker, herunder have forståelse og respekt for det enkelte menneske
  • at kunne bidrage til et godt arbejdsmiljø samt udvise miljøbevidsthed
  • aktivt at kunne indgå i demokratiske processer
  • at kunne indgå ansvarligt i samarbejde med andre og kritisk reflektere over og vurdere egen og andres indsats i en arbejdsproces
  • at udvise potentiale til at håndtere forandringsprocesser
  • at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen og andres læringsog udviklingsproces.

 

Uddannelsesstyrelsens håndbogsserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer med baggrundsorientering om lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettet mod uddannelsernes drift.
I 2002 og 2003 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien:

2002:

Nr. 1: Råd og vink om mediekundskab niveau C på hhx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 2: Råd og vink om det naturvidenskabelige eksperiment på htx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 3: Klare Mål Engelsk: Faghæfte nr. 2 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 4: Klare Mål Historie: Faghæfte nr. 4 (kun tilgængelig online) (Grundskolen)
Nr. 5: Klare Mål Samfundskundskab: Faghæfte nr. 5 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 6: Klare Mål Natur/teknik: Faghæfte nr. 13 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 7: Klare Mål Geografi: Faghæfte nr. 14 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 8: Klare Mål Biologi: Faghæfte nr. 15 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 9: Klare Mål Fysik/kemi: Faghæfte nr. 16 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 10: Klare Mål Tysk: Faghæfte nr. 17 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 11: Klare Mål Fransk: Faghæfte nr. 18 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 12: Fokus på beskrivelsen af elevens alsidige personlige udvikling (UVM 5-407) (Grundskolen)
Nr. 13: Råd og vink om matematik på htx med fokus på anvendelser af ny teknologi (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 14: Råd og vink om Informationsteknologi niveau A på hhx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 15: Råd og vink om psykologi på hhx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 16: Klare Mål Kristendomskundskab: Faghæfte 3 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 17: Klare Mål Idræt: Faghæfte 6 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 18: Klare Mål Musik: Faghæfte 7 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 19: Klare Mål Billedkunst: Faghæfte 8 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 20: Klare Mål Håndarbejde: Faghæfte 9 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 21: Klare Mål Sløjd: Faghæfte 10 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 22: Klare Mål Hjemkundskab: Faghæfte 11 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 23: Klare Mål Dansk som andetsprog: Faghæfte 19 (kun tilgængelig online på www.klaremaal.uvm.dk) (Grundskolen)
Nr. 24: Råd og vink på tværs af fagene på hhx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)
Nr. 25: Prøver Evaluering Undervisning. Dansk 2002 (UVM 5-422) (Grundskolen)
Nr. 26: Prøver Evaluering Undervisning. Matematik Fysik/Kemi 2002 (UVM 5-423) (Grundskolen)
Nr. 27: Prøver Evaluering Undervisning. Fremmedsprog 2002 (UVM 5-424) (Grundskolen)
Nr. 28: Prøver Evaluering Undervisning. Praktiske fag 2002 (UVM 5-425) (Grundskolen)
Nr. 29: Orientering om folkeskolens afsluttende prøver 2003 (UVM 5-427) (Grundskolen)
Nr. 30: Råd og vink om erhvervscase på hhx (Internetpublikation) (Erhvervsgymnasiale uddannelser)

2003:

Nr. 1: Typografi og læselighed på skærm og papir. Bruger Vejledning til skrifttypen Union (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 2: Bruger Vejledning til MultiMedia Engelsk. Tegnsprogsstøttet undervisningsmateriale til engelsk inden for træfagene for elever med hørevanskeligheder og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3: Projekt, case, opgave hvad er projektarbejde i eud? En håndbog (UVM 7-360) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 4: Bruger Vejledning til Smedeuddannelsen. Tegnsprogsstøttet undervisningsmateriale til Smedeuddannelsen for elever med høre, læse- og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 5: Bruger Vejledning til Skærmbaseret Svendeprøve. Prøveforberedende undervisningsmateriale til elever med læsevanskeligheder og andre vanskeligheder under erhvervsuddannelse mv. (UVM) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6: Manual for tilsyn med undervisning i dagbehandlingstilbud samt på opholdssteder og døgninstitutioner (UVM 0121) (Grundskolen)
Nr. 7: Kontaktlærerens værkstøjskasse (UVM) (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8: Evaluering af de personlige kompetencer i sosu de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (UVM 0124) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr.

Internetpublikationerne kan frit downloades fra www.uvm.dk til eget brug.

På UVM’s website på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000 og 2001

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af personlige kompetencer i sosu" som kapitel 6 af 6
Version 1. 8/14/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden

Til sidens top