Forord
I den nye bekendtgørelse for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, der blev ændret med reformen fra 2002, defineres erhvervsfaglig kompetence som en enhed af faglige og personlige kompetencer. Det er således ikke nok at være god til det rent faglige og færdighedsmæssige for at kunne fungere som en fuldbefaren social- og sundhedshjælper eller assistent eller pgu’er. Også de personlige kompetencer, som de er beskrevet i bekendtgørelsen, skal være i orden og indgå i en højere enhed med de faglige.
Mens evalueringen af de faglige kompetencer ved prøver eller standpunktsbedømmelser skulle være kendt stof, forholder det sig anderledes med de personlige kompetencer. Formålet med denne lille håndbog er derfor at kvalificere den bedømmelse af de personlige kompetencer, der skal se ved uddannelsernes afsluttende prøver. Følgelig er den centrale målgruppe for håndbogen de lærere og censorer, der har til opgave at foretage evalueringen af elevernes personlige kompetencer, og samtidig mere generelt skolerne, der skal tilrette uddannelserne, så arbejdet med udviklingen af de personlige kompetencer bliver tydeligt for elever, lærere og praktiksteder.
Håndbogen om evaluering af elevens personlige kompetencer er blevet til på baggrund af en konference i januar 2003, hvor emnet “Evaluering af personlige kompetencer i de afsluttende prøver” blev drøftet. Ti forskellige amter var repræsenteret på konferencen og bidrog med deres overvejelser vedrørende evalueringen af de personlige kompetencer i de afsluttende prøver. Så den foreliggende håndbog bygger på gruppens drøftelser og konklusioner.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til her at takke deltagerne Susanne Kajberg, Jette Friis, Eva Sørensen, Mette Pedersen, Ulla Bech Hansen, Lise Knokgaard, Lene Bertelsen, Vinni
Kjærsgaard, Birgit Hass, Karen Nordby og ikke mindst Vibeke Nielsen, som har skrevet håndbogen på baggrund af drøftelserne for et engageret arbejde med at finde løsninger på de problemer, der knytter sig til evalueringen af personlige kompetencer.
Håndbogen tager udgangspunkt i de begreber, der er anvendt i bekendtgørelsen for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Derfor er det første kapitel en kort præsentation af begreberne fra bekendtgørelsen. Kapitlets indhold vil være velkendt for skoler, der til daglig arbejder med de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, men kan forhåbentlig være til nytte for andre læsere.
Selvom håndbogen er rettet mod aktører på skolerne og praktikstederne, censorer m.fl. i de grundlæggende sosuuddannelser kan dele af indholdet også have almen interesse for andre, der arbejder med at vurdere elevernes personlige udvikling i et uddannelsesforløb.
Uddannelsesstyrelsen har finansieret udarbejdelsen og udsendelsen af håndbogen, som vi håber kan blive et godt fundament for skolernes arbejde med at tydeliggøre udviklingen af elevernes personlige kompetencer og den afsluttende evaluering.
Henrik Friediger Undervisningsministeriet Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser Juli 2003
Denne side indgår i publikationen "Evaluering af personlige kompetencer i sosu" som Forord
Version 1. 8/14/2003
© Undervisningsministeriet 2003
|