Til forrige side Til forsiden
 
 
Undervisningsministeriets logo

Bilag 1-9

 

 

 

Bilagsoversigt

Bilag 1: Danmarkskort over erhvervsakademier
Bilag 2: Danmarkskort over CVU’er og enkeltstående MVU-institutioner
Bilag 3: Erhvervsakademier og CVU’er samt enkeltstående MVU-institutioner
Bilag 4: Præsentation af og oversigt over de korte og mellemlange videregående uddannelser
Bilag 5: Oversigt over videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser
Bilag 6: Oversigt over fordeling på KVU og MVU, 2001 og 2002
Bilag 7: Antal fuldførte på KVU og MVU, 1991 2001
Bilag 8: Ledighedstal for KVU, MVU og LVU, 1992 2001

Yderligere information: www.uvm.dk/statistik/videre

Bilag 1: Danmarkskort over erhvervsakademier

Bilag 2: Danmarkskort over CVU’er og enkeltstående MVU-institutioner

Bilag 2 (fortsat): Udsnit af København

Bilag 2b: Kort over enkeltstående MVU-institutioner

Bilag 3: Erhvervsakademier og CVU’er samt enkeltstående MVU-institutioner

Navn og hjemmeside Institutioner
Erhvervsakademi Nordsjælland
www.eanord.dk
Erhvervsskolen Hamlet og Hillerød Handelsskole
Erhvervsakademi København
www.eak.dk
Niels Brock, Københavns Tekniske Skole, Hotel og Restaurantskolen og Laborantskolen
Erhvervsakademi Øresund
www.lyngby.nu
TEC, Ballerup HS og Lyngby Uddannelsescenter
Erhvervsakademi Roskilde
www.ea-r.dk
Roskilde HS, Roskilde TS, Slagteriskolen og Lyngby LS
Erhvervsakademi Sydsjælland (E55)
www.E55-dk
Ishøj HS, Ishøj TS, EUC Sjælland, Handelsskolen Sjælland Syd
Erhvervsakademi Vestsjælland
www.selandia-ceu.dk
Selandia, EUC Nordvestsjælland, Kalundborg Erhvervsskole, Ringsted Sorø HS og Ringsted TS
Erhvervsakademi Storstrøm
www.stea.dk
Merkur-Centret/Handelsskolen, Nykøbing F, Industri og Håndværkerskolen, Lollands HG, Nakskov TS og Næsgård LS
Erhvervsakademi Fyn
www.dalumts.dk
TietgenSkolen, Svendborg HS, Svendborg TS, Gartnerskolen Søhus, Odense TS, Dalum TS, Vestfyn HS, Dalum LS og Korinth LS
Erhvervsakademi Syd
www.eucsyd.dk
EUC Syd, Sønderborg HS, CEU Kolding, International Business College Kolding Fredericia Middelfart, Haderslev HS, Åbenrå KS, Vejen HS og Mommark HS
Erhvervsakademi Vest
www.ea-vest.dk
Esbjerg HS, EUC Vest, Tønder HS, Varde HS&HG, Ribe HS og Sydjylland LS
Erhvervsakademi FACIT
www.eafacit.dk
Horsens HS, Vejle HS, Vejle TS, Fredericia Middelfart TS, International Business College Kolding Fredericia Middelfart, Skanderborg Odder HS, Grindsted ES, Bygholm LS og Grindsted LS
Erhvervsakademi Århus
www.ats.dk
Århus TS, Århus KS, DCJ og Vejlby LS
Erhvervsakademi Midtjylland
www.eamv.dk
Herning HS, CEU Herning og Ikast HS
Erhvervsakademi Nordøstjylland
www.dea.hsrds.dk
Randers TS, Randers HS, Handelsgymnasiet Mariager Fjord, Den jydske Haandværkerskole, Djursland ES, Silkeborg HS og Silkeborg TS
Erhvervsakademi MidtVest
www.eamv.dk
Viborg HS, EUC Midt, Skive HS, Skive TS, Holstebro TS, Holstebro HS og Nordvestjysk HG
Erhvervsakademi Nordjylland
www.noea.dk
Ålborg TS, Ålborg HS, EUC Nord, Frederikshavn HS og Erhvervsskolerne i Aars

Centre for Videregående Uddannelse (januar 2003)

Stiftende institutioner:

De institutioner, der oprindeligt har indgået aftale om at stifte en ny institution –det betingede CVU. De stiftende institutioner forbliver selvstændige juridiske enheder, men har til hensigt på et senere tidspunkt at lægge sig sammen med CVU-institutionen.

Partnerinstitutioner:

De institutioner, der har lagt sig sammen og dannet en ny institution – det ubetingede CVU. I det ubetingede CVU ophører partnerinstitutioner med at være selvstændige juridiske enheder.

Henlagte institutioner:

Sygeplejeskoler og radiografskoler, der gennem en driftsoverenskomst er blevet henlagt til et CVU. CVU’et overtager den daglige drift af institutionen, således at der skabes mulighed for øget synergi og faglig sparring mellem sygepleje- og radiografuddannelserne og de øvrige sundhedsfaglige mellemlange videregående uddannelser, der ligger ved CVU’erne. Det overordnede økonomiske ansvar forbliver dog fortsat i amterne.

Institutioner, der er inddraget i CVU’et:

Institutioner, der er inddraget i CVU’et, ophører med at være en selvstændig juridisk enhed og integreres typisk helt CVU’ets efter- og videreuddannelsesafdeling.

 
Navn og hjemmeside Institutioner
CVU Esbjerg. Social & Sund
www.cvu-esbjerg.dk
Partnerinstitutioner: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Esbjerg og Den Sociale Højskole i Esbjerg
Erklæring om henlæggelse af Ribe Amts Sygeplejeskole
CVU Fyn
www.cvufyn.dk
Partnerinstitutioner: Fyns Pædagogseminarium, Odense Seminarium
Center for videregående
sundhedsuddannelser Fyn
Partnerinstitution: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Odense
CVSU – Fyn
www.cvsu.dk
Henlæggelse af: Sygepleje- og Radiografskolen i Odense, Sygeplejeskolen i Svendborg
CVU Handelshøjskolecentret
www.handelshojskole.dk
Vestsjællands Handelshøjskolecenter, Storstrøms Handelshøjskolecenter
CVU HIH
www.hih.dk
Ingeniør- og Handelshøjskolen i Herning 
CVU Ingeniørhøjskolen i Kbh.
www.ihk.dk
Ingeniørhøjskolen i København
CVU Ingeniørhøjskolen
Odense Teknikum
www.iot.dk
Ingeniørhøjskolen i Odense
CVU Ingeniørhøjskolen i Århus
www.iha.dk
Ingeniørhøjskolen i Århus
CVU Jelling
www.cvujelling.dk
Jelling Seminarium
Jysk Center for Videregående
Uddannelser
www.jcvu.dk
Stiftende institutioner: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Århus, Bioanalytikeruddannelsen i Århus, Jydsk Pædagog-Seminarium, Peter Sabroe Seminariet, Århus Dag- og Aftenseminarium, ÅDAS
Inddraget i CVU: Specialkursus i husholdning v. Århus Universitet (videreuddannelsesinstitution for diætistuddannelsen), Danmarks Sygeplejerskehøjskoles afdeling i Århus, Privat afspændingspædagogmiljø
CVU København og Nordsjælland
www.cvukbh.dk
Stiftende institutioner: N. Zahles Seminarium, Dannerseminariet, Hillerød Pædagogseminarium, Hovedstadens Pædagogseminarium, Københavns Pædagogseminarium, Skovtofte Socialpædagogiske Seminarium, Gentofte Socialpædagogiske Seminarium, Skodsborg Fysioterapiskole, Inddraget i CVU: Dansk Sløjdlærerskole, Ekspertise fra to private afspændingspædagogmiljøer, UC2 – Udviklings- og videncenter for undervisning og uddannelse af tosprogede, CICED – Copenhagen International Centre for Educational
Development.
Henlæggelse af: Frederiksborg Amts Sygeplejeskole i Hillerød
CVU Midt-Vest
www.cvumidtvest.dk
Stiftende institutioner: Silkeborg Seminarium, Skive Seminarium, Nr. Nissum Seminarium og HF, Ikast-Seminariet, Viborg-Seminariet, Skals Fagseminarium
CVU Nordjylland
www.cvu-nordjylland.dk
Stiftende institutioner: Aalborg Seminarium, Hjørring Seminarium, Ranum Statsseminarium, Skipper Clement Seminariet, Aalborg Socialpædagogiske Seminarium.
Sundheds CVU Aalborg
www.scvua.dk
Partnerinstitutioner: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Aalborg, Danmarks Jordemoderskole,
afdelingen i Aalborg 
Henlæggelse af: 1) Sygepleje- og Radiografskoleni Aalborg
CVU Sjælland
www.cvusj.dk
Stiftende institutioner: Ankerhus Seminarium, Holbæk Seminarium, Hindholms Socialpædagogiske
seminarium, Slagelse Seminarium Erklæring om henlæggelse af: Vestjællands Amts sygeplejeskole.
CVU Storkøbenhavn
www.cvustork.dk
Stiftende institutioner: Blaagaard Seminarium, Københavns Dag- og Aftenseminarium, KDAS, Gladsaxeseminariet
CVU Syd
www.cvusyd.dk
Partnerinstitutioner: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Næstved, Seminariet for Formgivning, Storstrømsseminariet, Vordingborg Seminarium, Henlæggelse af: Sygeplejeskolen i Storstrøms Amt
CVU Sønderjylland
www.cvusonderjylland.dk
Haderslev Seminarium
Inddraget i CVU: Designseminariet i Højer Henlæggelse af: Den Sønderjyske Sygeplejeskole
CVU Vest
www.cvu-vest.dk
Partnerinstitutioner: Ribe Seminarium, Seminariet i Esbjerg
Inddragelse af: 1. Sløjdhøjskolen i Esbjerg
CVU Vita
www.cvuvita.dk
Partnerinstitutioner: Holstebro Pædagogseminarium, Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Holstebro, Socialrådgiveruddannelsen
Henlæggelse af: 1) Sygeplejeskolen i Holstebro
CVU Vitus Bering
www.vitusbering.dk
Partnerinstitutioner: Ingeniørhøjskolen i Horsens, Teknisk uddannelsescenter i Horsens
CVU ØreSund
www.cvuoeresund.dk
Partnerinstitutioner: Ergoterapeutskolen i København, Fysioterapeutskolen i København, Bioanalytikeruddannelsen i København, Jordemoderskolen, afd. i København
Henlæggelse af: H:S Sygeplejerskeuddannelsen Inddragelse af: Danmarks Sygeplejerskehøjskoles afdeling i København
CVU Øst
www.cvueast.dk
Partnerinstitutioner: Haslev Seminarium, BallerupSeminariet, Højvangseminariet, Københavns Socialpædagogiske, Seminarium, Roskilde Pædagogseminarium

Enkeltstående MVU-uddannelsesinstitutioner:

Frederiksberg Seminarium Skårup Seminarium Den Frie Lærerskole i Ollerup Frøbelseminariet

Odense Socialpædagogiske Seminarium Aabenraa Pædagogseminarium Kolding Pædagogseminarium Gedved Seminarium Suhrs’ Seminarium Den Sociale Højskole i København Den Sociale Højskole i Odense Den Sociale Højskole i Århus Skovskolen Forvaltningshøjskolen Danmarks Journalisthøjskole Den Grafiske Højskole

Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation

Desuden er flg. enkeltstående håndarbejdsseminarier under inddragelse i anden institutionssammenhæng:

Håndarbejdets Fremmes Seminarium – forventes inddraget i CVU København og Nordsjælland Hellerup Textil Seminarium er under sammenlægning med Ballerup Handelsskole Odense Håndarbejdsseminarium – forsætter som afdeling i Odense Fagskole uden selvstændigt MVU-udbud Seminariet for Kunst og Håndværk i Kerteminde – fremtidig institutionel status er under afklaring Seminariet for håndværk og design, Nørresundby – Under sammenlægning med Aalborg Tekniske Skole

Bilag 4: Præsentation af og oversigt over de korte og mellemlange videregående uddannelser

Korte videregående uddannelser. Akademiuddannelser

De korte videregående uddannelser skal bibringe dimittenderne generelle erhvervsmæssige kompetencer og sætte dem i stand til at løse komplekse, praktiske og erhvervsnære opgaver på et analytisk grundlag.

Ved en stor reform af de korte videregående uddannelser i 1997 fastlagde Undervisningsministeriet ensartede rammer og mål for uddannelserne og indførte et fælles akademiniveau. Reformen blev implementeret i år 2000.

Oversigt over korte videregående uddannelser, akademiuddannelser
skema07

Ved reformen blev der som noget nyt lagt vægt på, at både studenter og erhvervsuddannede normalt skal have lige adgang til samme akademiuddannelse. Der kan være krav om supplering til bestemte niveauer på gymnasialt niveau, når det skønnes relevant i forhold til en given akademiuddannelse.

Korte videregående uddannelser er normalt af to års varighed. Uddannelser af mere end to års varighed kan tilrettelægges således, at uddannelsesforløbet kan afbrydes med en afsluttet uddannelse på KVUniveau som en del af en længerevarende uddannelse, som fx bygningskonstruktøruddannelsen (MVUniveau). Med afstigning bliver man enten bygningstekniker (AK) eller kort- og landsmålingstekniker (AK).

Uddannelserne bygger på en kombination af teori og erhvervspraksis. De studerende får gennem studieophold i virksomheder og løsning af hovedopgave i samarbejde med en virksomhed mulighed for på grundlag af anvendelsesorienteret teori at løse konkrete, erhvervsnære problemstillinger. Ophold i virksomheder udgør typisk 15 ECTS point (1/4 årsværk) af uddannelsesforløbet.

De korte videregående uddannelser er rettet mod umiddelbar beskæftigelse på arbejdsmarkedet, men giver samtidig grundlag for at fortsætte i relevante længerevarende videregående uddannelser.

Mellemlange videregående uddannelser. Professionsbacheloruddannelser (PB)

De mellemlange videregående uddannelser (MVU) gennemgik en reform i 2000, hvor Folketinget vedtog MVUloven. MVUloven har etableret en fælles ramme for eksisterende og nye uddannelser på MVUniveau. Loven fastslår, at mellemlange videregående udannelser skal være praksisnære, professionsrettede og erhvervsrettede.

Betingelserne for at få adgang til en mellemlang videregående uddannelse er typisk en adgangsgivende eksamen, i enkelte tilfælde suppleret med mellem 9 og 18 måneders erhvervserfaring eller bestemte niveauer opnået i relevante gymnasiale fag. Ved enkelte uddannelser, fx pædagoguddannelsen, vil en relevant grundlæggende uddannelse være adgangsgivende, i dette tilfælde uddannelse til pædagogmedhjælper, dagplejer, omsorgsmedhjælper m.v. (PGU).

De mellemlange videregående uddannelser er normalt af 3 1/2 års varighed (210 ECTS point), men kan vare fra 3 år til 4 1/2 år.

Uddannelserne består som udgangspunkt af en kombination af teori og praksis og giver de studerende teoretiske og praktiske kvalifikationer på højt fagligt niveau og grundlag for umiddelbar udøvelse af en erhvervsfunktion. Praktikken udgør normalt mindst 30 ECTS point (1/2 årsværk).

Oversigt over mellemlange videregående uddannelser, professionsbacheloruddannelser (PB)
skema08
1
De sundhedsfaglige MVU-uddannelser afsluttes alle med en autorisation, således at uddannelserne også kan danne grundlag for udøvelse af professionen som selvstændig. I den henseende retter navnlig ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelserne sig allerede i dag også mod det private sundhedsfaglige arbejdsmarked.

Mellemlange videregående uddannelser giver mulighed for en professionsbachelortitel. Titlen markerer, at mellemlange videregående uddannelser er på niveau med universiteternes bacheloruddannelser, men samtidigt er forskellige fra disse i kraft af uddannelsernes professionsbasering og praksisnærhed.

Bilag 5: Oversigt over videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser

Inden for rammerne af lov om videreuddannelsessystemet for voksne (VfVsystemet) er der godkendt videregående voksenuddannelser som svarer til et KVUniveau, og diplomuddannelser som svarer til et MVU-niveau.

Videregående voksenuddannelser (VVU)
skema09

Diplomuddannelser (etableret 2001-2003 med hjemmel i VfV-loven)
skema10

skema11

Diplomuddannelser (etableret før VfV-loven)

skema13

Volumen på efter- og videreuddannelse

De fleste diplomuddannelser under VfVsystemer er igangsat i løbet af 2002, og der foreligger derfor endnu ikke tal for volumen for et helt år. Eksempler på volumen for diplomuddannelser etableret før VfVsystemet er (baseret på uddannelsesinstitutionernes indberetninger for 2002):

HD 3441 årselever (studenterårsværk)
De sociale diplomuddannelser 77 årselever
Ingeniørernes lederuddannelse 138 årselever
Pædagogiske diplomuddannelser 1335 årselever.

I tabellen neden for ses årselever for videregående uddannelse udbudt under Lov om Åben Uddannelse (f.eks. HD, diplom/masteruddannelser, og pædagoguddannelsen for personer med erhvervserfaring) opgjort fra 1993 til 2001:
skema14

Bilag 6: Oversigt over fordeling på optaget på KVU og MVU 2001 og 2002

2001 2002

Mellemlange videregående uddannelser/institutioner

     
Ingeniørhøjskoler 1037   1146
Skovskolen 39   50
Danmarks Journalist Højskole 244   256
Handelshøjskoleafdelinger 284   371
De Sociale Højskoler 874   834
Ergoterapeutskoler 514   506
Fysioterapeutskoler 638   648
Sygeplejeskoler 2363   2565
Radiografskoler 81   98
Jordemoderskolen 98   102
Bioanalytikerskolerne 254   260
Afspændingspædagog     65
Lærerseminarierne 4383   4540
Pædagogseminarierne 5567   5330
Ernærings- og Husholdningsseminarerne 225    
Ernæring og sundhed     435
Håndarbejdslærerseminarierne 592   381
I alt 17193   17587
       
Korte videregående uddannelser      
Designteknolog 270   280
Installationsteknolog 200   206
IT og elektronikteknolog 216   199
Bygningskonstruktør 508   651
Jordbrugsteknolog 241   188
Produktionsteknolog 226   242
Laborant 319   335
Procesteknolog 150   162
Datamatiker 1400   940
Multimediedesigner 1312   911
Transportlogistiker 49   51
Finansøkonom 329   422
Markedsføringsøkonom 1798   1811
Handelsøkonom 20   16
Serviceøkonom 527   441
I alt 7565   6855
Samlet for KVU og MVU  24758    24442

Kilde: KOT 2002 (http://presse.uvm.dk/nyt/pm/optag.xls)

KOT-tallene viser antallet af personer, der har fået besked om, at de er optaget til studiestart (sommer). Tallene viser ikke antallet af studerende, der vælger at påbegynde studiet eller enkelte uddannelsesinstitutioners særskilte vinteroptag eller optag uden for KOT (f.eks. ved aktivering).

Bilag 7: Antal fuldførte på KVU og MVU, 1991 2001


Kilde: Danmarks Statistik

Tabellen viser, hvor mange der fuldførte hhv. KVU og MVU fra 1991 til 2001. MVU dækker ikke de personer, der består en universitetsbachelor. Tabellen viser tal for fuldførelse i perioden 1991 til 2001, og omfatter derfor ikke de dimittender, der er færdige efter de store KVU og MVU uddannelsesreformer i 2000.

Bilag 8: Ledighedstal for KVU, MVU og LVU, 1992 2001

Tabel: Ledighed på det videregående uddannelsesområde som højeste fuldførte niveau opgjort (16-66årige), opgjort fra 1992 til 2001

Note: Registrerede ledighedsberørte i året jf. Danmarks Statistiks CRAM- og RAS oplysninger.
Kilde: Danmarks Statistik, specialkørsel foretaget for Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.

Diagram: Ledighed på det videregående uddannelsesområde som højeste fuldførte niveau opgjort (16-66årige), opgjort fra 1992 til 2001

Denne side indgår i publikationen "Uddannelse: Viden, vækst og velfærd" som kapitel 5 af 5
Version 1. 8/8/2003
Publikationen kan findes på adressen http://www.pub.uvm.dk/2003/soro/
© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden

Til sidens top