Bilag 1-9
Bilagsoversigt
Bilag 1: Danmarkskort over erhvervsakademier
Bilag 2: Danmarkskort over CVU’er og enkeltstående MVU-institutioner
Bilag 3: Erhvervsakademier og CVU’er samt enkeltstående MVU-institutioner
Bilag 4: Præsentation af og oversigt over de korte og mellemlange videregående uddannelser
Bilag 5: Oversigt over videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser
Bilag 6: Oversigt over fordeling på KVU og MVU, 2001 og 2002
Bilag 7: Antal fuldførte på KVU og MVU, 1991 2001
Bilag 8: Ledighedstal for KVU, MVU og LVU, 1992 2001
Yderligere information: www.uvm.dk/statistik/videre
Bilag 1: Danmarkskort over erhvervsakademier
Bilag 2: Danmarkskort over CVU’er og enkeltstående
MVU-institutioner
Bilag 2 (fortsat): Udsnit af København
Bilag 2b: Kort over enkeltstående MVU-institutioner
Bilag 3: Erhvervsakademier og CVU’er samt enkeltstående
MVU-institutioner
 |
 |
Navn og
hjemmeside |
Institutioner |
Erhvervsakademi
Nordsjælland
www.eanord.dk |
Erhvervsskolen
Hamlet og Hillerød Handelsskole |
Erhvervsakademi
København
www.eak.dk |
Niels Brock,
Københavns Tekniske Skole, Hotel og Restaurantskolen og
Laborantskolen |
Erhvervsakademi
Øresund
www.lyngby.nu |
TEC, Ballerup HS og
Lyngby Uddannelsescenter |
Erhvervsakademi
Roskilde
www.ea-r.dk |
Roskilde HS,
Roskilde TS, Slagteriskolen og Lyngby LS |
Erhvervsakademi
Sydsjælland (E55)
www.E55-dk |
Ishøj HS, Ishøj TS,
EUC Sjælland, Handelsskolen Sjælland Syd |
Erhvervsakademi
Vestsjælland
www.selandia-ceu.dk |
Selandia, EUC
Nordvestsjælland, Kalundborg Erhvervsskole, Ringsted Sorø
HS og Ringsted TS |
Erhvervsakademi
Storstrøm
www.stea.dk |
Merkur-Centret/Handelsskolen,
Nykøbing F, Industri og Håndværkerskolen, Lollands HG,
Nakskov TS og Næsgård LS |
Erhvervsakademi Fyn
www.dalumts.dk |
TietgenSkolen,
Svendborg HS, Svendborg TS, Gartnerskolen Søhus, Odense TS,
Dalum TS, Vestfyn HS, Dalum LS og Korinth LS |
Erhvervsakademi Syd
www.eucsyd.dk |
EUC Syd, Sønderborg
HS, CEU Kolding, International Business College Kolding
Fredericia Middelfart, Haderslev HS, Åbenrå KS, Vejen HS
og Mommark HS |
Erhvervsakademi Vest
www.ea-vest.dk |
Esbjerg HS, EUC
Vest, Tønder HS, Varde HS&HG, Ribe HS og Sydjylland LS |
Erhvervsakademi
FACIT
www.eafacit.dk |
Horsens HS, Vejle HS,
Vejle TS, Fredericia Middelfart TS, International Business
College Kolding Fredericia Middelfart, Skanderborg Odder HS,
Grindsted ES, Bygholm LS og Grindsted LS |
Erhvervsakademi
Århus
www.ats.dk |
Århus TS, Århus KS,
DCJ og Vejlby LS |
Erhvervsakademi
Midtjylland
www.eamv.dk |
Herning HS, CEU
Herning og Ikast HS |
Erhvervsakademi
Nordøstjylland
www.dea.hsrds.dk |
Randers TS, Randers
HS, Handelsgymnasiet Mariager Fjord, Den jydske
Haandværkerskole, Djursland ES, Silkeborg HS og Silkeborg
TS |
Erhvervsakademi
MidtVest
www.eamv.dk |
Viborg HS, EUC Midt,
Skive HS, Skive TS, Holstebro TS, Holstebro HS og
Nordvestjysk HG |
Erhvervsakademi
Nordjylland
www.noea.dk |
Ålborg TS, Ålborg
HS, EUC Nord, Frederikshavn HS og Erhvervsskolerne i Aars |
Centre for Videregående Uddannelse (januar 2003)
Stiftende institutioner:
De institutioner, der oprindeligt har indgået aftale om at stifte en ny institution –det betingede CVU. De stiftende institutioner forbliver selvstændige juridiske enheder, men har til hensigt på et senere tidspunkt at lægge sig sammen med
CVU-institutionen.
Partnerinstitutioner:
De institutioner, der har lagt sig sammen og dannet en ny institution – det ubetingede CVU. I det ubetingede CVU ophører partnerinstitutioner med at være selvstændige juridiske enheder.
Henlagte institutioner:
Sygeplejeskoler og radiografskoler, der gennem en driftsoverenskomst er blevet henlagt til et CVU. CVU’et overtager den daglige drift af institutionen, således at der skabes mulighed for øget synergi og faglig sparring mellem sygepleje- og radiografuddannelserne og de øvrige sundhedsfaglige mellemlange videregående uddannelser, der ligger ved CVU’erne. Det overordnede økonomiske ansvar forbliver dog fortsat i amterne.
Institutioner, der er inddraget i CVU’et:
Institutioner, der er inddraget i CVU’et, ophører med at være en selvstændig juridisk enhed og integreres typisk helt CVU’ets efter- og videreuddannelsesafdeling.
 |
 |
Navn og
hjemmeside |
Institutioner |
CVU Esbjerg. Social
& Sund
www.cvu-esbjerg.dk |
Partnerinstitutioner:
Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Esbjerg og Den
Sociale Højskole i Esbjerg
Erklæring om henlæggelse af Ribe Amts Sygeplejeskole |
CVU Fyn
www.cvufyn.dk |
Partnerinstitutioner:
Fyns Pædagogseminarium, Odense Seminarium |
Center
for videregående
sundhedsuddannelser Fyn |
Partnerinstitution:
Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Odense |
CVSU –
Fyn
www.cvsu.dk |
Henlæggelse
af: Sygepleje- og Radiografskolen i Odense, Sygeplejeskolen
i Svendborg |
CVU
Handelshøjskolecentret
www.handelshojskole.dk |
Vestsjællands
Handelshøjskolecenter, Storstrøms Handelshøjskolecenter |
CVU HIH
www.hih.dk |
Ingeniør-
og Handelshøjskolen i Herning |
CVU
Ingeniørhøjskolen i Kbh.
www.ihk.dk |
Ingeniørhøjskolen
i København |
CVU
Ingeniørhøjskolen
Odense Teknikum
www.iot.dk |
Ingeniørhøjskolen
i Odense |
CVU
Ingeniørhøjskolen i Århus
www.iha.dk |
Ingeniørhøjskolen
i Århus |
CVU
Jelling
www.cvujelling.dk |
Jelling
Seminarium |
Jysk
Center for Videregående
Uddannelser
www.jcvu.dk |
Stiftende
institutioner: Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i
Århus, Bioanalytikeruddannelsen i Århus, Jydsk
Pædagog-Seminarium, Peter Sabroe Seminariet, Århus Dag- og
Aftenseminarium, ÅDAS
Inddraget i CVU: Specialkursus i husholdning v. Århus
Universitet (videreuddannelsesinstitution for
diætistuddannelsen), Danmarks Sygeplejerskehøjskoles
afdeling i Århus, Privat afspændingspædagogmiljø |
CVU
København og Nordsjælland
www.cvukbh.dk |
Stiftende
institutioner: N. Zahles Seminarium, Dannerseminariet,
Hillerød Pædagogseminarium, Hovedstadens
Pædagogseminarium, Københavns Pædagogseminarium,
Skovtofte Socialpædagogiske Seminarium, Gentofte
Socialpædagogiske Seminarium, Skodsborg Fysioterapiskole,
Inddraget i CVU: Dansk Sløjdlærerskole, Ekspertise fra to
private afspændingspædagogmiljøer, UC2 – Udviklings- og
videncenter for undervisning og uddannelse af tosprogede,
CICED – Copenhagen International Centre for Educational
Development.
Henlæggelse af: Frederiksborg Amts Sygeplejeskole i
Hillerød |
CVU
Midt-Vest
www.cvumidtvest.dk |
Stiftende
institutioner: Silkeborg Seminarium, Skive Seminarium, Nr.
Nissum Seminarium og HF, Ikast-Seminariet, Viborg-Seminariet,
Skals Fagseminarium |
CVU
Nordjylland
www.cvu-nordjylland.dk |
Stiftende
institutioner: Aalborg Seminarium, Hjørring Seminarium,
Ranum Statsseminarium, Skipper Clement Seminariet, Aalborg
Socialpædagogiske Seminarium. |
Sundheds
CVU Aalborg
www.scvua.dk |
Partnerinstitutioner:
Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Aalborg, Danmarks
Jordemoderskole,
afdelingen i Aalborg
Henlæggelse af: 1) Sygepleje- og Radiografskoleni Aalborg |
CVU
Sjælland
www.cvusj.dk |
Stiftende
institutioner: Ankerhus Seminarium, Holbæk Seminarium,
Hindholms Socialpædagogiske
seminarium, Slagelse Seminarium Erklæring om henlæggelse
af: Vestjællands Amts sygeplejeskole. |
CVU
Storkøbenhavn
www.cvustork.dk |
Stiftende
institutioner: Blaagaard Seminarium, Københavns Dag- og
Aftenseminarium, KDAS, Gladsaxeseminariet |
CVU Syd
www.cvusyd.dk |
Partnerinstitutioner:
Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Næstved, Seminariet
for Formgivning, Storstrømsseminariet, Vordingborg
Seminarium, Henlæggelse af: Sygeplejeskolen i Storstrøms
Amt |
CVU
Sønderjylland
www.cvusonderjylland.dk |
Haderslev
Seminarium
Inddraget i CVU: Designseminariet i Højer Henlæggelse af:
Den Sønderjyske Sygeplejeskole |
CVU Vest
www.cvu-vest.dk |
Partnerinstitutioner:
Ribe Seminarium, Seminariet i Esbjerg
Inddragelse af: 1. Sløjdhøjskolen i Esbjerg |
CVU Vita
www.cvuvita.dk |
Partnerinstitutioner:
Holstebro Pædagogseminarium, Ergoterapeut- og Fysioterapeutskolen i Holstebro,
Socialrådgiveruddannelsen
Henlæggelse af: 1) Sygeplejeskolen i Holstebro |
CVU
Vitus Bering
www.vitusbering.dk |
Partnerinstitutioner:
Ingeniørhøjskolen i Horsens, Teknisk uddannelsescenter i
Horsens |
CVU
ØreSund
www.cvuoeresund.dk |
Partnerinstitutioner:
Ergoterapeutskolen i København, Fysioterapeutskolen i
København, Bioanalytikeruddannelsen i København,
Jordemoderskolen, afd. i København
Henlæggelse af: H:S Sygeplejerskeuddannelsen Inddragelse
af: Danmarks Sygeplejerskehøjskoles afdeling i København |
CVU Øst
www.cvueast.dk |
Partnerinstitutioner:
Haslev Seminarium, BallerupSeminariet, Højvangseminariet,
Københavns Socialpædagogiske, Seminarium, Roskilde
Pædagogseminarium |
Enkeltstående MVU-uddannelsesinstitutioner:
Frederiksberg Seminarium Skårup Seminarium Den Frie Lærerskole i Ollerup Frøbelseminariet
Odense Socialpædagogiske Seminarium Aabenraa Pædagogseminarium Kolding Pædagogseminarium Gedved Seminarium Suhrs’ Seminarium Den Sociale Højskole i København Den Sociale Højskole i Odense Den Sociale Højskole i Århus Skovskolen Forvaltningshøjskolen Danmarks Journalisthøjskole Den Grafiske Højskole
Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation
Desuden er flg. enkeltstående håndarbejdsseminarier under inddragelse i anden institutionssammenhæng:
Håndarbejdets Fremmes Seminarium – forventes inddraget i CVU København og Nordsjælland Hellerup Textil Seminarium er under sammenlægning med Ballerup Handelsskole Odense Håndarbejdsseminarium – forsætter som afdeling i Odense Fagskole uden selvstændigt
MVU-udbud Seminariet for Kunst og Håndværk i Kerteminde – fremtidig institutionel status er under afklaring Seminariet for håndværk og design, Nørresundby – Under sammenlægning med Aalborg Tekniske Skole
Bilag 4: Præsentation af og oversigt over de korte og mellemlange videregående uddannelser
Korte videregående uddannelser. Akademiuddannelser
De korte videregående uddannelser skal bibringe dimittenderne generelle erhvervsmæssige kompetencer og sætte dem i stand til at løse komplekse, praktiske og erhvervsnære opgaver på et analytisk grundlag.
Ved en stor reform af de korte videregående uddannelser i 1997 fastlagde Undervisningsministeriet ensartede rammer og mål for uddannelserne og indførte et fælles akademiniveau. Reformen blev implementeret i år 2000.
Oversigt over korte videregående uddannelser, akademiuddannelser

Ved reformen blev der som noget nyt lagt vægt på, at både studenter og erhvervsuddannede normalt skal have lige adgang til samme akademiuddannelse. Der kan være krav om supplering til bestemte niveauer på gymnasialt niveau, når det skønnes relevant i forhold til en given akademiuddannelse.
Korte videregående uddannelser er normalt af to års varighed. Uddannelser af mere end to års varighed kan tilrettelægges således, at uddannelsesforløbet kan afbrydes med en afsluttet uddannelse på KVUniveau som en del af en længerevarende uddannelse, som fx bygningskonstruktøruddannelsen (MVUniveau). Med afstigning bliver man enten bygningstekniker (AK) eller kort- og landsmålingstekniker (AK).
Uddannelserne bygger på en kombination af teori og erhvervspraksis. De studerende får gennem studieophold i virksomheder og løsning af hovedopgave i samarbejde med en virksomhed mulighed for på grundlag af anvendelsesorienteret teori at løse konkrete, erhvervsnære problemstillinger. Ophold i virksomheder udgør typisk 15 ECTS point (1/4 årsværk) af uddannelsesforløbet.
De korte videregående uddannelser er rettet mod umiddelbar beskæftigelse på arbejdsmarkedet, men giver samtidig grundlag for at fortsætte i relevante længerevarende videregående uddannelser.
Mellemlange videregående uddannelser. Professionsbacheloruddannelser (PB)
De mellemlange videregående uddannelser (MVU) gennemgik en reform i 2000, hvor Folketinget vedtog MVUloven. MVUloven har etableret en fælles ramme for eksisterende og nye uddannelser på MVUniveau. Loven fastslår, at mellemlange videregående udannelser skal være praksisnære, professionsrettede og erhvervsrettede.
Betingelserne for at få adgang til en mellemlang videregående uddannelse er typisk en adgangsgivende eksamen, i enkelte tilfælde suppleret med mellem 9 og 18 måneders erhvervserfaring eller bestemte niveauer opnået i relevante gymnasiale fag. Ved enkelte uddannelser, fx pædagoguddannelsen, vil en relevant grundlæggende uddannelse være adgangsgivende, i dette tilfælde uddannelse til pædagogmedhjælper, dagplejer, omsorgsmedhjælper m.v. (PGU).
De mellemlange videregående uddannelser er normalt af 3 1/2 års varighed (210 ECTS point), men kan vare fra 3 år til 4 1/2 år.
Uddannelserne består som udgangspunkt af en kombination af teori og praksis og giver de studerende teoretiske og praktiske kvalifikationer på højt fagligt niveau og grundlag for umiddelbar udøvelse af en erhvervsfunktion. Praktikken udgør normalt mindst 30 ECTS point (1/2 årsværk).
Oversigt over mellemlange videregående uddannelser, professionsbacheloruddannelser
(PB)

1 De sundhedsfaglige MVU-uddannelser afsluttes alle med en autorisation, således at uddannelserne også kan danne grundlag for udøvelse af professionen som selvstændig. I den henseende retter navnlig ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelserne sig allerede i dag også mod det private sundhedsfaglige arbejdsmarked.
Mellemlange videregående uddannelser giver mulighed for en professionsbachelortitel. Titlen markerer, at mellemlange videregående uddannelser er på niveau med universiteternes bacheloruddannelser, men samtidigt er forskellige fra disse i kraft af uddannelsernes professionsbasering og praksisnærhed.
Bilag 5: Oversigt over videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser
Inden for rammerne af lov om videreuddannelsessystemet for voksne (VfVsystemet) er der godkendt videregående voksenuddannelser som svarer til et KVUniveau, og diplomuddannelser som svarer til et MVU-niveau.
Videregående voksenuddannelser (VVU)

Diplomuddannelser (etableret 2001-2003 med hjemmel i VfV-loven)



Diplomuddannelser (etableret før VfV-loven)


Volumen på efter- og videreuddannelse
De fleste diplomuddannelser under VfVsystemer er igangsat i løbet af 2002, og der foreligger derfor endnu ikke tal for volumen for et helt år. Eksempler på volumen for diplomuddannelser etableret før VfVsystemet er (baseret på uddannelsesinstitutionernes indberetninger for 2002):
HD 3441 årselever (studenterårsværk) De sociale diplomuddannelser 77 årselever Ingeniørernes lederuddannelse 138 årselever Pædagogiske diplomuddannelser 1335 årselever.
I tabellen neden for ses årselever for videregående uddannelse udbudt under Lov om Åben Uddannelse (f.eks. HD, diplom/masteruddannelser, og pædagoguddannelsen for personer med erhvervserfaring) opgjort fra 1993 til 2001:
Bilag 6: Oversigt over fordeling på optaget på KVU og MVU 2001 og 2002
|
2001 |
|
2002 |
Mellemlange videregående uddannelser/institutioner
|
|
|
|
Ingeniørhøjskoler |
1037 |
|
1146 |
Skovskolen |
39 |
|
50 |
Danmarks Journalist Højskole |
244 |
|
256 |
Handelshøjskoleafdelinger |
284 |
|
371 |
De Sociale Højskoler |
874 |
|
834 |
Ergoterapeutskoler |
514 |
|
506 |
Fysioterapeutskoler |
638 |
|
648 |
Sygeplejeskoler |
2363 |
|
2565 |
Radiografskoler |
81 |
|
98 |
Jordemoderskolen |
98 |
|
102 |
Bioanalytikerskolerne |
254 |
|
260 |
Afspændingspædagog |
|
|
65 |
Lærerseminarierne |
4383 |
|
4540 |
Pædagogseminarierne |
5567 |
|
5330 |
Ernærings- og Husholdningsseminarerne |
225 |
|
|
Ernæring og sundhed |
|
|
435 |
Håndarbejdslærerseminarierne |
592 |
|
381 |
I alt |
17193 |
|
17587 |
|
|
|
|
Korte videregående uddannelser |
|
|
|
Designteknolog |
270 |
|
280 |
Installationsteknolog |
200 |
|
206 |
IT og elektronikteknolog |
216 |
|
199 |
Bygningskonstruktør |
508 |
|
651 |
Jordbrugsteknolog |
241 |
|
188 |
Produktionsteknolog |
226 |
|
242 |
Laborant |
319 |
|
335 |
Procesteknolog |
150 |
|
162 |
Datamatiker |
1400 |
|
940 |
Multimediedesigner |
1312 |
|
911 |
Transportlogistiker |
49 |
|
51 |
Finansøkonom |
329 |
|
422 |
Markedsføringsøkonom |
1798 |
|
1811 |
Handelsøkonom |
20 |
|
16 |
Serviceøkonom |
527 |
|
441 |
I alt |
7565 |
|
6855 |
Samlet for KVU og MVU |
24758 |
|
24442 |
Kilde: KOT 2002 (http://presse.uvm.dk/nyt/pm/optag.xls)
KOT-tallene viser antallet af personer, der har fået besked om, at de er optaget til studiestart (sommer). Tallene viser ikke antallet af studerende, der vælger at påbegynde studiet eller enkelte uddannelsesinstitutioners særskilte vinteroptag eller optag uden for KOT (f.eks. ved aktivering).
Bilag 7: Antal fuldførte på KVU og MVU, 1991 2001

Kilde: Danmarks Statistik
Tabellen viser, hvor mange der fuldførte hhv. KVU og MVU fra 1991 til 2001. MVU dækker ikke de personer, der består en universitetsbachelor. Tabellen viser tal for fuldførelse i perioden 1991 til 2001, og omfatter derfor ikke de dimittender, der er færdige efter de store KVU og MVU uddannelsesreformer i 2000.
Bilag 8: Ledighedstal for KVU, MVU og LVU, 1992 2001
Tabel: Ledighed på det videregående uddannelsesområde som højeste fuldførte niveau opgjort (16-66årige), opgjort fra 1992 til 2001

Note: Registrerede ledighedsberørte i året jf. Danmarks Statistiks CRAM- og RAS oplysninger.
Kilde: Danmarks Statistik, specialkørsel foretaget for Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Diagram: Ledighed på det videregående uddannelsesområde som højeste fuldførte niveau opgjort (16-66årige), opgjort fra 1992 til 2001


Denne side indgår i publikationen "Uddannelse: Viden, vækst og velfærd" som kapitel 5 af 5
Version 1. 8/8/2003
Publikationen kan findes på adressen http://www.pub.uvm.dk/2003/soro/
© Undervisningsministeriet 2003
|