Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Aldrig før har det danske arbejdsmarked ændret sig så hurtigt som i disse år. Det stiller store krav til virksomhedernes og medarbejdernes fleksibilitet og omstillingsevne, og det stiller krav om, at den erhvervsrettede uddannelsesindsats hele tiden er relevant i forhold til nye teknologier, ændrede produktionsprocesser og nye måder at organisere arbejdet på. 

Da Regeringen ved sin tiltræden i november 2001 flyttede AMU til Undervisningsministeriet var formålet da også at skabe et dynamisk samspil mellem de erhvervsrettede grund-, voksen- og efteruddannelser. I de forløbne to år har der været arbejdet intensivt på at skabe rammer for, at den fremtidige uddannelsesindsats bliver så målrettet og fleksibel, at den kan imødekomme den store variation, der er i virksomhedernes og medarbejdernes behov for kompetenceudvikling. 

Første fase var en ændring af finansieringen af den erhvervsrettede uddannelsesindsats for ufaglærte og faglærte. Det betød bl.a., at muligheden for at opkræve kollektivt arbejdsgiverbidrag blev fjernet, og at der blev indført deltagerbetaling for at kvalificere efterspørgslen. 

Anden fase var loven om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Den giver fælles regler for AMU-centre, tekniske skoler, handelsskoler og landbrugsskoler og fremmer dermed muligheden for en enstrenget institutionsstruktur med fagligt og økonomisk bæredygtige og regionalt forankrede uddannelsesinstitutioner.

Da folketinget i juni 2003 vedtog bl.a. den nye lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., afsluttede regeringen fase 3 i det samlede lovkompleks på det erhvervsrettede voksen og efteruddannelsesområde. Denne publikation giver en kort introduktion til fase 3 - det nye fleksible AMU-koncept - og et eksempel på en vellykket AMU-fusion. 

I Undervisningsministeriets publikation “Nyt AMU - med brugeren i centrum” fra november 2003 uddybes det nye AMU-koncept, og der redegøres for det øgede samspil mellem den erhvervsrettede grund-, voksen- og efteruddannelsesindsats og for, hvordan den ændrede økonomistyring og den nye institutionsstruktur understøtter AMU-konceptet.

ULLA TØRNÆS
Undervisningsminister

Denne side indgår i publikationen "Nyt AMU - en kort introduktion" som forord
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top