Forrige kapitel Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fra uddannelser til kompetencer

 


Den 1. januar 2004 træder den nye lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. i kraft. Formålet med loven er fortsat, at den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse for ufaglærte og faglærte skal tage udgangspunkt i arbejdsmarkedets og deltagernes behov, men med det nye AMU-koncept er der samtidig sket et totalt skift i uddannelsestænkningen - fra at tænke i enkeltuddannelser til at tænke i kompetencer på arbejdsmarkedet. 

Ved at sætte fokus på de kompetencer, der er relevante for arbejdsmarkedet, åbnes der for at tænke kompetenceudvikling som en proces, der effektivt kobler formaliseret uddannelse og læring på arbejdspladsen.

Hele grundlaget for nytænkningen er fælles kompetencebeskrivelser. De 12 efteruddannelsesudvalg, som er sammensat af arbejdsmarkedets parter inden for forskellige fag- og brancheområder, har - i tæt samarbejde med Undervisningsministeriet - i løbet af 2003 udviklet knap 140 kompetencebeskrivelser, som retter sig mod let genkendelige jobområder på det danske arbejdsmarked. 

Beskrivelserne vil give virksomheder og medarbejdere et godt grundlag for at gå i dialog om behovet for den konkrete kompetenceudvikling - på kort og lidt længere sigt. 

Hver kompetencebeskrivelse består af tre dele: 

  • En beskrivelse af jobområdet
  • En beskrivelse af de kompetencer, der er relevante inden for jobområdet 
  • En oversigt over de arbejdsmarkedsuddannelser og udvalgte enkeltfag fra de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser, som kan føre frem til kompetencerne 

Arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag fra de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser, dvs. erhvervsuddannelserne, de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og uddannelsen til faglært landmand, er dermed tænkt sammen. Det har to fordele for brugerne. For det første er uddannelsesudbuddet blevet overskueligt, og for det andet vil de udvalgte enkeltfag, som ligger i kompetencebeskrivelserne, få samme vilkår som arbejdsmarkedsuddannelser.

 

Sådan kan en fælles kompetencebeskrivelse bruges 

Virksomheden “2004” er en mellemstor isoleringsvirksomhed, som er i stand til at påtage sig de fleste opgavetyper. Arbejdet på virksomheden består af en række jobfunktioner, og både medarbejdere og ledelse er enige om, at de store udsving i arbejdsmængden inden for de forskellige jobfunktioner betyder, at medarbejderne skal være mere fleksible, så hver medarbejder i højere grad kan varetage flere funktioner. 

Medarbejdere og ledelse sætter sig derfor sammen om den fælles kompetencebeskrivelse Isolering af tekniske anlæg. De drøfter fx, hvilke af de isoleringsopgaver, der i kompetencebeskrivelsen er beskrevet under den arbejdsmarkedsrelevante kompetence, der er relevante for virksomheden, fx varmeisolering, køleisolering, lydisolering, brandisolering osv. 

De drøfter også, hvilke af de beskrevne arbejdsprocesser der er relevante, fx fremskaffelse af materialer og udstyr, montering af isolering, bortskaffelse af affald, kundebetjening m.v., og hvordan arbejdet for tiden er organiseret. 

Ledelse og medarbejdere har nu et godt udgangspunkt for at se på, hvilke af de ca. 40 arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, det vil være relevant, at nogle af de faglærte og ufaglærte medarbejderne deltager i. Det kan fx være kanalisolering, brandisolering, kundeorientering, pladeudfoldning, dansk som andetsprog for flygtninge og indvandrere eller kvalitetssikring. 

Virksomheden har nu et gennemarbejdet grundlag for at gå i dialog med den regionale uddannelsesinstitution om, hvordan uddannelserne kan sammensættes til kurser, der tilgodeser ledelsens og den enkelte medarbejders behov, og hvordan uddannelserne kan tilrettelægges, så de passer ind i virksomhedens arbejdsrytme.

 

Øget fleksibilitet 

Det konkrete behov for kompetenceudvikling er forskelligt fra virksomhed til virksomhed og fra medarbejder til medarbejder. I dag tilrettelægger virksomheder inden for samme jobområde ofte arbejdet meget forskelligt, og de vil derfor have forskellige strategier for medarbejderudvikling og dermed forskellige uddannelsesbehov. Det nye AMU-koncept kan imødekomme den store variation i brugernes behov: 

  • Med de fælles kompetencebeskrivelser er der skabt rammer om uddannelsesudviklingen, som betyder, at nye og ændrede uddannelser kan godkendes inden for 6 uger 
  • Uddannelsesinstitutionerne kan sammensætte de korte uddannelser helt fleksibelt, så indholdet i kurserne svarer til brugernes konkrete behov 
  • Kurserne kan gennemføres på uddannelsesinstitutioner, på virksomheder og som fjernundervisning, og på alle tider af døgnet alle ugens dage
  • Hver uddannelse har en vejledende varighed, men deltagerne kan afslutte uddannelsen, så snart de har nået uddannelsens mål 
  • Mange uddannelser gennemføres i et “åbent værksted”, så deltagerne løbende kan begynde på en uddannelse, uden at de skal vente på, at uddannelsesinstitutionen har samlet et helt hold

 

Øvrige nydannelser i AMU-konceptet 

Ud over indførelsen af kompetencebeskrivelser og en øget fleksibilitet i udvikling, indhold og tilrettelæggelse er der en række øvrige nydannelser i det nye AMU-koncept. De væsentligste er: 

  • Uddannelsesindsatsen for flygtninge og indvandrere tager udgangspunkt i de fælles kompetencebeskrivelser, så det sikres, at indsatsen for alle målgrupper fører frem til præcis de samme kompetencer 
  • Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), som er uddannelse for unge danskere og indvandrere, der har særlige tilpasningsvanskeligheder, giver faglige og arbejdsmæssige kompetencer i forhold til jobområderne 
  • Enkeltfag, der indgår i kompetencebeskrivelserne, bliver omfattet af den samme kvalitetssikring som arbejdsmarkedsuddannelserne 
  • Medarbejdere, der har en uddannelse, der er højere end erhvervsuddannelsesniveauet, får mulighed for at deltage i arbejdsmarkedsuddannelser, så medarbejderteam med forskellig uddannelsesbaggrund kan deltage sammen i uddannelse 
  • Der er indført en række styringsmæssige “håndtag”, som sikrer, at hovedmålgruppen fortsat er ufaglærte og faglærte

 

Enstrenget institutionsstruktur 

Formålet med den nye institutionsstruktur er på samme tid at bevare lokale uddannelsesmiljøer og at sikre brede uddannelsesmiljøer i alle regioner med valgmuligheder for unge, voksne og virksomheder.

 

Skolefusion er en succes i Randers 

AMU Østjyllands afdeling i Randers er fusioneret med Randers Tekniske Skole til stor tilfredshed for begge skoler og til gavn for det lokale arbejdsmarked og erhvervsliv. 

Et af de AMU-centre, der i dag er fusioneret med en erhvervsskole, er AMU Østjylland. AMU-centerets afdeling i Randers er blevet overdraget til Randers Tekniske Skole. Fra begge sider melder parterne om stor tilfredshed med fusionen. “Faciliteterne udnyttes langt bedre. Det gælder lokaler, bygninger og lærerkræfter. Skolernes samlede uddannelsestilbud er blevet langt bredere, så nu har vi mulighed for at lave totalløsninger for langt flere af virksomhedernes ansatte,” siger Per Fisker, uddannelseschef for AMU-afdelingen på Randers Tekniske Skole og tidligere chef for AMU Østjyllands Randers-afdeling. “AMU-afdelingen bidrager helt konkret med virksomhedskonsulenter, der laver opsøgende arbejde i virksomhederne. Nu kan de få hele teknisk skoles koncept med ud til virksomhederne,” siger han. 

Per Fisker bekræfter, at der før fusionen har været meget konkurrence mellem AMU-afdelingen og Randers Tekniske Skole om at levere efteruddannelse til virksomheder. “Konkurrencen var til ulempe, fordi der ikke var elever nok til at fylde begge uddannelsesinstitutioner. Derfor har vi brugt for mange ressourcer på at løse den samme opgave,” forklarer Per Fisker. 

Næstformand i bestyrelsen, adm. Direktør Søren Fischer, mener, at den ny AMU-afdeling bidrager til teknisk skole med mere dynamik. “AMU-kurserne er meget målrettede og hurtige. Det giver et kompetenceløft, som vi har brug for set i lyset af den stigende globalisering, hvor kravene til virksomhederne bliver stadig større,” forklarer han. Selv om erhvervsskolerne fylder mest i en fusion med et AMUcenter, er kravet for en succes, at der ikke blot bliver tale om en overtagelse af AMU-centrene fra erhvervsskolernes side. Ligeværdighed synes at være kodeordet for succes. 

Der er i dag mere liv på Randers Tekniske Skole. De hurtige og korte AMU-kurser gør, at der hele tiden kommer mange nye mennesker på skolen. “Det hele handler om, at samfundets ressourcer skal bruges optimalt,” siger Søren Fischer.

 

Denne side indgår i publikationen "Nyt AMU - en kort introduktion" som kapitel 1 af 1
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden
Til sidens top