Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Bilag 2: Oversigt over bidragsydere til antologien

 

 

 

Annemarie Møller Andersen,
lektor, ph.d., Naturfagsdidaktisk forskningsenhed, Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV., annemari@dpu.dk Annemarie Møller Andersen har gennemført en række forsknings- og udviklingsprojekter vedrørende naturfagsundervisning i folkeskolen og uddannelse af lærere, specielt natur/teknik og biologi, og deltager som repræsentant for naturfagsområdet i OECD/PISA i Danmark. 
Hanne Andersen,

lektor, ph.d., Afd. for Medicinsk Videnskabsteori, Panum Instituttet, Blegdamsvej 3, 2200 København N, h.andersen@medphil.ku.dk
Hanne Andersens forskningsområde er videnskabsteori og videnskabshistorie, specielt videnskabelig begrebsdannelse og udviklingen af videnskabelige teorier. Endvidere har hun beskæftiget sig med forholdet mellem videnskabsteori, videnskabshistorie og undervisning i de naturvidenskabelige fag. 
Henrik Busch,
lektor, ph.d. scient., Naturfagsdidaktisk forskningsenhed, Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV., busch@dpu.dk
Henrik Busch har gennemført en række forsknings- og udviklingsprojekter der knytter sig til folkeskolens naturfagsundervisning, med særlig fokus på anvendelse af medier og IT og på uformelle læringsmiljøer. Desuden forskning og dialog om praksisudvikling på tertiære naturvidenskabelige uddannelser.
Frederik Voetmann Christiansen,
cand. scient. i fysik og filosofi, ph.d.studerende ved Center for Didaktik og Metodeudvikling, Danmarks Tekniske Videncenter, DTU, 2800 Kgs. Lyngby, fc@cdm.dtu.dk Frederik Voetmann Christiansen har beskæftiget sig medingeniørfags- og naturfagsdidaktik, blandt andet med projektarbejde i naturvidenskabelige grundfag. Hans primære forskningsinteresse er ingeniørfagenes didaktik og videnskabsteori, herunder specielt uddannelsens bidrag til etablering af professionel kompetence. 
Jens Dolin,
lektor, ph. d., Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M., jens.dolin@dig.sdu.dk
Jens Dolin forsker i såvel naturfagsdidaktiske som almenpædagogiske og skoleudviklingsmæssige problemstillinger især i det almene gymnasium. Specielt kan nævnes læringsproblemer i fysik (med fokus på begreber som autenticitet, dialog og repræsentationsformer), læseplansudvikling i naturfag (specielt kompetencer og dannelse) og læreruddannelse. 
Søren Dragsted,
pædagogisk konsulent, CVU København & Nordsjælland, Hermodsgade 28, 2200 København N., og lærer på Rosenlundskolen i Ballerup Kommune, dragsted@dpu.dk
Søren Dragsted har i 20 år arbejdet med udvikling af didaktikken i folkeskolens naturfag. Aktuelt arbejdes med forskning knyttet til natur/teknik som indebærer surveyundersøgelser af lærerforudsætninger og et ITprojekt i faget. Endvidere arbejdes med efteruddannelse af lærere på kurser og udvikling af lærersamarbejde, undervisningsmiljøer og en naturfaglig kultur på skolerne. 
Trine Facius,
stud. scient. i fysik og matematik, Niels Bohr Institutet, Blegdamsvej 17, 2100 København Ø., facius@fys.ku.dk
Trine Facius er bachelor i fysik og matematik fra Københavns Universitet og er i gang med sin kandidatuddannelse inden for partikelfysik. Trine er interesseret i formidling og undervisning inden for de videregående naturvidenskabelige uddannelser og er i den forbindelse involveret i studenterpolitik på sit studie, hvor hun bl.a. er medlem af undervisningsudvalget under bestyrelsen for Niels Bohr Institutet.  
Sebastian Horst,
konsulent, cand. scient., Center for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, Universitetsparken 5, 2100 København Ø., sh@naturdidak.ku.dk Sebastian Horst har arbejdet med komparativ fagdidaktik inden for naturfagene på det tertiære uddannelsesområde, skrevet lærematerialer til folkeskolens fysik/kemiundervisning, været redaktør på DR Undervisning og arbejder nu som konsulent med udvikling af naturfaglig universitetsundervisning. 
Marit Kjærnsli,
forsker, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo, Postboks 1099, Blindern, N 0316 Oslo, marit.kjarnsli@ils.uio.no
Marit Kjærnsli har kompetencen knyttet til naturfagsdidaktik og har gennemført flere empiriske undersøgelser om naturfagenes situation i skolen og om elevernes kundskaber og holdninger. Hun har været med i den norske projektgruppe for TIMSS (Third International Mathematics and Science Study) og PISA (International Programme for Student Assessment) og er projektleder for PISA 2003. 
Lars Brian Krogh,
gymnasielærer og undervisningsforsker ved Center for Naturfagenes Didaktik, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C., lkrogh@phys.au.dk Lars Krogh har især beskæftiget sig med konstruktivistiske læringsteorier og deres mulige udmøntning i praktisk fysikundervisning. Derudover har han foretaget større undersøgelser (“GF2” og “GF3”) af unges forhold til gymnasiefysik, herunder kortlagt en række muligheder for at påvirke elevernes oplevelse af faget. Aktuelt arbejder han med at beskrive unges møde med naturfag i et kulturelt perspektiv. 
Ellen Nørgaard,
docent, dr. pæd., Institut for Pædagogisk Antropologi, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV., en@dpu.dk Ellen Nørgaard har i en årrække arbejdet med uddannelseshistorie og også undervist i dette på kandidatuddannelserne først på Danmarks Lærerhøjskole og nu på DPU. Særlige interesseområder er reformpædagogik, skolearkitektur og fagkredsens udvikling.  
Rie Troelsen,
forskningsassistent, ph.d., Naturfagsdidaktisk forskningsenhed, Institut for Curriculumforskning, Danmarks Pædagogiske Universitet, Emdrupvej 101, 2400 København NV., troelsen@oncable.dk
Rie Troelsen har hovedsageligt beskæftiget sig med naturvidenskabsdidaktik inden for det tertiære uddannelsesområde og specielt med den eksperimentelle lærings- og undervisningssituation, men er også interesseret i den pædagogiske efteruddannelse som adjunkter på naturvidenskabelige fakulteter på højere læreanstalter bliver tilbudt. 
Lars Ulriksen,
lektor, ph.d., Institut for Uddannelsesforskning, Roskilde Universitetscenter, Postbox 260, 4000 Roskilde, ulriksen@ruc.dk
Lars Ulriksen forsker i universitetspædagogik med særlig fokus på betydningen af de studerendes baggrund og forventninger til universitetsstudier, af fagenes tradition, struktur og undervisningsformer og af lærernes forståelser af studiet og faget. Desuden forskning i projektpædagogikkens teori og praksis. Tilknyttet Center for Ungdomsforskning ved Roskilde Universitetscenter.

Denne side indgår i publikationen "Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 13 af 14
Version 1. 8/12/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top