Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

2 Indledning

 

 

I juni 2002 nedsatte Undervisningsministeriet en arbejdsgruppe med titlen Fremtidens Naturfaglige Uddannelser. Baggrunden var at regeringen, som beskrevet i handlingsplanen Bedre Uddannelser,1 ønsker en samlet og målrettet indsats for at styrke naturvidenskab i hele uddannelsessystemet.

Arbejdsgruppen, hvis medlemmer og kommissorium er anført sidst i denne rapport, fik til opgave at udarbejde en strategiplan for det naturfaglige område i det danske uddannelsessystem, fra førskoleniveau til universitetsniveau. Planen indeholder handlingsorienterede anbefalinger der kan udmøntes over såvel korte som lange tidshorisonter. Strategiplanen har politikere og andre beslutningstagere som primær målgruppe, hvilket afspejler sig i tekstens kortfattethed og fokusering på konkrete handlemuligheder.

Arbejdsgruppen skal ses i sammenhæng med dens tre søstergrupper inden for andre fag i uddannelsessystemet: “Kompetencer og matematiklæring”, “Fremtidens danskfag” og “Fremtidens sprogfag”, som alle på nuværende tidspunkt har udgivet deres bud på en ønskelig fremtidig udvikling af de respektive fag.2 Det er lykkedes de fire arbejdsgrupper i vid udstrækning at sammentænke centrale anbefalinger med henblik på iværksættelse af tiltag der kan dække uddannelsesområdet bredt.

Arbejdsgruppen har valgt at afgrænse det naturfaglige uddannelsesområde til at omfatte undervisningsfag hvori naturvidenskabelige problemstillinger og emner leverer hovedparten af indholdet.

1) (Undervisningsministeriet, 2002).
2)
Se www.nyfaglighed.emu.dk, hvor alle materialer fra de fire arbejdsgrupper er tilgængeligt.

Selvom det naturfaglige uddannelsesområde er stort og komplekst, er det let at pege på fælles træk i fagområdernes genstandsfelter: naturen, metoderne hvorved vi opnår indsigt om naturen, samt anvendelserne af denne indsigt. Trods væsentlige forskelle mellem de naturfaglige undervisningsfag indbyrdes har det hele tiden været udgangspunktet for projektet at se samlet på naturfagene.

Arbejdsgruppen opfatter det som sin væsentligste opgave at overveje de naturfaglige uddannelser i sammenhæng og i relation til den enkeltes og det omgivende samfunds behov. Som grundregel er de overordnede linjer i uddannelsessystemet diskuteret i denne rapport. Når særlige problemstillinger gør sig gældende eller med henblik på eksemplificeringer, er enkelte undervisningsfag analyseret og beskrevet i teksten.

Rapporten består af nærværende Bind 1, som er strategiplanen med arbejdsgruppen som afsender, og Bind 2, der indeholder en række selvstændige essays som belyser væsentlige problemstillinger, og som er skrevet af forskellige forfattere på opfordring fra arbejdsgruppen.3 De synspunkter der fremføres i Bind 2, står således for den enkelte forfatters regning og er ikke nødvendigvis udtryk for arbejdsgruppens opfattelse.

Bemærk at der er anvendt nyt komma i rapporten, bortset fra citattekster.

Anbefalinger er placeret i bokse som denne sidst i hvert af kapitlerne 4-8.

3) (Busch, Horst & Troelsen, 2003). Se alle materialer fra Fremtidens Naturfaglige Uddannelser på www.nyfaglighed.emu.dk.

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 2 af 12


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top