Til forsiden Til næste side
 
   

Undervisningsministeriets logoUndervisningsministeriets forord

 

 

 

En nærmest eksplosiv vidensproduktion og omfattende forandringer i kultur og samfund sætter vore uddannelser, fagene og fagligheden under pres og gør det mere end nogensinde påkrævet at forlade en traditionel pensumtænkning og anlægge nye vinkler på undervisningens mål og indhold og på evaluerings- og prøveformer. Som led i denne proces har Uddannelsesstyrelsen nedsat og finansieret analyse- og arbejdsgrupper i udvalgte fag og fagområder. I oktober 2002 udgav Undervisningsministeriet rapporten fra den første af disse grupper, Kompetencer og Matematiklæring. I februar i år er rapporterne fra arbejdsgruppen om fremtidens danskfag udkommet, og rapporten fra arbejdsgruppen om fremtidens sprogfag udkom i april 2003.

Nærværende publikation, Fremtidens naturfaglige uddannelser, Naturfag for alle - vision og oplæg til strategi er udarbejdet af den arbejdsgruppe som Uddannelsesstyrelsen nedsatte for Fremtidens naturfaglige uddannelser og fag. Gruppen, der har haft Nils O. Andersen, professor ved Københavns Universitet, som formand, fremlægger med denne publikation sine anbefalinger for udvikling af undervisning og kompetenceudvikling i naturfagene på alle niveauer i uddannelsessystemet. I den selvstændige publikation Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, som er bind 2 af arbejdsgruppens rapport, behandler en række forfattere i essays udvalgte problemstillinger inden for fagene og uddannelserne.

Ansvaret for rapportens indhold og anbefalinger - herunder de økonomiske bud og prioriteringer samt bud på en strategi for de kommende år - ligger fuldt ud hos arbejdsgruppen.

Uddannelsesstyrelsen vil gerne rette en stor tak til gruppens medlemmer for gennemførelse af dette meget omfattende projekt der forventes at sætte et betydeligt præg på udviklingen i naturfagene og de naturfaglige uddannelser, men også bredere på den faglige tænkning i andre fagområder. 

Det kan varmt anbefales at alle med interesse for undervisning i de forskellige naturfag og uddannelser på det naturfaglige område - og på andre fagområder - lader sig inspirere af publikationen. Det gælder ikke mindst lærere på alle niveauer, lærebogsforfattere og tilrettelæggere af efteruddannelse. Også Uddannelsesstyrelsen vil i arbejdet med fornyelse af såvel
naturfagene som andre fag lægge vægt på at nyttiggøre de spændende ideer og perspektiver i rapporten. 

Der er adgang til samtlige materialer fra arbejdsgruppens oprindelige websted - og fra de tre øvrige arbejdsgruppers - via www.nyfaglighed.emu.dk.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.

 

Jarl Damgaard
Uddannelsesdirektør
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Maj 2003

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens naturfaglige uddannelser" som Forord


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forsiden Til næste side

Til sidens top