Social og psykologisk støtte for eleven

Kontaktlæreren har en funktion som faglig vejleder, men har derudover stor betydning som støtteperson for eleven på et socialt og psykologisk plan.

Den enkelte skole vil som oftest formulere kontaktlærerens funktionsbeskrivelse og dermed i praksis fastlægge, hvilke funktioner der skal tillægges hvilken vægt og betydning. Men kontaktlæreren har også en rolle som vejleder for eleven på et mere personligt plan.

Eleverne tillægger kontaktlæreren stor betydning som støtte på dette plan. Det fremgår af undersøgelser af elevers oplevelser af kontaktlærerordningen. Den typiske elev har et klart behov for en voksen at tale med undervejs i uddannelsesforløbet, fordi det giver tryghed og sikkerhed at vide, at nogen vil lytte.

En del af kontaktlærerarbejdet er med andre ord at være parat til at kunne involvere sig på dette plan. At kunne lytte til elevens oplevelser og så vidt muligt bidrage til problemløsning.

Men det er samtidig klart, at kontaktlæreren og kontaktlærerfunktionen ikke kan rumme og løse allehånde problemer. Kontaktlæreren kan typisk støtte eleven på et elementært menneskeligt plan, men handler det om mere komplicerede problemstillinger, må kontaktlæreren ofte melde pas og henvise til uddannelses- og erhvervsvejlederen.

Flere skoler har taget konsekvensen af dette og opbygget team, hvor kontaktlærer og uddannelses- og erhvervsvejledere arbejder tæt sammen. Dermed kan den gensidige sparring og grænsedragning kvalificeres, og eleven kan i en problemsituation få den rette hjælp eller den bedste henvisning til supplerende hjælp uden for skolen.

Kontaktlæreren samarbejder med

Der udarbejdes konkrete ansvarsfordelinger mellem lærer, kontaktlærer og uddannelses- og erhvervsvejledere i den enkelte afdeling, hvad angår rutiner, arbejdsopgaver og særlige foranstaltninger.

Kontaktlærerens samarbejdsflader til uddannelses- og erhvervsvejledere er:

  • sværere elevproblemer,
  • uddannelsesskift,
  • eksterne hjælpefunktioner,
  • fraværsproblemer/opfølgning,
  • specialpædagogiske foranstaltninger,
  • økonomi/SU,
  • påbygning/delkompetencer og
  • merit.

Uddannelses- og erhvervsvejledere har ekspertisen i at gennemføre ”vanskelige” samtaler med elever og skal i bred forstand fungere som supervisorer for kontaktlærer og lærer.