Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. En folkeskole for alle

 

 

1.1 Mødet i skolen

Folkeskolen rummer børn med forskellige sociale og kulturelle forudsætninger og børn med mange forskellige sprog. Alle elever deltager i fællesskabet og bidrager med deres forskellighed i undervisningen.

Skolens opgave er at skabe gode læringsbetingelser for alle elever uanset deres forskellige forudsætninger. Et godt læringsmiljø kendetegnes ved trivsel, tryghed og spændende faglige udfordringer.

Den særlige udfordring, der ligger i at undervise tosprogede elever, er at sikre, at de får mulighed for faglig indlæring sideløbende med, at de udvikler deres danske sprog. For at være godt rustet til at undervise tosprogede elever, er det en fordel, at lærerne har viden om andetsprogstilegnelse. Det kan derudover være hensigtsmæssigt, at danske lærere arbejder sammen med tosprogede lærere om den enkelte elevs faglige, sproglige og sociale udvikling.

Folkeskolen og forældrene har et fælles ansvar for, at skolegangen bidrager positivt til integrationen af de tosprogede elever. Når der kommer tosprogede elever på skolen, er det en god anledning til at undersøge om den faglige og pædagogiske praksis, herunder dialog og forældreinddragelse, imødekommer disse elever.

Skoleleder og konsulent, Århus kommune

"Som lærere skal vi undgå at generalisere. At danskere er sådan, pakistanere er sådan, tyrkerne sådan, og så videre - den går ikke. Vi bør som lærere forholde os til det enkelte barn og barnets liv her i landet, hvor det i sin hverdag lever i samspil med flere kulturer".

I al undervisning er lærerens forståelse for og kendskab til elevens og familiens
situation vigtig. Skolerne skal kunne rumme mangfoldigheden, så de - hvor det
er rimeligt - kan imødekomme de krav og behov, som elever og forældre med en anden kulturbaggrund har. Samtidig skal forældre som elever udvise respekt for folkeskolens indhold og rammer.

Skolen skal sikre, at det værdigrundlag, skolen bygger på, er kendt og respekteret af såvel ansatte som elever og forældre. Det er en vigtig opgave for skolen at redegøre for de forventninger, skolen har til forældrene, og sikre, at forældrene får en forståelse for disse.

Skolens undervisning og dagligliv bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati, men hvordan sikrer man disse værdier i forhold til et positivt møde? Her har det stor betydning, at skolens personale forholder sig professionelt til ligheder og forskelle og inddrager dem aktivt i arbejdet. Det forudsætter, at personalet tilegner sig viden om den flerkulturelle hverdag, som mange af eleverne lever i. 

Det kan være en stor støtte både i det interne og det eksterne samarbejde, hvis skolen fx udarbejder retningslinier for, hvordan man vil sikre sig imod, at elever mobbes på grund af forskelligheder. Skolens personale kan med fordel overveje -både teoretisk og praktisk - hvordan elevernes gensidige respekt for forskelligheder opbygges.

 

Gode råd

  • Skolen tydeliggør sine krav og forventninger til forældre og børn og sikrer, at alle parter får en forståelse for disse.
  • Skolens bestyrelse og personale overvejer, hvordan skolen afspejler sit elevgrundlag bl.a. med hensyn til personalesammensætning.
  • Skolens personale drøfter, hvordan der kan tages højde for, at også tosprogede elever skal have en undervisning, der tager afsæt i deres forudsætninger og behov.
  • Skolens ledelse giver mulighed for metode- og procesudvikling i forhold til andetsprogspædagogik.

 

1.2 Integration af tosprogede elever er en fælles opgave 

Både politikere, ansatte i kommunalforvaltninger, skoleledere, lærere, pædagoger, forældre og elever har et fælles ansvar for, at de tosprogede elevers møde med skolen bliver positivt. Der kan med fordel drøftes et fælles værdigrundlag og udarbejdes klare retningslinier for det tværfaglige samarbejde i en kommune, så det ikke i sidste ende bliver op til den enkelte skole eller lærer at udvikle en særlig praksis på området. Integrationsopgaven varetages bedst gennem en sammenhængende, tværfaglig indsats, hvor der er helhed i arbejdet med de tosprogede børn i såvel dagtilbud, skolen, fritidslivet som videre i uddannelsessystemet. Det er derfor vigtigt, at de pædagogiske erfaringer med det enkelte barn og den enkelte elev videreformidles ikke mindst i overgangen til og fra folkeskolen.

 

Gode råd

  • Erfaringer viser, at integration tager tid og er en gensidig proces.
  • Integration er hele skolens opgave.
  • Samarbejde og erfaringsudveksling mellem skolerne på kommunalt plan er en god idé.
  • Tosprogede læreres særlige kompetencer kan inddrages i skolens integrationsarbejde.
  • Pædagoger, lærere og skoleledelse bør forholde sig til de tosprogede familiers tosprogethed og flerkulturelle baggrund.
  • Det er væsentligt at skelne mellem dansk som andetsprog og dansk som modersmål.
  • Andetsprogspædagogik kan med fordel indarbejdes i skolens efteruddannelsesplaner, så lærerne får den fornødne kompetence.
  • Lærere med erfaring i undervisning af tosprogede elever er en ressource, som andre lærere og personalegrupper kan hente råd og vejledning hos.

 

 

 
Denne side indgår i publikationen "Inspiration til bedre integration i folkeskolen" som kapitel 1 af 5
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top