Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

 

 

 

I juni 2002 fremlagde regeringen sin handlingsplan for Bedre Uddannelser. Regeringens visioner på uddannelsesområdet er et velfungerende uddannelsessystem, der tilbyder relevante uddannelser af høj kvalitet og på et højt fagligt niveau i alle dele af landet. Dette er en grundlæggende forudsætning for at sikre vækst og velfærd for den enkelte og for det danske samfund.

Regeringens målsætning er, at de danske uddannelsestilbud skal stå mål med de bedste i verden, når der gennemføres evalueringer og benchmarking på tværs af landene. Dette gælder både for de almene og de erhvervsrettede uddannelser.

Bedre institutioner er en hjørnesten i visionen om bedre uddannelser. Det er på institutionerne, at visionerne skal omsættes til praktisk virkelighed for uddannelsessystemets mange interessenter. For at fremme institutionernes arbejde med kvalitetssikring og udvikling skal styringskonceptet videreudvikles, så fokus i højere grad er på output. Det skal være institutionernes resultater og kvalitet, der tæller.

I løbet af 1990'erne er der gennemført omfattende reformer, der har decentraliseret beslutningskompetence og ansvar til de enkelte uddannelsesinstitutioner. Decentraliseringen er nu tilendebragt, og den har resulteret i store fordele, som det er vigtigt at fastholde.

Decentraliseringen har omfattet såvel styringen af uddannelser som styringen af økonomi og institutioner på alle uddannelsesområder. Der skete en professionalisering af de forskellige styringsfunktioner på tværs af uddannelsesområderne.

I denne publikation lægges hovedvægten på den del af den samlede styring, der vedrører økonomi- og institutionsstyring. Decentraliseringen baseret på selvejemodellen og taxameterstyring har vist sig meget effektiv til at styre institutionernes økonomi og produktivitet. Udfordringen er nu at skabe et mere helhedsorienteret og udviklingsorienteret styringskoncept, der fokuserer både på produktivitet og kvalitet. Øget opmærksomhed på institutionernes kvalitet og resultater i styringen og i det centrale tilsyn skal sikre, at de lokale løsninger lever op til de politisk fastsatte mål.

Undervisningsministeriets institutionsområde repræsenterer et samlet undervisningsudbud præget af stor mangfoldighed og med meget forskelligartede formål og undervisningsopgaver. Udviklingen af institutionsstyringen skal naturligvis ske under respekt for de forskellige sektorers særegne karakter.

I denne publikation redegøres nærmere for den overordnede institutionspolitik, som skal bidrage til at realisere visionen om bedre uddannelser.

ULLA TØRNÆS
Undervisningsminister

 


Denne side indgår i publikationen "Bedre institutioner til bedre uddannelser" som forord
© Undervisningsministeriet 2003

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top