|
|
Målsætninger og indsatsområder
Danske uddannelser skal stå mål med de bedste i verden. Når der
gennemføres sammenligninger på tværs af landene, er det målet, at
Danmark ligger helt i top.
Der er et godt stykke vej igen, før Danmark når dette ambitiøse
mål, og det stiller store krav til uddannelsessystemet og ikke mindst
til uddannelsesinstitutionerne. For det er på institutionerne, at
visionerne skal omsættes til praktisk virkelighed.
Institutionerne har i de senere år fået større og større
frihedsgrader til selv at finde og vælge de løsninger, der svarer
bedst til de lokale behov og ønsker. Denne udvikling er et resultat af
de mange reformer, der påbegyndtes i slutningen af 1980'erne, og som
nu er tilendebragt. De to grundlæggende elementer i decentraliseringen
- selveje-modellen og taxameterfinansiering - har optimeret styringen
med hensyn til produktivitet og har givet den enkelte institution et
godt virksomhedsgrundlag. Men for at indfri de nye og skærpede krav om
kvalitet og faglighed skal styringen videreudvikles. Der skal fortsat
arbejdes med strukturelle ændringer, som kan være en forudsætning for
udvikling af bredere og nye uddannelseskompetencer, og der skal arbejdes
for at skabe bedre rammer for institutionernes kvalitetsudvikling.
Samtidig skal institutionerne i højere grad end hidtil dokumentere
deres resultater og kvalitetsniveau over for omverdenen.
Undervisningssystemets mange brugere, aftagere og øvrige interessenter
skal fremover spille en større og mere aktiv rolle i vurderingen af de
ydelser, som institutionerne leverer. Nøgleordene for interessenterne
er åbenhed og gennemsigtighed om institutionernes resultater. Åbenhed
og gennemsigtighed er en forudsætning for brugerindflydelse. Brugerne
får et godt grundlag for at vælge mellem forskellige institutioner, og
der sikres et godt grundlag for dialog mellem institutionen og dens
brugere og aftagere om forhold af relevans for kvaliteten, så ydelserne
kan fornyes og videreudvikles i samspil med aftagersiden. Åbenhed og
gennemsigtighed giver endvidere institutionerne bedre muligheder for at
sammenligne sig med andre og lære af hinanden, og bestyrelserne sikres
et bedre arbejdsgrundlag.
For de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner er netop samspillet
med det regionale erhvervsliv centralt. Samspillet skal styrkes ved at
forpligte institutionerne til dialog med brugere og aftagere og til at
samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner om regionalt udbud og
kompetenceopbygning. Dette mål kan ikke nås, hvis udbuddet er spredt
på for mange og for små uddannelsesmiljøer, men fordrer stærke
institutioner både i form af brede faglige undervisningsmiljøer,
økonomisk bæredygtighed og professionel ledelse.
Det er et særligt mål at sikre stærke uddannelsesmiljøer for de
erhvervsrettede uddannelser i alle dele af landet.
Institutionsstrukturen skal bestå af brede, regionale
uddannelsesmiljøer, men samtidig bevare de mange lokale
uddannelsessteder.
De frie skoleformer etableres derimod på privat initiativ af en
kreds af borgere. Det offentlige har således ingen pligt til at sikre
et udbud af frie skoler, endsige sikre et landsdækkende udbud. Skolerne
er hovedsagelig alternativer til det ordinære uddannelsessystem -
folkeskolen eller det almene gymnasium - eller tilbud om folkelig
oplysning. Institutionerne har frihed til at fastlægge eget
værdigrundlag og undervisning. Eksistensen af de frie skoler er udtryk
for en tradition for at vægte mindretalsbeskyttelsen højt ved at yde
offentlige tilskud til disse alternative skoleformer.
For de frie grundskoler gælder, at deres eksistens er sikret i
Grundlovens § 76. Bestemmelsen fastslår, at der ikke er skolepligt men
undervisningspligt i Danmark. Børn har ret til gratis undervisning i
folkeskolen, men ikke pligt til at lade sig undervise i folkeskolen,
hvis forældrene selv sørger for en undervisning, der står mål med
folkeskolen. I de frie grundskoler påhviler tilsynet med undervisningen således som hovedprincip forældrene til børn i
skolen.
Øget fokus på output
Realiseringen af de institutionspolitiske mål stiller krav om
videreudvikling af styringen af institutionerne, så det i højere grad
er output - institutionernes resultater - der tæller. Tilskuddene, der
allerede i dag bestemmes ud fra omfanget af institutionernes
gennemførte undervisningsaktivitet, skal fremover i højere grad gives
efter et "noget for noget princip". Institutionerne skal vise
vilje til omstilling inden for politisk særligt prioriterede områder.
Vurderingen af institutionernes resultater på det lokale niveau af
brugerne og aftagerne skal styrkes. Fra sommeren 2003 vil
institutionerne offentliggøre oplysninger om deres
undervisningskvalitet og resultater på deres hjemmesider. Det næste
skridt er at skabe overblik og lette borgernes mulighed for at
sammenligne mellem de enkelte institutioner. På den måde vil det
centrale tilsyn i Undervisningsministeriet blive suppleret af et "markedstilsyn",
hvor god og dårlig kvalitet på institutionerne sanktioneres.
Samtidig skal også det centrale tilsyn i Undervisningsministeriet i
højere grad understøtte denne proces ved at sikre brugerne al relevant
information om institutionernes resultater og kvalitet. Benchmarking af
institutionerne er et af de nye redskaber, der skal supplere de
allerede eksisterende. Benchmarking skal også øge gennemsigtigheden
for institutionerne, så de bedre kan lære af hinanden.
Institutionspolitiske
målsætninger
Uddannelsesinstitutionerne skal
-
være stærkere fagligt og økonomisk
og have større selvstændighed og ansvar.
-
dokumentere resultater og
konkurrere på kvalitet.
-
være regionalt ansvarlige.
Brugere, aftagere og andre
interessenter skal
Outputstyring skal
-
øge
fokus på resultater og kvalitet, så institutionernes
konkrete løsninger lever op til de politisk fastsatte mål.
-
sikre, at det regionale og lokale
erhvervslivs behov understøttes af uddannelse og kompetence.
|
Outputstyring - styringsinstrumenter og indsatsområder
Det nuværende styringskoncept er baseret på decentralisering af
beslutningskompetence til de enkelte institutioner. De enkelte
styringsinstrumenter er også allerede i dag på forskellig måde
orienteret mod output. Omlægning til en højere grad af fokus på
output er et udtryk for en logisk videreudvikling af styringskonceptet,
hvor sigtet er, at styringen skal rumme flere og flere væsentlige
dimensioner. Hvor styringen og tilsynet i de første faser af
decentraliseringen især sikrede institutionernes produktivitet og
regeloverholdelse, udvides styringens fokus nu med en
kvalitetsdimension. Samtidig skal de tidligere opnåede fordele
fastholdes. Omlægning til øget outputstyring skal derfor bygge videre
på og supplere de elementer, der allerede indgår i styringen.
De væsentligste styringsinstrumenter og indsatsområder er
følgende:
Styringsinstrumenter og indsatsområder
- Øget konkurrence på kvalitet gennem øget åbenhed og
gennemsigtighed om institutionernes kvalitet. Derved etableres
et "brugerstyret" tilsyn.
- Udvidede krav til institutionernes interne kvalitetsarbejde.
- Udbudsgodkendelse. Undervisningsministeriets godkendelse af
de enkelte institutioner til at udbyde bestemte uddannelser
sikrer, at institutionen har de fornødne kompetencer til
opgaven.
- Styring via institutions- og udbudsstrukturen i retning af
regionale bæredygtige institutioner, hvor de lokale
udbudssteder samtidig bevares. Bla. skal den seneste ændring
af grundtilskudsmodellen skabe hensigtsmæssige incitamenter.
- Tilskud skal i højere grad gives efter et princip om
noget for noget. Særlige tillægstaxametre skal fra 2003
fremme politisk prioriterede mål, bl.a. at uddannelser
færdiggøres. Aftalemodeller: Tilskud skal fremme
institutionernes arbejde med kvalitetsudvikling inden for
særligt prioriterede indsatsområder, fx:
- Bedre samspil med regionale private og offentlige
virksomheder.
- Professionalisering af
institutionernes ledelse.
- Udvikling af indikatorer for resultater og kvalitet,
hvormed output kan måles, eller som kan danne grundlag for
at vurdere de resultater, institutionerne præsterer.
- Øget opmærksomhed på institutionernes kvalitet, fx
gennem benchmarking, skal give et bedre grundlag for
institutioners egne initiativer, for ministeriets
opfølgning og for politiske beslutninger.
Ny model for mere systematisk og formaliseret dialog mellem
ministeriet og institutionssiden.
|
Denne side indgår
i publikationen "Bedre institutioner til bedre uddannelser" som kapitel 1 af 2
© Undervisningsministeriet 2003
|
|