Forsiden [ Undervisningsministeriets logo ]

Oversigt over rapporten

 

 

Denne bog indeholder principielt tre forskellige teksttyper:

masterplaner, generelle overvejelser over danskfagets udvikling i lyset af fremtidens krav og specifikke bearbejdninger af det vi kalder delsystemer, dvs. de danskfag der indgår i grundskolen, de forskellige ungdomsuddannelser og voksenuddannelserne. I teksten er disse teksttyper imidlertid fordelt på flere afsnit. Det første afsnit indeholder den generelle, overordnede masterplan som rummer arbejdsgruppens fjorten bud på principper for et fremtidigt danskfag. Den overordnede masterplan udstikker samtidig rammerne for de mere specifikke masterplaner som er udarbejdet for næsten alle delsystemerne, men de er af indlysende læsetekniske grunde anbragt som indledning til de afsnit der behandler hvert delsystem for sig. Mellem den overordnede masterplan og gennemgangen af delsystemerne har vi indskudt vores generelle overvejelser. De fungerer dels som baggrundsstof: Her gives i diskuterende form grundene til at den overordnede masterplan ser sådan ud; dels skulle de gerne give læseren en fornemmelse af hvor komplekst området er, hvor mange forhold der skal tages i betragtning, og hvor centrale uddannelsespolitiske emner man tvinges til at berøre undervejs til fremtidens danskfag.

Det betyder at rapporten er bygget op som følger: Efter den overordnede masterplan følger et langt afsnit om udgangspunkterne for arbejdsgruppens arbejde. Det indeholder bl.a. vores svar på spørgsmålet om hvad danskfagets kerne er, og hvordan der kan tales om danskfaget på tværs af delsystemer: det kan der med brug af fire kulturelle kompetencer, tre stofområder, en række arbejdsformer, minimalkrav og evalueringsformer. Det hele skulle gerne bringes til at svinge i samme takt for hvert delsystem og samtidig muliggøre både temposkift og fornyet specialisering på vej fra et delsystem til et andet og de forskellige delsystemers profilering i forhold til hinanden. Et afsnit om tværgående problemstillinger fuldender de lange forberedelser til det som mange nok vil opleve som det egentlige: Arbejdsgruppens svar på spørgsmålet om hvad der bør ske med danskfaget i hvert enkelt delsystem. Delsystemerne er ordnet så de følger fagets progression: Først grundskolen, så avu, dernæst ungdomsuddannelserne (med eud først) og til slut de to læreruddannelser på henholdsvis lærerseminarierne og universiteterne. I hvert afsnit følges en fast disposition med masterplanerne anbragt forrest og midt på scenen så det bliver nemmere at få øje på konsekvenserne af de mange overvejelser. Derudover kigger vi på andre relevante uddannelsesinstitutioner for faget dansk, såsom sprogcentre.

Fremstillingen bygger foruden på materialet i sekretariatets OVERSIGT over dansksystemet på en lang række ministerielle rapporter. Det danske uddannelsessystem er vel undersøgt og dokumenteret, og mange af rapporterne er tilgængelige via Undervisningsministeriets uvurderligt nyttige hjemmeside, www.uvm.dk . Vi henviser overalt i slutnoter og i selve teksten, men har ikke gjort noget forsøg på der at opstille referencerne efter de højeste principper for den slags. Litteraturen er derfor samlet i en liste til allersidst i rapporten hvor også arbejdsgruppens kommissorium og sammensætning er dokumenteret.

 

 

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens danskfag" som Oversigt over rapporten
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden
Til sidens top