Forsiden [ Undervisningsministeriets logo ]

Litteratur

 

 

Nedenfor findes en oversigt over litteratur, love og bekendtgørelser mv. samt websider/websteder der henvises til i denne rapport og i OVERSIGT. Enkelte steder er litteraturhenvisningen forklaret i en parentes. UVM er en forkortelse for Undervisningsministeriet.

  • Bank Jensen, Viggo og Torben Gravesen: “Læsning på gymnasieniveau - fra deldisciplin i faget dansk til et anliggende for alle fag” i Læsepædagogen, 2B/2001
  • Beck, Steen og Birgitte Gottlieb: Elev/student, UVM 2002
  • Billeskov Jansen, F.J.: Danmarks Digtekunst, 1-3, 2. udg. Munksgaard 1969
  • Billeskov Jansen, F.J.: Poetik, 1-2, Kbh.: 1942
  • Brink, L., J. Lund, S. Heger & J. N. Jørgensen: Den Store Danske Udtaleordbog, Kbh.: Munksgaard 1991
  • Brostrøm, Torben m.fl. (KUP): Dansk. Undervisningen i dansk i det danske uddannelsessystem, UVM 1991 (se også KUP-projektets hæfter om Mundtlig fremstilling, Skriftlig fremstilling og Sproglig viden og bevidsthed)
  • Casemetoden og andre undervisningsformer på hhx, UVM 1997
  • Dahlerup, Pil: Dansk litteratur, bd. 1, Gyldendal 1998
  • Dalsgaard, Inge, Marianne Hansen og Gitte Ingerslev (red.): Midt i ræset, Dansklærerforeningen 1998
  • Danmarks Statistik: Børns levevilkår, Kbh. 2002
  • Dansk noter 3, 2001 (temanummer om kernefaglighed; bidrag af bl.a. Peer E. Sørensen)
  • Dansk noter 4, 2001 (temanummer om kernefag; bl.a. beretning fra Dansklærerforeningens årsmøde)
  • Dansk som andetsprog og tosprogede set på tværs af uddannelsessystemet, upubliceret fagkonsulentrapport, UVM 2001
  • Digteren og Samfundet i Danmark i det 19. Aarhundrede, 1-2, Kbh.: 1942-1945
  • Elf, Nikolaj F. og Signe M. Østerlund: Oversigt over dansksystemet, UVM 2003
  • Education Policy Analysis, OECD 2001
  • Eksamensforsøg i det almene gymnasium og hf, UVM 2002
  • Esmann, Karin, Alma Rasmussen og Lisbeth Birde Wiese (red.): Dansk i dialog, Dansklærerforeningen 2000
  • Fagkonsulentrapporten fra historiefaget, upubliceret, UVM 2001
  • Kernefaglighed i danskfaget - et udkast, upubliceret fagkonsulentrapport, UVM 2001
  • Fischer-Jørgensen, Eli: “Sprogundervisningen skal forbedres”, Politiken 29.12.2001
  • Gramkov, Karsten, Birthe Lund og Per Nytrup: IKT i læreruddannelsen. Det innovative seminarium, Aalborg Seminarium 2000
  • Guldberg, S., K. Jacobsen, B. Lausch: Læsefærdigheder, læsevejledning og læseundervisning - i erhvervsuddannelserne, UVM 2001
  • Handesten, Lars: “Litteraturhistorie i praksis” i Handesten og Weinreich: Litteraturens byrde, Roskilde Universitetsforlag 2001 (1997).
  • Hansen, Marianne: Hellere stå på tå end være på hælene, UVM 2001
  • Harder, Peter og Birthe Louise Bugge: Skolen på frihjul, Gyldendal 2002
  • Haugsted, Mads: Handlende mundtlighed, DLH 1999
  • Hedeboe, Bodil: Når vejret læser kalendere - en systemisk funktionel genreanalyse af skrivepædagogiske forløb, ph.d.- afhandling, DIG,Syddansk Universitet Odense 2002
  • Heltberg, Eva og Christian Kock (red.): Skrivehåndbogen, Gyldendal Uddannelse 1999
  • Henningsen. Sven Erik og Birte Sørensen: Danskfagets didaktik, Dansklærerforeningen 1995
  • Henriksen, Aage: “Beskrivelse af faget dansk”, optrykt i Den intellektuelle, s. 125-134, Fremad 1974
  • Hetmar, Vibeke: Elevens projekt, lærerens udfordringer. Om skriveundervisning og skriveudvikling i folkeskolen, Dansklærerforeningen 2000
  • Holmen, Anne: “At åbne danskfaget - dansk som andetsprog i den almindelige undervisning” i Dansklærerforeningens fællesskrift 2000
  • Höglin, Renée: Engelska språket som hot och tillgång i Norden, TemaNord 2002, Nordisk Ministerråd 2002
  • Indvandrere og efterkommere i uddannelsessystemet, UVM 2001
  • Jakobsen, K., B. Lausch, T. Munch-Hansen: Faglig læsning og skrivning - en vejledning til valgfaget, UVM 1997
  • Jakobsen, K., B. Laush, T. Munch-Hansen: Jeg læste en hel bog og nu tør jeg også skrive - faglig læsning og skrivning på erhvervsskoler, UVM 1999
  • Jensen, Mi’janne Juul: “Man lærer at se sig selv og sine opgaver i øjnene” i Esmann, Karin, Alma Rasmussen og Lisbeth Birde Wiese (red.): Dansk i dialog, Dansklærerforeningen 2000
  • Jensen, Mi’janne Juul m.fl.: Når sproget vokser, Dansklærerforeningen 1998
  • Juul, Ida: Eleverne og de erhvervsgymnasiale uddannelser, UVM 2001
  • Klare mål, UVM 2001 (om dansk i grundskolen)
  • Kock, Christian: “Imitatio: en bro mellem tekstlæsning og skriftlig fremstilling” i Dansk 2/01
  • Kock, Christian og Birthe Tandrup: Skriv kreativt, Gyldendal 2000 (1989)
  • Kristensen, Sven Møller Digtningens teori, Kbh.: 1958
  • Krogh, Ellen, Alma Rasmussen og Søren Søgård: Skrivebogen, Dansklærerforeningen 1994
  • …kun løs er al fremmed tale?, UVM 2001
  • Laursen, Helle Pia: Magt over sproget, Akademisk forlag 2001
  • Laursen, Per Fibæk: Didaktik og kognition, Gyldendal 1999
  • Lær og skriv, UVM 1994
  • Madsen, Anne-Grethe m.fl. (DEL): Evaluering af forsøg med de elektroniske eksamensopgaver, DEL 2001
  • Modersmålet i uddannelserne. Hvilke mål? Hvilke vilkår? København 1982 (den såkaldte CUR-rapport)
  • Munch, Susanne: Informationsteknologi i danskundervisningen, Dansklærerforeningen 2002
  • Nielsen, Anne Grete: Fra Kierkegaard til Calvin Klein, UVM 2000
  • Niss, Mogens m.fl.: Kompetencer og matematiklæring, UVM 2002
  • Perregaard, Bettina: Forskning og undervisning i skriftsprog, Akademisk Forlag 2002
  • Poulsen, Ib: Dansk - et fag i fremtiden? (tiltrædelsesforelæsning, RUC 2002, se www.ruc.dk)
  • Rapport om efteruddannelse af gymnasie- og hf-lærere, UVM 1999
  • Bedre uddannelser, UVM 2002
  • Rienecker, Lotte og Peter Stray Jørgensen: Opgaveskrivning, Samfundslitteratur 2000
  • Rienecker, Lotte og Peter Stray Jørgensen: Den gode opgave, Samfundslitteratur 2000
  • Schnedler m.fl.: Praktisk musisk undervisning. Evalueringsrapport for Folkeskolens Udviklingsråd, DLH 1991
  • Schou, Søren: Og andre forfattere, Roskilde Universitetsforlag 2001
  • Seeberg, Peter, Integration af etniske minoriteter i ungdomsuddannelserne - et 10-årigt perspektiv, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration 2002
  • Sprogene i samspil, UVM 2001
  • Spurvesol, Dansklærerforeningen 1989
  • Statistisk årbog 2001, Danmarks Statistik 2001
  • Sørensen, Peer E.: “Al den snak om dynamisk kernefaglighed” i Dansk Noter 3, 2001
  • Tal der taler, UVM 2002
  • Thygesen, Karen (red.): Siger du noget?, UVM 1994
  • Torp, Arne: Nordiske språk i nordisk og germansk perspektiv, Oslo: Novus 1998 (om Maurud og Börestam)
  • Tænk - vi skriver, UVM 1993
  • Uddannelse 3, UVM 2002 (temanummer om faglighed; bidrag af bl.a. Claus Jensen, Frans Gregersen, Johannes Iversen og Mogens Niss)
  • Uddannelse på kryds og tværs, UVM 2001
  • Uddannelsesredegørelse 2000, UVM 2000
  • Udlændingedatabasen i Danmarks Statistik (data bearbejdet af Indenrigsministeriet)
  • Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser, UVM 1999
  • “Udviklingstendenser. Vurdering og testning af tosprogede børn er i bevægelse” i Vurdering af tosprogede børns sprog og læsning, uc2 1999
  • Undervisning og lærerkvalifikationerne, UVM 1992
  • Vandfanget 4, Aarhus Universitet, Institut for Nordisk Sprog og Litteratur, 2001. (temanummer om fremtidens danskfag med bidrag af bl.a. Per Stounbjerg, Peer E. Sørensen, Finn Hauberg Mortensen, Søren Schou og Frans Gregersen)
  • Videregående uddannelser i dansk/nordisk, København 1997 (Evalueringscentrets evaluering af dansk på videregående uddannelser)
  • Weinreich, Torben og Lars Handesten: Litteraturens byrde - litteraturhistorie og ældre tekster i folkeskolen i teori og praksis, Roskilde Universitetsforlag 2001 (1997)
  • Årsberetning fra censorformandskabet, 2001 (ved bl.a. Jørgen Knudsen)

 

Love og bekendtgørelser mv. (se www.uvm.dk):
Grundskolen
  • LBK 730 (21. juli 2000), BEK 154 (7. marts 2001)
  • BEK 495 (31. maj 2000)
  • Prøverne i dansk. Bekendtgørelse og vejledning, UVM 1996
  • Prøver, Evaluering, Undervisning - Dansk, UVM 2000
  • BEK nr. 63 (28. januar 1998) om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog
Avu
  • LBK 668 (7. juli 2000)
  • BEK 709 (18. juli 2000)
  • BEK 710 (18. juli 2000)
  • Råd og vink om Dansk trin 1, UVM 2000
  • Råd og vink om projektopgaven i dansk, UVM 2000
  • Beretning 2001. En aktuel status for gymnasiet, hf og avu, UVM 2001
  • Rapport fra udvalget om de almene voksenuddannelser, UVM 2000
Erhvervsuddannelserne
  • LBK 724
  • BEK 655
Htx
  • LBK 174 (16. marts 2001)
  • BEK 524 (15. juni 2001)
  • Råd og vink (om Dansk på htx), UVM 2001
Hhx
  • LBK 174 (16. marts 2001)
  • BEK 249 (6. april 2000)
  • Råd og vink (om Dansk niveau A på hhx), UVM 2001
Alment gymnasium
  • LBK 754 (8. august 2000)
  • BEK 411 (31. maj 1999)
  • Undervisningsvejledning for gymnasiet, dansk, UVM maj 999
  • Vejledning for mundtlig studentereksamen i Dansk, UVM april 2000
  • Vejledning for censorer ved skriftlig studentereksamen i Dansk, UVM marts 2000
  • Råd og Vink - skriftlig dansk, UVM 2000
  • Råd og vink - skriftlig dansk, UVM 2001
Hf
  • LBK 755 (8. august 2000)
  • BEK 605 (15. juli 1995)
  • Undervisningsvejledning for hf, dansk, UVM september 1995
  • Vejledning for mundtlig studenter- og hf-eksamen i Dansk, UVM april 1997
  • Vejledning for censorer ved skriftlig højere forberedelseseksamen i Dansk, UVM april 2000
  • Råd og Vink - skriftlig dansk, UVM 2000
  • Hf-forsøg 1997-2000, UVM 2001
  • På vej mod et nyt hf - Udspil til en reform, UVM 2001
Lærerseminarierne
  • LBK 981 (1. november 2000)
  • BEK 382 (19. juni 1998)
Universiteterne
  • Studieordninger for dansk på Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet Odense og Kolding, Aalborg Universitet, Roskilde Universitetscenter og Danmarks Pædagogiske Universitet
  • Videregående uddannelser i dansk/nordisk, Evalueringscenteret 1997
Sprogcentre
  • Lov om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre
Gymnasiepædagogikum
  • BEK nr 242 af 22/04/1998
  • BEK nr 243 af 22/04/1998
  • BEK nr 244 af 22/4/1998
Derudover:
  • Lov nr. 414 (6. juni 2002) om øget gennemsigtighed og åbenhed i uddannelsessektoren
Internetadresser:

 

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens danskfag" som Litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden
Til sidens top