Forrige kapitel Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

Appendix

 

1. Kommissorium og arbejdsgruppe

Her gengives alene det papir som efter forhandling mellem arbejdsgruppens formand og Uddannelsesstyrelsen førte til nedsættelse af arbejdsgruppen Fremtidens danskfag.

Uddannelsesredegørelse 2000 havde faglighed som tema og belyste en række af de udfordringer uddannelsessystemet står over for i kraft af de mange forandringer der sætter den traditionelle faglighed under pres. Der skabes ny viden i et stadig hurtigere tempo. Perspektiver og vilkår for undervisningen ændres i kraft af bl.a. informationsteknologi, globalisering og de løbende og hastige forandringer der i øvrigt sker i uddannelsessystemets omgivelser.

Set på denne baggrund er det en vigtig ambition for Uddannelsesstyrelsen at sikre en systematisk gennemtænkning af det centrale indhold i vore uddannelser og fag, af centrale kundskabs- og færdighedsområder og kernefaglighed samt at få afgrænset de kompetencer uddannelsessystemet skal udvikle. Arbejdet hermed er henlagt til Uddannelsesstyrelsens fokusområde 1, Værdier og indhold, og er påbegyndt med nedsættelse af en arbejdsgruppe der udarbejder en redegørelse med anbefalinger for udvikling af matematikfaget og matematikundervisningen på alle niveauer i uddannelsessystemet. Det er tanken at gennemføre et tilsvarende arbejde i en række øvrige fag. Forberedelserne hertil er påbegyndt i Uddannelsesstyrelsens tværgående fagkonsulentgrupper.

På denne baggrund nedsætter Uddannelsesstyrelsen en arbejdsgruppe der skal udarbejde en redegørelse med anbefalinger for udvikling af danskfaget og danskundervisningen på alle niveauer i uddannelsessystemet. Gruppen anmodes om at belyse og besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvilke problemstillinger og præmisser bør der lægges vægt på ved afgrænsning af fagets kernestof og de kompetencer faget skal bidrage til opbygning af på de respektive trin i uddannelsessystemet?
  2. Hvilke samfundsmæssige krav og forventninger er der til danskundervisningen i fremtiden?
  3. Hvilke danskfaglige kompetencer og hvilken kernefaglighed i dansk skal sikres i de forskellige uddannelsesformer på de forskellige stadier af uddannelsessystemet?
  4. Hvordan kan man mest hensigtsmæssigt evaluere de ønskede kompetencer og graden af målopfyldelse for faget?
  5. Hvordan sikres, for både eleven og faget, progression og sammenhæng gennem hele uddannelsessystemet samtidig med at man får klare forskelle i profil mellem de enkelte dele af systemet?
  6. Hvordan er danskfagets relationer til andre fag vurderet ud fra gruppens forslag til afgrænsning af kernestof og kompetencer (jf. pkt. 3)? Blandt de punkter som ønskes belyst, er samspil mellem fagene, gensidig støtte og afhængighed samt spørgsmål vedr. evt. tilgrænsende eller overlappende kompetence- og stofområder.
  7. Hvordan ser fremtidens undervisningsmaterialer til dansk ud i de forskellige uddannelsesformer?
  8. På hvilke af danskfagets områder (indhold, pædagogik, samspil med andre fag, undervisningsmaterialer, evaluerings- og eksamensformer mv.) er der i særlig grad behov for fornyelse, set i forhold til de kvalifikationer og kompetencer faget i fremtiden skal bidrage til opbygning af?
  9. Hvordan sikrer man at der sker en løbende udvikling af danskfaget og danskundervisningen i fremtiden?
  10. Hvilke forslag vil gruppen stille for at få dens ideer omsat til virkelighed, og hvilken strategi anbefaler gruppen for det videre arbejde med kernefaglighed og kompetencer i faget?

Arbejdsgruppen ledes af professor Frans Gregersen, Københavns Universitet, og sammensættes så den råder over viden om danskfaget på forskellige niveauer og ud fra forskellige synsvinkler. Alle udpeges af Undervisningsministeriet i deres personlige egenskab. Til gruppen knyttes en sekretær.

Gruppen tænkes primært at fungere som igangsættende, spørgsmålsstillende, idégenererende og -opsamlende. Det forventes derfor,

  • at gruppen i en række henseender suppleres af et brugerpanel bestående af organisationsrepræsentanter og to kontaktgrupper, én for fagkonsulenterne i dansk og én for den faglige forening, Dansklærerforeningen
  • at der til gruppen også knyttes særlig kompetence inden for området dansk som fremmed- og andetsprog
  • at gruppen i øvrigt får mulighed for at trække på forskningsog udviklingskompetence inden for hele uddannelsessystemet og tager kontakt med grupper, skoler, institutioner og virksomheder som har sat forsøg i gang eller har taget særlig fremadpegende initiativer.

Arbejdet tænkes at forløbe i tre faser:

  1. Først en kortlægningsfase, hvor man koncentrerer sig om at finde frem til hvilke problemer der allerede nu kan konstateres i forholdet mellem fagets ide og virkelighed på den ene side og omgivelsernes forventninger på den anden, og hvilke der kan opstå i den nære fremtid som følge af kendte udviklinger. Denne fase afsluttes senest februar 2002 med aflevering af og offentliggørelse af første del af gruppens rapport.
  2. Derefter følger en udviklings- og diskussionsfase, hvor fokus er på hvilke midler der skal benyttes for at løse de konstaterede problemer. Denne fase afsluttes senest august 2002 med offentliggørelse af anden del af gruppens rapport.
  3. Den afsluttende del af gruppens arbejde udgøres af en diskussions- og implementeringsfase, hvor gruppen i fortsættelse af de to første faser udformer sine svar på de stillede spørgsmål, herunder forslag til implementering. I efteråret 2002 afleveres den endelige rapport, som sammenfatter de to første dele og tilføjer gruppens konkrete forslag fra tredje fase.

I alle tre faser er den løbende dialog med systemets mange aktører vigtig. Den vil bl.a. blive varetaget ved hjælp af en hjemmeside og på to større konferencer samt løbende ved møder og publikationer. Endelig forventes de to kontaktudvalg at fungere i hele forløbet.

Gruppens arbejde gennemføres under ansvar over for Uddannelsesstyrelsen med reference til direktøren for fokusområde 1, Værdier og indhold.

Medlemmer af arbejdsgruppen er:

  • Jette Pagaard Norrild, folkeskolelærer, fhv. fagkonsulent i dansk i Undervisningsministeriet (folkeskolen)
  • Ursula Andkjær Olsen, forfatter og anmelder
  • Kirsten Voigt, folkeskolelærer og fagkonsulent for humanistiske fag i Lyngby-Taarbæk Kommune
  • Finn Hauberg Mortensen, professor i nordisk litteratur og institutleder, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
  • Frans Gregersen (formand), professor i dansk sprog, Institut for Nordisk Filologi, Københavns Universitet
  • Leif Lørring, rektor ved Danmarks Biblioteksskole
  • Helle Pia Laursen, CVU København-Nordsjælland/ N. Zahles Seminarium
  • Steen Lassen, studielektor, Uddannelsesstyrelsen, fhv. fagkonsulent i dansk, “forbindelsesofficer” mellem arbejdsudvalget og Undervisningsministeriet.

Som sekretær fungerer:

  • Nikolaj Frydensbjerg Elf, cand.mag.

Som praktikant og studentermedhjælper fungerer:

  • Signe Østerlund, stud.mag

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens danskfag" som kapitel 1 af 3
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden
Til sidens top