
 |
 |
Appendix
1. Kommissorium og arbejdsgruppe
Her gengives alene det papir som efter forhandling mellem arbejdsgruppens
formand og Uddannelsesstyrelsen førte til nedsættelse af
arbejdsgruppen Fremtidens danskfag.
Uddannelsesredegørelse 2000 havde faglighed som
tema og belyste en række af de udfordringer uddannelsessystemet
står over for i kraft af de mange forandringer der sætter
den traditionelle faglighed under pres. Der skabes ny viden i et stadig
hurtigere tempo. Perspektiver og vilkår for undervisningen ændres
i kraft af bl.a. informationsteknologi, globalisering og de løbende
og hastige forandringer der i øvrigt sker i uddannelsessystemets
omgivelser.
Set på denne baggrund er det en vigtig ambition for Uddannelsesstyrelsen
at sikre en systematisk gennemtænkning af det centrale indhold
i vore uddannelser og fag, af centrale kundskabs- og færdighedsområder
og kernefaglighed samt at få afgrænset de kompetencer uddannelsessystemet
skal udvikle. Arbejdet hermed er henlagt til Uddannelsesstyrelsens fokusområde
1, Værdier og indhold, og er påbegyndt med nedsættelse
af en arbejdsgruppe der udarbejder en redegørelse med anbefalinger
for udvikling af matematikfaget og matematikundervisningen på
alle niveauer i uddannelsessystemet. Det er tanken at gennemføre
et tilsvarende arbejde i en række øvrige fag. Forberedelserne
hertil er påbegyndt i Uddannelsesstyrelsens tværgående
fagkonsulentgrupper.
På denne baggrund nedsætter Uddannelsesstyrelsen en arbejdsgruppe
der skal udarbejde en redegørelse med anbefalinger for udvikling
af danskfaget og danskundervisningen på alle niveauer i uddannelsessystemet.
Gruppen anmodes om at belyse og besvare følgende spørgsmål:
- Hvilke problemstillinger og præmisser bør der lægges
vægt på ved afgrænsning af fagets kernestof og de
kompetencer faget skal bidrage til opbygning af på de respektive
trin i uddannelsessystemet?
- Hvilke samfundsmæssige krav og forventninger er der til danskundervisningen
i fremtiden?
- Hvilke danskfaglige kompetencer og hvilken kernefaglighed i dansk
skal sikres i de forskellige uddannelsesformer på de forskellige
stadier af uddannelsessystemet?
- Hvordan kan man mest hensigtsmæssigt evaluere de ønskede
kompetencer og graden af målopfyldelse for faget?
- Hvordan sikres, for både eleven og faget, progression og sammenhæng
gennem hele uddannelsessystemet samtidig med at man får klare
forskelle i profil mellem de enkelte dele af systemet?
- Hvordan er danskfagets relationer til andre fag vurderet ud fra
gruppens forslag til afgrænsning af kernestof og kompetencer
(jf. pkt. 3)? Blandt de punkter som ønskes belyst, er samspil
mellem fagene, gensidig støtte og afhængighed samt spørgsmål
vedr. evt. tilgrænsende eller overlappende kompetence- og stofområder.
- Hvordan ser fremtidens undervisningsmaterialer til dansk ud i de
forskellige uddannelsesformer?
- På hvilke af danskfagets områder (indhold, pædagogik,
samspil med andre fag, undervisningsmaterialer, evaluerings- og eksamensformer
mv.) er der i særlig grad behov for fornyelse, set i forhold
til de kvalifikationer og kompetencer faget i fremtiden skal bidrage
til opbygning af?
- Hvordan sikrer man at der sker en løbende udvikling af danskfaget
og danskundervisningen i fremtiden?
- Hvilke forslag vil gruppen stille for at få dens ideer omsat
til virkelighed, og hvilken strategi anbefaler gruppen for det videre
arbejde med kernefaglighed og kompetencer i faget?
Arbejdsgruppen ledes af professor Frans Gregersen, Københavns
Universitet, og sammensættes så den råder over viden
om danskfaget på forskellige niveauer og ud fra forskellige synsvinkler.
Alle udpeges af Undervisningsministeriet i deres personlige egenskab.
Til gruppen knyttes en sekretær.
Gruppen tænkes primært at fungere som igangsættende,
spørgsmålsstillende, idégenererende og -opsamlende.
Det forventes derfor,
- at gruppen i en række henseender suppleres af et brugerpanel
bestående af organisationsrepræsentanter og to kontaktgrupper,
én for fagkonsulenterne i dansk og én for den faglige
forening, Dansklærerforeningen
- at der til gruppen også knyttes særlig kompetence inden
for området dansk som fremmed- og andetsprog
- at gruppen i øvrigt får mulighed for at trække
på forskningsog udviklingskompetence inden for hele uddannelsessystemet
og tager kontakt med grupper, skoler, institutioner og virksomheder
som har sat forsøg i gang eller har taget særlig fremadpegende
initiativer.
Arbejdet tænkes at forløbe i tre faser:
- Først en kortlægningsfase, hvor man koncentrerer
sig om at finde frem til hvilke problemer der allerede nu kan konstateres
i forholdet mellem fagets ide og virkelighed på den ene side
og omgivelsernes forventninger på den anden, og hvilke der kan
opstå i den nære fremtid som følge af kendte udviklinger.
Denne fase afsluttes senest februar 2002 med aflevering af og offentliggørelse
af første del af gruppens rapport.
- Derefter følger en udviklings- og diskussionsfase,
hvor fokus er på hvilke midler der skal benyttes for at løse
de konstaterede problemer. Denne fase afsluttes senest august 2002
med offentliggørelse af anden del af gruppens rapport.
- Den afsluttende del af gruppens arbejde udgøres af en diskussions-
og implementeringsfase, hvor gruppen i fortsættelse af de
to første faser udformer sine svar på de stillede spørgsmål,
herunder forslag til implementering. I efteråret 2002 afleveres
den endelige rapport, som sammenfatter de to første dele og
tilføjer gruppens konkrete forslag fra tredje fase.
I alle tre faser er den løbende dialog med systemets mange aktører
vigtig. Den vil bl.a. blive varetaget ved hjælp af en hjemmeside
og på to større konferencer samt løbende ved møder
og publikationer. Endelig forventes de to kontaktudvalg at fungere i
hele forløbet.
Gruppens arbejde gennemføres under ansvar over for Uddannelsesstyrelsen
med reference til direktøren for fokusområde 1, Værdier
og indhold.
Medlemmer af arbejdsgruppen er:
- Jette Pagaard Norrild, folkeskolelærer, fhv. fagkonsulent
i dansk i Undervisningsministeriet (folkeskolen)
- Ursula Andkjær Olsen, forfatter og anmelder
- Kirsten Voigt, folkeskolelærer og fagkonsulent for humanistiske
fag i Lyngby-Taarbæk Kommune
- Finn Hauberg Mortensen, professor i nordisk litteratur og institutleder,
Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
- Frans Gregersen (formand), professor i dansk sprog, Institut for
Nordisk Filologi, Københavns Universitet
- Leif Lørring, rektor ved Danmarks Biblioteksskole
- Helle Pia Laursen, CVU København-Nordsjælland/ N. Zahles
Seminarium
- Steen Lassen, studielektor, Uddannelsesstyrelsen, fhv. fagkonsulent
i dansk, “forbindelsesofficer” mellem arbejdsudvalget og Undervisningsministeriet.
Som sekretær fungerer:
- Nikolaj Frydensbjerg Elf, cand.mag.
Som praktikant og studentermedhjælper fungerer:
- Signe Østerlund, stud.mag
Denne side indgår
i publikationen "Fremtidens danskfag" som kapitel 1 af 3
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |